تنها نامی که در طول تاریخ ماندگار شده است نام شهداست
  • اجتماعی

  • تیر 14، 1400 - 14:01


در مراسم تجلیل از خانواده های شهدای ایرباس عنوان شد:

تنها نامی که در طول تاریخ ماندگار شده است نام شهداست

به گزارش خبرنگار دریای اندیشه از بستک، صبح یکشنبه را نمی توان به راحتی فراموش کرد.صبحی که شروع شده بود تا مسیری برای کار و تلاش باشد یا برای دیدار اعضای خانواده، پدر مادر برادر و ... ١٢ تیرماه ۱۳۶۷ در گرماگرم خرماپزان هرمزگان، سفری از فرودگاه بندرعباس آغاز شد.سفری که زن و مرد و پیر و کودک همه و همه را در هواپیمای ایرباس با شماره پرواز ۶۵۵ به مقصد دبی می برد.
آسمان صاف یکشنبه ۱۲ تیرماه خبر از پروازی آرام برای ۲۹۰ نفر مسافر و خدمه پروازی هواپیمای جمهوری اسلامی ایران داشت.بالاخره هواپیما به مقصد دبی به پرواز درآمد و بعد از گذشت چند دقیقه و حرکت در مسیر مشخص شده خود، ناگهان از رادار فرودگاه بندرعباس ناپدید شد.علت همچنان نامشخص بود.نگرانی، کادرِ برجِ مراقبت را فرا گرفته بود که خبر رسید پرواز ایرباس ۶۵۵ ایران ایر با شلیک دو فروند موشک از ناو آمریکایی در خلیج فارس سقوط کرده است.خبر قابل باور نبود، مگر می شود؟ چرا؟ چطور ممکن است یک ناو جنگی مجهز، هواپیمای مسافربری را سرنگون کند؟ مگر گناه این مسافران چیست؟
شاهدان عینی و ماهیگیران محلی جزیره قشم و هنگام، صبح یکشنبه را روز خونین عنوان می‌ کنند، روزی که ماهیگیران به جای ماهی، پیکر بی جان از خلیج فارس بیرون کشیدند.چقدر دردناک و غم انگیز بود صحنه‌ ای که مادری بچه خود را در بغل داشت و پس از مرگ در آب هم رهایش نمی کرد. ۶۶ کودک معصوم پرواز تا آسمان را تجربه کردند، پروازی بی بازگشت.
ناو جنگی آمریکایی در جنایتی آشکار و با دستور فرمانده اش ویلیام راجرز با شلیک دو موشک، هواپیمای مسافربری را در آب‌های خلیج فارس ساقط کرد.هواپیمایی که هنوز در آب‌های سرزمینی ایران در حال پرواز بود و مرز‌های ما را ترک نکرده بود.مگر می‌شود گفت ایرباس را با هواپیمای جنگی اشتباه گرفته ایم؟ ابعاد هواپیمای جنگی و مسافربری قابل مقایسه با هم نیستند اما شیطان بزرگ این جنایت را در روزهای آخر جنگ تحمیلی انجام داد تا نشان دهد برای ضربه زدن به انقلاب، دست به هر حربه ای خواهد زد.آمریکا نه تنها هیچ وقت بابت این جنایت از مردم ایران عذرخواهی نکرد بلکه به کاپیتان ناو مدال لیاقت داد تا به جهانیان ثابت کند خیانت آنها حد و مرزی ندارد، حقوق بشر آمریکایی همین است که بی گناهان را به کام مرگ می کشاند.حقوق بشری که به آنها اجازه می دهد در هر جای جهان دخالت کرده و مردم بی دفاع را بکشند.تا آنجا که چشم دیدن یاری رساندن فرمانده عزیزمان به مظلومان جهان را ندارند و آنگونه ناجوانمردانه و در نهایت رذالت، حاج قاسم عزیزمان را به شهادت می‌ رسانند.
