تدارکی برای سخت‌تر کردن سال قاچاقچیان
  • گزارش و مصاحبه

  • اردیبهشت 30، 1402 - 05:45


علی ستاری-

 حضور سردار رادان در هرمزگان و قول‌های وی برای تجهیز نیروی انتظامی و دریابانی هرمزگان نشان از تدارک جهت سالی سخت برای قاچاقچیان دارد .

به گزارش اختصاصی روزنامه دریای اندیشه، در یک ماه اخیر استان هرمزگان در بین نیروهای انتظامی، سه تن از فرزندانش را غرق در خون دید و هر سه شهید در مقابله و مواجهه با سوداگران مرگ و قاچاقچیان به درجه رفیع شهادت نائل آمدند، با وجود این از خود‌گذشتگی‌ها و جانفشانی‌ها اما شرایط بین‌الملل به سمت و سویی است که برآیند آن می‌تواند منجر به افزایش قاچاق در کشور و به تبع آن استان هرمزگان به واسطه‌ی مرزی بودن شود، افغانستان بعد از روی کار آمدن طالبان تجارت مواد مخدر خود را با تغییر و تحولاتی روبرو کرده است و حتی به سمت تولیدات مواد مخدر صنعتی نیز پیش‌ رفته و بدتر از همه هم این است که یکی از اصلی‌ترین راه‌های ترانزیت مواد مخدر چه به اروپا و چه به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس " ایران " است و از سویی دیگر بالا رفتن قیمت سوخت در پاکستان تا حدود ۵۰ هزار تومان و قیمت بیش از ۳۰ هزار تومانی گازوئیل در خلیج‌فارس بیش از پیش سودجویان را به سمت و سوی قاچاق سوق می‌دهد و از سویی دیگر کار را بر پلیس سخت‌تر و دشوار تر می‌کند.
البته برخی گزارش‌ها در هرمزگان حاکی از این است که بخشی از اتباع بیگانه‌ی حاضر در استان نیز پا به عرصه‌ی قاچاق گذاشته‌اند به طوری که به نوعی با کمبود " کارگر " و افزایش نرخ کارگری در استان روبرو هستیم.بر همین اساس نیروی انتظامی در هرمزگان باید عزم خود را برای دنبال‌کردن مأموریت‌های ذاتی جزم کند و با توجه به اینکه امروز در صدر فرماندهی کل انتظامی کشور سرداری عملیاتی قرار گرفته است، تغییر و تحولات در ستاد فرماندهی فراجا به سمت عملیات‌محوری حرکت کند.
نکته‌ی قابل توجه در رابطه با فراجایِ امروز، رو به رو بودن این نیرو با انواع و اقسام تهدیدات و آسیب‌ها است و شاید ناجای دیروز و فراجای امروز سخت‌ترین دوران کاری خود را پشت‌سر می‌گذارد.
یکی از استان‌هایی که فرماندهی انتظامی‌اش دچار تغییر و تحول شد استان هرمزگان است و با تصمیم سردار رادان، سرتیپ دوم غلامرضا جعفری که با اخلاص، سعه‌ی صدر و مهربانی شناخته می‌شود جای خود را به سردار علی‌اکبر جاویدان داد که سبقه‌اش نشان می‌دهد نیرویی قاطع و عملیاتی است سردار جاویدان سابقه‌ی خدمت در هرمزگان، سیستان و بلوچستان را در کارنامه دارد، او معاون فرمانده انتظامی استان گلستان در سال های 92 تا 95، فرمانده انتظامی استان گلستان در سال های 95 تا 98 و فرمانده انتظامی استان کرمانشاه از خرداد 98 تا اردیبهشت 1402 نیز بوده است و در بیست و ششمین همایش سراسری فرماندهان، معاونان، روسا و مدیران فراجا به عنوان یکی از مدیران نمونه انتظامی در سال ۱۴۰۱ انتخاب شد و با توجه به شرایط خاصی که هرمزگان در چند ماه اخیر با آن روبرو شده است، سردار رادان یکی بهترین فرماندهان خود را به هرمزگان فرستاده است.
سردار رادان: شهدای فراجا اولین کسانی بودند که در سال ۱۴۰۲ برای تحقق شعار سال جان خود را فدا کردند
سردار احمد‌ رضا رادان، فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران در آیین تکریم و معارفه‌ی فرمانده انتظامی استان هرمزگان، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره‌ی شهدای انتظامی هرمزگان، اظهارداشت: چقدر زیباست که در سال ۱۴۰۲ که توسط فرمانده معظم کل قوا سال رشد تولید و مهار تورم نامیده شد، فرزندانشان در نیروی انتظامی اولین کسانی بودند که امر ولی را لبیک گفتند و برای تحقق خواسته‌ی رهبری جان شیرین خود را تقدیم کردند چرا که قاچاق موجب جلوگیری از رشد تولید و ایجاد تورم می‌شود.
