 به قلم:علی ستاری

به گزارش اختصاصی دریای اندیشه؛ یکصد و هشتادو پنجمین نشست شورای اسلامی شهر بندرعباس با حضور منوچهر ضیایی مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان، مهدی باوقار مدیرکل توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس، جمعی از مدیران آموزش‌وپرورش نواحی یک و دو، معاونین شهرداری، اعضای شورای شهر، رسانه‌ها و مسئولان شهری برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا حیدری رئیس شورای شهر بندرعباس ضمن اشاره و گرامیداشت فرخنده‌زادروز پیامبر اعظم (ص) و امام جعفر صادق (ع) اظهار کرد: این تقارن خجسته، یادآور دو ستون اصلی هدایت و علم در تاریخ اسلام است. پیامبر رحمت و بنیان‌گذار مدرسه معرفت، امام صادق (ع)، ما را به سوی وحدت و هم‌افزایی فرا می‌خوانند. هفته وحدت، تنها یک مناسبت نیست؛ بلکه دعوتی است برای تمرکز بر مشترکات دینی، هم‌فکری مذاهب اسلامی و ساخت جامعه‌ای متحد.

عدالت آموزشی؛ محور مهم سیاست‌گذاری شورا
وی با اشاره به آغاز سال تحصیلی، وضعیت آموزشی در مناطق کم‌برخوردار را نگران‌کننده دانست و تصریح کرد: متأسفانه برخی از مناطق شهر بندرعباس از کمبود جدی مدارس، به‌ویژه در مقطع ابتدایی و راهنمایی رنج می‌برند. این وضعیت، تهدیدی برای آینده تحصیلی فرزندان این شهر است.
رئیس شورای شهر بندرعباس افزود: عدالت آموزشی فقط شعار نیست. شورای شهر بندرعباس خود را موظف می‌داند که با تمام توان در کنار آموزش‌وپرورش برای رفع این نابرابری‌ها تلاش کند. از مدیران آموزش‌وپرورش نواحی یک و دو خواسته‌ام تا با رئیس کمیسیون عمران شورا ارتباط مستمر داشته باشند و مشکلات زیرساختی را به شکل دقیق مطرح و پیگیری کنند.

گلایه‌مندی مردم از کیفیت پایین نان
حیدری به دغدغه‌های معیشتی مردم پرداخت و گفت: در روزهای اخیر، گلایه‌های فراوانی از سوی مردم شریف بندرعباس درباره کیفیت نامطلوب نان دریافت کرده‌ایم. در کنار افزایش قیمت، کاهش کیفیت این کالای اساسی به نارضایتی گسترده منجر شده است.
وی تأکید کرد: انتظار ما از نهادهای نظارتی این است که با جدیت و نظارت دقیق، این مشکل را حل کنند. نان، پایین‌ترین بخش از سفره مردم است و باید کیفیت آن در شأن خانواده‌های بندرعباسی باشد.

بازگشایی بلوار امام حسین (ع) مطالبه جدی شهروندان
حجت‌الاسلام حیدری سراجی با اشاره به وضعیت نامطلوب ترافیکی در مسیر بلوار امام حسین (ع) نیز گفت: مردم بارها از ما خواسته‌اند تا برای بازگشایی سریع‌تر این بلوار اقدام شود. این مسیر یکی از نقاط کلیدی شهر است که بسته بودن آن، مشکلات زیادی برای ساکنان و رانندگان ایجاد کرده است.

شورا محل تصمیم‌گیری جمعی است نه فردی
رئیس شورای شهر بندرعباس با انتقاد از شخصی‌سازی برخی پروژه‌ها و اقدامات شهری، گفت: هیچ اقدام شهری نباید به نام شخص خاصی ثبت شود. تمام پروژه‌ها و مصوبات باید با رأی‌گیری جمعی اعضای شورا صورت گیرد. اگر در یک محله، طرحی اجرا می‌شود، پشت آن مصوبه ۱۱ عضو شورا وجود دارد، نه یک نفر.
حمایت از مدارس در حوزه خدمات شهری
حیدری برای مشارکت در بهسازی فضای مدارس خبر داد و اظهار کرد: از نایب رئیس شورا و رئیس کمیسیون خدمات شهری خواسته‌ایم در حوزه‌هایی مانند درختکاری، تنظیف محوطه، ترمیم پیاده‌رو و فضاهای عمومی مدارس، برنامه‌ریزی کنند چرا که در کنار آموزش، محیط فیزیکی مدارس نیز باید ارتقا یابد.
او از رؤسای سایر کمیسیون‌ها نیز خواست در راستای هم‌افزایی بین بخشی، برای حل مسائل آموزشی و فرهنگی همکاری بیشتری داشته باشند.

منابع استان باید صرف آموزش و مناطق محروم شود

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضاحیدری سراجی، با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید و ترافیک سنگین شهری در این ایام گفت:ترافیک مهرماه دغدغه همه ماست؛ آموزش‌وپرورش از ماست، شهرداری از شماست، همه فرزندان این شهر متعلق به ما هستند و مسئولیت ما در قبال آنان یکسان است.

