ثبت لحظه ها از یک لنز تا یک خاطره
  • گزارش و مصاحبه

  • شهریور 20، 1401 - 04:34


گفتگوی اختصاصی  دریای اندیشه با عکاس بستکی:

ثبت لحظه ها از یک لنز تا یک خاطره


به گزارش اختصاصی خبرنگار دریای اندیشه از بستک، عکاسی یکی از هنرهای جذاب و دوست داشتنی است که طرفداران زیادی دارد اما بسیاری از علاقمندان به این هنر بعد از کمی تلاش ناامید شده و بعضا عکاسی را رها می کنند.برای تبدیل شدن به یک عکاس حرفه‌ای زمان نیاز است.آموزش، مطالعه و تمرین مهمترین کارهایی است که به مرور شما را به یک عکاس کاربلد تبدیل می کند.
فرقی نمی ‌کند چه مسیری را برای آموزش عکاسی انتخاب می کنید، مهم سخت کوشی و تلاش برای رسیدن به هدف است.برای حرفه ای شدن در عکاسی باید آموزش های تئوری را همراه با تمرینات عملی پیگیری کنید.باید تلاش کنید تا زمینه تمرین و کسب مهارت را فراهم کرده و از اشتباهات و خطا در یادگیری ترسی نداشته باشید.کسب هر تجربه در عکاسی شما را یک قدم به حرفه ‌ای ‌تر شدن نزدیک می ‌کند.
بی شک در هر هنری، افرادی مستعد وجود دارند که توانایی یادگیری و درک سریعتر مسائل را دارند.این افراد به واسطه استعداد ذاتی، سریعتر به موفقیت می رسند اما نداشتن استعداد دلیل بر عدم موفقیت نیست.استعداد می تواند اکتسابی باشد در صورتی که علاقه وافر وجود داشته باشد.اگر شما در عکاسی استعداد ندارید اما شوق و علاقه فراوان برای یادگیری دارید بی شک عکاس موفقی خواهید شد.کافیست در تمرین و یادگیری اصرار و مداومت داشته باشید.بهتر است عکاسی را ابتدا بصورت علمی و تئوری یاد بگیرید و با توجه به آموخته ها، مدام تمرین کنید تا مهارت‌ها و تجربه های لازم را در طول زمان کسب کنید.عکاسی از حرفه هایی است که تقریبا همه عرصه های زندگی را پوشش می دهد و هر لحظه زندگی، می تواند سوژه ای ناب و جذاب باشد.امروز به سراغ سبحان جامه دار یکی از عکاسان شهرستان بستک رفته ایم تا با او به گفتگو بپردازیم.وی متولد 1373 در شهر بستک است، 13 سال است که عکاسی می کند، موضوع غالب عکس های او مستند اجتماعی نوین است، زمان و وقت خاصی برای پروژه های عکاسی اش ندارد و با توجه به نوع پروژه و سبک عکاسی، محدودیت زمانی را مشخص می کند.پیش از این رییس انجمن عکاسان شهرستان بستک بوده و در حال حاضر یک عکاسی راه اندازی کرده و آنجا با همسرش که او نیز به عکاسی علاقمند است مشغول به کار است.اعتقاد دارد که همفکری و همراهی برای یک زوج، زندگی را لذت بخش و هدفمندتر از قبل خواهد کرد و این موضوع در آتلیه آنها باعث نظم، هماهنگی و برنامه ریزی بهتری هم شده است.سبحان جامه دار در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار ما در این خصوص اظهار داشت: به مدت دو سال مسئولیت انجمن عکاسان بستک را برعهده داشتم و از سری فعالیت های ارزشمند آن زمان که با همراهی هیئت مدیره توانمند‌ و خوش فکرمان بود می توانم برگزاری چندین دوره همایش عکاسان جنوب که شامل نمایشگاه عکس، جشنواره و ورکشاپ های متعدد بود نام ببرم.همینطور ساماندهی اطلاعاتی و مدیریتی انجمن عکاسان، طراحی و اجرای سایت انجمن عکاسان، آماده سازی و اختصاص دفتر انجمن عکاسان، اطلاع رسانی برنامه های ماهانه هر شش ماه یکبار شامل کارگاه ها با حضور اساتید ملی و تورهای متعدد و نشست های هفتگی بود.وی افزود: از سال ۱۳۸۸ با دوربین موبایل نوکیایی که داشتم بدون آنکه شناختی از هنر عکاسی داشته باشم ابتدا به ساکن متوجه علاقه ام به عکاسی شدم.یکسال بعد با خرید دوربین Nikon D3100 سعی کردم بصورت خودآموز بیشتر با این هنر آشنا شوم.در سال های ۹۰ و ۹۱ با تشکل انجمن عکاسان بستک آشنا شدم و از کارگاه های آموزشی آنجا بهره بردم تا اینکه در سال ۹۲ برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی برق عازم تهران شدم و پس از آن دو دوره کلاس عکاسی مقدماتی و عکاسی پیشرفته را در آنجا و به مدت یک سال پشت سر گذاشتم.رییس اسبق انجمن عکاسان شهرستان بستک گفت: کلاس عکاسی مقدماتی و پیشرفته را در آموزشگاهی در تهران به پیشنهاد یکی از دوستان عکاسم گذراندم.