تقویت دیپلماسی و مرجعیت علمی از اولویت های این وزارتخانه است
  • گزارش و مصاحبه

  • اردیبهشت 07، 1401 - 04:46


وزیر علوم و تحقیقات و فناوری دیپلماسی و مرجعیت علمی ، آموزش پژوهش ، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، شاگردپروری و نوآوری پروری، و تولید ثروت از دانش را از اولویت های این وزارتخانه عنوان کرد.

زینب شکوه

وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری در آیین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه هرمزگان با بیان اینکه دانشگاه هرمزگان شرایط ویژه‌ای برای پیشرفت دارد، همراهی نمایندگان استان در مجلس و نماینده ولی‌فقیه در استان با دانشگاه را ظرفیت بی‌نظیری خواند و اظهار کرد: عضویت نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان در هیئت علمی دانشگاه سبب ایجاد یک فرصت استثنایی برای توسعه می شود.

به گزارش اختصاصی دریای اندیشه؛محمد علی زلفی‌گل با تاکید بر اینکه بحث یاوران علمی و کارمندان را باید در کنار اساتید و اعضای هیئت علمی مورد توجه قرار دهیم، افزود: با اهتمام به شرایط ویژه حاکم در استان هرمزگان و میسر بودن بسترهای کارورزی در هرمزگان با وجود صنعت، کشاورزی، دریا، نفت و غیره انتظار می رود دانشگاه هرمزگان الگوی آموزش مهارت‌محوری در کشور باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین گفت: از آنجایی که فارغ‌التحصیلان دانشگاه هرمزگان با سایر دانشگاه‌ها فرق داشته باشد امکان کارورزی در صنعت برای دانشجویان هرمزگانی وجود دارد.

زلفی‌گل با اشاره به اولویت های وزارت علوم، تلاش برای تقویت دیپلماسی علمی و مرجعیت علمی را  نخستین اولویت این وزارت عنوان کرد و ابراز داشت: غرب تلاش می‌کند در دنیا این گونه القاء کند که جمهوری اسلامی ایران به دنبال تنش است اما ما می‌خواهیم به دنیا بفهمانیم که کشور عزیز ما ایران حاضر نیستند حتی به یک مورچه هم ظلم شود و برای این کار یکی از ابزارهای مهم بحث دیپلماسی علمی است لذا در همین راستا، آیین‌نامه تبلیغی و تشویقی تدوین شده که به زودی به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد گردید.

وی در ادامه، آموزش و پژوهش هدفمند را اولویت دوم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نام برد و افزود: اگر مردم ما با هزاران امید و آرزو فرزندان خود را به دانشگاه می‌فرستند این فرزندان باید بتوانند در آینده از مزایای آموزش‌هایی که فرا گرفته اند استفاده کنند لذا آموزش ها باید نیاز‌محور آموزش باشد و افق‌های علمی را فتح کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری اولویت دیگر این وزارتخانه است و بر داشتن نقش موثر در پویش، پالایش و پیرایش فرهنگ جامعه تاکید کرد و گفت: فرهنگ‌های مربوط به دوران ارباب رعیتی باید اصلاح و نوزایی و دانش‌پذیری را به جامعه القاء کنیم‌.

زلفی‌گل سپس شاگردپروری و نوآور پروری را اولویت چهارم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ذکر و تاکید کرد: باید نسلی قوی تر از خودمان را در دانشگاه‌ها تربیت کنیم و نگاه ویژه ای به اساتید موفق در این زمینه داشته باشیم و آنان را به الگوی سایر اساتید تبدیل نماییم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، تولید ثروت از دانش را پنجمین و آخرین اولویت این وزارتخانه نام برد و تاکید کرد: این بخش از اولویت وزارت علوم به پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد مربوط می‌شود و دانشگاه هرمزگان در این حوزه پیش‌رو است، این دانشگاه یکی از دانشگاه‌هایی است که با آن‌ها ارتباط خوبی دارم.

وی گفت: دانشگاه هرمزگان ظرفیت و پتانسیل رشد در ابعاد مختلف به ویژه آموزش مهارت محور را دارد که در وزارت علوم و تحقیقات با توجه به شرایط ویژه ای که دارد و حمایت استاندار هرمزگان ، سعی خواهیم کرد به دانشگاه هرمزگان کمک کنیم تا رشته های مرتبط با صنایع موجود در استان تاسیس شود و بتواند در راستای رفع نیازهای استان گام های موثری بردارد.

زلفی‌گل افزود: دانشگاه ها جنبه ملی دارد این امکان که بخواهیم در تمامی شهرستان‌ها شعبه ای از دانشگاه داشته باشیم با توجه به امکانات محدود در کشور ، شاید معقول نباشد ولی می توانیم در دانشگاه هرمزگان شرایطی ایجاد کنیم که پذیرای دانشجویان از مناطق مختلف استان باشد .