وی افزود: امروز مفتخرانه و عاشقانه، خاک پای خانواده‌های شهدا را توتیای چشمانم می‌کنم و آن را برکتی برای دنیا و آخرت خودم می‌دانم و از خانواده‌های شهدا درخواست دارم که در حق این حقیر دعا کنند تا حتما خدمت توام با شهادت باشد.
یکی از سخت‌ترین و شیرین‌ترین خدمات در کشور، خدمات انتظامی است
سردار رادان، بیان‌کرد: طبق بیان رهبر معظم انقلاب؛ در نظام جمهوری اسلامی ایران هر کاری ثواب دارد و هر چه قدر کار سخت‌تر باشد ثواب آن نیز بیشتر خواهد بود پس هر چه قدر در عرصه سخت‌تری باشیم توشه‌ی سنگین‌تری را با خود به آخرت خواهیم برد و یکی از سخت‌ترین و شیرین‌ترین خدمات در کشور، خدمات انتظامی است.
فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران، ادامه داد: امروز خداوند به من و شما توفیق داده که کار سنگین، حساس و شیرین تامین امنیت را بر عهده داشته باشیم و از این خوان گسترده‌ی خداوند بهره‌مند شوند و این تغییر و تحولات فرماندهی و مدیریتی نیز از عدل خداوند است که شامل حال ما و دیگران می‌شود.
وی عنوان‌کرد: شهیدان پرکاس، عامری، مریدی و اسداللهی، این راه زیبا را رفتند و ره صد ساله‌ی ما را یک شبه طی کردند بنابراین باید از خداوند طلب کنیم که توفیق شهادت را به ما نیز عطا کند.
سردار رادان با تجلیل از اقدامات سردار غلامرضا جعفری در کسوت فرماندهی انتظامی هرمزگان، ابرازداشت: من از همه تلاش‌های سردار جعفری تشکر می‌کنم و برای سردار جاویدان آرزوی توفیق دارم که هم بتواند مسیر فرمانده قبلی را ادامه دهد و هم بتواند ایجاد جهش کند.
سردار جاویدان هدیه‌ای برای هرمزگان است
این مقام عالی انتظامی، تصریح‌کرد: خیلی وقت گذاشتیم برای اینکه فرمانده جدید انتظامی هرمزگان را انتخاب کنیم و قرعه‌ی فال به نام سردار جاویدان افتاد، شرایط طوری بود که سردار جاویدان سهم هرمزگان نباید می‌شد چرا که موضوعات مختلفی در کرمانشاه داشتیم و امروز سردار جاویدان را که سابقه خدمت در هرمزگان را داشته است به عنوان یک هدیه به هرمزگان تقدیم می‌کنیم. وی ادامه داد: سردار جاویدان طی سال‌هایی در هرمزگان خدمت می‌کردند برادرشان را  از دست دادند و برادرشان در همین استان شهید شد؛ بنابراین شما باید این سردار را که هدیه‌ی ما به شما است را عزیز بدارید و خوب نگهداری کنید.
باید سال سختی را برای قاچاقچیان بسازیم
سردار رادان با تاکید بر لزوم افزایش هم‌افزایی اعضای شورای تامین، اظهارداشت: سال ۱۴۰۲ به برکت خون شهدایی که هم در دریا دادیم و هر در خشکی بایستی سال سختی برای قاچاقچیان باشد و عرصه را بر قاچاقچیان تنگ کنیم و اراده‌ی خود را بر آن‌ها تحمیل کنیم.
سردار " احمدرضا رادان" همچنین  در جمع خبرنگاران استان هرمزگان، با بیان اینکه قاچاق کالا، سوخت و مواد مخدر هم به اقتصاد و هم به ایجاد اشتغال در کشور صدمه می زند، گفت: با تقویت امکانات و تجهیزات  انتظامی و دریابانی استان هرمزگان، عرصه بر قاچاقچیان کالا و سوخت و مواد مخدر تنگ تر خواهد شد.