کلاس عکاسی ایده تا ارائه را زیر نظر مهدی وثوق نیا از مدرسین و عکاسان شناخته شده حوزه عکاسی مستند اجتماعی و کارگاه ها و جلسات خصوصی متعدد در حوزه شناختی و فلسفی موضوعات و آبژه های عکاسی را زیر نظر پیمان هوشمند زاده، مجید سعیدی، بهنام صدیقی و آرش حمیدی بصورت مستمر آموختم.در اکثر مجموعه عکس ها و نمایشگاه های انفرادی که تابحال برگزار کرده ام نقش این مدرسین پررنگ بوده است.وی درخصوص عکاسی فضای باز و فضای استودیویی بیان داشت: به نظر من دنیای عکاسی تبلیغاتی (صنعتی) و دنیای عکاسی هنری (آرت) در خیلی از موارد با هم متفاوت اند.حوزه علاقه مندی هنری بنده عکاسی مستند اجتماعی است که قطعا با حال و هوای بسیاری از فعالیت ها در عکاسی تجاری همخوانی ندارد.ولی با این اوصاف به دلیل فعالیت تجاری بنده از عکاسی مدلینگ، بیشتر در وضعیتی لذت میبرم که جنبه هنری اش بر جنبه تبلیغاتی یا تجاری اش ارجحیت داشته باشد.حال این موضوع می تواند در فضای باز یا آتلیه اتفاق بیفتد.در عکاسی فضای باز ترکیب رنگ، پس زمینه ها و کادربندی بسیار واقع گرایانه تر خواهد بود و عکاسی آتلیه فضای غیرقابل دسترس تر، مینیمال تر و البته کمی غیر واقع گرایانه تر خواهد بود که هر کدام از این دو فضا در عکاسی آرت نقش بسزا و غیرقابل انکاری را داشته اند.
سبحان جامه دار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عکاسی چه چیزهایی را به ارمغان می آورد گفت: راجع به جواب این سوال می توانم چندین پاراگراف بنویسم اما اگر مختصرا بخواهم توضیح بدهم عکاسی در لاتین Photography نام گذاشته شده و به معنی نگاشتن با نور می باشد.پس از شناخت درست نسبت به عکاسی، به نورها و رنگ ها دیدگاه و جهان بینی متفاوتی خواهید داشت.عکاسی هنری بصری و دیداریست.پس از شناخت درست نسبت به مبانی هنرهای بصری و عناصر بصری موجود در طبیعت و اطرافتان که لازمه اولیه برای عکاسی است به هر تصویری که قابل دیدن برای شماست دیدگاه متفاوتی خواهید داشت.تصویر در دنیای امروز برای جامعه قابل اعتمادترین رسانه است (فارغ از مباحث فلسفی رسانه ای عکاسی) پس شما از خبرنگاری، دغدغه ها و مباحث روز جامعه هم جدا ناپذیرید.با این دید که عکاسی نقطه تلاقی هنر و تکنولوژی است قطعا برای پیشرفت بیشتر در عکاسی با دنیای فناوری هم غریبه نخواهید بود.
وی تصریح کرد: سبک عکاسی بیشتر می تواند تاثیرپذیری از نگاه عکاس نسبت به پیرامونش باشد که گاها شاهد روش یا سبکی مختص خود عکاس بوده ایم.اکثر سبک های موجود در عکاسی معاصر و کلاسیک به این شکل پدید آمده اند.همچون عکاسی انتزاعی، ژورنال، مستند اجتماعی.اما در ایران برخی معرف های تصویر و فضا در عکاسی را هم به اشتباه سبک می نامند همچون لنداسکیپ (منظره)، عکس سیاه و سفید و … در مجموع با دسته بندی ها و چارچوب های قراردادی در هنر موافق نیستم ولی شناخت نسبت به آن ها باعث می شود که در ابتدا با تمرکز بیشتر و به دور از سردرگمی پیش برویم تا اینکه مسیر خودمان را بیابیم.
سبحان جامه دار شرح کوتاهی از جشنواره ها و رویدادهای هنری خود داد و گفت: هر چند که بیشتر معتقد به تعریف مجموعه عکس به صورت از ایده تا اجرا و ارائه به شکل نمایشگاه انفرادی هستم و شرکت در جشنواره ها را جزئی از مسیر هنری خود نمی دانم ولی جشنواره ها و رویدادهای هنری که در آن حضور داشته ام به شرح زیر است: نمایشگاه عکس انفرادی ۵.۵ ریشتر سال 92 در بستک، نمایشگاه گروهی روزهای زندگی سال 92 در فرهنگسرای بهمن تهران، برگزیده جشن عکس هرمزگان سال ۹۴ در بندرعباس، هشتمین نمایشگاه عکس های برتر سال دوربین.نت سال ۹۵ در تهران، برگزیده دو دوره جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان طی سال های 95 و ۹۶ در کرمان و سنندج، نمایشگاه گروهی و کتاب ۲۲۸ گالری راه ابریشم سال ۹۷ در تهران، نمایشگاه انفرادی ایستاده بر ساحل سال ۱۴۰۰ در بندرعباس، نمایشگاه هشتمین جشنواره اردیبهشت هرمزگان، سه دوره نمایشگاه جشن عکس هرمزگان، دو دوره فصل عکاسی هرمزگان و دو دوره نمایشگاه نوروزی در بستک.
