تجهیز 1600 هکتار از اراضی هرمزگان تحت آبیاری مکانیزه
  • فرهنگی

  • مرداد 31، 1399 - 18:25


رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از تجهیز 1600 هکتار از اراضی هرمزگان تحت آبیاری مکانیزه خبر داد.

به گزارش دریای اندیشه؛ علی باقر زاده همایی در گفت‌وگوی رسانه‌ای آنلاین با اشاره به اینکه در سال 92 بالغ بر 3400 تن ظرفیت تولید داشتیم که اکنون به 33 هزار تن رسیده است، گفت : 13 هزار هکتار اراضی جدید را نیز واگذار خواهیم کرد که اتفاق بسیار بزرگی در استان هرمزگان محسوب می شود.

باقرزاده همایی با اشاره به وجود 8 هزار سازه آبخیزداری در هرمزگان، عنوان کرد: در سال 98 بالغ بر 600 میلیارد تومان تسهیلات در بخش کشاورزی توزیع شده است که اشتغالی معادل 4800 نفر را بدنبال داشته است.

وی درباره پروژه‌های هفته دولت امسال نیز گفت: 152 پروژه در بخش کشاورزی با 240 میلیارد تومان اعتبار شامل صنایع تبدیلی، سامانه‌های آبیاری تحت فشار، شبکه روستایی، جاده بین مزارع 18 کیلومتر، کانال‌های آبیاری، احیای قنوات، واحد تولید پرورش شتر و بز با اشتغال 620 نفر در استان مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

این مسئول بیان کرد: سال جهش تولید ظرفیت تولید یک میلیارد دلار ارز آوری برای کشور را در پی داشته و اجرای 500 هکتار گلخانه در استان را در دستور کار داریم و این ها موجب جهش‌های خوبی در زمینه تولید بخصوص با رویکرد صادرات خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان تصریح کرد: در زمینه ایجاد توسعه زیرساخت‌ها در بخش کشاورزی ، دولت بالغ بر دو هزار میلیارد تومان در حوزه کشاورزی و دامپروری استان هرمزگان هزینه کرده و همچنین 1600 هکتار از اراضی استان تحت آبیاری مکانیزه قرار گرفته است.

باقرزاده همایی ادامه داد: در میناب بحران کشاورزی حاکم بود و کشاورزان گرفتاری‌های زیادی در زمینه آب داشتند اما با همت دولت در این راستا ، اتفاقات بسیار خوبی در میناب رخ داده و ما توانستیم با افتتاح سامانه آبیاری در میناب و افزایش تخصیص آب از سد استقلال به این منطقه، شاهد رشد بزرگی در زمینه تولید در این منطقه باشیم.

وی اظهار کرد: میزان تولید در بخش کشاورزی و باغداری در هرمزگان به 2.9 میلیون تن رسیده است.

این مسئول با بیان این که با اجرای روش‌های علمی، مشاوره در زمینه کشت و آموزش کشاورزان توانسته‌ایم رکورد تولید 160 تن گوجه در هکتار را بشکنیم و در زمینه پیاز نیز به 120 تن تولید در هر هکتار در استان رسیده‌ایم، خاطرنشان کرد: منفعت این رشد تولید متوجه کشاورزان و تولیدگران است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان بااشاره به توزیع یارانه نهاده‌های دامی تشریح کرد: در سویا و ذرت و جو توزیع یارانه دامی داریم که جامعه هدف ما مشخص است. این توزیع بر پایه سامانه‌ای که در وزارتخانه تعریف شده است، صورت می‌گیرد و اگر فرد جوجه‌ریزی نکرده باشد، نمی‌توانیم سویا و ذرت در اختیار آنها بگذاریم و ما مکلف به رصد آنها هستیم و برای رساندن این نهاده‌ها به تولیدکننده اصلی تلاش می‌کنیم.

رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان‌ اذعان داشت: در بحث لیمو دو کارخانه در میناب و رودان داشتیم که اکنون در چرخه بهره‌برداری نیستند ولی کار خوبی که امسال توسط فرمانداری میناب صورت گرفت، ساماندهی کارگاه‌های بسته‌بندی بود که محصولات با کیفیت پایین به بازار نرسد و راهی مراکز آبلیموگیری و خشک‌کنی شود.

باقرزاده همایی افزود: امسال رشد تولید لیمو به میزان 100 هزار تن در استان داشتیم اما با همت خوبی که صورت گرفت، موجب شد تا قیمت این محصول به کمتر از 7500 تومان نرسد.

این مسئول عنوان کرد: خسارت سیل در سال گذشته بسیار زیاد بود. در دی 98 و فروردین 99 مجموعا 20 هزار اراضی ما را خسارت وارد کرد که 282 میلیارد تومان خسارت ثبت شد و دولت دو مصوبه داد که مبلغ 136 میلیارد تومان اعتبار از تسهیلات و کمک بلاعوض و توسعه زیرساخت‌ها به استان تخصیص یافت.

وی یکی از تمهیدات وزارت جهادکشاورزی را تلاش برای تولید کودهای فسفاته به مانند کود اوره در کشور است که بتوان کمبود آن را جبران و مانع از بروز کمبود در بخش کشاورزی شود. با افزایش تولید داخلی می‌توان این نهاده‌ها را تأمین و مشکل کشاورزان را حل کرد.

تا زمان رسیدن به توان تولید داخلی مقرر شده برای تأمین نهاده‌ها از تسهیلات بانک کشاورزی استفاده شود تا بتوانیم به نقطه مناسبی در تولید داخل برسیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان بیان داشت : نصب آبشیرین‌کن بر چاه‌ها با محیط زیست و آب منطقه‌ای است و وزارت نیرو متولی این بخش است. آب شور برای خاک مضر است و کیفیت آب هرچه بالاتر برود برای کشاورزی مفیدتر است و خاک در امان می‌ماند و محصول بیشتری تولید می‌شود. رعایت شرایط زیست‌محیطی و بررسی وضعیت پساب آن ضروری است و افت کیفیت آب در سال‌های اخیر در استان سبب شده تا کشاورزان به سمت استفاده از آبشیرین‌کن حرکت کنند.

انتهای پیام