فرمانده کل انتظامی کشور با بیان اینکه سردار جاویدان نیز از رده های پایین در این استان خدمت کرده اند و برادر ایشان هم در راه خدمت به مردم همین استان به درجه شهادت نائل شده است، اظهار داشت: امسال سال مهار تورم و تقویت تولید است و باید همگان برای تحقق شعار سال تلاش کنیم و مهم ترین موضوع در تقویت تولید، مبارزه با قاچاق است، ضمن اینکه سهمیه ویژه ای برای جذب نیروهای بومی در استان هرمزگان اختصاص پیدا خواهد کرد و نیروهای کارآمد جذب فراجا می شوند.
سردار رادان تصریح کرد: قاچاق سوخت و کالا سبب تصادفات جاده ای زیادی در استان می شود و آمار فوتی و مصدومان حوادث جاده ای ناشی از قاچاق بسیار زیاد است که باید در این زمینه نیز تدابیر خاصی اندیشیده ایم تا مردم بی گناه، قربانی سودجویی قاچاقچیان نشوند.
وی با اشاره به تقدیم شهدای تأمین امنیت در نیروی انتظامی هرمزگان، افزود: متأسفانه در برخی از موارد قاچاقچیان به خود جرأت می دهند به واحدها و نیروهای انتظامی حمله کنند و موجب کشته شدن مردم در تصادفات جاده ای شوند.
فرمانده کل انتظامی کشور ابراز داشت: از چندروز آینده با طرح ریزی جدید و تقویت انتظامی و دریابانی هرمزگان ، مسیردریا و خشکی برای پدیده زشت قاچاق برای قاچاقچیان سخت تر می شود و در کنار آن توجه جدی به موضوع مقررات راهنمایی و رانندگی می شود تا کسانی که عامل به این مقررات هستند قربانی اندک فرادی که عامل نیستند، نباشند.
پدیده سوخت قاچاق نیاز به یک نگاه ملی دارد
حجت الاسلام والمسلمین "محمد عبادی زاده نماینده" نماینده ولی فقیه در هرمزگان، نیز در این آیین با بیان اینکه امروز در حوزه خدمت و کار بزرگ جهادی هم ورود صدق است و هم خروج صدق، اظهار کرد: سردار رادان با سوابق درخشان و ارزشمندش در دوران خدمتش، امروز سکاندار امنیت داخلی کشور است.
وی با اشاره به اینکه شهدای استان هرمزگان متمایز هستند، تصریح کرد: شهید دریا با شهید خشکی تفاوت و جایگاه متمایزی دارد از طرفی دیگر شهدای مرزی شهدای مظلوم هستند.
حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده ادامه داد: تمام فضائلی که خداوند برای مجاهدین قرار داده برای مرابطین قرار داده و امروز جایگاه نیروهای فراجا در زمره مرابطین قرار دارد و ارج و منزلتش نزد خداوند بسیار بالاست. امام جمعه بندرعباس با اشاره به اینکه کنترل خط ساحلی گسترده هرمزگان و هم مرزی با کشورهایی که برخی دالان ورود مواد مخدر است، کار بسیار سخت و دشواری است، عنوان کرد: پدیده برخورد با قاچاق سوخت نیاز به فکر جدی در سطح کلان کشور دارد و فراجا نیاز به حمایت همه جانبه دارد.
وی اضافه کرد: پدیده سوخت قاچاق نیاز به یک نگاه ملی دارد و هرکسی بنا بر وظیفه و سهم خودش در راه مبارزه با این پدیده شوم قدم بردارد و باید همگی دست به دست هم دهند تا شاهد کنترل این موضوع باشیم.
امام جمعه بندرعباس با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلاتمان بابت غفلت هاست، تصریح کرد: هرچه دستگاه های فرهنگی بهتر عمل کنند، فراجا می تواند آسان تر عمل کند و نباید فراجا تاوان قصور سایر دستگاه ها را بدهد.
نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان بیان داشت: هم افزایی و استفاده از ظرفیت های مشترک می تواند باعث افزایش اقتدار نیروهای مسلح می شود.
احساس امنیت با کار رسانه‌ای و تبلیغات به دست نمی‌آید
مهدی دوستی استاندار هرمزگان نیز در آیین تکریم و معارفه فرمانده انتظامی هرمزگان، اظهارداشت: امنیت به عنوان اصلی‌ترین زیرساخت جامعه مسئولیت بسیار مهمی است که امروز اصلی‌ترین ابعاد آن روی دوش نیروی انتظامی و پلیس است.
وی افزود: در بسیاری از کارها شاید بتوان احساسِ موضوع را با ابزارهای رسانه‌ای و تبلیغات به وجود آورد اما احساس امنیت همان امنیت پایدار است که جز با در میدان بودن، تلاش و مجاهدت، از جان‌گذشتگی و تقدیم بهترین فرزندان محقق نمی‌شود.
