تجربه‌ی اینترنتی 900 مگابیتی در هرمزگان
  • گزارش و مصاحبه

  • خرداد 06، 1402 - 06:26


علی ستاری-

میانگین سرعت اینترنت ثابت در دنیا 79 مگابیت بر ثانیه است اما در استان با اجرای طرح FTTX در شهرهای بندرچارک و کیش سرعت 900 مگابیت بر ثانیه به ثبت رسیده است.

به گزارش روزنامه دریای اندیشه؛ خداوند سبحان زمانی که عالم را خلق کرد دو بعد برای آن قرار داد و زمانی که آدم ابوالبشر به دلیل خطایی که انجام داد از بهشت رانده شد متوجه شد که دو عالم وجود دارد که دسترسی به عالم ابتدا به آسانیِ خوردن ذره‌ای گندم نیست.
آنچه که ما امروز به عنوان دنیای تجسیم و جسمانیت می‌بینیم فقط ظاهر است و دارای باطن و معنایی است که ما آن را نمی‌بینیم بنابراین باید بگوییم این عالمی که ما در آن زیست می‌کنیم مجازی بر عالم واقع است و عالم جدیدی که امروز در پس عالم ظاهر نمود پیدا کرده است دنیایی مجاز بر همین عرصه‌ی تجسیم است‌.
پس همانطور که دنیای ما به تعبیر قرآن لهو و لعب و بازیچه‌ای بیش نیست دنیای مجازیِ امروز نیز غیر واقعی‌تر از این دنیای مجازی است اما به هر صورت امروز توانسته است جای خود را باز کند.
نسل z نسلی است که با این دنیا رشد کرد و به همین دلیل بسیاری از تجربیاتش غیر واقعی است، اما به هر صورت دنیای امروز ما با این الزامات در حال توسعه است این فضای غیر واقعی بسیاری از واقعیت‌های وقت‌گیر را تسریع و تسهیل کرده است و امروز به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده است.
پیدایش اینترنت (The Internet) به دهه 60 برمی گردد؛ یعنی زمانی که دولت ایالات متحده آمریکا برای پیشبرد برنامه‌های دفاعی و نظامی خود طرحی موسوم به «Arpa» را در دستورکار خود قرار داد و ماحصل آن سال‌های بعد با تغییر و تحولاتی به اینترنت تبدیل شد، شاید آن روزها هیچ کس تصور نمی‌کرد که این شبکه‌ی تخیلی که نهایتا مانند یه چاپار مجازی، پیام و اطلاعات را از یک کامپیوتر به کامپیوتری دیگر منتقل می‌کند به گسترده‌ترین و پرکاربردترین شبکه در دنیا تبدیل شود و بتواند آخرین نقطه در عالم را به اولین نقطه متصل کند.4 کامپیوتری که ابتداعا اینترنت را در خود جریان دادند و شبکه‌ای کوچک تحت عنوان وب ایجاد کرد امروز به میلیاردها سیستم تبدیل شده است و مانند تار عنکبوت همه جای دنیا را در بر گرفته است.
دهه 70 نقطه‌‌ی شروع ایران برای پیوستن به شبکه جهانی اینترنت بود و در سال، 1371 تنها تعداد کمی از دانشگاه های ایران توانستند به اینترنت مجهز شوند؛ از جمله این دانشگاه ها می توان دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه گیلان را نام برد که توسط مركز تحقیقات فیزیك نظری و از طریق پروتكل UUCP به اینترنت وصل شدند و در سال‌های روز به روز این شبکه گسترش پیدا کرد تا جایی که امروزه یکی از رقابت‌ها در عرصه‌ی بین‌المللی تلاش برای افزایش سرعت و ضریب پوشش اینترنت است و طی سالیان اخیر و امروز نیز تلاش‌های زیادی در راستای توسعه‌ی شبکه ملی اطلاعات انجام شده است.
