زنگ خطر برای فرهنگ هرمزگان با ساخت سریال بی محتوای جادوگر
  • گزارش و مصاحبه

  • خرداد 19، 1401 - 06:09


رییس مجمع رهروان امر به معروف و نهی از منکر قشم؛

زنک خطر برای فرهنگ هرمزگان با ساخت سریال بی محتوای جادوگر

 

محمد پاینده رییس مجمع رهروان امر به معروف و نهی از منکر شهرستان قشم مطرح کرد : با ساخت سریال « جادوگر « زنگ خطر برای فرهنگ مردم هرمزگان به صدا درآمد .

به گزارش اختصاصی دریای اندیشه ؛در رشد و توسعه یک تمدن ، فرهنگ بیشترین سهم را دارد تا جایی که هویت و آداب ، رسوم ، باورها و اعتقادات و زبان و گویش را در بر می گیرد و جانمایه تمام پیشرفت های اجتماعی یا حتی اقتصادی در آن جامعه می شود .نقش آفرینی فرهنگ در ظهور تمدن ها پیشرفته گاهی این مطلب است .

در روزهای اخیر سریالی با نام «جادوگر» از شبکه خانگی فیلیمو با بازیگری به نقش اصلی احمد مهرانی فر و سید جواد رضویان و به کارگردانی مسعود اطیانی و نویسندگی مریم تاجیک در حال پخش است .

سریال جادوگر حول محور خرافه پرستی و باور های غلط که با رمالی و جادوگری برای به دست آوردن پول جریان دارد که جامعه انسانی را به لبه پرتگاه سقوط و انحطاط سوق می هد را به تصویر می کشد .

 محمد پاینده رئیس مجمع رهروران امر به معروف و نهی از منکر شهرستان قشم در گفتگو با دریای اندیشه ، گفت : جادوگر با محتوای کم و پرداختن به آموزشکلاهبرداری اما در قالب تخریب که فرسنگ ها فاصله با واقعیت به تصویر کشیده شده توسط کارگردان و نویسنده به دور است و به فرهنگ اصیل یک استان و شهرستان با فرهنگ اصیل مغایرت دارد .

تصویری از فرهنگ مردم استان هرمزگان و مدافعان خلیج همیشه فارس را به غلط به نمایش می گذارد که نشان از برداشت غلط و نبود آشنای نویسنده این سریال با فرهنگ ، تمدن ، آداب و رسوم این دیار شرجی و خونگرم است .

سریال جادوگر با تصویری بسیار نا زیبا و حتی با توهین به شعور مردم خونگرم جزیره قشم باعث شده است تصویری از آداب و رسم و عقاید و سنن و باورهای مردم را به سخره بگیرد و نه تنها در این باب بلکه این سریال مالامال توهین ها و جسارت به بومیان جزیره است .وقتی از موسیقی اصیل این خطه حرف به میان آید ذهن بینده به سمت موسیقی بندری سوق می یابد اما ظاهرا عوامل این سریال هیچ گونه اطلاعی از موسیقی بندری نداشته و سبک موسیقی عربی خلیجی و دیگر استان ها را جایگزین کرده اند که نشان از بی تجربگی و عدم آگاهی است .

دراین سریال به جای استفاده از لهجه بومی هرمزگان سعی شده است بینده را به سمت سایر گویش ها بهره گیرد و این یکی دیگر از اشتباهات فاحش نوسینده و کارگردان است .در سکانس های از این سریال به مخاطب القا می شود که کمبود شدید امکانات در این جزیره وجود دارد که این خود ظلم بزرگی به صنعت گردشگری این جزیره زیبا است که با وجود هتل های فراوان و زمینه های گردشگری بسیار توانسته است مقصد بسیاری از گردشگران خارجی و داخلی باشد .

صنعت گردشگردی در سال های اخیر با وجود زیر ساخت فراوان سبب پیشرفت و توسعه این جزیره شده است و گردشگران بسیاری را به سمت این جزیره زیبا آورده است در این سریال اثری از ان وجود ندارد و این خود جای بسی تاسف است .

یکی از مهمترین زیر ساخت ها در صنعت گردشگری توسعه حمل و نقل دریایی است که الحمداالله در این صنعت با وجود اسکله های مسافربری شهید حقانی در بندرعباس وشهید ذاکری در قشم که خدمات شایانی به مردم و شهروندان هرمزگانی و تمام نقاط کشور را دارد .

وجود تندرو ها و کشتی ها مسافری و لنج های توریستی در سواحل زیبای خلیج فارس نیز گواه این مطلب است اما در این سریال برای جابجایی مردم از لنج استفاده شده است که قصد عوامل این فیلم دقیقا چیست ؟ شاید هدف آن شوخی است تلخ برای نازیبا جلوه دادن این جزیره است .

نا گفته نماند که کشتی های و قایق های مسافربری وجود دارد که کار آنها غیر قانونی مبادرت به جابجایی مسافران می کنند که این خود مصیبت بزرگی است .

در قسمت های اخیر که تاکنون پخش شده است قصد عوامل فیلم نشان دادن خرافه پرستی باور های غلط بوده است که در جای جای دنیا و کشور وجود دارد اما در این سریال خرافه پرستی را به فرهنگ این جزیره بسط داده شده است .

تصاویری که نهایت ضعف و ناتوانی در امکانات و خدمات به مردم به تصویر کشیده شده است و عقیا این مردم به سخره گرفته شده است .

وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر ارشاد استان از خواب بیدار شوند و سبب آزار مردم نشوند مگر در این اداره مربوطه کسی نظارت بر سریال تهیه شده ندارند که اشخاصی حقیقی و حقوقی بدون آگاهی حتی از کوچکترین فرهنگ مردم این استان این فیلم را برای عموم اکران می کنند .

مردم استان هرمزگان نجیب هستند ولی نجابت این مردم نباید دستمایه تمسخر و عقب ماندگی این مردم دیار جنوب کشور شود .

ما از دادستانی استان هرمزگان درخواست داریم که ادامه این سریال متوقف شود و بازنویسی تازه ای از فیلم نامه آن اعمال شود که بیش از این موجب تالم مردم این خطه کشور نگردد.