حالا ۳۳ سال از آن روزها می‌ گذرد اما هنوز داغ آن در میان مردم و خانواده درگذشتگان تازه است.پروازی که با ۲۹۰ مسافر و خدمه به آسمان رفت و پس از اسقاط، فقط پیکر ۹۰ نفر از آنان پیدا شد و مابقی جسم خود را به دریا سپردند و روح را به سوی آسمان فرستادند.هر ساله گلباران محل حادثه با حضور خانواده ها، آنچنان فضای حزن و اندوه دارد که اشک هر بیننده ای را سرازیر میکند.هر چند ۱۲ تیرماه ۱۳۶۷ نمادی از مظلومیت ملت ایران است اما امروز با صلابت و اقتدار تمام در منطقه حضور داریم، حضوری فعال تا دیگر کسی به خود جرات ندهد نگاه چپ به مرزهای زمینی و هوایی ایران اسلامی داشته باشد.نیروهای مسلح ما به ویژه در خلیج فارس اعم از ارتش و سپاه در اوج آمادگی خود قرار دارند و هر روز برای تجهیز خود در تلاشند و حتی در این راه برای افزایش قدرت دفاعی شهید هم نثار می کنند تا دیگر مردم بی گناه ما مورد هجوم دشمن قرار نگیرند.
۱۲ تیرماه را نباید فراموش کرد، این حوادث تاریخی بزرگ همچون ننگ بر پیشانی آمریکای خبیث خواهد ماند تا جوانان ما مبادا راه برون رفت از مشکلات خود را در خارج از کشور و با دست دراز کردن به سوی دشمنان قسم خورده خود بدانند.
به همین مناسبت برای گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هواپیمای مسافربری ايرباس، طی مراسمی با حضور مسئولین ارشد شهرستان بستک از خانواده های این شهیدان تجليل شد.سید شمس الدین حسینی قتالی فرماندار شهرستان بستک در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هواپیمای ایرباس اظهار داشت: حمله ناوگان آمريكايي به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامي ايران يكي از بزرگترين جنايات تاريخ و لکه ننگی بر پیشانی آمریکای جنایتکار است که باعث پرپر شدن ۲۹۰ مسافر بی گناه که بسیاری از آنها زن و کودک بودند شد.
وی همچنین با اشاره به جنایت های آمریکا و حامیانش از گذشته تا به امروز، از شهادت ناجوانمردانه سردار سلیمانی به عنوان یکی دیگر از جنایات بی شمار آمریکا یاد کرد.
فرماندار شهرستان بستک افزود: نظام مقدس جمهوری اسلامی اگر امروز پایدار و تنومند در برابر دشمنان خود ایستاده به برکت خون شهیدان است و اگر به تاریخ مراجعه نماییم در جنگ ها و نزاع ها تنها نامی که ماندگار شده است نام شهداست.
در ادامه شیخ عبدالله انصاری مسئول بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان بستک در سخنانی گفت: آمریکا در طولِ عمرِ با برکت انقلاب اسلامی همواره از هر ابزاری برای ضربه زدن به نظام اسلامی استفاده کرده اما در نهایت ما پیروز میدانیم چرا که اهداف و آرمان‌های ملت ما الهی است و در این رهگذر هیچکس نمی‌تواند ما را از این مسیر خارج کند.
وی افزود: حمله موشکی به هواپیمای مسافربری ایرباس سندی دیگر بر جنایات آمریکا و حمایت آنان از تروریسم است.کشتار انسان های بیگناه از جمله سرنشینان هواپیمای ایرباس در سال 1367 نشان از عمق کینه توزی آمریکا علیه ایران و بشریت است.
مسئول بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان بستک اظهار داشت: اعطای نشان افتخار و جایزه به فرمانده آمریکایی ناوگان حمله کننده به هواپیمای ایرباس یکی دیگر از نشانه های روشن حمایت آمریکا از جنایت و کشتار انسان های بیگناه است.
در پایان این مراسم، با اهدا لوح و هدایایی از خانواده های شهدای هواپیمایی ایرباس تجلیل به عمل آمد.قابل ذکر است که 16 نفر از شهدای هواپیمای ایرباس از شهرستان بستک بوده اند.