همایش هرمزگان جوان در بندرعباس برگزار شد
  • گزارش و مصاحبه

  • تیر 02، 1401 - 07:14


گزارش اختصاصی دریای اندیشه ؛

همایش هرمزگان جوان در بندرعباس برگزار شد

 

به گزارش اختصاصی روزنامه دریای اندیشه، همایش هرمزگان جوان در راستای سیاست‌های جوانی جمعیت و خانواده با حضور کامرانی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان، مدیران دستگاه‌های اجرایی استان و سخنرانی حجت‌الاسلام محمد مسلم وافی پژوهشگر برجسته حوزه جمعیت و از فعالان موفق این حوزه در تالار شهید آوینی بندرعباس برگزار شد. 

۷سال فرصت داریم که چاله جمعیتی در کشور و استان را ترمیم کنیم 

نرگس منتظری تختی دبیر قرارگاه جمعیت استان و مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری هرمزگان در ابتدای این آیین اظهارداشت: مسئله اصلی امروز کشور ما طبق بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، بحث جمعیت است و اهمیت و توجه مدیران استان هرمزگان که امروز در این جلسه حضور پیدا کرده‌اند نشان از درک واقعی آن‌ها از مسائل جامعه است.

وی افزود: حضرت آقا در سال ۹۲ در مسئله کاهش جمعیت هشدار دادند و فرمودند: « مسئله‌ی جمعیّت را جدّی بگیرید؛ جمعیّت جوان كشور دارد كاهش پیدا میكند، یك جایی خواهیم رسید كه دیگر قابل علاج نیست « اما امروز ۱۰ سال از این هشدار مقام معظم رهبری گذشته است و در سایه بی‌توجهی‌ها جوانی جمعیت تبدیل به یک بحران در کشور شده است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری هرمزگان بیان‌کرد: از زمانی که قانون جوانی جمعیت در کشور جهت اجرا ابلاغ شده است هفت سال فرصت داریم که چاله جمعیتی را ترمیم کنیم و امروز باید عهد ببندیم که برای فردای ایران تبیین در حوزه جمعیت داشته باشیم.

هرمزگان جوانترین استان کشور است/نرخ باروری در حاجی آباد بحرانی است

دکتر حسین فرشیدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان در همایش هرمزگان جوان اظهارداشت: ما یک دوره بسیار خوبی را در دهه ۵۵ ، ۶۵ در کشور داشتیم و نرخ بالای ۳ را تجربه کردیم که نرخ بسیار خوبی بود اما بعد از آن این رشد متوقف شد و امروز متوسط سن در استان از حدود ۲۰ سال به ۲۷ سال رسیده‌است هر چند که با این وجود، هم اکنون جوانترین استان کشور هستیم چرا که نرخ جوانی جمعیت در کشور از ۲۱ سال در سال ۶۶ به ۳۱ سال رسیده است.

وی افزود: الان روند نرخ جمعیتی استان به هیچ عنوان روند خوبی نیست و ما نباید بگوییم که وضع ما از کشور بهتر است چرا که همین القائات ممکن است ما را به اشتباه بیاندازد چنانچه وضع خیلی از استان‌ها بحرانی شده است و ما فقط در روند زمانی از آن‌ها عقب هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیان‌کرد: نرخ باروری بندرعباس در سال ۹۰ حدود ۲.۳ بوده است اما در سال ۹۹ این نرخ به ۱.۹ رسیده است و این روند کاهشی در همه شهرستان‌های استان در حال طی شدن است اما وضعیت شهرستان حاجی‌آباد از همه شهرستان‌ها بحرانی‌تر است.

فرشیدی عنوان‌کرد: نرخ باروری کلی در استان هرمزگان ۲.۱ است به این معنا که جمعیت در استان ثابت است و اگر بتوانیم این نرخ را ثابت نگه‌داریم شاید برای ۳۰ الی ۴۰ سال بعد به درد ما بخورد اما متأسفانه نرخ باروری در کشور به ۱.۶ رسیده است.

وی تصریح‌کرد: امروز باید به سمتی برویم که زایمان در استان را بدون درد انجام دهیم که در این حوزه بخش‌های ویژه‌ای در بیمارستان‌ها ایجاد کردیم و که لازم است افزایش پیدا کند، تسهیل ازدواج دانشجویی و ایجاد خوابگاه‌های متاهلی دانشجویی نیز از دیگر راهبردهایی است که می‌تواند ما را در این حوزه کمک کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خاطرنشان‌کرد: حل مشکلات اشتغال و مسکن پیش‌زمینه اصلی جوانی جمعیت در کشور است چرا که با بهبود اوضاع در این دو حوزه می‌توانیم به جوانان بگوییم که شما با ازدواج و فرزند‌آوری زندگی بهتری خواهید داشت و این امر باید در عمل به اثبات برسد.

