توسعه پایدار با مشارکت مردم محقق می شود
  • گزارش و مصاحبه

  • تیر 15، 1401 - 14:52


کوهیج دارالعلم منطقه بستک با تاریخی کهن و جغرافیایی منحصر به فرد با جمعیتی حدود
 چهار هزار نفر در غرب استان هرمزگان و در فاصله ۲۵۵ کیلومتری غرب شهر بندرعباس 
قرار گرفته است.
گفتگو: شهاب زمانی 

شهردار کوهیج شهرستان بستک در گفتگو اختصاصی با خبرنگار روزنامه دریای اندیشه اظهار داشت: صدای پای تاریخ را به وضوح در کوچه پس کوچه های این شهر می‌شود شنید بیش از این که شهرت کوهیج به خاک و آب اش باشد این نجوای علم و ادب بود که بر کنگره ها، ایوان ها، دهلیز ها و در واقع مساجد و مدارس اش به کام تشنه جویندگان علم را سیراب می کرد و بدین سبب لقب دارالعلم یافت و مرکزی شد برای نشر شریعت و مامن بزرگانی چون شیخ حسن عالی، شیخ عبدالله نقشبندی و احمد نقشبندی را می توان نام برد. 

تدوین چشم انداز روشن، زیربنایی ترین هدف شهر است 
محمد سعید دستپاک با بیان اینکه چشم انداز زیربنایی ترین اهداف شهر است که باید قابلیت تحقق آن میسر باشد ، بر این اساس با توجه به ویژگی ها، اولویت ها، ظرفیت ها و محدودیت های موجود؛ شهرداری کوهیج با در نظرگرفتن پتانسیل های بالای کشاورزی، گردشگری، تاریخی و فرهنگی، چشم انداز کلی شهر را تدوین و در جهت تحقق برنامه ریزی و اقدامات لازم در دست انجام دارد.
دستپاک با اشاره به لزوم توجه به توسعه پایدار بیان کرد: منظور از توسعه پایدار تلاش در جهت توسعه شهر اما با حفظ حق السهم آیندگان می باشد و در جهت تحقق این مهم اولین اقدام شهرداری پیگیری تصویب طرح مطالعاتی شهر است که در مراحل پایانی آن در حال انجام است.
مشارکت شهروندان  نیز شش سطح دارد که بالاترین سطح آن مشارکت خودجوش مردم می باشد. شهرداری کوهیج به جهت تحقق این مهم اقدام به راه اندازی پویش های مردمی در سطح شهر نموده است که جا دارد از مشارکت و حضور خودجوش مردم مراتب تقدیر و سپاس خود را اعلام نماییم.

سرزندگی جامعه شهری اهمیت بالایی دارد
 استفاده از ظرفیت و نظرات مردم در حل مسائل توسعه ای شهر، تلاش در جهت داشتن اقتصاد قوی و ایجاد اشتغال به صورتی که بیکاری در این شهر به صفر برسد، داشتن شهری شاد و جذاب از دیگر اولویت های شهرداری است که در راستای حمایت از ورزش که مهمترین عامل سرزندگی هر جامعه ای می باشد با استفاده از ظرفیت خیرین در جهت ایجاد رشته های ورزشی و حمایت از ورزشکاران برنامه ریزی لازم به عمل آمده است.
وی با بیان اینکه در راستای بهبود وضعیت مالی شهرداری کوهیج پیشنهاداتی در سه حوزه تدوین که در حال برنامه ریزی و در دست اقدام است، اظهار کرد: درآمد شهرداری در حال حاضر از محل عوارضات و خدمات ماشین آلات شهرداری می باشد. اما امیدواریم با اجرای پیشنهادات و طرح‌های ارائه شده بر مشکلاتی از قبیل کمبود بودجه فائق و در راستای آبادانی شهر کوهیج گام برداریم. به همین منظور کاهش هزینه های موجود، افزایش درآمد و بهره وری از منابع موجود و خلق منابع جدید درآمدی اهمیت زیادی دارد.

کوهیج مستعد سرمایه گذاری در حوزه گردشگری است
قدمت تاریخی شهر کوهیج با وجود آب گرم معروف شیخ حسن عالی ظرفیت کشاورزی فرصت های سرمایه‌گذاری گردشگری، فرهنگ مردم، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنایع دستی، حضور کارآفرینان خلاق در سطح شهر مزیت‌های برای دیده شدن در سطح استان و ملی است که برای معرفی رایزنی های لازم با ادارات مربوطه در حال انجام می باشد. 
مهمترین راهکاری که در جهت مطرح کردن شهر در نظر گرفته شده است دسترسی شهروندان به فرصت های موجود در سطح شهر است که با فعال شدن بسته های تعریف شده تحقق پیدا کرده و موجبات معرفی هرچه بیشتر شهر در سطح استان و ملی باشد.
شهردار کوهیج با بیان اینکه یک شهردار موفق باید انتقاد پذیر و صبور باشد، اظهار کرد: بهترین مرجع اظهار نظر در خصوص توفیقات شهرداران مردم هستند، پس شهردار باید به گونه ای عمل کند که مردم احساس خوبی پیدا کنند.
وی در پایان از ابتکار روزنامه دریای اندیشه در جهت هم افزایی و تبادل تجربیات شهرداران استان تقدیر و تشکر لازم را به عمل آورده و از درگاه حق توفیقات این روزنامه وزین مسئلت دارم.