انتقاد از جابه‌جایی مدارس و نبود عدالت آموزشی
رئیس شورای شهر بندرعباس ضمن انتقاد از جابجایی برخی مدارس، به‌ویژه در منطقه پیامبر اعظم، گفت: مدرسه‌ای که با زحمت و هزینه بسیار ساخته شده را چرا باید از یک شهرک به مکان دیگر منتقل کنیم؟ این بی‌عدالتی در حق دانش‌آموزان مناطق محروم است. الان دیگر زمان گذشته نیست که ۵۰ دانش‌آموز در یک کلاس کنار هم بنشینند.

لزوم تخصیص عادلانه منابع صنایع به آموزش
حیدری در ادامه با تشکر از صنایع استان که در ساخت مدارس نقش داشته‌اند، پیشنهاد کرد منابع حوزه مسئولیت اجتماعی این صنایع مستقیماً به نوسازی مدارس و ارتقای کیفیت آموزشی اختصاص یابد.
وی گفت: پولی که حق مردم است نباید به صورت غیرمتمرکز خرج شود. اگر در حوزه آموزش یا درمان هزینه می‌شود، باید در اختیار متولی همان حوزه باشد تا بدانند کجا و چگونه هزینه شود.
رئیس شورا با اشاره به تفاوت شدید کیفیت بین مدارس غیردولتی و دولتی گفت: مدارس غیردولتی با ۱۸۰ دانش‌آموز بهترین امکانات را دارند، اما مدرسه‌ای در کمربندی یا پیامبر اعظم با ۵۰ دانش‌آموز حتی کولر هم ندارد. همین می‌شود که خروجی دانشگاه‌ها از مناطق محروم کم است. چرا باید فرزندان این مناطق به خاطر فقر امکانات از آینده باز بمانند؟

درخواست برای تمرکز منابع در استان
حجت‌الاسلام سراجی در پایان تأکید کرد: ما انتظار داریم منابعی که از مردم این استان جمع‌آوری می‌شود، در خود استان هزینه شود. اگر منابع در اختیار مدیران دلسوز استان قرار گیرد، قطعاً خدمات بهتری برای مردم، به‌ویژه دانش‌آموزان کم‌برخوردار، فراهم خواهد شد.

وضعیت مدارس در بافت‌های فرسوده و محروم نیازمند توجه است


احمد کناری‌نژاد نیز با اشاره به وضعیت سرانه آموزشی در شهر، خواستار تلاش بیشتر برای ارتقای زیرساخت‌های آموزشی به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار شد.
وی با تقدیر از عملکرد شهردار بندرعباس در همکاری با مدارس گفت: در این دوره، شهرداری نگاه ویژه‌ای به مدارس داشته؛ از رنگ‌آمیزی و نگهداشت گرفته تا همراهی با مدیران برای رفع نیازها. اما آنچه نیازمند توجه جدی‌تر است، وضعیت مدارس در بافت‌های فرسوده و محروم است. کناری‌نژاد با تأکید بر نبود منابع مالی کافی، خواستار تدوین برنامه‌ای اولویت‌بندی‌شده برای نگهداری مدارس شد و تصریح کرد: اگر همیاری لازم از سوی منابع مالی صورت نگیرد، حداقل یک زمان‌بندی مشخص برای رسیدگی به مدارس با اولویت مناطق محروم تهیه شود تا دغدغه مدیران مدارس کاهش یابد.

لزوم تقدیر از خیرین حوزه آموزش و مساجد
وی همچنین از شهرداری خواست با طراحی برنامه‌ای مشخص، از خیرین حوزه‌های مختلف به‌ویژه آموزش و مساجد تقدیر شود. او افزود: به جز نامگذاری، می‌توان نشانی به خیرین اهدا کرد تا احترام به جایگاه آنان حفظ شود؛ کسانی که منابع خود را بدون چشم‌داشت صرف توسعه شهر می‌کنند.

درخواست بررسی وضعیت املاک آموزشی واگذار شده به شهرداری
نایب رئیس شورای شهر بندرعباس با اشاره به برخی املاک آموزشی که بر اساس تفاهم‌نامه سال ۸۵ در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته، خواستار بازنگری و ساماندهی وضعیت اسناد این املاک شد.
وی گفت: درمانگاه فرهنگیان و تعاونی فرهنگیان دو ملکی هستند که سند تک‌برگ آن‌ها به نام شهرداری است، در حالی که باید در اختیار آموزش قرار می‌گرفت. از مدیریت شهری می‌خواهیم موضوع را قانونی پیگیری و تعیین تکلیف کند.

پیشنهاد استفاده بهینه از مدارس در خارج از زمان آموزشی
کناری‌نژاد با اشاره به کمبود فضاهای فرهنگی و ورزشی در محلات کم‌برخوردار، از آموزش و پرورش خواست که فضاهای مدارس را خارج از ساعات آموزشی، در قالب تفاهم‌نامه با شهرداری، در اختیار محلات قرار دهد.

