زنگ ‌تردید
  • اجتماعی

  • آبان 03، 1400 - 05:13


برخی خانواده‌ها از بازگشایی مدرسه‌ها خشنودند اما برخی دیگر همچنان نگران کرونا هستند.

شیوع کرونا و نگرانی برای سلامت دانش‌آموزان از یک سو و دلتنگی و انزوای دانش‌آموزان در فراق مدرسه از سویی دیگر، والدین را بر سر دو راهی آموزش حضوری و یا مجازی در سال تحصیلی جدید قرار داده است.

والدین بر سر دوراهی آموزش حضوری یا مجازی#

میان همه نگرانی ها و مراقبت های سخت، عده ای پذیرفته اند که به شرایط جدید تن بدهند. زندگی کردن و تحصیل با کرونا. همین است که برخی مدارس کلاس ها را حضوری برگزار کردند و برخی والدین فرزندانشان را به مدرسه بردند. 

مهرماه امسال در واقع دومین بازگشایی مدارس در ایام شیوع کروناست. زمزمه های بازگشایی رسمی کلاس های درس از تابستان به گوش می رسید و پیش از آنکه بازگشایی شکل رسمی به خود بگیرد، کلاس ها راه افتادند، آن هم بعد از حدود 19 ماه تعطیلی. این بازگشایی البته در همه مقاطع و مناطق شهر عملی نشده است. براساس دستورالعمل آموزش و پرورش، مدیران اختیار پیدا کرده اند برای دانش آموزان پایه اول ابتدایی، دروس عملی هنرستانی ها و مدارس روستایی و عشایری، کلاس حضوری برگزار کنند. گزارشی از تجربه حدود یک ماه از این تغییر پیش روی شماست.

 

 

به 3 روزحضور قانع هستند

علی دانش آموز کلاس یازدهم هنرستان است. در هنرستان  رشته الکتروتکنیک می خواند. سال تحصیلی گذشته هم گاهی به مدرسه رفته است و تجربه کلاس های حضوری در کرونا را دارد: امسال هفته ای دو روز برای شرکت در کارگاه برق، به مدرسه می روم. او می گوید: همان موارد بهداشتی سال گذشته را رعایت می کنیم و برایمان کمی عادی شده است.

تعداد هم کلاسی هایش 25 نفر است که به گفته او با وجود دانش آموزان غایب حدود 20 نفر می شوند و شیوه نامه ها هم تاحدودی رعایت می شود: فاصله میزهایمان حدود یک متر است و کلاس با ساعت استراحت بین آن ادامه دارد.

او از اینکه دست کم دو روز در هفته به بهانه مدرسه از خانه خارج می شود، خوشحال است: بعد از این همه مدت تحمل صبح تا شب ماندن در خانه خیلی سخت بود. هرچند که هنوز از بیماری می ترسم اما حاضرم همه قوانین را رعایت کنم که مدرسه ها باز شود.

هم علی و هم خواهر دانشجویش یک دز واکسن زده اند و خیال اعضای خانواده شان از بابت بیماری کرونا کمی آسوده است. راضی به بازگشایی مدرسه هستند و برای بازگشایی آبان ماه لحظه شماری می کنند.

 

رعایت بهداشت بچه ها ظاهرسازی است

مادر یک کلاس چهارمی می گوید: معلم پسرم اول مهر جلسه آشنایی با مادرها برگزار کرد و من هم بچه م را بردم که معلم را ببینند. ولی برای کلاس حضوری و آموزش به مدرسه نمی فرستمش.

مدرسه پسر او، ابتدایی دوره اول و دوم  است که به صورت هئیت امنایی اداره می شود. این مادر هنوز هم تمایلی به فرستادن بچه هایش به مدرسه ندارد و دلیلش را رعایت نشدن موارد بهداشتی می داند: هر کلاس 3۲ یا ۳5 دانش آموز دارد که نسبت به سال های قبل بیشتر است. فکر می کنم این تعداد زیاد به خاطر مجازی بودن آموزش در سال قبل باشد. برای همین هم تاکنون کلاسی برگزار نشده است.

