تدبیر مناسب فرهنگیان سبب استمرار آموزش در زمان کرونا شد
  • سیاسی

  • آبان 11، 1399 - 12:38


- وزیر آموزش‌ و پرورش گفت: تدبیر مناسب و اقدام خودجوش همکاران فرهنگی و دلسوزمان اجازه نداد استمرار آموزش در زمان شیوع کرونا از بین رود.

به گزارش روز یکشنبه مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش، محسن حاجی میرزایی در نهمین نشست از سلسله نشست‌های گفت و گوی هفته که با هدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش‌ و پرورش و دستگاه های مختلف کشور و با موضوع گفت و گو بر محور تحول با حضور علیرضا منادی سفیدان، رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای معاونان و روسای ۷۶۰ منطقه در کشور برگزار شد، به ایراد سخنانی پرداخت.

وی اظهار داشت: مهمترین موضوع گفت و گوی ما شکل گیری یک رابطه سنجیده بین دستگاه دولت و مجلس شورای اسلامی همچنین به صورت خاص وزارت آموزش و پرورش و کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی  است.

حاجی میرزایی فزود: یکی از نشانه های جامعه بالغ، میزان درجه هم افزایی بین ارکان جامعه است. در نظام هستی تمام اجزا با وجود تفاوت های مختلف همدیگر را کامل می کنند تا بتوانند به یک هدف مشخص برسند. بنابراین شاخص اصلی برای حل بهتر مسائل، شاخص همکاری است و ما با برگزاری این جلسات در حال تجربه الگویی هستیم که حاصل آن حل بیشتر و بهتر مسائل این حوزه است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برای ایجاد هماهنگی حداکثری، ضروری است در فهم و حل مسائل به دیدگاه مشترک برسیم، گفت: وزارت آموزش و پرورش آمادگی خود را برای حضور و برگزاری این نشست ها که به چالش ها و مشکلات نظام تعلیم و تربیت می پردازد، اعلام می کند؛ آموزش و پرورش کشور از مشکلاتی رنج می برد که باید با تجربه همکاری دولت و مجلس این مسائل حل شود. علی رغم اینکه برخی از این مشکلات طی سال ها به طور مداوم بررسی شدند ولی متاسفانه هنوز نتوانستیم آنها را حل کنیم.

وی خطاب به منادی سفیدان تاکید کرد: اولین خواسته ما از شما این است که در این دوره از مجلس با همکاری و همفکری هم بتوانیم حداقل چند مساله از جمله وضعیت نیروی انسانی شاغل در این دستگاه را به طور جدی حل کنیم.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه آموزش در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ آموزشی خاص است و در شرایط دشوار انجام می شود، گفت: برای ده ها سال نظام آموزشی ما یاد گرفته بود که در ارتباط چهره به چهره و با حضور دانش آموزان و معلمان در کلاس درس، آموزش انجام شود و بر همین اساس تمام فعالیت ها و نظارت ها برنامه ریزی شده بود؛ امروز با وجود شیوع بیماری کرونا و عدم حضور دانش آموزان در کلاس و آموزش در بستر فضای مجازی، تمام نقش ها تغییر پیدا کرده است.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه یک هفته بعد از شیوع ویروس کرونا توانستیم آموزش را از طریق تلویزیون و چند ماه بعد از طریق پلتفرم شاد پیگیری و ارائه دهیم، تصریح کرد: تاکید اصلی آموزش و پرورش بر حضور دانش آموزان در کلاس های درس متناسب با پروتکل های ستاد ملی مقابله با کرونا است؛ ولی با این همه شبکه آموزشی دانش آموز (شاد) و تلویزیون هم برای آموزش کامل برنامه ریزی شدند.

به گفته وزیر آموزش و پرورش، به مدیران هم تاکید شده است با نظارت کامل، آموزش تمام دانش آموزان را پیگیری کنند تا هیچ دانش آموزی از آموزش دور نماند. همچنین از جامعه فرهنگی و دانش آموزان انتظار داریم با وجود برخی مشکلات از شاد حمایت کنند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مسائل و مشکلات آموزش و پرورش، گفت: در حوزه فضاهای آموزشی مشکل داریم. بیش از ۳۰ درصد فضاهای آموزشی ما از استاندارد برخوردار نیست و برای حل این مشکل نیاز به کمک مجلس شورای اسلامی داریم. همچنین برای حل رتبه بندی معلمان که در سال گذشته از امتیازات فصل ۱۰ قانون بودجه کشوری استفاده کردیم، ولی در اسفند سال قبل وقتی این امتیازات به تمام کارکنان داده شد، لایحه رتبه بندی معلمان را به صورت  مجدد نوشتیم و به دولت ارائه دادیم و تلاش می کنیم که هر چه سریع تر آن را به مجلس برسانیم.

وی سند تحول بنیادین را روشنگر راه آموزش و پرورش دانست و اظهار داشت: سند تحول بنیادین مورد تاکید مقام معظم رهبری، شورای عالی فرهنگی، مجلس شورای اسلامی و رییس جمهوری است که طی سال ها گام های خوبی برای آن برداشته شد ولی هنوز با مشکلاتی همراه است؛ تحقق سند جایی است که در کف مدرسه شاهد اجرای آن باشیم.

حاجی میرزایی تاکید کرد: در آموزش و پرورش آمادگی همکاری کامل با مجلس شورای اسلامی به خصوص کمیسیون آموزشی مجلس داریم؛ همچنین درخواست می کنیم مجلس شورای اسلامی در این زمینه به ما کمک کند و هدف نهایی این همکاری را حل حداقل چند مساله از مسائل اصلی آموزش و پرورش می دانیم.