زندگی بیش از 80 درصد مردم رودان در فقر
  • اجتماعی

  • آبان 15، 1400 - 05:22


 

بهشت جنوب علی رغم دارا بودن اغلب میوه های بهشتی، کانون هشت هزار خانواده فقیر و تنگدست است، موضوعی که رئیس کل دادگستری هرمزگان برای مقابله با آن خود به دیدار با فقیر نشنیان رودانی آمد.

دریای اندیشه- حامد آزادی: شهرستان رودان با دارا بودن منابع سرشار در بخش کشاورزی ، معادن و صنایع درآمد زا محسوب می شود، منطقه ایی که گردش مالی بخش کشاورزی آن سالانه بیش از ۲ هزار میلیارد تومن  تخمین زده می شود در عین ناباوری قریب به ۲۳ درصد از جمعیت ۱۲۴ هزار نفری اش تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند، این آمار زمانی رنگ محرومیت و وجود فقر در بهشت جنوب به خود می گیرد که کمی در روستاهای حاشیه مرکز رودان قدم بزنید، خانه هایی که نه در دارد و نه پیکر درست و حسابی  هنوز نبود امکانات اولیه همچون سرویس بهداشتی معضل اول خانواده است، اعتیاد و بیکاری و در واقع کم دارمدی پیکر خانواده ها را زخمی و پر درد کرده است.

این موضوع تلخ این بار پای رئیس کل دادگستری هرمزگان را به روستاها رودان کشاند تا با همتی مضاعف و جهادی با پای کار آوردن شرکت و بنگاه های تولیدی ، صنعتی و نهادهای حمایتی و دستگاهای متولی امر برای رفع این محرومیت تلاش شود.

 

 

صالحی: محرومیت در برخی روستاهای رودان ناراحت کننده است

علی صالحی در حاشیه  بازدید از روستاهای پر آسیب شهرستان رودان اظهار کرد: هدف از این سفر بررسی مشکلات قضایی در حوزه رودان  و رسیدگی به برخی گزارش‌های واصله مبنی بر زندگی کردن مردم در شرایط بسیار اسفناک همراه با محرومیت و فقر در برخی از روستاها خصوصاً روستاهای صحرا رود و سرجوییه است.

 

وی ادامه داد: طی این بازدید از نزدیک ضمن گفت وگو با مردم مشکلات آنها بررسی شد.

 

رئیس کل دادگستری هرمزگان تصریح کرد: متاسفانه آنچه مشاهده شد بسیار تلخ و تاسف بار است، منازل اکثر خانواده ها وضعیت نامطلوبی دارد و بعضا حتی یک سرویس بهداشتی هم در این منازل دیده نمی شود.

 

وی بیان داشت: امیدواریم این مسایل در کارگروه مقابله با فقر شهرستان رودان با حضور صنایع مختلف و واحدهای تولیدی و صنعتی هرمزگان و نهادهای حمایتی مورد بررسی قرار می گیرد و تصمیمات لازم برای بازسازی و بهسازی مسکن مردم و همچین ایجاد فضاهای فرهنگی ، ورزشی و عمومی  در این روستاها اتخاذ خواهد شد تا بزودی شاهد رفع محرومیت از چهره روستاها رودان باشیم.

 

 

تشکیل کارگروه مقابله با فقر و تشریح وخامت اوضاع از سوی فرماندار رودان

مصطفی غلامپور در جلسه کارگروه مقابله با فقر شهرستان رودان با اشاره به معضلات متعدد اجتماعی در روستاهای محروم و فقیر نشین رودان خواستار ایجاد و استقرار مراکز مشاوره در این روستاها برای تحول در فرهنگ مردم شد.

وی گفت: متاسفانه در این روستا ها شاهد ترک تحصیل ۱۹ نفر ازجمع ۲۱ دانش آموز یک کلاس درس بوده ایم و باید با راهکار های مختلف از جمله توجه به تغذیه و بسته های تشویقی درب های تحصیل را باز کرد.