رئیس شورای تامین استان هرمزگان، بیان‌کرد: قانون به عنوان مهم‌ترین اصل انضباط‌بخشی در جامعه، کاملا روشن و  مشخص است و نیروی انتظامی اصلی‌ترین محور برای پیاده‌سازی و تحقق ابعاد آن در جامعه است و در کنار آن وظایف ملی و دینی چون امر به معروف و نهی از منکر را نیز بر عهده دارد.
نیروی انتظامی در خط مقدم جنگ ترکیبی با دشمن قرار دارد
دوستی، عنوان‌کرد: تهدیدات علیه جمهوری اسلامی در طول حیات ۴۵ ساله‌ی نظام بسیار پویا و داینامیک بوده و دشمن هر روز طراحی‌های جدیدی را برای ایجاد مشکل در جامعه انجام می‌دهد؛  اساسا روزی که ما دشمنی نداشته باشیم باید در  خود بازنگری کنیم چرا که حرکت در مسیر ترسیم شده‌ی امامین انقلاب جهت رسیدن به تمدن نوین اسلامی قطعا با دشمنی بدخواهان روبرو خواهد بود.
وی ادامه داد: دشمن روزانه و ساعتی برای برهم‌زدن نظم و امنیت کشور، برنامه‌ریزی می‌کند و امروز دشمن پس از ناامیدی از جنگ نظامی به یک جنگ ترکیبی روی آورده است که نیروی انتظامی در خط مقدم آن وجود دارد. رئیس شورای تامین استان هرمزگان، تصریح‌کرد: امروز باید با ابزارهای مختلفِ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از نیروی انتظامی حمایت کرد؛ نباید نیروی انتظامی را در جنگ ترکیبی تنها بگذاریم چرا که عرصه‌ی امروز  عرصه‌ای است که نیروی انتظامی به عنوان امید انقلاب یکه و تنها در مقابل دشمنی‌ها ایستاده است.
وی در پایان با تجلیل از مجاهدت‌های سردار جعفری در کسوت فرماندهی انتظامی استان برای سردار جاویدان فرمانده جدید انتظامی استان آرزوی موفقیت کرد و گفت: ما با تمام توان در کنار نیروی انتظامی هستیم چرا کا  امنیت جمهوری اسلامی ایران به عنوان حاصل خون شهیدان نیاز به مراقبت دارد.
امیدوارم سرباز خوبی برای ولایت ، کارگزار خوبی برای نظام و خدمتگزار خوبی برای مردم هرمزگان باشم*
سردار "علی اکبر جاویدان" در حاشیه مراسم تکریم و معارفه فرماندهی انتظامی استان طی سخنانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای استان خاصه شهدای اخیر انتظامی و مرزبانی استان، بیان داشت : بنده قدردان و قدرشناس همکاری سایر عزیزان هستم و خودم را اهل این استان و متعلق به این استان میدانم، توفیق حاصل شد که باردیگر خدمت خالصانه و بی منت را در این استان داشته باشم.
سردار جاویدان اذعان داشت: مردم باید در امنیت و آرامش باشند و ما نیز در مجموعه فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی هم پیمان و هم قسم شده ایم که این امنیت و آرامش را برای مردم فراهم نمائیم.
وی  از حسن اعتماد فرمانده کل انتظامی به خاطر سپردن فرماندهی انتظامی استان هرمزگان به وی قدردانی کرد و افزود: تمام تدابیر فرمانده کل انتظامی کشور را که در همایش های اخیر ابلاغ شده و در حکم انتصاب ایشان نیز به خوبی به آنها اشاره شده را چراغ هدایت و نصب العین خود در اجرای موفق مأموریت های سازمانی قرار خواهم داد.
این مقام ارشد انتظامی استان از حمایت و هدایت های داهیانه نماینده ولی فقیه در استان،  همچنین حمایت های همه جانبه استاندار مردمی و انقلابی، اعضا شورای تامین و سایر مسئولان استان از پلیس قدردانی کرده و خواستار همکاری بیش از پیش سایر دستگاهها با نیروی انتظامی در راستای برقراری نظم و امنیت و آرامش عمومی می باشم. فرمانده انتظامی استان هرمزگان در ادامه ابرازامیدواری کرد : امیدوارم سرباز خوبی برای ولایت، کارگزار خوبی برای نظام و خدمتگزار خوبی برای مردم این استان باشم.