به قلم:علی ستاری
به گزارش اختصاصی دریای اندیشه؛ با حضور مدیران ارشد سازمان بنادر و دریانوردی، محمد شکیبی نسب عضو هیات عامل و سرپرست معاونت امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی کشور، عادل دریس مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی، حسین یدالهی مدیرکل امور اقتصادی سازمان بنادر. صالحی مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامههای سازمان بنادر و دریانوردی، حسین عباس نژاد مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، جواد منتظری تختی رئیس هیات مدیره شرکت سی دلف، سعید دهقان مدیرعامل شرکت خدمات دریایی و بندری سی دلف، شاعلیا معاونت امور بندری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان و جمعی از مدیران حوزه بنادر و دریانوردی اولین و مجهزترین مرکز اتاق مانیتورینگ ۲۴ ساعته حفاظت به همراه نخستین گیت هوشمند کانتینری در بنادر ایران افتتاح شد.
این پروژهها با بهرهگیری از ۱۵۰ دستگاه دوربین مداربسته به ارزش یک میلیون یورو و فناوری هوش مصنوعی، گامی بزرگ در هوشمندسازی و امنیت بندری به شمار میآید.
بهرهبرداری از مرکز مانیتورینگ پیشرفته و گیت هوشمند کانتینری
سعید دهقان مدیرعامل شرکت خدمات دریایی و بندری سیدلف، در مراسم افتتاح گفت: ما در این ترمینال ۱۳ هکتاری، یک مرکز مانیتورینگ ۲۴ ساعته را طراحی و اجرا کردهایم تا بتوانیم نظارت یکپارچه و کاملی بر تمامی بخشهای کانتینری، صادرات و واردات داشته باشیم.
وی افزود: این مرکز با استفاده از ۱۵۰ دوربین مداربسته و نرمافزار هوش مصنوعی، قادر است اطلاعات دقیقی از هر کانتینر و کامیون ثبت و آرشیو کند.
دهقان افزود: گیت هوشمند ورودی، اولین نمونه از این نوع در ایران است که به صورت کاملاً الکترونیکی و بدون دخالت نیروی انسانی، شماره کانتینر، شماره تریلی، سایز و نوع کانتینر و حتی تصویر چهره راننده را ثبت میکند. این سیستم پس از یک سال آزمون و خطا به دقتی برابر با نیروی انسانی رسیده است.
او همچنین توضیح داد: دوربینهای نصب شده در این گیت به شکلی طراحی شدهاند که همزمان ۱۰ دوربین، تمامی خسارتهای احتمالی کانتینر را ثبت و مستندسازی میکنند؛ این قابلیت به ما کمک میکند تا با دقت بالا، وضعیت هر کانتینر را تحت نظر داشته باشیم و جلوی تخلفات را بگیریم.
وی با اشاره به ابعاد این پروژه نوآورانه گفت: این طرح با هدف کاهش خطای انسانی و ثبت دقیقتر ورود و خروج کانتینرها به ترمینال، طراحی و اجرایی شده است. در ابتدای کار، هدف ما استفاده از فناوریهای نوین برای بهینهسازی فرآیندهای عملیاتی بود که این امر بدون بهرهگیری از علم روز و فناوری هوش مصنوعی ممکن نبود.
دهقان با اشاره به همکاری با شرکتهای دانشبنیان داخلی افزود: در این مسیر از توان علمی و فنی شرکت دانشبنیان رصد بهره گرفتیم و با همکاری نزدیک، این پروژه را طراحی، توسعه و پیادهسازی کردیم. خوشبختانه نرمافزار طراحیشده به مرحلهای رسیده که درصد خطا در فرایند ثبت اطلاعات ورود و خروج کانتینرها تقریباً به صفر رسیده است.
او در تشریح سازوکار گیت هوشمند توضیح داد: در این سامانه، کانتینر به همراه کامیون وارد ترمینال میشود و توسط دوربینهای مستقر در لاین ورودی از تمام زوایا تصویربرداری میشود. اطلاعاتی نظیر شماره کانتینر، نوع، سایز، وضعیت فیزیکی، وجود یا عدم وجود پلمب و خسارتهای احتمالی بهصورت خودکار ثبت و طبقهبندی شده و در قالب آرشیو و گزارش در اختیار واحدهای مختلف قرار میگیرد.