با روند پیش رو پنجره جمعیتی استان تا ۲۵ سال آینده بسته خواهد شد

احسان کامرانی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان نیز در این آیین اظهارداشت: ما در بحث توسعه ، پیشرفت و رشد که نگاه می‌کنیم یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های رشد در رسیدن به اهداف در حوزه جمعیت باید محقق شود و در ۱۷ اهدافی که سازمان ملل متحد برای توسعه پایدار تعریف کرده است تا زمانی که جمعیتی وجود نداشته باشد این توسعه پایدار نتیجه بخش نخواهد شد. 

وی افزود: جمعیت کشور ما در کل، یک درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد که این آمار خوبی است اما با توجه به اینکه ۷ درصد از منابع طبیعی و معدنی دنیا هم متعلق به کشور ما است که نشان از غنای کشور ما است صرف نظر از اینکه در برخی از حوزه‌ها مانند نفت و گاز و ... هم در دنیا اول هستیم اما جمعیت کشور ما به نسبت این منابع کمتر است و نشان از عقب بودن ما در این حوزه است. 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان بیان‌کرد: امروز پنجره جمعیتی کشور نگران کننده است و به نظر می‌آید که با این روند در ۲۵ سال آینده پنجره جمعیتی استان ما بسته شود و ضربه بزرگی به اقتصاد کشور وارد شود لذا در این رابطه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با بیش از ۷۰ ماده و ۸۳ تبصره در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و برای آن‌ نیز قرارگاهی در استان هرمزگان تشکیل شده است اما با توجه به وضعیت استان ما باید به صورت شهرستانی در این حوزه ورود کنیم.

کامرانی ادامه داد: بایستی تصمیم‌گیری برای وضعیت جمعیت در استان نیز کلی نباشد بلکه شهرستان به شهرستان تصمیم گیری کنیم و دستگاه‌های اجرایی نیز در حوزه فرهنگسازی به کمک این امر بیایند، همچنین در بحث مسائل اقتصادی و اجتماعی نیز باید توجه داشته باشیم.

وی ابراز‌داشت: بحث اشتغال و مسکن جوانان در قانون مصوب مجلس برای جوانی جمعیت در نظر گرفته شده است و کرامت مادران باردار که شاغل هستند نیز در آن دیده شده است و من خواهش دارم که هر هفته جلسات قرارگاه جمعیت برگزار شود و ما هر هفته یک دستگاه را بخواهیم و عملکرد آن‌ها را مورد سنجش قرار دهیم چرا که بحران جمعیت یک تهدید امتیتی، اجتماعی و اقتصادی است. 

کشور ۵ سال دیگر وارد تله جمعیتی می‌شود که تا ۱۳۵ سال دیگر هم نمی‌تواند آن را جبران کنیم

حجت الاسلام والمسلمین محمد مسلم وافی نیز در این همایش تأکید کرد: اوج داستان ضد جمعیتی در کشور غربی یعنی آمریکا اتفاق افتاد و ۵ اتفاق در آمریکا رخ داد که ۴ اتفاق آن در ایران رخ داده است و در ۲ سال و نیم چهل درصد آمار زندگی‌های هم‌باشی در آمریکا افزایش پیدا کرد یعنی ۴۰ درصد فرزندانی که در این کشور به دنیا می‌آمدند حاصل غیر ازدواج بود و انقلاب جنسیتی آغاز شد.وی افزود: بعدها موج جدیدی توسط یک خانم ایجاد شد که می‌گفت مردها باید بچه بیاورند و نه زن‌ها و دو شرکت آمدند قرص‌های ضد بارداری تولید کردند و شعار بخورید، بچه دار نمی‌شوید و آبرویتان نمی‌ریزد؛ این قرص‌ها برای متاهل‌ها بود اما خروجی آن برای مجردها استفاده شد، تولیدات رسانه‌ای غیر اخلاقی و آسان کردن روند طلاق که موجب شد، ۴۰ درصد هم آمار طلاق آمریکا افزایش پیدا کرد و جمعیت و جوانی در آمریکا با این اقدامات از بین رفت لذا متفکران آمریکایی دور هم جمع شدند و دو راهبرد برای خود تعریف کردند راهبرد اول این بود که باید گذشته جمعیتی خود را جبران کنیم و در دومین راهبرد خود گفتند ما باید رقبای جمعیتی خود را که چین و ایران است را نیز به بحران جمعیت مبتلا کنیم.پژوهشگر برجسته حوزه جمعیت بیان‌کرد: مسیر ۶۳ ساله ژاپنی‌ها و ۵۱ ساله آلمانی‌ها در کاهش جمعیت را ایران با اقدامات سازمان‌های بین‌المللی که طبق راهبرد دوم آمریکا در حوزه جمعیت بود ۷ ساله طی کرد و در دهه ۷۰ کشور ما به نرخ جانشینی یعنی ۲.۱ رسید، امروز مسئله جمعیتی در کشور حضرت آقا را به شدت نگران کرده است و این در حالی است که دولت ۱۲هزار میلیارد تومان پول برای جوانی جمعیت اختصاص داده است و این یعنی اگر بانکی در بندرعباس وام فرزندآوری نداده است باید از او سوال شود این پول‌ها کجا رفته است .وافی ادامه داد: ما سال ۱۴۰۵ در تله جمعیتی خواهیم افتاد یعنی به وضعیتی دچار خواهیم شد که تا ۱۳۵ سال دیگر هم نمی‌توانیم وضعیت جمعیتی خود را ترمیم کنیم لذا رهبر معظم انقلاب اسلامی به همه مسئولان فرمودند: هیچ خطری مهم‌تر از خطر بحران جمعیتی کشور وجود ندارد.

