معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقهای استانداری هرمزگان:
نقش 58 درصدی هرمزگان در تجارت فرامرزی
علی ستاری
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقهای استانداری هرمزگان : هرمزگان 58 درصد در تجارت فرامرزی کشور نقش دارد و هر تولیدکنندهای که چشمی به بازارهای خارجی داشتهباشد بدون هیچ شکی مشتاق است از هرمزگان برای توسعه صادرات خود و افزایش درآمدهای ارزی استفاده کند.
به گزارش روزنامه دریای اندیشه؛خداوند تبارک و تعالی هر پهنهای از این کره خاکی را با ظرفیتهای بالفعل و بالقوهای آفریده است که نیاز است همه آنها شناسایی شوند چنانچه قطعا در سال ۱۲۸۷که نفت از مسجد سلیمان سر در برآورد کمتر کسی در ایران از وجود باارزش این ماده خبر داشت و کمتر کسی میدانست که آینده جهان در دست کسانی خواهد بود که این ماده استراتژیک را داشته باشد اما به هر صورت نفت ،طلای سیاه جهان امروز بسیاری از معادلات قدرت در جامعه جهانی را تعیین میکند و چه جنگها که بر سر تصاحب آن راه نیفتاده است بر همین مبنا میتوان گفت چه بسا ظرفیتها و مواد ارزشمند دیگری که هنوز شناخته نشده باشد و آینده انتظار آنها را میکشد.
یکی از این استانهای پر ظرفیت که امروز نقش بسزایی در تعیین معادلات جمهوری اسلامی ایران دارد هرمزگان است استانی استراتژیک و سراسر ظرفیت که از وجب به وجب آن میتوان سرمایه ایجاد کرد.
جنوبیترین استان ایران یکی از استانهای مهم و استراتژیک کشور به شمار میآید که شاید کسانی که از راه دور آن را میبینند آنچنان به نقش اساسی آن در اقتصاد کشور پی نبرند و در نگاه اول آن را یک استان ساحلی و بی آب و علف قلمداد کنند اما این استان جزو چند استان بالای جدول در حوزه درآمدی است و از قِبَل سرمایههای نهفته در آن عواید بسیاری نصیب خزانه کشور میشود.
مالیات بنگاههایش را جمع کنیم به یک عدد نجومی خواهیم رسید
مسئلهای اگر فقط مالیات بنگاههایش را به تنهایی روی هم بگذاریم و جمع کنیم به یک عدد نجومی خواهیم رسید.
اما با این وجود این استان پهناور و پرظرفیت آنطور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است و بسیاری از ظرفیتهایش هنوز تقریبا دستنخورده هستند در حالیکه فعالسازی ظرفیتهای هرمزگان میتواند بسیاری از مشکلات استان را مرتفع کند.
هرمزگان ظرفیت عظیمی به نام دریا دارد اما طی سالیان سال به طور شایستهای از این ظرفیت عظیم استفاده نشده و آن را محدود به کارها و درآمدهای سطحی کردهاند در حالی که بهرهبرداری از دریا از 40 هزار سال قبل و تجارت دریایی از زمان سومریان مرسوم بوده است اما شاید تا همین چند سال پیش استفاده ما از دریا در حد صید و صیادی و تجارت دریاییای بوده است که قدمتی غیر قابل محاسبه دارد در حالیکه امروزه کشورهای توسعه یافته از منظره دریا گرفته تا اعماق آن برای اقتصادشان منفعت ایجاد میکنند همچون کشورهای آسیای شرقی که در جستجوی منفعت بیشتر از دریا خود را به اقیانوس هند، دریای عمان و خلیجفارس رساندهاند آن وقت ما از دریای بیخ گوش خودمان هم به درستی استفاده نمیکنیم.
هرمزگان ظرفیت عظیمی به نام کشاورزی دارد و زمینهای و دشتهای بلااستفادهای که هر کدام از آنها میتواند بازوی توانمندی ابتدای برای خودکفایی کشور از محصولات استراتژیک باشد و در وهلههای بعدی زمینهای فوقالعاده برای تصاحب بازارهای بینالمللی در این بخش، کشاورزی خارج از فصل هرمزگان حائز ارزشی فوقالعاده است و با تکنولوژیک کردن آن و همچنین ایجاد صنایع تبدیلی میتوان سود استان را از کشاورزی موجود چندین برابر کرد در کنار اینکه هرمزگان ظرفیت عظیمی نیز برای تولید داروهای گیاهی دارد.