به عقیده او رعایت شیوه نامه های بهداشتی، به ویژه در مدارس ابتدایی و بین بچه ها ممکن نیست: همه چیز ظاهرسازی است. از ماسک زدن بچه ها بگیرید که یا ماسک را از صورتشان برمی دارند یا کامل روی بینی و دهانشان نیست تا دست زدن به هر چیزی. بچه ها توانایی رعایت کردن موارد بهداشتی را ندارند. فراموش می کنند دستشان را به چشمانشان نزنند. مداد و پاک کن را از روی زمین برمی دارند و ضدعفونی نمی کنند. چه کسی در مدرسه این موارد را کنترل می کند؟

او البته این نکته را قبول می کند که برخی بچه ها در رعایت کردن بهداشت وضعیت بهتری دارند و طبیعی است که خانواده ها راضی به بازشدن کلاس ها باشند: روحیه بچه ها فرق دارد. پسر من از در و دیوار مدرسه بالا می رود و خودش را زمین می زنند و به راحتی کنترل پذیر نیست.

ساعات زیادی را درگیر قطعی شبکه شادیم

البته همه این اشتیاق را ندارند. مثلا یکی از والدین ، به دلیل مشکلات تدریس در فضای آموزشی سامانه شاد، از بازشدن مدرسه ها ابراز رضایت می کند: بخش زیادی از ساعات روز را درگیر قطع و وصل شبکه شاد هستیم. همین عامل استرس و نگرانی زیادی در بچه هاست، به خصوص برای کلاس دوازدهمی ها. سبب دلخوری می شود. البته ناگفته نماند که ما هم از شیوه کنترل از راه دور بچه ها خسته شده ایم..

 

 

 

آموزش حضوری به شرایط مدرسه وابسته است

خبرهای رسمی از تاریخ بازگشایی مدارس در آبان ماه در حالی به گوش می رسد که عده ای از ابتدای آبان و برخی از نیمه این ماه سخن می گویند. 

اگرچه زمان بازگشایی آبان ماه را تأیید می کند اما تأکید هم شده که درصورت آماده نبودن شرایط یک مدرسه، این تاریخ به تعویق خواهد افتاد و اصراری به برگزاری کلاس های حضوری در زمان اعلام شده نیست.

به گزارش دریای اندیشه ؛براساس ابلاغ دستور ستاد مقابله با کرونا، امسال مدارس طی چهار مرحله برای آموزش حضوری آماده شدند. گروه اول مدارس روستایی و عشایری با جمعیت کمتر از 15 نفر در کلاس بودند که از سوم مهرماه فعالیت خود را آغاز کردند. گروه دوم مدارسی با جمعیت بین 15 تا 30 دانش آموز بودند. آن ها هم از نیمه دوم مهرماه فعالیت حضوری خود را شروع کردند. مدارس فنی و حرفه ای و کار و دانشِ دولتی و غیردولتی هم در کارگاه های عملی حضوری بودند.

دانش آموزان پایه اول ابتدایی نیز از روزهای های اول سال تحصیلی به صورت شیفت بندی در مدرسه حضور پیدا کردند. گروه سوم مدارسی با جمعیت کمتر از 300 نفر هستند که برنامه آموزش حضوری خود را از شنبه اول آبان ماه آغاز خواهند کرد و گروه چهارم مدارسی با جمعیت بالای 300 نفرند که از نیمه دوم آبان ماه به شکل حضوری آموزش ها را ادامه می دهند.

تفاوت بازگشایی مدارس در دو زمان مختلف در آبان ماه را روش تدریجی، ترکیبی است که برای مدیریت شرایط، افزایش واکسیناسیون دانش آموزان و بررسی مشکلات پیش رو تعیین شده است.

درعین حال این نکته را یادآور می شویم که تجربه چندماهه حضور در شرایط شیوع کرونا کمک کرد که مدیران و مسئولان مدارس نکته های مراقبتی را آموزش ببینند و رعایت کنند اما درصورتی که مدرسه ای به دلایل مختلف آمادگی برگزاری کلاس های حضوری را نداشته باشد، از چرخه خارج می شود و تا زمان فراهم شدن شرایط، آموزش دانش آموزان را به صورت مجازی ادامه خواهد داد.

