از جدال کارنامه و برنامه تا عدم رعایت اخلاق در مناظراتاولین
  • سیاسی

  • خرداد 19، 1400 - 10:39


اولین مناظره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع اقتصادی  برگزار شد که در آن شاهد برخی از رفتارهای نادرست بودیم  و قطعا مردم در مورد آن بهترین قضاوت را خواهند کرد.


به گزارش سرویس سیاسی روزنامه دریای اندیشه؛ اولین مناظره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع اقتصادی که الحق و الانصاف موضوع و دغدغه اصلی ملت ایران است برگزار شد و متاسفانه در آن شاهد برخی از رفتارهای نادرست بودیم که قطعا ملت ایران در آن مورد بهترین قضاوت را خواهند کرد.
اولین حاشیه مناظرات
عبدالناصر همتی رئیس کل پیشین بانک مرکزی اولین حاشیه مناظره را قبل از شروع مناظره مطرح کرد و اعتراض به اینکه مجری سید ابراهیم رئیسی را جناب آقای رئیسی خطاب کرده است نشان داد که به دنبال حاشیه خواهد بود و برای خودش سوژه ای در فضای مجازی ایجاد کرد.
مناظره در فضای کاملا عادلانه و به صورت قرعه کشی آغاز شد و حجت الاسلام و المسلمین رئیسی اولین سوال را در رابطه با موانع تولید و اولویت هایش برای این امر پاسخ داد.
رئیسی راه کارهایشان برای این موضوع ایجاد جذابیت برای تولید، کاهش جذابیت امور اقتصادی غیر مولد، کاهش مالیات تولید از 25 درصد به 10 درصد، مبارزه با قاچاق و سوق دادن نقدینگی به سمت تولید بود.
اولین حمله به همتی
سوال دوم را دکتر محسن رضایی در رابطه با اصلاح فرآیندهای بودجه ریزی پاسخ داد؛ او به شکل مناظرات دوره قبل انتخابات دوباره یک اسکناس 10000ریالی از جیب خود در آورد و صحبت های پیشین خود را با اشاره به انتخابات سال 96 تکرار کرد، محسن رضایی کار خود در مناظرات را با انتقاد از عملکرد دولت آغاز کرد و دولت را متهم کرد که دست در جیب دولت کرده است،  او در ادامه شیوه بودجه ریزی کشور را غلط خواند  و اذعان داشت که قطار انقلاب اسلامی تبدیل به یک اسکوتر شده است؛ دکتر رضایی اولین کسی بود که در مناظره با ذکر نام دکتر همتی جنگ با این کاندیدا را آغاز کرد و در صحبت های 4 دقیقه ای اش عملا برنامه خاصی را معرفی نکرد و بیشتر در قامت یک منتقد ظاهر شد.
فرار از پاسخگویی و اتهام دروغگویی و ناتوانی به سایر کاندیداها 
سوال سوم از دکتر همتی در رابطه با ابربدهکاران بانکی پرسیده شد اما دکتر همتی که تا همین یکی دو هفته پیش رئیس کل بانک مرکزی بود به جای پاسخ به سوال متنی از پیش نوشته را قرائت کرد؛ او از رد صلاحیت های شورای نگهبان انتقاد کرد و تلاش کرد به جای اعلام برنامه ها قشری را که تصمیم به حضور پای صندوق های رای ندارند را تحت عنوان نه علیه جمهوریت به نفع خود به صف کند؛ همتی در ادامه وعده های سایر کاندیداها را فاقد قابلیت اجرا دانست و به آن ها اتهام دروغ گویی زد، او مسئله FATF را نیز در پاسخ به حمله به دکتر محسن رضایی مطرح کرد و بر خلاف سخنان دوران ریاستش بر بانک مرکزی که آن را بی تاثیر بر تجارت و درآمد ارزی دانسته بود گفت: عدم تصویب FATF پدر کشور را در آورده است.
حمله به رئیسی، با رمز بی سوادی و ناکارآمدی و زیر سوال بردن اقدامات ریاست دستگاه قضا در احیای واحدهای تولیدی
سوال بعد از محسن مهر علی زاده بود او نیز روند هم حزبی خود خود یعنی جناب آقای همتی را در پیش گرفت و به جای پاسخ به سوال ترجیح داد متن از پیش تعیین شده را قرائت کند.
او نیز ابتدا به رد صلاحیت های شورای نگهبان اعتراض کرد و مسئله مهندسی انتخابات و حمایت از کاندیدایی خاص را مطرح کرد.
