مناظره دوم نامزدهای ریاست جمهوری و حواشی آن
  • سیاسی

  • خرداد 19، 1400 - 14:07


مناظره دوم نامزدهای ریاست جمهوری و حواشی آن

 

به گزارش سرویس سیاسی روزنامه دریای اندیشه؛ دومین مناظره انتخاباتی 7 کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ساعت 17 روز سه شنبه 18 خرداد ماه در رسانه ملی آغاز شد.

با وجود اینکه رسانه ملی به دلیل بداخلاقی ها و اتهاماتی که نسبت به سید ابراهیم همتی در مناظره اول روا داشته شد بود 5 دقیقه برای دفاع اختصاص داده بود اما دکتر رئیسی از استفاده ی این حق قانونی امتناع کرد و دفاع را به مردم سپرد.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در پاسخ به سوالی در رابطه فاصله طبقاتی، آن را محصول سیاست های نادرست  اقتصادی دانست و بر توزیع ظرفیت ها بر اساس عدالت تاکید کرد.

دکتر محسن رضایی میرقائد به دومین سوال در خصوص ایجاد سوال پاسخ داد؛رضایی تحقق امید را منوط به تزریق انرژی جدید دانست و با کنایه به دولت در جریان گران کردن بنزین گفت: در دولت آینده با دولت های خواب آلوده خداحافظی می کنیم. او همچنین دولت خود را دولت همه اقوام ایرانی دانست و آذربایجان را سر ایران خواند و به زاگرس نشین بودن خود افتخار کرد.

دکتر سعید جلیلی در سوالی با موضوع راه های افزایش اعتماد مردم آن را حاصل تغییر رفتار مسئولین دانست و گفت: اگر شما آمدید مرتب به جای اینکه نتیجه کار را اعلام کنید، فرآیند کار را گزارش کنید این فرهنگ غلطی است.

وی همچنین به اداره کردن کشور با نمایش انتقاد کرده و این موضوع را بیشتر توضیح داد.

محسن مهرعلی زاده در پاسخ به سوالی در رابطه با برجام و مذاکرات از تلاش برای احیای با قدرت برجام گفت و به روال مناظره قبل روی سخن خود را به سمت آیت الله رئیسی برد و دوباره موضوع تحصیلات دکتر رئیسی را به چالش کشید.

شاید یکی از نکات جالب در سخنان محسن مهر علی زاده پاسخ به دوراهی سیاست زده ی ترک و آذری بود که شاید برای اولین بار در این سطح مطرح شد؛ مهر علی زاده گفت: ما آذری زبان نداریم بلکه آنچه که هست در مناطق آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل، همدان، زنجان، خراسان، اصفهان، شیراز و خوزستان ترک زبان ها هستند.

دکتر عبدالناصر همتی در ابتدای سخنان خود لبه تیز شمشیر خود را به سمت رسانه ملی و نحوه مناظرات گرفت و آن را به مانند مسابقه هفتگی دانست، او خود را مخالف انحصار در اقتصاد، سیاست، فرهنگ و رسانه دانست و انحصار  را عامل اصلی ناکارآمدی و فساد معرفی کرد و هدف اصلی خود را حمایت از کوله‌برها، سوخت‌برها، بی‌شناسنامه‌ها، بیکاران، افراد دارای معلولیت، بیماران خاص، معتادان، زنان سرپرست، کودکان بی‌سرپرست اعلام کرد؛ همتی در حالی این مطالب را مطرح کرد که سوال او در رابطه با راهکارها برای انطباق نظام آموزشی با نیازهای جامعه بود.

پس از همتی دکتر قاضی زاده هاشمی در پاسخ به سوالی در رابطه با مدیریت میان بخشی اجزای دولت از عدم کارایی نهادهای موازی کار انتقاد کرد و گفت: شوراهایی در وزارت خانه ها برای فرار از پاسخگویی درست شده است و به جای اینکه وزرا در رابطه با مسائل گزارش دهند مسائل را به شوراها می سپارند و از پاسخگویی فرار می کنند.

او از تهیه مدل جدید حکمرانی و افزایش اختیارات استانداران در دولت سلام خبر داد و گفت: منابع بودجه ای به جای دستگاهی منطقه ای خواهد بود.

قاضی زاده در پایان صحبت هایش نیز به سخنان مهر علی زاده که سعی ناکارآمد نشان دادن علوم حوزوی داشت واکنش نشان داد و ضمن دفاع از علوم حوزه گفت: اینکه ساحت علم را محصور کنیم انحصار طلبی است و علم باید جامع و بسیط باشد.