وی به عوامل موثر در تهیه یک عکس خوب اشاره کرد و بیان داشت: متاسفانه همیشه در هنر اثر کلی ارائه می شود و کمتر راجع به اجزای جزئی شکل گیری یک اثر صحبت می شود در صورتی که معتقدم هنر در شناخت، انتخاب و ترکیب اجزای کوچکتر نمایان می شود.تسلط بر ابزار تصویربرداری (دوربین، نورگیری، نورپردازی، ابزار ویرایش مثل فتوشاپ)، شناخت معنایی و فلسفی نسبت به آبژه و سوژه شما در تصاویرتان و سواد بصری (شناخت عناصر بصری شکل دهنده تصویر) از مهمترین عوامل موثر در تهیه عکس است.
او در ادامه گفتگو از شهرستان بستک می گوید.جایی که آثار باستانی زیادی دارد.از علاقه اش به بستک پرسیدم، اینکه پیشانی فرهنگ هرمزگان چه نقشی در علاقمند شدن و نگاهش به عکاسی و فعالیت هنری داشته است.وی در پاسخ گفت: در مسیر هنری، شخصا تاثیرپذیری از مباحث هویتی منطقه نداشته ام و دلیل اینکه گاها آثاری از بنده در حوزه میراث فرهنگی یا خبری منطقه می بینید، احساس نیازی بود که به عنوان وظایف شهروندی ام برای شناساندن هویت شهرم از طریق رسانه تصویر داشته ام، نه کمتر و نه بیشتر.قطعا دغدغه و مسیر هنری ام کاملا فرا جغرافیایی بوده است.اما راجع به دغدغه مشترک هنری و فرهنگ هویتی منطقه هم کوتاه بگویم که در جهان بینی، دیدگاه فرهنگی، هنری و رسانش اطلاعات در منطقه خود و مردمم را مدیون اتفاقی ارزنده توسط خیر نیک اندیش شیخ مصطفی بن عبداللطیف می بینم که آموزش را با نام «مدرسه مصطفویه» پیش از دیگر مناطق برایمان به ارمغان آورد.آن زمان آموزش و رسانه اطلاعاتی مجازی و حقیقی در منطقه وجود و اهمیتی نداشت و این مهم باعث شد که در حوزه های علمی، فرهنگی و هنری نسبت به اطرافمان متفاوت تر باشیم.اما نکته مهم تر اینجاست حال جایگاه مان با شتاب رو به جلو است یا خیر؟ به نظر بنده خیر.در عصر حاضر اگر طلبه پیشرفت در حوزه فرهنگ، هنر و پیشانی شدن هستیم ابتدا باید در این حوزه پیشرو باشیم نه مدعی پیشانی بودن و این مهم میسر نخواهد بود مگر با احساس نیاز و تصمیمی جمعی از سمت جامعه، مردم و حمایت موضوع پراهمیتی که می تواند شیوه آموزشی نوین باشد و آن حوزه هنر است.
او ادامه داد: همیشه موافق تلاش، تمرین، یادگیری و مطالعه هستم.هیچوقت بدون تلاش و تمرکز، قدرتی ایجاد نخواهد شد و البته موضوعی مهم که این روزها کمتر در پیرامونمان حس می کنیم اعتماد و شناخت نسبت به خودمان به جای تقلید از دیگران است.اگر می خواهید هنر شما شاخص، بی مثال و اثر انگشتی از شما داشته باشد به خودتان مراجعه کنید زیرا این شمایید که خصایص رفتاری و جسمی یکه ای در جهان هستی و ماورا دارید.اگر از جذابیت های حواشی و مجازی تصویربرداری پرهیز کنید، هنر و عکاسی همراه با آموزش، مطالعه و تمرکز در تعیین مسیر هنری بسیار اهمیت دارد.سبحان جامه دار در بخش پایانی گفتگو به عنوان فعال و علاقمند هنری که دوستدار پیشروی در مسیری آینده دار برای هنر منطقه و استان است گفت: این مهم میسر نخواهد بود مگر با تدوین وظایف و برنامه ریزی درست از جانب نهاد مجری فرهنگ و هنر استان یعنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان در حوزه های بودجه، آموزش و حمایت از موسسات عام المنفعه و سازمان های مردم نهاد هنری در شهرها یا سازماندهی و احداث انجمن های وابسته به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بصورت رسمی و قانونی همچون هیئت های ورزشی اداره ورزش و جوانان تا از این پس هنرمندان، مجریِ اموراتِ بِه حق و قانونی خود بوده و احساس رزومه سازی از فعالیت های خصوصی هنرمندان از جانب اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر دوش نداشته باشند.