پژوهشگر برتر حوزه جمعیت و خانواده تصریح‌کرد: ما امروز در کشور پوشک ایرانی نداریم و تمام پوشک‌های موجود در کشور ما یا آمریکایی هستند و یا دانمارکی و این در حالی است که ما در کشور نهادهای قدرتمندی داریم که می‌توانند به تولید پوشک اقدام کنند و اما هیچ مجموعه‌ای به سمت تولید پوشک در ایران نمی‌رود؛ چرا؟ چون سيستم به مسئول ما می‌گوید: عجله نکن دیر نمی‌شود در حالی که ۸ ماه از ابلاغ قانون جوانی جمعیت گذشته است و هیچ اتفاقی در کشور نیفتاده است.

وی اذعان داشت: حضرت آقا ۱۴ دستور در حوزه جمعیت را به مسئولین در سال ۹۳ ابلاغ کردند اما باز هم مسئولین در این حوزه توجهی نکردند و ما ۴.۵ درصد سقوط جمعیتی را طی این چند سال تجربه کردیم؛ لازم است بدانیم که امروز فقط ۳۱ درصد از زنان کشور ما در سن باروری هستند و با روند فعلی در ۱۰ سال آینده ایران مبتلا به سونامی ناباروری خواهد شد .

برای جلوگیری از تله جمعیت در کشور تا سال ۱۴۰۵ به ۱۰ میلیون زاد و ولد نیاز داریم

حجت‌الاسلام وافی با بیان اینکه تنها شهری که در ایران و دنیا نرخ زاد و ولدش افزایشی بوده است طرقبه مشهد است گفت: اگر ما تا سال ۱۴۰۵ حدود ۱۰ میلیون تولد در کشور داشته باشیم در تله جمعیتی نخواهیم افتاد اما بهترین حالت ما با شرایط فعلی این است که اگر تمام تلاش خود را معطوف کنیم شاید بتوانیم ۳میلیون بچه در کشور به دنیا بیاوریم و این عامل عدم توجه به تذکرات رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

وی تاکید کرد: ما الان ۱۳ میلیون خانم در کشور داریم که می‌توانند بچه‌دار شوند اما نمی‌خواهند بچه دار شوند و این خانم ها ۵۷ علت دارند که به حوزه جمعیتی ورود کنند لذا اگر ما این ۵۷ گره را باز کنیم حتما می‌توانیم ۱۰ میلیون زاد و ولد را برای نیفتادن در تله جمعیتی ایجاد کنیم. 

در بندرعباس ۳۹۳ خانم زیر چهل سال داریم که بالای چهار فرزند دارند  

پژوهشگر برتر حوزه جمعیت و خانواده ابراز داشت: در بندرعباس ۳۹۳ خانم داریم که زیر چهل سال هستند و بالای ۴ بچه دارند در حالی که این‌ها باید تکریم شوند و از این ها باید برای ترویج فرهنگ فرزند‌آوری استفاده کنیم.

وافی خاطرنشان‌کرد: در سال ۱۴۰۰ برای اولین بار کشور آمار سقط جنین از آمار زاد و ولد در کشور بالا تر رفت چنانچه هم ا‌کنون روزی ۲ هزار سقط جنین را شاهد هستیم که هزار تا از این‌ها اسقاط و هزار تای دیگر سقط است و جای تاسف دارد که بگوییم ۹۰ درصد این سقط ها غیر قانونی است.