در حال حاضر رکورد بالاترین سرعت اینترنت در جهان، 319 ترابیت بر ثانیه است. رکوردی که توسط محققین در سازمان ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور ژاپن به ثبت رسیده است. با این حال این سرعت در شرایط آزمایشگاهی به ثبت رسیده و اختلاف خیلی زیادی با سرعتی که کاربران معمولی به آن دسترسی پیدا می‌کنند دارد بر همین اساس ما نمی‌توانیم هیچ تصوری از این سرعت اینترنت داشته باشیم اما به هر صورت امروزه کشورهای دنیا تلاش‌های بسیاری برای افزایش سرعت اینترنت دارند و این مسئله تاثیر بسیار بالایی در رفاه نیز پیدا کرده است.
طی چند سال گذشته کره جنوبی برای مدت قابل توجهی از لحاظ سرعت اینترنت حرف اول و آخر را می‌زد اما حالا کشورهای بسیار زیادی توانستند با ارائه سرعت بالاتر از کره‌ای‌ها، رتبه بالاتری برای خود دست و پا کنند. کشورهایی مثل امارات و شیلی از جمله کشورهایی بودند که بیشترین پیشرفت را تجربه کردند.
طبق آمار ارائه شده در سال 2022 , سنگاپور با 235.402 mbps در رتبه اول،  امارات متحده عربی با 221.873 مگابیت بر ثانیه در رتبه دوم و شیلی با 220.394، مگابیت بر ثانیه، چین با 216.835 مگابیت بر ثانیه، دانمارک با 203.786 مگابیت بر ثانیه،  تایلند با 201.027 مگابیت بر ثانیه، موناکو با 199.198 مگابیت بر ثانیه،  ایالات متحده با 197.849 بر ثانیه، هنگ‌کنگ با 197.2410 مگابیت بر ثانیه و  رومانی با 179.65 مگابیت بر ثانیه در رده‌های بعدی قرار دارند.
 ایران در حوزه‌ی اینترنت ثابت بین کشورهای دنیا وضعیت مناسبی ندارد و از بین 180 کشور رتبه‌ی یک صد و چهل و ششم را در اختیار دارد اما وضعیت در حوزه‌ی اینترنت همراه مطلوب تر است و ایران در بین 180 کشور سکوی شماره‌ی 60 را در اختیار دارد و میانگین اینترنت همراه در ایران فاصله‌ی زیادی با میانگین جهانی ندارد چنانچه میانگین اینترنت همراه در کشور ما ، 36.33 مگابیت بر ثانیه است و میانگین جهانی نیز 41.54 مگابیت است یعنی بین 4 تا 5 مگابیت.
فاصله بین میانگین ایران و جهان وجود دارد، اما در نقطه‌ی مقابل یعنی در اینترنت ثابت وضع خیلی خراب‌تر است سرعت اینترنت ثابت در میانگین جهانی، 79.00 مگابیت بر ثانیه است در حالی که میانگین سرعت اینترنت خانگی در ایران 11.57 مگابیت بر ثانیه است و تحلیل این ارقام نشان می‌دهد که توسعه‌ی اینترنت در ایران بر خلاف دنیا انجام شده است یعنی دنیا بیشترین تمرکز را بر اینترنت ثابت گذاشته است‌ و ما بیشترین تمرکز را بر اینترنت همراه که البته این مسئله امری طبیعی برای کشوری است که به یکباره بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای با ورود موبایل‌های هوشمند وارد دنیای اینترنت شد و موبایل زودتر و بیشتر از کامپیوترهای خانگی توسعه پیدا کرد.
آنچه که گفتیم پیش‌زمینه‌ای بود برای اینکه ذهن شما را با معنا و مفهوم اعداد در بحث سرعت اینترنت آشنا کنیم اما آنچه باید بدان افتخار کنیم این است که امروز در مناطقی از هرمزگان که جلوتر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد امکان دسترسی به اینترنت ثابت با سرعت 900 مگابیت بر ثانیه نیز مهیا شده است.