مهر علی زاده دکتر سید ابراهیم رئیسی را که هم ریاست قوه قضاییه را بر عهده دارد و رئیس قوه قضاییه باید مجتهد باشد و هم عضو مجلس خبرگان است که برای عضویت باید امتحان علمی سختی را گذراند را دارای سواد 6 کلاسه دانست و او را فاقد تخصص برای حل مشکلات کشور معرفی کرد، مهر علی زاده بدون اینکه راه حلی برای حل مشکلات تولید کشور اعلام کند راه حل های دکتر رییسی را به درد نخور دانست و حتی به سفرهای ریاست قوه قضاییه و احیای واحد توسط وی انتقاد کرد.
در حالی سوال در مورد فرار مالیاتی توسط دکتر مهرعلی زاده بی پاسخ ماند او بیشترین حملات را نسبت دکتر رئیسی انجام داد.
50 پروژه برای کنترل تورم در کشور
بعد از مهر علی زاده نوبت دکتر سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی رسید و سوال او در رابطه با تقویت پول ملی بود.
قاضی زاده تورم را ام المصائب دانست و کنترل آن را به عنوان راه تقویت پول ملی معرفی کرد
او رئیس کل بانک مرکزی به جای اینکه مسئول حفظ ارزش ریال باشد بعنوان مسئول حفظ ارزش دلار معرفی کرد و گفت ما در دولت سلام 213 پروژه تدوین کرده ایم که بیش از 50 پروژه آن مربوط به کنترل تورم است .
ضد حمله زاکانی به همتی/متهم کردن دیگران به دروغ گویی زشت است؛شما باید نوبل شیمی بگیرید
 سوال بعد در رابطه با کنترل نقدینگی بود و دکتر علی رضا زاکانی باید به آن پاسخ می داد.
زاکانی صحبت های خود را به اعتراض به انشا خوانی همتی و مهرعلی زاده که به جای مناظره و پاسخ به سوالات متن از پیش تعیین شده ای را خواندند آغاز کرد؛ او اقدام همتی در متهم کردن دیگر کاندیداها به دروغ گویی را زشت دانست و به تناقض در سخنان دکتر همتی در رابطه با FATF اشاره کرد.
او با انتقاد از عملکرد اقتصادی همتی گفت بخاطر نابود کردن پول ملی باید به دکتر همتی نوبل شیمی داد و با اشاره به انتقاد وی از ردصلاحیت ها قد و قواره همتی را در حد ریاست جمهوری ندید البته زاکانی ثانیه های آخر وقتش را صرف پاسخ به سوال کرد و علت نقدینگی بالا را تزریق پول پر قدرت و وجود 90 هزار میلیارد تومان بدهی در دست فقط 11 نفر دانست.
4 طرح برای محرومیت زدایی
دکتر سعید جلیلی رئیس دولت سایه سوال بعد را در رابطه با محرومیت زدایی پاسخ داد، او روند همتی، مهرعلی زاده، رضایی و زاکانی را ادامه نداد و زمان خود را صرف ارائه برنامه های خود کرد او ابتدا از تغییر نگاه مدیریتی به محرومیت زدایی گفت و سپس از طرح های خود برای محرومیت زدایی رونمایی کرد؛ طرح های جلیلی برای محرومیت زدایی دادن حق مردم از سهم انرژی تحت عنوان طرح وان، رساندن 2 هزار و 500 کیلو کالری در روز به مردم تحت عنوان طرح سبد غذایی، طرح برای تفریح و مسافرت خانواده ها و طرحی در رابطه با سلامت مردم بودند.
البته جلیلی همتی را بخشی از یک تفکر غلط دانست و به ابهاماتی در رابطه با FATF پاسخ داد.
بخش بعدی مناظره که شاید جذاب ترین قسمت آن هم باشد قسمت فرصت نقد کاندیداها و پاسخ به سوالات رقبا بود که این بخش با دکتر زاکانی آغاز شد.
زاکانی در این بخش به سوال بی پاسخ عبدالناصر همتی پاسخ داد و عدم نظارت را مهم مشکل بانک مرکزی دانست 
بعد از زاکانی نوبت به محسن رضایی رسید؛ محسن رضایی تهاجم شدیدی را بر علیه همتی آغاز کرد او همتی را منبع سلطان سازی در فولاد و شکر و روغن دانست و از تامین مالی رانت خوارها با ارز 4 هزار و 200 تومانی انتقاد کرد او موضوع یارانه ها را نیز پیش کشید و ارزش واقعی آن را 20 دلار و معادل 450 هزار تومان اعلام کرد و از رسیدن قیمت از 8 هزار تومان به 21 هزار تومان انتقاد کرد.
