طلاب هرمزگان خوش درخشیدند
  • گزارش و مصاحبه

  • تیر 25، 1401 - 05:03


رتبه اول دبیرخانه جشنواره کشوری علامه حلی به هرمزگان رسید؛

طلاب هرمزگان خوش درخشیدند

علی ستاری 

به گزارش  اختصاصی روزنامه دریای اندیشه، یکی از بزرگترین رویدادهای علمی و پژوهشی در سطح کشور جشنواره علامه حلی است که به منظور تجلیل از محققان جوان حوزوی برگزار می‌شود و طلاب پایه اول حوزه‌های علمیه سراسر کشور تا افرادی که در سال اول دروس خارج هستند در رشته‌هایی نظیر در تفسیر، علوم قرآن، کلام، اخلاق، تربیت، منطق، فلسفه، اصول فقه، علوم حدیث، رجال، تراجم، ادبیات فارسی و عربی و علوم انسانی مرتبط با حوزه دین در این جشنواره شرکت می‌کنند و آثار خود را برای داوری ابتدا در استان و سپس در سطح ملی به دبیرخانه جشنواره ارسال می‌کنند.
دبیرخانه این جشنواره از سال ۱۳۸۶ در معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه تشکیل شده است و همه ساله در سطوح عالی با حضور داوران مجرب برگزار می‌شود.
استان هرمزگان به عنوان یکی از استان‌هایی که از لحاظ زیرساخت‌های آموزشی و پژوهشی در حوزه‌های علمیه زیر خط فقر محسوب می‌شود چند سالی است که علی‌رغم محدودیت‌های فراوان به طوری که در برخی از مدارس علمیه حتی یک کامپیوتر نیز وجود ندارد رویکرد آموزش خود را به سمت و سوی آموزش پژوهش محور برده است و در این راستا توانسته است به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کند به طوری که در این دوره از جشنواره علامه حلی، دبیرخانه جشنواره علامه حلی حوزه علمیه هرمزگان توانسته است بالاتر از حوزه‌های علمیه کهگیلویه و بویراحمد، قم، یزد و مازندران به عنوان رتبه اول جشنواره علامه حلی معرفی و تجلیل شود.
طلاب هرمزگانی نیز موفق شده‌اند در این جشنواره عملکرد مثبتی را از خود به نمایش بگذارند به طوری که محمد جواد ابراهیمی از طلاب مدارس علمیه هرمزگان توانسته است رتبه سوم داوری آثار ارسالی و مرضیه خسروانی نژاد از طلاب خواهر استان هرمزگان نیز رتبه سوم بخش خواهران را کسب کند.
در بحث رقابت دبیرخانه‌ای مدارس علمیه کشور نیز مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها شهرستان میناب موفق شده است رتبه دوم جشنواره را از آن خود کند. 
در سیزدهمین دوره از جشنواره علامه حلی ۱۱ هزار و ۴۱۲ طلبه جوان از سراسر کشور که ۵ هزار و ۸۱۴ نفر از آن‌ها طلاب حوزه علمیه برادران و ۵ هزار و ۵۹۸ نفر از آن‌ها جزو طلاب خواهر بوده‌اند. 
در این دوره از جشنواره علامه حلی به طور کلی مجموع آثار برادران ۷هزار و ۴۲۵ اثر و خواهران ۷ هزار و ۹۷۶ اثر بوده است همچنین ۱۴ هزار و ۱۵۵ مقاله ، ۱۵۹ جلد کتاب ارسال شده است و خواهران ۲۴۶ و برادران ۳۴۷ تحقیق پایانی و در تدوین پایان‌نامه سهم خواهران ۲۸۲ و سهم برادران ۲۱۲ اثر بوده است.
حجت الاسلام والمسلمین عباس خیراندیش معاون پژوهش حوزه علمیه استان هرمزگان در گفت‌و‌گو با خبرنگار روزنامه دریای اندیشه اظهارداشت: سیزدهمین دوره کشوری و چهارمین دوره جشنواره علامه حلی (ره) در هرمزگان با هدف تقویت روحیه پژوهش در بین طلاب خواهر و برادر، زمینه سازی شناسایی نخبگان و حمایت از آنان، تقویت نگارش آثار علمی، افزایش رقابت طلاب در عرصه‌های علمی، زمینه‌سازی گرایش طلاب به مباحث تخصصی، جهت دهی فعالیت های پژوهشی طلاب به سمت نیازهای پژوهشی استان برگزار شد و طلاب هرمزگانی توانستند درخشش خوبی در سطح کشور داشته باشند. 