علی رضا زاکانی نیز در پاسخ به سوالی در رابطه با بحران جمعیت از برنامه های خود رونمایی کرد او گفت: حوزه فرهنگ و اجتماع، تعلیم و تربیت، تحکیم خانواده، احیای تندرستی و صیانت از محیط زیست را دنبال می کنیم.

زاکانی از طرحی در رابطه با بیمه کردن و اجرای برنامه هایی برای حل مشکل ناباروری زوج های جوان نیز رونمایی کرد.

بخش دوم مناظره به نقد اظهارات کاندیداها اختصاص داشت و در این بخش تنش های بین کاندیدا ها را مطرح می کنیم.

دکتر زاکانی ابتدا عبدالناصر همتی را مورد نقد قرار داد و گفت: اینجا برخی از نامزدها گفتند صدای کولبران هستند، باید دید 21 تا 25 میلیارد دلار قاچاقی که در سال صورت می گیرد و 95 درصد آن هم از مبادی رسمی است، چرا در دولت برای جلوگیری از آن ها کاری نکردید تا کولبران به جای آنکه در کوه ها و در سرما آسیب ببینند شغل آبرومندی داشته باشند؛ او عمده مشکلات امروز کشور را مدیریت بانک مرکزی در مسئله نرخ دلار، سکه و حجم نقدینگی معرفی کرد.

زاکانی در خصوص برنامه محسن رضایی هم نقدی را مطرح کرد و خواستار شفاف شدن 137 میلیون دلار منابعی که رضایی می خواهد از آن ها یارانه دهد شد.

 

مهر علی زاده باز هم زمان خود را برای حمله به آقای رئیسی اختصاص داد و بدون هیچ دلیل کارشناسی راهکار های او برای کاهش فاصله طبقاتی را غیر تخصصی دانست.

همتی ابتدا به سعید جلیلی حمله کرد و گفت: آقای جلیلی گفتند نباید خیلی از کارها را طولانی کرد، شما FATF را دو سال در مجمع تشخیص مصلحت نظام زندانی کردید.

سپس سید ابراهیم رئیسی را مورد نقد قرار داد و گفت: آقای رئیسی فرمودند ارز 4200 و تسهیلات بانکی عامل فاصله طبقاتی است شما دو سال است که عضو شورای هماهنگی اقتصادی هستید دیدید که من با ارز 4200 مخالف بودم، چرا جلوی آن را نگرفتید.

او در پایان محسن رضایی را نیز نقد کرد و گفت: کل درآمد نفتی ما سال گذشته 5 میلیارد دلار بود، نمی دانم 137 میلیارد دلار که آقای رضایی می گوید از کجا آمده.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در پاسخ به نقد همتی گفت: ارز 4200 تومانی قبل از ریاست من بر قوه قضاییه تصویب شد و من آن وقت عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی نبودم ولی بحثی که مطرح است این است که چرا درست نظارت و اجرا نشد؟

برخی دیگر از نقاط حاشیه ای مناظره:

همتی: در مقابل جریانی قرار دارم که می خواهد کاخ سفید را حسینیه کند

عبدالناصر همتی در بخشی از صحبت هایش گفت: من در مقابل جریانی قرار دارم که این جریان می گوید به جای توسعه ایران بروند کاخ سفید را حسینیه کنند، عزیزانی که در جلسه هستند این ها را مطرح می کنند، چه کسانی به سفارت عربستان حمله می کنند و ارزش پول را به هم می زنند  و روابط ما را با همسایگان به هم می زنند.

 

زاکانی: آقای همتی حوزه خودتان را نتوانستید مدیریت کنید

دکتر زاکانی در بخشی از صحبت هایش گفت: روز تعطیل قبل از عید نوروز، 1200 میلیارد تومان در آخر وقت به طور خلاف از یک بانک دولتی به یک بانک خصوصی منتقل می شود؛ آقای همتی، حوزه خودتان را نتوانستید مدیریت کنید حالا مدعی مدیریت کشور و حوزه بزرگتر هستید؟

رئیسی:دانشجوی ترم اول هم می داند...

دکتر رئیسی در بخشی از صحبت هایش گفت: در همین سالن عده ای گفتند ما بلدیم با دنیا مذاکره کنیم، ولی دانشجوی ترم اول وزارت خارجه هم می داند کسی که در حال مذاکره است نباید بگوید مذاکره از آب خوردن لازم تر است و خزانه کشور خالی است.

زاکانی: آقای همتی شما نامزد روکشی هستید

زاکانی در بخشی از صحبت هایش گفت: باز هم آقای همتی تکرار می کند که ما 5 نفر یکی هستیم؛ اگر ما نامزدها پوششی هستیم پس شما نامزد روکشی هستید که آمده اید تا روکشی باشید روی 8 سال مدیریت اخیر کشور.

انتهای پیام/

 

علی ستاری