توسعه گردشگری خانواده محور در ابوموسی
  • گزارش و مصاحبه

  • تیر 15، 1401 - 09:53


گفت و گوی اختصاصی: 
علی ستاری / امیرحسین حیدری
ابوموسی را شاید بتوان یکی از متفاوت ترین شهرهای کشور از نظر مدیریت شهری دانست. شهری با سابقه تاریخی و استراتژیک که موقعیت ویژه ای در قلب خلیج فارس دارد. هرچند این جزیره بیشتر با کارکردی نظامی و دفاعی برای مردم شناخته شده است، اما در عمل می بینیم که جمعیت بومی زیادی از قدیم در این جزیره ساکن بوده اند و طی سال های اخیر نیز بر جمعیت ساکنین غیرنظامی آن افزوده شده است. در حال حاضر بیش از چهار هزار نفر شهروند ساکن این جزیره هستند و مدیریت امور شهری از سوی شهرداری انجام می گردد. به مناسبت روز شهرداری ها و دهیاری ها میزبان محمد رستمی شهردار ابوموسی بودیم و در خصوص فعالیت های شهرداری در این شهر خاص به گفت و گو نشستیم.

درآمدزایی و زیباسازی شهر دو اولویت اصلی شهرداری ابوموسی است
جزیره ابوموسی دارای شرایط خاصی است و شهرداری ابوموسی خیلی از کدهای درآمدی را که سایر شهرداری‌ها می‌توانند از آن بهره ببرند  را ندارد به همین خاطر یکی از دغدغه‌های اصلی ما این است که بتوانیم یک منبع درآمد کافی را به صورت پایدار ایجاد و تعریف کنیم.
دسترسی به درآمد پایدار در شهرداری ابوموسی را در قالب احداث بازارچه‌های محله‌ای و مرزی دنبال می‌کنیم و در کنار آن نیز قصد داریم تاسیس بازارچه فروش آبزیان را در دستور کار قرار دهیم تا از این طرق بتوانیم قدمی برای توسعه درآمدهای شهرداری برداریم. ما باید به سمت و سویی برویم تا افرادی که در جزیره ابوموسی زندگی می‌کنند سطح زندگی‌شان ارتقا پیدا کند و به همین منظور ساخت پارک های جدید در جزیره را در دستور کار قرار داده‌ایم و اتفاقات خوبی بحمدالله رقم خورده است، نورپردازی و ساخت المان‌ها و بهسازی محیطی شهر و جزیره نیز در دست اجراست تا شهروندان بتوانند تفریحات و اوقات فراغت بهتری را در شهر داشته باشند.
کدهای درآمدی شهرداری‌ها مشخص است اما ما خیلی از این کدها و خیلی از عوارض‌ها و پروانه‌ها را برای درآمدزایی نداریم، 

 

با این وجود برای توسعه گردشگری با علم  به فضای خاصی که بر جزیره حاکم است برنامه‌ریزی می‌کنیم و در تلاش هستیم تا این مهم را به سرانجام برسانیم. 
ابوموسی ظرفیت خوبی در راهیان نور دریایی دارد
توسعه گردشگری در جزیره ابوموسی می‌تواند گردشگری خانواده محور باشد و ما نیز برنامه‌ریزی‌های خود را بر همین مبنا انجام می‌دهیم، همچنین به واسطه شرایط ویژه جزیره می‌توانیم بحث راهیان نور دریایی را به صورت پایلوت اجرایی کنیم و شرایط برای این مهم مهیا است اما نیاز به  هماهنگی‌های بیشتری دارد. همچنین در ابوموسی تعدادی منازل تاریخی داریم که قابلیت تبدیل به بوم‌گردی را دارند چرا که ظرفیت پذیرش میهمان جزیره و مراکز اقامتی آن برای همین میزان مسافر و میهمانی که در حالت عادی می‌آیند پاسخگو است اما طبیعتا نمی‌تواند پاسخگوی نیاز مسافران در صورت فعال شدن گردشگری باشد . 