هرمزگان پهنههای عظیم معدنی بسیاری را در اختیار دارد که با اتکا به آنها میتوان صنایع کوچکمقیاس و غولپیکری البته این بار با توجه ویژه به تکمیل زنجیره ارزش در کنار ایجاد فرصتهای جدید ایجاد کرد و همچنین صنایع موجود در هرمزگان نیز این ظرفیت را دارند که فاز به فاز توسعه پیدا کنند و در کنار تامین تمام نیازهای خود از نیروی انسانی استان هرمزگان نیز بهرهمند شوند.حجم بالایی از سواحل و دشتهای مسطح هرمزگان را برای تولید انرژی از دریا، تولید انرژی از باد و تولید انرژی از خورشید مستعد کرده است.
ظرفیت هرمزگان برای استقرار صنایع آب بر با توجه به در کنار دریا بودن آن و ظرفیت عظیم گردشگری این استان از شرق تا غرب و شمال هرمزگان که سالیانی است ناشناخته باقیمانده است تنها گوشهای از زمینههای افزایش ثروت برای هرمزگانیها و افزایش درآمد از این استان است.
شاید رنج چندین دههای هرمزگان که باعث شده است به نسبت همتاهای خود در آنسوی خلیج عقب بماند همین عدم توجه به ظرفیتهای این استان و صدالبته بی برنامهگی مدیران عالیاش بوده است.
سرمایههای هرمزگان درگذشته خرج جلب رضایت مسئولین کشوری شد
چرا که بسیاری از مدیران عالی رتبه ای که به هرمزگان آمدند به جای اینکه به هرمزگان به عنوانی معدنی طلایی توسعه پذیر نگاه کنند از آن به عنوان معدنی برای خرج کردن در جهت افزایش نفوذ خود در پایتخت استفاده کردند و سرمایههای این استان خرج جلب رضایت مسئولین کشوری برای سکوی ساخت سکوی پرش شد.
بدون شک نگاه به هرمزگان به عنوان حیات خلوت سیاسیون باعث شده است که امروز تازه در اول راه توسعه باشیم اما نکته قابل توجه دیگر نیز این است که دیگر زمانی برای فرصتسوزی در این امر وجود ندارد.
دولت سیزدهم که تحت عنوان دولت مردمی ایران قوی پا به مدیریت کشور در قرن جدید نهاده است و تلاش دارد ایران اسلامی را گام دوم انقلاب اسلامی به سمت اهداف والا هدایت کند امروز بیش از هر زمان دیگری باید نگاه حیات خلوتانه به هرمزگان و دید یک گردشگاه و استراحتگاه نوروزی برای مدیران عالی را از این استان خارج کند چرا که در سالهای گذشته شاهد بودهایم که از رئیسجمهور گرفته تا وزرا تعطیلات خود را در انحصار جاذبههای هرمزگان میگذراندند اما نسبت به مردم آن غافل بودند و این نقیضه بیشک باید نقص شود، در دولتهای گذشته به ویژه یازدهم و دوازدهم مبالغ هنگفتی از صنایع به نام مسئولیتهای اجتماعی اخذشده و این درحالی بود که این مبالغ هنگفتی که صنایع میپرداختند هیچگاه خرج مردم و اجتماع گلایهمند هرمزگان نمیشد اما به اعتقاد دولت سیزدهم بزرگترین تلاش برای مسئولیت اجتماعی ایجاد اشتغال و تکمیل زنجیره ارزش است که موجب میشود فقر مطلق در استان ریشهکن شود نه اینکه هزینه مسئولیتهای اجتماعی خرج مخارج فلان میهمانی و تجهیز منزل فلان مسئول شود.
در دولت مردمی ایران قوی دیگر هیچ انتظاری برای تکرار مکررات در حوزههای مدیریت عالی استان و توسعه استان وجود ندارد و همگان در انتظار برداشت محصول برنامههای توسعهای دولت جدید در سالهای آینده هستند.
بیشک اولین گام برای هر توسعهای داشتن برنامهای مدون و قابل اجرا است که همه بخشها را به صورت دقیق و متوازن پیش ببرد و جلوی توسعه نامتوازن و جزیرهای را بگیرد، تا شاهد خیل عظیم پرژوههای در دست اجرا نباشیم که بنا به گفته استاندار هرمزگان اتمام آنها هیچ نقشی در توسعه و رشد استان و همچنین حل مشکلات اقتصادی، بیکاری و اشتغال استان ندارد.