غلامپور حضور همزمان تربیت نسل و آموزش و پرورش را برای دگرگون کردن شرایط روستاهای پر آسیب رودان را بسیار ضروری دانست.

وی در ادامه خواستار انجام یک پژوهش ویژه از سوی مراکز عالی علمی در راستای فقر زدایی شد.

فرماندار رودان احداث ۲۰۰ واحد مسکونی در یک زمان کوتاه مدت و طولانی مدت یک ضرورتی ویژه برای تغییر در فرهنگ و تحول در زندگی مردم دانست و تاکید کرد: این امر با حمایت نهادها و شرکت ها قطعا یک گام مثبت و ماندگار برای منطقه خواهد بود.

وی گفت: متاسفانه در این روستاها ۴۰ خانه در اولویت برخورداری از سرویس بهداشتی هستند ، ۳۲ خانه هم حمام ندارند و حتی شاهد آنیم که ۵ خانوار در یک محیط خانه که حتی درب هم ندارد در حال زندگی هستند.

غلامپور بیان داشت: راهبری شغلی با ایجاد کارگاه تولیدی نیاز ویژه این مناطق است که باید نهادهای متولی پیشگام شوند.

وی تصریح کرد: تامین مسکن، خانه عالم و مجموعه ورزشی نیاز ویژه منطقه است.

فرماندار رودان اظهار داشت: متاسفانه طی سه سال گذشته حتی یک پروژه ورزشی را در شهرستان نداشته ایم و باید با سهل انگاری که در این حوزه شده است برخورد ویژه شود.

وی تاکید کرد: در اکثر نقاط فقیذ نشین شهرستان امور محرومان با ورود نهادهای مختلف در حال پیگیری است اما روستای سرجوییه از این حیث در وضع بحرانی به سر می برد.

 

رفع فقر در رودان نیازمند کار جهادی دارد

امام جمعه موقت رودان نیز در این جلسه با بیان اینکه در بحث خدمت به مردم باید دو مقوله، هدف و مخاطب، در کنار  خدمت بدور از سیاست بازی  مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام مهدوی تصریح کرد: آنچه در برخی روستاهای رودان مشاهده می شود واقعیت های بسیار تلخی است که بعد از گذر از چهار دهه از  انقلاب اسلامی دیده می شود.

وی گفت: پرداختن به این محرومیت ها نیاز به کار جهادی دارد و هرکس از هر جایی کاری از دستش بر می‌آید به میدان بیاید که قطعا خدمت به محرومیت بهترین خدمت است.

 

 

صدور دستور قضایی برای احداث ۲۰۰ واحد مسکونی در روستا‌های محروم رودان

 

رئیس کل دادگستری هرمزگان در ادامه این جلسه  از صدور دستور ویژه قضایی برای احداث ۲۰۰ واحد مسکونی در روستا‌های سرجوئیه و صحرارود شهرستان رودان خبر داد.

 

صالحی  با تأکید بر لزوم تسریع در حل مشکلات این مناطق، دستورات لازم را به منظور توزیع عادلانه خدمات به مردم و ساکنین این روستا‌ها صادر کرد.

وی با اشاره به اینکه مردم روستای صحرارود از نعمت آب آشامیدنی محروم‌اند، یادآور شد: پیگیری‌های لازم از طریق شرکت آب منطقه‌ای و سازمان برنامه و بودجه استان انجام شده است و بر این اساس مقرر گردیده در اسرع وقت هماهنگی‌های لازم جهت تأمین منابع مالی مورد نیاز و انتقال آب به این روستا انجام شود.

 

رییس کل دادگستری استان هرمزگان خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اساسی که مانع رسیدگی مناسب به روستای سرجوئیه شده، افزایش سطح حریم شهر جغین و قرارگیری روستا‌های اطراف در حریم این شهر می‌باشد، لذا تأسیسات زیربنایی و تأمین خدمات به موازات توسعه شهری محقق نشده است که می‌بایست عمل به این تکالیف در چارچوب وظایف قانونی انجام شود و معایب موجود اصلاح گردد.