ترابری ماشین‌آلات و مصالح از مشکلات اصلی ابوموسی 
یکی از چالش‌های اصلی ابوموسی برای اجرای پروژه‌های عمرانی و خدماتی ترابری است. ما در ابوموسی امکانات تعمیرگاهی برای تعمیر یا  بروزکردن ماشین آلات نداریم و اگر ماشین آلات ایرادی پیدا کنند، باید به سختی آن را به بندرلنگه و از آن‌جا به مرکز استان منتقل کنیم که رفت و برگشت آن با توجه به اینکه کار زمان‌بر و دشواری است و عوامل دیگری چون وضعیت دریایی نیز در آن دخیل می‌شود کار ما سخت کرده است. از سوی دیگر برای اجرای پروژه‌های عمرانی با مشکل جدی تامین مصالح روبرو هستیم و هیچ‌گونه مصالحی در جزیره وجود ندارد، بر همین اساس باید تمام امکانات با شناور انتقال داده شود که هم زمان را از ما می‌گیرد و هم هزینه تمام شده پروژه‌ها را در ابوموسی افزایش می‌دهد به طوری که هر پروژه‌ای که ما در این جزیره اجرا می‌کنیم حدود ۲ الی ۳ برابر سرزمین اصلی هزینه بر می‌دارد.

رهبر معظم انقلاب بر مسکونی‌سازی جزایر تاکید دارند
مشوق‌هایی برای اینکه افرادی بتوانند در جزیره ابوموسی سرمایه‌گذاری داشته‌باشند وجود دارد اما بخش عمده آن مربوط به مراتب دولتی و حاکمیتی می‌شود اما به هر صورت صرف نظر شهرداری از برخی کدهای درآمدی بر همین مبنا است که سکونت و حضور در این جزیره رونق بیشتری پیدا کند‌.
همراهی فرماندهی ارشد جزیره ابوموسی و فرماندهی بسیج سپاه شهرستان قابل تقدیر است. شرایط خاص جزیره به سبکی است که اگر همکاری، رفاقت و وفاق بین مجموعه‌های مستقر در جزیره وجود نداشته باشد، امورات سخت پیش می‌رود از این رو مجموعه سپاه پاسداران و نیروی دریایی سپاه همکاری تنگاتنگی با شهرداری دارند.
اعتقادم بر این است که هیچ مدیریت شهری بدون همکاری و همراهی شهروندان موفق نمی‌شود لذا مدیری موفق می‌شود که بتواند شهروندان را همراه کند، مدیر باید همسو و همراه با مردم باشد. باید به طرق مختلف حس تعلق خاطر به شهر در مردم ایجاد شود چرا که تعلق خاطر بسیار مهم است و باعث می‌شود شهروندان نسبت به شهر خود احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند و در نگهداری امکانات شهری بیش از پیش تلاش کنند. نکته بعدی هم این است که در این شرایط اقتصادی که زندگی‌ها سخت‌تر شده است شهردار باید سعه صدر بیشتری در مواجه با مردم و پرسنل داشته باشد چرا که سیستم مدیریتی و سیستم شهروندی مکمل یکدیگر هستند و چنانچه ارتباط خوبی برقرار باشد کارها بهتر پیش خواهد رفت. 

سه پارک جدید در ابوموسی آماده بهره‌برداری است 
تا چندماه قبل بیش از ۷۰ درصد معابر و بوستان‌های شهر از لحاظ سیستم روشنایی خاموش بود از این رو  ما اول تلاش کردیم سیستم روشنایی پارک های شهر و محل های تجمع مردم را اصلاح و راه‌اندازی کنیم. در جهت توسعه سرانه ورزشی نیز دو زمین چمن ورزشی برای استفاده مردم احداث کردیم و در بحث سرانه پارک و فضای سبز هم سه پارک را آماده افتتاح کردیم که با استقبال خوبی از سوی مردم روبرو شده است که این پارک‌ها تقریبا  ۹۹ درصد کارشان به اتمام رسیده و آماده بهره‌برداری هستند. تعیین‌تکلیف، جمع‌آوری و اصلاح پارکینگ‌های سرگردان شهری، ۵۰ هزار مترمکعب زیرسازی، ۱۰هزار متر جدول کشی و تلاش برای آسفالت ۵۰هزار متر از معابر را از دیگر اقدامات شهرداری در یکسال گذشته بوده است. همچنین بلوار سلامت و بلوار مدافعان حرم و بلوار میانی زیرسازی و جدول‌گذاری و بعضا آسفالت شده‌اند و ما به دنبال این هستیم که تا هفته دولت ۴۰هزار متر معبر آسفالت شده را تحویل شهروندان دهیم.  برای توسعه  گردشگری دو دستگاه موتور چهار چرخه خریداری کرده‌ایم تا پیست سافاری را راه اندازی کنیم و در تلاش هستیم با توجه به پتانسیل‌های جزیره تفریحات ساحلی  را در آن توسعه دهیم.