گذر دوران 5G و ورود به دوران HTTX
امروزه قطعا نام فیبر نوری را زیاد شنیده‌اید، فیبر نوری یا تار نوری به انگلیسی Optical Fiber رشته باریک و بلندی از یک مادّه شفاف مثل شیشه یا پلاستیک است که می‌تواند نوری را که از یک سرش به آن وارد شده، از سر دیگر خارج کند. فیبر نوری داری پهنای باند بسیار بالاتر از کابل‌های معمولی است، با فیبر نوری می‌توان داده‌های تصویر، صوت و داده‌های دیگر را به راحتی با پهنای باند بالا تا 10 گیگابیت بر ثانیه و بالاتر انتقال داد؛ از فیبر نوری (معمولاً از جنس سیلیسیم دی‌اکسید) برای انتقال داده‌ها توسط نور لیزر استفاده میشود. یک کابل فیبر نوری که کمتر از یک اینچ قطر دارد از مجموعه ای از این فیبرها تشکیل شده و می‌تواند صدها هزار مکالمه صوتی را حمل کند. فیبرهای نوری تجاری ظرفیت 2٫5 گیگابایت در ثانیه تا 10 گیگابایت در ثانیه را فراهم می‌سازند.
امروزه دنیا به این نتیجه رسیده است که برای اینکه سرعت اینترنت خود را بالا ببرد باید از ظرفیت جدیدی تحت عنوان فیبر نوری استفاده کند و این مهم در کشور ما ایران و استان ما هرمزگان نیز در دستور کار قرار گرفته است و دولت سیزدهم نیز گام‌های بلندی در این راستا برداشته است که آخرین نمونه از آن اتصال جزایر سه گانه، یعنی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از طریق فیبر نوری به سرزمین اصلی بود.
 مهندس مهدی دوستی نماینده عالی دولت در استان هرمزگان، در نشست راهبری پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارهای استان هرمزگان (FTTX) با اشاره به اهمیت توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در استان، اظهارداشت: دولت در تلاش است تا بتواند سطح برخورداری مناطق در استان را از اینترنت افزایش دهد و از سوی دیگر افزایش سرعت و پایداری شبکه نیز با اجرای پروژه‌های فیبرنوری در دستورکار قرار دارد.
فراهم شدن بستر سرعت 900 مگابیتی در بندر چارک و کیش
وی ادامه داد: در حال حاضر پروژه‌ی فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها در جزیره کیش و بندر چارک انجام شده است و اینترنت با بیش از 900 Mbps (مگابیت بر ثانیه) در بستر فیبرنوری وجود دارد که مردم می‌توانند با درخواست اتصال به این شبکه از اینترنتی امن، پایدار و پر سرعت برخوردار شوند.
مهندس دوستی، با بیان اینکه برای اتصال چارک و کیش به فیبرنوری 28 میلیارد تومان هرینه شده تاکیدکرد: تفاهم‌نامه‌های آغاز اجرای طرح FTTX در شهرهای بندرلنگه، بندرکنگ و میناب به امضا رسیده است و در همین خردادماه عملیات اجرایی آغاز خواهد شد، فرآیندها برای شهر بندرعباس نیز در حال طی شدن است و به محض امضای تفاهم‌نامه با شهرداری بندرعباس این مهم در مرکز استان نیز آغاز خواهد شد. نماینده عالی دولت در استان هرمزگان، اتصال جزایر بوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک با فیبر نوری به سرزمین اصلی را یکی از خدمات ماندگار دولت سیزدهم دانست و گفت: این پروژه با خط انتقال فیبرنوری از بستر دریا و با تکیه بر توان متخصصان داخلی انجام شد که برای آن اعتباری بالغ بر 176 میلیارد تومان هزینه شده است.
وی در پایان بر توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در جزیره هرمز تاکید کرد و گفت:  در حال حاضر پهنای باند مورد نیاز جهت راه‌اندازی یک سایت 5G در جزیره هرمز در حال تامین است اما با توجه به اینکه بنا است هرمز اولین جزیره‌ی تمام هوشمند ایران باشد، بایستی زیرساخت ها در این جزیره تقویت شود، و در همین راستا مکاتبات با وزارت ارتباطات برای اتصال هرمز به اینترنت از طریق فیبر نوری را دنبال خواهیم کرد.