وی افزود: نتایج حاصله از این جشنواره نشان دهنده رشد طلاب در زمینه تحقیق و پژوهش نسبت به سال های گذشته است و آثار دریافتی چهارمین جشنواره استانی به طور کل  643 اثر بوده است که 206 اثر ارسالی از مدارس علمیه خواهران و 437 اثر مربوط به مدارس علمیه برادران  بوده است که از این تعداد 80 اثر از حوزه علمیه برادران و  30 اثر از حوزه علمیه خواهران به مرحله استانی راه پیدا کرد. 
خیراندیش بیان‌کرد: از میان آثار برگزیده 28 اثر(12 اثر حوزه علمیه برادران-16 اثر حوزه علمیه خواهران) به قم ارسال شد که 3 نفر رتبه اول، 3 نفر رتبه دوم، 22 نفر رتبه سوم و6 نفر شایسته تقدیر شدند. 
معاون پژوهش حوزه علمیه هرمزگان خاطرنشان کرد: حوزه علمیه هرمزگان به عنوان دبیرخانه برتر و رتبه اول دبیرخانه‌های  سیزدهمین جشنواره علامه حلی (رحمه الله) معرفی شد و حجت الاسلام محمد جواد ابراهیمی رتبه سوم کشوری در بخش پایان نامه با عنوان «سیاست های جنایی جمهوری اسلامی در قبال افشا کنندگان فساد اقتصادی» را کسب کرد. 
دبیر چهارمین جشنواره استانی علامه حلی (ره) اظهارداشت: سرکار خانم مرضیه خسروانی نژاد دانش آموخته سطح سه موسسه آموزش عالی فاطمه معصومه (سلام الله علیها) در بخش پایان نامه سطح سه موفق به کسب رتبه 3 کشوری و  سرکار خانم بی بی معصومه میرخلیلی مدیر مدرسه حضرت زینب (سلام الله علیها) میناب موفق به کسب رتبه دوم کشوری در بخش جشنواره مدرسه‌ای علامه حلی(ره) شد. 
خیراندیش عنوان‌‌کرد: جشنواره‌هایی نظیر جشنواره علامه حلی نشانگر ظرفیت‌های عظیم طلاب پژوهشگر در سطح استان‌های مختلف است و کسب رتبه برگزیده طلاب استان هرمزگان در سطح کشور نشان دهنده ظرفیت های بالای هرمزگان است که توانستند در مباحث پژوهشی از استان‌های برخوردار از لحاظ امکانات آموزشی و پژوهشی جلو بزنند و حائز رتبه‌های برتر شوند.
مدارس علمیه هرمزگان در فقر مطلق از لحاظ زیرساخت‌های آموزشی و پژوهشی قرار دارند 
وی ادامه داد: طلاب هرمزگانی در این مرحله از جشنواره علامه حلی(ره)  «ما می توانیم» را به منصه ظهور رساندند و ثابت کردند که با کمترین امکانات و تجهیزات می‌شود با استان های برخوردار رقابت علمی و پژوهشی داشت اما این امر مسئولیت مسئولین ذی ربط استانی و کشوری را سنگین تر می‌کند چرا که مدارس علمیه استان هرمزگان متاسفانه از نظر امکانات آموزشی، کتابخانه و سایر زیرساخت‌های پژوهشی دچار ضعف و محرومیت جدی هستند؛ لذا باید تجهیز آموزشی و پژوهشی مدارس علمیه استان در دستور کار قرار گیرد.
معاون پژوهش حوزه علمیه هرمزگان تصریح کرد: این در شان استان هرمزگان نیست که مدارس علمیه برادران با این ظرفیت عظیمی که دارد از حداقلی ترین امکانات آموزشی و پژوهشی جهت تحقیق و پژوهش طلاب برخوردار نباشد تا طلاب عزیز ما مجبور شوند همان طور که در جلسات مختلف در جمع مسئولین استانی و کشوری عرض کردیم در برخی مدارس بخاطر عدم وجود سیستم کامپیوتر و زیرساخت مناسب آثار خود را با گوشی موبایل آماده و تایپ کنند بارها گفته‌ایم و باز هم می‌گوییم مدارس علمیه استان هرمزگان در فقر مطلق از لحاظ امکانات آموزشی و پژوهشی هستند.