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان داشت: استاندار هرمزگان هم درحال تلاش است تا دانشجویان توانمند را بورس کند که بخشی از آنها می تواند دانشجویان مستعدی از نقاط محروم و کم برخوردار باشند.

وی ادامه داد: تا کنون بسترهای لازم برای ازبین بردن شکاف بین دانشگاه و صنعت وجود نداشته است اما کار نشد ندارد و با اجرای نظام ایده‌ها و نیازها که به زودی رونمایی خواهد شد حلقه واسطه ایجاد و شرایطی برای برقراری ارتباط بین دانشگاه و صنعت اتفاق بیفتد.

زلفی‌گل گفت: نکته مهم دیگر اینکه برای برقراری ارتباط دانشگاه با صنعت باید قوانینی وجود داشته باشد که به این ارتباط کمک کند. در حال حاضر با مشکلات قانونی روبه رو هستیم به عنوان مثال برای بیمه پژوهش نداریم یا برای مالکیت فکری ، قانون محکم و درستی وضع نشده است. در حالی که جامعه را با قانون می توان اداره کرد هرجا ضعفی وجود دارد حتما در آنجا قوانین کارآمد نداریم که باید این قوانین طراحی، تصویب و اجرا شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ابراز داشت: راه اندازی دانشگاه علوم و فنون دریایی در استان هرمزگان نیازمند انجام کارهای کارشناسی است و نیاز نیست دانشگاه باشد بلکه می تواند دانشکده ای در دانشگاه هرمزگان همان ماموریت را انجام دهد.

امام جمعه بندرعباس:

دانشگاه هرمزگان این ظرفیت را دارد که دانشکده نفت را به یک دانشگاه مجزا تبدیل کند

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس در این آیین با بیان اینکه مبنای هر کاری در جامعه اسلامی باید صدق باشد و علمای منطق صدق را آن‌چیزی می‌دانند که مطابق با واقع است، اظها کرد: مسئولیت‌‌هایی که می‌پذیریم در واقع با صدق مطابق است.

وی در ادامه به مسئولیت‌ها و ماموریت‌های مهم دانشگاه در حوزه‌های علمی و پژوهشی اشاره کرد و افزود: این مسئولیت‌ها همان حقیقی است که صدق و کذب در آن‌ها تطبیق پیدا می‌کند و بنده به عنوان عضو کوچکی از دانشگاه مفتخرم که بیش از 24 سال از عمرم را در دانشگاه حضور داشته‌ام ، دانشگاه هرمزگان در سابق بدین شکل نبود و تلاش های ریاست سایق دانشگاه سبب شده که شرایط دانشگاه هرمزگان نسبت به روزهای نخستین بسیار ار تقاء یافته و وی زحمات زیادی برای رشد و بالندگی دانشگاه کشیده‌ است که بر خود لازم می دانم از آقای شیخی تشکر کنم.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان با تاکید بر عجین شدن دانشگاه‌ها با صنعت به منظور رشد دانشگاه و صنعت تصریح کرد: لازم است با جدیت و امیدواری آن را پیگیری کنیم چراکه دانشگاه‌ها باید با ماموریت‌ها و فعالیت‌های استان سنخیت داشته باشد و استان هرمزگان دو شاخصه در حوزه دریا و نفت دارد و جزو معدود استان‌هایی است که هم به خلیج‌ فارس و هم آب‌های آزاد دسترسی دارد و دانشگاه باید این ظرفیت‌ عظیم را رشد دهد.

حجت الاسلام عبادی زاده در ادامه ایجاد دانشگاه علوم و فنون را از مطالبه مطرح در استان خواند و گفت: دانشگاه هرمزگان این پتانسیل را دارد که دانشکده علوم و فنون دریایی را تبدیل به یک دانشگاه مستقل کند.

وی در بخش پایانی سخنان خود، نفت و پتروشیمی را از دیگر چشم‌انداز و پتانسیل استان هرمزگان برشمرد و افزود: این ظرفیت‌ نیز در دانشگاه هرمزگان وجود دارد که دانشکده نفت را به یک دانشگاه مجزا تبدیل کند.

استاندار هرمزگان:

هرمزگان می تواند قطب علوم و فنون دریایی باشد

مهدی دوستی استاندار هرمزگان نیز در این آیین ضمن قدردانی از اقدامات تحولی وزیر علوم در خصوص اهمیت دادن به آموزش های تخصصی و اندیشیدن تدابیر لازم برای بازگشایی دانشگاه‌ها، درخواست های خود را خطاب به محمدعلی زلفی گل وزیر علوم در قالب پنج محور مهم ارائه کرد.

استاندار هرمزگان، ایجاد رشته‌های مرتبط با صنایع موجود در استان را یکی از اولویت‌های مهم آموزشی هرمزگان عنوان کرد و گفت: هرمزگان قطب نخست پالایش نفت کشور به شمار می رود و با توجه به طرح‌های مهم توسعه ای این بخش و همچنین طرح های فولادی در حال اجرا که هرمزگان را به‌عنوان قطب اول تولید فولاد کشور معرفی می‌کند ، راه اندازی رشته‌های مرتبط با نفت، متالوژی و مرتبط با فلزات یک ضرورت مهم است.