بنابراین تیم مدیریتی دولت سیزدهم در استان هرمزگان برای اینکه بتواند مسیر توسعه هرمزگان را به ریل اصلی خود بازگرداند برنامهای را تحت عنوان سند راهبردی توسعه سرمایهگذاری هرمزگان تحت نظارت مهدی دوستی استاندار هرمزگان و علی فیروزی معاون هماهنگی، امور اقتصادی و توسعه منطقهای استانداری هرمزگان تدوین کرده است و در کنار برنامههای اکوسیستم پیمان که طرح پیشرفت مردمپایه استان هرمزگان است سند توسعه سرمایهگذاری استان برای دخیلکردن هرچه بیشتر، حسابشده و غیر رانتی بخش خصوصی قرار داده است.
هر حکمرانی دوست دارد استانی با همچنین ظرفیتهایی را در اختیار داشتهباشد
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقهای استان هرمزگان معتقد است که هرمزگان یکی از استانهای مهم، استراتژیک و دارای پتانسیلهای فراوان است که به جرات میتوان گفت هر حکمرانی سیاسی و اقتصادیای دوست دارد استانی با همچنین ظرفیتهایی را در اختیار داشتهباشد اما خوشبختانه این استان سهم ایران اسلامی است و باید به بهترین نحو ممکن از آن استفاده کرد.
علی فیروزی با بیان اینکه هرمزگان حدود 2هزار و 400 کیلومتر ساحل دارد که با استفاده از وجب به وجب آن میتوان برای سرمایهگذاری استفاده کرد گفت: وجود تنوع زیرساختهای ترانزیتی، اعم از حمل و نقل دریایی، ریلی، جادهای، هوایی و خطوط انتقال حاملهای انرژی استان هرمزگان را به استانی خاص و ویژه تبدیل کرده است.
فیروزی بیانکرد: هرمزگان 58 درصد در تجارت فرامرزی کشور نقش دارد و هر تولیدکنندهای که چشمی به بازارهای خارجی داشتهباشد بدون هیچ شکی مشتاق است از هرمزگان برای توسعه صادرات خود و افزایش درآمدهای ارزی استفاده کند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه هرمزگان دسترسی به آب دریا، بنادر ملی و بینالمللی و معادن و منابع عظیم را دارد و زمینهای حاصلخیز کشاورزی نیز در آن وجود دارد یک استان بینظیر است چرا که علاوه بر اینها و زمینهی توسعه آبزیپروری و اجرای طرحهای شیلاتی نیز در استان هرمزگان بالقوه است از این رو تلاش دولت سیزدهم بر این است تا هرمزگان را به عنوان بهشت سرمایهگذاری در حوزههای مختلف از جمله، صنایع نفتی، پالایشگاهی، فولادی و … معرفی کند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقهای استانداری هرمزگان تاکیدکرد: سند راهبردی توسعه سرمایهگذاری هرمزگان را با تدبیر استاندار هرمزگان تدوین شده است و طی آن در تلاش هستیم تا علاوه بر شناساندن فرصتهای عظیم سرمایهگذاری به سرمایهگذاران توسعه استان را به صورت منظم و مدون پیشببریم و تا حدودی جلوی شکافی که در توسعه وجود دارد را بگیریم.
فیروزی عنوانکرد: سند راهبردی توسعه سرمایهگذاری استان در هفت فصل شامل ادبیات موضوعی سند، فهرست طرحهای سرمایهگذاری استراتژیک، فهرست طرحهای سرمایهگذاری اولویتدار به تفکیک رسته فعالیت، فهرست طرحهای سرمایهگذاری اولویتدار دانش بنیان و در راستای ارتقای بهرهوری به تفکیک رسته فعالیت، فهرست طرحهای سرمایهگذاری اولویتدار در جزایر به رسته فعالیت، فهرست طرحهای سرمایهگذاری اولویتدار به تفکیک شهرستان و فهرست مشوقهاب اعطایی به سرمایهگذاران تدوین شده است.
وی ادامه داد: در این سند بیش از 70 مشوق برای سرمایهگذارانی که میخواهند در هرمزگان سرمایهگذاری کنند در نظر گرفتهایم که در 5 بخش تقسیمبندی شده است که در این مشوقها برای سرمایهگذاران در شهرستانهای ابوموسی، جاسک، سیریک و بشاگرد به صورت ویژه و استراتژیک دیدهایم .
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقهای استانداری هرمزگان خاطرنشانکرد: نقشه مناطق عاری از مجوز نیز به پیوست سند راهبردی توسعه سرمایهگذاری آماده شده است که در آن نواحی مستعد سرمایهگذاری با ظرفیتهای موجود معدنی مشخص شده است.