تجارت میلیاردی با زباله گردی
  • گزارش و مصاحبه

  • فروردین 30، 1401 - 04:56


درآمد بالای صنعت زباله باعث حضور مافیا در این حوزه شده که بندرعباس نیز از این موضوع مستثنی نمانده ،هرچند، شناسایی این باندها کار سختی نیست.

مرتضی سلیمانی

مافیای درآمد پنهان با تبدیل خانه های متروکه محلات قدیمی بندرعباس  به انبار ضایعاتی ؛ زیبایی و امنیت برخی از محلات را به خطر انداخته است.

به گزارش اختصاصی روزنامه‌ دریای اندیشه؛ یکی از شغل های کاذب که سرمایه و تخصصی نیاز ندارد ، خرید و فروش ضایعات و تفکیک زباله ها توسط کارچاق کن های مخوف است که این موضوع با ازدیاد تورم کشور ، افزایش بیکاری به صورت مافیایی مدیریت می شود.

برای پیدا کردن مقصد بار زباله گردها با یکی از آنها همراه شدم و نهایتا بعد از بیست دقیقه پیاده روی به خانه ای رسیدم که یک بار توسط مامورین کنترل و پایش مبارزه با این  پدیده پلمب شده بود ، اما فعالیت آن همچنان ادامه  ادامه داشت و افرد میانسال ،جوان و کودکان کار ،گونی های مملو از بطری های پلاستیکی ،آلومینیومی، شیشه،کارتن را تخلیه و پول اندکی دریافت می کردند.

در مسیر رسیدن به این خانه متروکه که در دل یکی از محلات قدیمی بندرعباس فعالیت دارد ،هیچ پلاستیک زباله ای سالم نبود چرا که توسط ادمهای شاغل در این کارگاه آلوده تمام  زباله های ساکنین این محله استخراج و مابقی محتویات در کف خیابان رها شده بود، صحنه ای دردناک که هم کار کارگران شهرداری را زیاد می کند و هم از نظر زیبایی چندان خوشایند نیست.

 زباله گردها معمولا کسانی هستند که  شب‌ها به مناطق حاشیه‌ای شهر برمی‌گردند یا این که در فصل‌های مناسب مثل بهار و تابستان در پارک و خیابان شب را به صبح می‌رسانندو در طول روز زباله‌گردی می‌کنندو در کل محل استقرار مشخصی ندارند.

زمانی که صبح به قصد رفتن به سرِکار از خانه بیرون می رویم، تا زمانی که به محل کار برسیم به احتمال زیاد چندین بار با گروهی زباله‌گرد مواجه می‌شویم که تا کمر درون سطل زباله خم شده‌اند و در حال جستجوی لقمه‌ای نانی در بین زباله‌های سایر مردم‌اند،طبیعتاً  از دیدن زباله‌گردان خوشحال نمی‌شویم و در نتیجه حس و حال روانی خوبی برای کسی باقی نمی‌ماند که بخواهد در طول روز کارش را با انرژی انجام دهد.

هر جا سود‌ راحتی وجود داشته باشد و گروهی از این نفع و سود بیش‌تر بهره‌مند شوند، گروهی تشکیل می‌دهند ،البته نمی‌شود آنها را به شهرداری‌ها وصل کرد ، چرا که بسیاری از این تشکیلات خصوصی‌و پشت پرده هستند.

باندهایی که به صورت غیر قانونی افراد زباله‌گرد را به کار می‌گیرند یا ضایعاتی را که این افراد جمع‌آوری می‌کنند، با قیمت بسیار ناچیز خریداری و دپو می‌کنند تا به‌صورت کلان به فروش برسانند و سود خودشان را به جیب بزنند ، در این چنین شرایطی راهکار اول جمع آوری مکانهای آلوده ،فرهنگ سازی تفکیک زباله و راه اندازی کارگاهای صنعتی  که می تواند کمک بزرگی به زیبایی و امنیت شهر داشته باشد و حتی در صورت مکانیزه کردن فرآیند بازیافت  به منبع درآمدی برای شهرداری تبدیل شود.

درآمد بالای صنعت زباله باعث حضور مافیا در این حوزه شده که بندرعباس نیز از این موضوع مستثنی نمانده ،هرچند، شناسایی این باندها کار سختی نیست.

به‌آسانی می‌توان با همکاری نیروهای انتظامی و دستگاه  قضایی و شهرداری، پاتوق جمع‌آوری محلی را شناسایی و کامیونی که برای حمل آن می‌آید را پیگیری کند.

امیدواریم با فرهنگ سازی و آموزش شهروندی مقابله با زباله گردی را ابتدا با تفکیک زباله در منزل از خودمان شروع کنیم و در مرحله بعد مسئولین مربوطه با استفاده از تکنولوژی از رشد محله ای دپو زباله ،در کنار محل زندگی مردم که باعث سلب آسایش عمومی می شود گام های موثری برداشته شود.