تبعات کروناسواری مخالفان دولت
  • سیاسی

  • مهر 16، 1399 - 09:19


مخالفان دولت در حالی با اهداف سیاسی و انتخاباتی تلاش می‌کنند تصویری ناکارآمد از دولت در حوزه‌های مختلف مدیریتی ارائه دهند که عبور از تنگناهای کشور اعم از مشکلات اقتصادی و شیوع کرونا، نیازمند حمایت از دستگاه اجرایی و هماهنگی و هم‌افزایی با آن است.

آخرین سال فعالیت «حسن روحانی» در قامت رئیس‌جمهوری، دولت تدبیر و امید هدف تندترین و سخت‌ترین انتقادات از سوی برخی جناح‌های سیاسی قرار گرفته است. دیگر حوزه‌ای نیست که مخالفان، عملکرد دولت در آن را زیر سوال نبرند؛ از سیاست‌ خارجی و اقتصاد گرفته تا حوزه‌های فرهنگی و هنری و حتی مدیریت کرونا.

شیوع ویروس کرونا از ماه‌های پایانی سال گذشته تاکنون، عرصه‌ای جدید به هجمه تند مخالفان دولت اضافه کرده است. مدیریت ستاد ملی کرونا، تصمیمات رئیس‌جمهوری و عملکرد مسوولان بهداشتی کشور مکررا از سوی مخالفان دولت زیر سوال رفته است.

این روزها و همزمان با اوج گرفتن کرونا در بسیاری از شهرهای کشور، مخالفان تیغ برنده حملات خود را تیزتر کرده و بی امان به دولت می‌تازند. همین مساله موجب شد رئیس‌جمهوری در جلسه اخیر ستاد ملی کرونا این رفتار را مورد توجه قرار دهد. رئیس‌جمهوری روز شنبه ۱۲ مهر در جلسه ستاد ملی کرونا گفت: عده ای می خواهند به طور مداوم مردم و جامعه را ترسانده و در جامعه بی اعتمادی ایجاد کنند. این افراد می خواهند بگویند آمار، روش درمان و دستورالعمل ها دقیق نیست تا مردم هم نگران و هم هراسناک و بی اعتماد شوند ولی در مقابل ما باید در کشور ایجاد همدلی، هماهنگی و هم افزایی کنیم.

این اشاره رئیس‌جمهوری از واقعیت عجیب تلاش عده‌ای برای ایجاد «بی اعتمادی» در جامعه نشان دارد، غافل از اینکه دود افزایش بی‌اعتمادی در جامعه به چشم همه مردم و مجموعه نظام خواهد رفت.

در شرایطی که از نگاه کارشناسان مهمترین و اصلی ترین عامل موثر در مقابله با شیوع ویروس کرونا در جامعه همراهی و همکاری مردم در رعایت اصول بهداشت فردی و عمومی است، ناکارآمد جلوه دادن دولت در مقابله با کرونا، حاصلی جز و ایجاد دلسردی عمومی در رعایت نکات بهداشتی و گسترش بیشتر بیماری نخواهد داشت.

گسترش کرونا و رعایت نکات بهداشتی در جامعه از تابعی معکوس تبعیت می‌کنند، چنانکه به گفته روحانی، نمودارها به خوبی نشان می‌دهند با کاهش رعایت‌ها و نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی بلافاصله با افزایش بیماری مواجه می‌شویم به همین خاطر برای شکست کرونا نیاز به یک عزم ملی با احساس مسئولیت اجتماعی و اخلاقی داریم.

ایجاد بی اعتمادی و ناامیدی میان مردم از طرف دیگر زحمت‌های سخت ماه‌های اخیر کادر درمان را هم بی‌اثر می‌کند؛ قشری که فداکارانه و در صف اول مقابله با بیماری ناخوانده ایستاده و امروز بیش از هر زمان دیگری، مردم را به همکاری در خودمراقبتی فرا می‌خواند.

گروهی که در ناکارآمد جلوه دادن دولت در زمینه مقابله با کرونا پیشرو هستند، همان کسانی هستند که در زمینه‌های دیگر چون مسائل سیاسی و اقتصادی فارغ از حساسیت‌های موضوع، دولت را به کم‌کاری متهم می‌کنند و مثل همیشه بدون ارایه راهکار یا بدیلی برای مدیریت اوضاع، فقط انتقاد می‌کنند؛ گروهی که بخشی از آنان با موج سواری روی برخی نارضایتی‌ها و البته حذف رقیب از گود رقابت‌ها، با شعارهای پرطمطراق و مردم‌پسند به مجلس راه یافته و اکنون دستی بر آتش دارند، ولی دریغ از ارائه حتی یک راهکار عملی برای پیشبرد همزمان امور اقتصادی و ارتقای وضعیت بهداشتی در جامعه.

این در حالی است که مقابله با جولان بیماری کرونا در کشور و ساماندهی وضعیت اقتصاد به عنوان مهمترین اولویت‌های امروز کشور نیازمند همراهی و همکاری همه ارکان نظام، گروه‌های سیاسی و مردم است. چنانکه  به گفته رئیس‌جمهوری باید کاری کنیم که در کشور همدلی، هماهنگی و هم افزایی تقویت شود و همه دست به دست هم بدهیم تا در شرایط کنونی مقابله با کرونا، هم سلامت و هم معیشت مردم را تامین کنیم.

انتقاد غیرسازنده از دستگاه اجرایی که تمام عزم خود را برای تداوم حرکت چرخ‌های اقتصادی کشور به رغم تحریم‌های سخت آمریکایی و همزمان مقابله با کرونا جزم کرده، همانند ضربه زدن نیروهای خودی به مدافعانی است که در چند جبهه در حال مبارزه با دشمنند. بهره‌برداری سیاسی از شرایط بحرانی کنونی، شاید به تضعیف دولتی منجر شود که در جناح رقیب قرار دارد، ولی مطمئنا نتیجه این تقابل به نفع هیچیک از جریان‌های سیاسی، مردم و مجموعه نظام نخواهد بود.