او در رابطه با عدم ادامه روند موجود هشدار داد. 
پس از رضایی جلیلی هم زمان خود را به انتقاد از همتی تخصیص داد او در رابطه با FATF گفت: از 42 بند اف ای تی اف 39 بند را اجرا کردید ولی فقط 13 بند را قبول کردند و رویکرد شما اشتباه است.
او از حجم معوقات  بانکی و وجود ابر بدهکاران بانکی نیز انتقاد کرد  و در رابطه با برجام سخنانی گفت.
فرار دوباره همتی از پاسخگویی با حمله به همه و تلاش برای ایجاد جنگ روانی و دو قطبی در جامعه
بعد از این صحبت ها نوبت به همتی رسید که طبق سخنان سایرین متهم اصلی وجود موجود بود؛ همتی باز هم روند گذشته را در پیش گرفت و به جای ارائه پاسخ های دقیق و کارشناسی برخی از کاندیداها را متهم به پوششی بودن کرد و گفت اول باید قسم بخورند تا جوابشان را بدهم.
او در ادامه جلیلی را متهم کرد که در قضیه برجام در زمین آمریکا بازی کرده است و جلیلی را هم که شاید تا آن جای کار بیشترین برنامه را معرفی کرده بود پوششی دانست، همتی به جای پاسخ دادن به انتقادات اقتصادی محسن رضایی به مانند مهر علی زاده مدرک تحصیلی رضایی را زیر سوال برد او این روند را برای زاکانی هم لحاظ کرد و با طعنه گفت: هسته ای پزشکی تان را هم که مشخص است چطور گرفته اید، دهن من را باز نکنید.
همتی در حالی که دکتر رئیسی هیچ گونه تنشی با آن نداشت به او نیز حمله کرد و از تلاش رئیسی برای راه اندازی واحد های تولیدی تعطیل انتقاد کرد و موضوع فیلترینگ اینستاگرام را که پیش تر تکذیب شده است برای ایجاد جنگ روانی مطرح کرد.
حجت الاسلام رئیسی در پاسخ به صحبت های همتی و مهر علی زاده از اتهامات آن ها و تلاششان برای تخریب انتقاد کرد و گفت: واقعا خسته نشدید از تهمت زدن!
رئیسی بیان کرد:شما دیدید ما در قوه قضاییه چطوری عمل کردیم. نه یک سایت بستیم و نه یک روزنامه را  بستیم، نه یک نفر را بخاطر انتقاد دستگیر کردیم. من در دوره قبلی حتی از یک نفر هم بخاطر توهین و تهمت شکایت نکردم. من که نمیخواهم به کارخانجات سر بزنم، مردم مشکل و درد دارند. من به همه زندان ها سر میزنم. شما پاسخ دهید چرا من وقتی در استان می روم، با کارآفرین دیدار میکنم و داد آنها بلند است. چرا دادکشاورز را درآوردید؟
بعد از دفاع رئیسی نوبت به مهر علی زاده رسید او باز هم وقت خود را برای حمله به رئیسی اختصاص داد و رئیسی را متهم کرد که سندروم پست بی قرار شدید دارد.
پس از این مطالب قاضی زاده هاشمی از تنش بین کاندیداها انتقاد کرد و باز هم وقت خود را اختصاص به بیان مطالب جدید کرد.
قسمت های بعدی مناظره هم با این روند البته با شدت کمتری ادامه پیدا کرد که شاید اوج ادامه روند مناظره در اعلام جرم محسن رضایی علیه همتی و بیان اینکه اگر رئیس جمهور شود همتی و برخی دیگر را ممنوع الخروج خواهد کرد و تحویل دادگاه خواهد داد و پس از آن درخواست امان نامه توسط همتی از رئیسی برای عدم پیگیری قضایی توسط رضایی بعد از انتخابات بودند.
بی شک مردم بهترین قاضی در جدال کارنامه و برنامه نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستند و لزوم تاکید بر اخلاق انتخاباتی بیش از پیش احساس می شود و لازم است برخی کاندیداها به جای تمرکز بر روی تخریب و اهانت به سایرین بر معرفی برنامه های خود تمرکز کنند.

علی ستاری