اگر والدینی باوجود همه شرایط به دلیل بیماری فرزند یا ترس از ابتلا به کرونا حاضر به فرستادن فرزند خود به کلاس های حضوری نشوند هرچند با توجه به استقبال فراوان والدین از آموزش حضوری در مهرماه پیش بینی این است که تعداد این خانواده ها بسیار کم باشد اما دانش آموزان چنین خانواده هایی می توانند باز هم از آموزش مجازی استفاده کنند.

داشتن کارت واکسن الزامی نیست

به گزارش دریای اندیشه به نقل از شهرآرا؛باوجوداینکه به خانواده ها توصیه می شود برای حفظ سلامتی خود و اولیای مدرسه واکسیناسیون دانش آموز خود را در دستور کار قرار دهند، تاکید میشود که واکسیناسیون اجباری نیست: براساس آمار بیش از 65 درصد دانش آموزان 12 تا 17 ساله دز اول واکسن را دریافت کرده اند اما داشتن کارت واکسن برای حضور در مدرسه الزامی نیست، مگر اینکه ستاد کرونا تصمیم جدیدی بگیرد.

برخلاف سال گذشته که خانواده ها و دانش آموزان رغبتی برای آموزش حضوری نداشتند از ابتدای امسال با اشتیاق و درخواست فزاینده والدین برای آموزش حضوری مواجه بودیم. نه تنها انتقادی جدی از شرایط وجود نداشت، اصرار به برگزاری حضوری همه کلاس ها هم فراوان بود.

در آستانه حضوری شدن مدارس به دانش آموزان توصیه می شود: لازم است همه دانش آموزان با ماسک وارد مدرسه شوند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند. البته دستورالعمل هایی نیز برای رعایت شیوه نامه ها در مدارس اعمال خواهد شد.

 

مراقب اضطراب ورود به مدرسه باشید

بازشدن مدرسه ها و حضور در مدرسه برای دانش آموزانی که یک سال و نیم است در خانه مانده اند یا برای کودکانی که سال گذشته کلاس اولی بوده اند و رنگ مدرسه و هم کلاسی را ندیده اند چندان هم ساده نیست. جداشدن از بی قانونی و بی نظمی خانه و بیدار شدن صبح و نشستن سرکلاس درس در مقابل معلم -اگر اغراق نباشد- برای همه دانش آموزان دلهره آور است. شیوع بیماری کرونا سبک زندگی، کار کردن و حتی تفریحات ما را تغییر داد و این دگرگونی به زندگی کودکان و نوجوانان هم سرایت کرد. تعطیلی مدارس و مهدکودک ها باعث دوری از گروه دوستان، فضاهای بازی، سرگرمی و ورزش و باعث ایجاد پریشانی و استرس در همه اعضای خانواده شد.

حالا جداشدن از آن فضای کوچک و محدود که درحال خو گرفتن با آن بودند دوباره باعث ایجاد ترس و نگرانی در فرزندان خواهد شد و والدین باید به این موضوع آگاه باشیم.

بزرگ سالان وقتی در وضعیت سخت و ناگهانی قرار می گیرند، با صبر و تحمل یا روش های دیگر احساسات خود را کنترل می کنند اما کودکان چه در سن کم و چه در نوجوانی، دچار سردرگمی، وابستگی به دیگران و بروز رفتارهای نامطلوب می شوند.

زمانی ویژه برای هم صحبتی با فرزند

با شروع فرایند کلاس های درس خانواده ها باید بیشتر مراقب تغییرات رفتاری فرزند خود باشند: کودکان در هنگام تجربه احساس ترس پاسخ های متفاوتی همچون جیغ زدن، پرخاشگری، سکوت، انزوا و غم از خود نشان می دهند که باید برای مدیریت آن آگاه باشیم.

به کارگرفتن روش های ساده ای همچون ارتباط مستقیم با کودک و قراردادن زمان مشخصی در روز برای اختصاص دادن وقت به او باعث تقویت اعتماد به نفس و بهبود خلق وخو می شود. وقتی کودکتان رفتارهای پرخاشگرانه دارد، توجه او را به مسائل شاد یا سرگرم کننده جلب کنید و تا می توانید به او زمان بدهید که درباره احساساتش سخن بگوید.

یکی از مسائل و نگرانی های مهم فرزندان برای حضور در مدرسه نحوه رعایت بهداشت است که والدین باید رفتار درست مانند شستن دست ها را انجام دهند تا الگوی رفتاری کودک صحیح باشد.