وی افزود: این اطلاعات بهصورت دیجیتالی در اختیار واحدهای عملیاتی، حفاظتی و نظارتی قرار میگیرد تا در هر لحظه امکان گزارشگیری و بررسی وجود داشته باشد.مدیرعامل شرکت خدمات دریایی و بندری سی دلف در ادامه از برنامه توسعه این سامانه خبر داد و گفت: در فاز بعدی، قصد داریم این فناوری را از ورودی ترمینال به فضای داخلی آن توسعه دهیم و تجهیزات عملیاتی نظیر ترانستینر و ریچاستاکر را نیز به این سیستم متصل کنیم تا بتوانیم یک محیط کاملاً دیجیتال و مبتنی بر هوش مصنوعی را در کل ترمینال کانتینری پیادهسازی کنیم.
سرمایهگذاری ۳ هزار میلیارد تومانی برای توسعه ظرفیت ذخیرهسازی مشتقات نفتی در شرکت سیدلف
سعید دهقان همچنین با اشاره به پیشرفتهای اخیر این مجموعه در توسعه زیرساختهای انرژی، از نهایی شدن یک تفاهمنامه کلیدی با سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد که بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری را در پی خواهد داشت.
دهقان در این رابطه به خبرنگار ما گفت: علاوه بر بهرهبرداری اخیر از یک پایانهی نفتی جدید با ظرفیت ۴۶ هزار واحد، ما در حال پیگیری مراحل اجرایی تفاهمنامهای هستیم که در اوایل سال جاری با سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه ظرفیت ذخیرهسازی مشتقات نفتی منعقد شده بود.
وی با تشریح مراحل پیشرفت این طرح، افزود: در حال حاضر، فازهای اجرایی این تفاهمنامه
9:23
شامل تهیه نقشهها، سایت پلن و کسب موافقت اصولی اولیه در حال انجام است. خوشبختانه، ما نسبت به سایر شرکتها یک روند رو به رشد و پیشرفت قابل توجهی داشتهایم.دهقان پیشبینی کرد که این تفاهمنامه ظرف چند ماه آینده منتج به انعقاد قرارداد نهایی شود و فاز اجرایی احداث مخازن ذخیرهسازی جدید آغاز گردد.
وی در ادامه، ابعاد مالی و اقتصادی این پروژه را روشن ساخت و گفت: پیشبینی میشود حجم سرمایهگذاری در این حوزه بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان خواهد بود. این سرمایهگذاری قابل توجه، همچنین اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر را در پی خواهد داشت.این اقدام در راستای تقویت زیرساختهای نگهداری و توزیع فرآوردههای نفتی کشور صورت میگیرد و نقش مهمی در تضمین امنیت عرضه انرژی در آینده خواهد داشت.
نقش مهم هوشمندسازی در افزایش امنیت و بهبود فرآیندها
حسین عباسنژاد، مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی هرمزگان، در خصوص اهمیت این پروژهها بیان کرد: این سیستم هوشمند، نمونهای موفق در تعادل اطلاعات بین طرفین مسئول است که موجب تسهیل ورود و خروج کامیونها و کانتینرها با مجوزهای لازم میشود. با این فناوری، کنترل و تبادل اطلاعات به صورت خودکار و دقیق انجام میگیرد و امنیت بنادر افزایش مییابد.عباسنژاد تصریح کرد: این گیت هوشمند بخشی از پکیج جامع هوشمندسازی است که در برنامههای آتی بنادر گنجانده شده است و با سیستمهای اکسس کنترل همراه خواهد بود تا همه فرآیندهای امنیتی و عملیاتی به بهترین شکل ممکن مدیریت شود.افتتاح این پروژهها نویدبخش جهشی بزرگ در امنیت، هوشمندسازی و بهرهوری بنادر کشور به ویژه بندر شهید رجایی است و نقش مهمی در تسهیل تجارت و افزایش رضایت فعالان حوزه حمل و نقل دریایی ایفا خواهد کرد.