 

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم تأمین سکونت گاه‌های ایمن و ایجاد مراکز درمانی که خدمات بهداشتی مناسبی را به مردم ارائه دهند، متذکر شد: این سطح از محرومیت در روستا‌های سرجوئیه و صحرارود به هیچ عنوان زیبنده نیست و مسئولین اجرایی وظیفه دارند به این وضعیت بحرانی با قید فوریت رسیدگی نمایند.

 

رئیس کل دادگستری هرمزگان یادآور شد: متأسفانه آنچه از وضعیت این دو روستا مشاهده می‌شود بسیار تلخ و تأسف بار است، منازل اکثر خانواده‌ها وضعیت نامطلوبی دارد و بعضاً حتی یک سرویس بهداشتی هم در این منازل دیده نمی‌شود که در این خصوص دستور ویژه‌ای به منظور تأمین اعتبارات لازم و احداث ۴۰ چشمه سرویس بهداشتی برای ساکنین این دو روستا صادر شد.

 

وی از دانشگاه‌ها و مدیریت برنامه و بودجه استان هرمزگان نیز خواست با انجام کار پژوهشی ضمن ریشه یابی علل و عوامل این محرومیت ها، راه حل‌های اساسی برای برون رفت از وضعیت موجود و حرکت به سمت موقعیت مطلوب ارائه نمایند.

 

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان گفت: متأسفانه بسیاری از اهالی روستا‌های سرجوئیه و صحرارود از تحصیل بازمانده اند که برای حل این موضوع نیز باید فوراً چاره اندیشی شود و با استقرار مراکز مشاوره، زمینه لازم به منظور بازگرداندن کودکان و نوجوانان این مناطق به تحصیل فراهم آید.

 

علی صالحی، احداث واحد مسکونی مناسب را اصلی‌ترین اولویت در رفع چهره محرومیت از روستا‌های مذکور عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: در جریان این بازدید مقرر شد با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و همچنین مشارکت صنایع استان در قالب مسئولیت‌های اجتماعی آنها، طی چهار سال، ۲۰۰ واحد مسکونی در روستا‌های سرجوئیه و صحرارود ساخته شود.

 

وی در ادامه افزود: این واحد‌ها در چهار فاز احداث خواهند شد که در هر فاز ۵۰ واحد مسکونی به مردم این روستا‌ها تحویل داده می‌شود.

 

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان همچنین از ساخت دو خانه عالم در روستا‌های سرجوئیه و صحرارود توسط سازمان تبلیغات اسلامی استان نیز برای استقرار طلاب و روحانیون جهت تبلیغ امور دینی و مذهبی و همچنین ترویج مسائل فرهنگی خبر داد و یادآور شد: با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده، این مراکز باید ظرف دو ماه آینده ساخته شده و به بهره‌برداری برسند.

 

وی همچنین با اشاره به بررسی مسائل مربوط به دو روستا‌های سرجوئیه و صحرارود در کارگروه مقابله با فقر شهرستان رودان و قول مساعد مدیران صنایع بزرگ تولیدی و نهاد‌های حمایتی استان هرمزگان برای هرگونه همکاری جهت محرومیت زدایی و رفع مشکلات این دو روستا، از موافقت به منظور احداث زمین و امکانات ورزشی در روستا‌های سرجوئیه و صحرارود خبر داد.

 

صالحی تصریح کرد: موفقیت در توسعه روستایی نیازمند فرآیند اجتماعی و اقتصادی در سطوح مختلف است و باید ریشه‌های مشکلات و مسائلی که موجب عقب ماندگی برخی مناطق روستایی و فقر و نابرابری می‌شوند، شناسایی شود.