وی، با اشاره به گستره پهناور جغرافیایی هرمزگان، خواستار توسعه مراکز آموزشی و افزایش واحد‌های دانشگاهی شد و افزود: طرح توسعه سواحل مکران به‌عنوان یکی از دغدغه‌های مهم رهبر معظم انقلاب (مدظله) نیازمند تربیت نیرو و کادرسازی است که برای تحقق آن مرکز آموزش عالی میناب باید به عنوان پشتوانه طرح توسعه مکران به دانشگاه تبدیل شود و یا دانشگاهی جدید برای کادرسازی و کمک به ظرفیت‌های منطقه احداث شود.

استاندار هرمزگان، به ظرفیت حوزه دریایی استان نیز اشاره و تصریح کرد: هرمزگان می تواند قطب علوم و فنون دریایی باشد اما ورود به این حوزه نیازمند تربیت نیروی ماهر است که تاسیس دانشگاه علوم و فنون دریایی بسیار راهگشا خواهد بود.

ارتقاء زیرساخت های آموزشی در مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان و تعمیر، نوسازی و احداث خوابگاه های دانشجویی، دو درخواست دیگر استاندار هرمزگان از وزیر علوم بود.

نماینده مردم شرق هرمزگان:

توزیع عادلانه دانشکده‌های تخصصی دانشگاه هرمزگان در شرق و غرب استان

در ادامه این آیین، حسین رئیسی رئیس مجمع نمایندگان استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش مجلس، بحث طولانی بودن مسافت شرق و غرب استان را جدی خواند و با اشاره به طول حدود یک هزار کیلومتری استان هرمزگان اظهار کرد: این مسافت، پراکندگی جمعیت را به همراه دارد که تردد در آن با مشکلاتی مواجه است، همه مردم شاهد متمرکز بودن داشته های دانشگاه هرمزگان در شهر در بندرعباس هستند در حالی که این دانشگاه باید به سراسر استان خدمات آموزشی ارائه دهد.

وی در ادامه تاکید کرد: توزیع عادلانه دانشکده‌های تخصصی دانشگاه هرمزگان در شرق و غرب استان به منظور حضور اساتید در دیگر شهرستان های هرمزگان انتظار به جایی است که مردم استان در شرق و غرب دارند.

رئیس مجمع نمایندگان استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شهرستان میناب در اسناد بالادستی به عنوان مرکز و پشتیبان توسعه علمی سواحل مکران دیده شده و ارتقای مجتمع آموزش عالی میناب مورد انتظار است. لذا دانشگاهی به نام دانشگاه مکران در میناب راه‌اندازی شود و ابتدای آن می‌تواند انتقال بخشی از دانشکده‌های دانشگاه هرمزگان به میناب باشد.

رئیسی از شهرستان رودان به عنوان یکی از بهترین نقاط استان هرمزگان برای کشاورزی نام برد و با اشاره به وجود استعدادهای فراوان در میناب، سیریک و جاسک تصریح کرد: سالیانه ارز بسیاری به دلیل واردات میوه‌های گرمسیری از دست می دهیم بنابراین انتظار داریم به منظور جلوگیری از خروج ارز از کشور، یک پژوهشگاه کشاورزی در شرق هرمزگان راه‌اندازی شود.

وی، ساماندهی رشته‌های تحصیلی در استان هرمزگان را یکی از ضرورت‌های استان برشمرد و تاکید کرد: این امر باید بر اساس ظرفیت‌های استان تحقق یابد تا فارغ‌التحصیلان دانشگاهی‌ استان به لشکر بیکاران تبدیل نشوند.

 

رئیس مجمع نمایندگان استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی همچنین بر ترسیم ماموریت‌های آموزشی متناسب با شرایط پیش‌روی استان و توسعه آن تاکید کرد و گفت: امروزه دانشگاه میناب یک دانشگاه ماموریت محور است اما برای ارتقای آن نیازمند کمک وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری است.

رئیسی با بیان اینکه بهترین نقطه دانشگاه هرمزگان نیز واقعا مایه شرمساری است، اذعان داشت: از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خواهش می کنم از بخش‌های مختلف دانشگاه بازدید داشته باشد تا از نزدیک در جریان وضعیت فرسودگی، دانشکده‌ها و خوابگاه‌ها این مرکز آموزشی قرار گیرد.

وی همچنین در پایان تقاضا داشت: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یا معاونان در اولین فرصت از حوزه شرق استان سرکشی و بازدید داشته‌باشند تا با شرایط آشنا شود و بتوانند شرایط بهتر برای تحصیل فرزندان این مرز و بوم فراهم کنند.