انتقاد از شکاف آموزشی در مدارس و تأکید بر عدالت آموزشی
وی با انتقاد از تمرکز امکانات آموزشی بر مدارس خاص گفت: استعدادهای زیادی در بندرعباس وجود دارد، اما اغلب فقط در مدارس تیزهوشان و غیرانتفاعی شکوفا می‌شوند. نباید بین ناحیه یک و دو یا بین مدارس مناطق برخوردار و کم‌برخوردار تفاوتی باشد.

نگرانی از دریافت هزینه در مدارس دولتی
کناری‌نژاد یکی دیگر از دغدغه‌های مردم را دریافت هزینه در مدارس دولتی دانست و گفت: شهروندان گلایه دارند که ثبت‌نام در مدارس دولتی محله‌شان انجام نمی‌شود یا با هزینه‌هایی مواجهند که برخلاف مقررات است‌.
وی با اشاره به موفقیت استان در حوزه آموزش فنی و حرفه‌ای و کاردانش اظهار کرد: استان هرمزگان رتبه نخست این حوزه را داشته و باید برنامه‌ریزی شود تا این موفقیت ادامه پیدا کند. تعطیلی برخی هنرستان‌ها نیز نگران‌کننده است و باید بررسی شود.

حرکت عدالت‌محور دولت چهاردهم در توسعه آموزشی هرمزگان
مهدی باوقار در نشست با اعضای شورای شهر بندرعباس با بیان اینکه «عدالت در فضای آموزشی» یکی از راهبردهای مهم دولت چهاردهم است، گفت: در مسیر تحقق این هدف، با حمایت ریاست جمهوری و استاندار هرمزگان نهضت توسعه فضاهای آموزشی در استان با قدرت ادامه دارد.
باوقار با اشاره به پیشتازی استان در پروژه‌های عمرانی آموزشی افزود: در حال حاضر هرمزگان با ۳۴۰ فضای آموزشی فعال، در رتبه نخست کشور از لحاظ تعداد پروژه‌های در حال اجرا قرار دارد. این در حالی است که از نظر جمعیت دانش‌آموزی در رتبه هفدهم قرار داریم.
وی ادامه داد: از نظر میزان پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها با میانگین ۵۳ درصد، در جایگاه پنجم کشوری هستیم.

پیشتازی هرمزگان در جذب خیرین مدرسه‌ساز
مدیرکل نوسازی مدارس هرمزگان از کسب رتبه نخست کشوری در جذب خیرین مدرسه‌ساز در سال گذشته خبر داد و اظهار امیدواری کرد که این روند در سال جاری نیز تکرار شود.

رشد سرانه فضای آموزشی بندرعباس؛ نتیجه پروژه‌های معطل‌مانده
باوقار با اشاره به پایین بودن سرانه فضای آموزشی در شهر بندرعباس گفت: در حالی که میانگین کشوری سرانه فضای آموزشی ۵.۴۵ مترمربع است، این رقم در استان ۵.۲۵ و در شهر بندرعباس ۴.۲۵ مترمربع است. البته در مقایسه با دو سال گذشته، افزایش نیم‌متری داشته‌ایم که نشان‌دهنده رشد قابل توجهی است.
وی افزود: در سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ تنها دو پروژه بزرگ‌مقیاس آموزشی در بندرعباس افتتاح شد، اما از سال ۱۴۰۲ تاکنون ۱۱ پروژه بزرگ در مناطق مختلف شهر به بهره‌برداری رسیده که برخی از آن‌ها مانند مدرسه انرژی اتمی، تا ۱۳ سال متوقف مانده بودند.
وی به پروژه‌های شاخصی مانند مدارس زمزم ۲، آفتاب، ابن‌سینا، شهید رضا زارعی، سلام، حاسب هرمزی، فولاد، مسکن شهرسازی، حضرت مهدی (عج) در شهرک ولیعصر، سجادیه و شهرک توحید اشاره کرد که برخی از آن‌ها با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد، به زودی آماده افتتاح خواهند بود.

قطب معماری مدارس کشور در هرمزگان شکل گرفته است
باوقار با تاکید بر اهمیت هویت‌بخشی به مدارس گفت: سازمان نوسازی مدارس کشور در سال گذشته، هرمزگان را به عنوان دبیرخانه معماری مدارس کشور معرفی کرد.
وی افزود: سال گذشته پنج مدرسه برتر از نظر معماری در کشور انتخاب شدند که چهار مدرسه از هرمزگان بودند. این نشان می‌دهد که توجه به معماری بومی و کیفی‌سازی فضاهای آموزشی، به‌صورت جدی در دستور کار ما قرار گرفته است.

درخواست برای حمایت شورا از نگهداری و زیباسازی مدارس
باوقار از اعضای شورای شهر بندرعباس خواست تا برای نگهداری، محوطه‌سازی و زیباسازی فضاهای آموزشی، حمایت ویژه‌ای داشته باشند.
او تاکید کرد: مدارس ساخته شده نباید تنها از نظر ساختمانی کامل باشند؛ بلکه زیباسازی محیط، محوطه پیرامونی و کیفیت فضای فیزیکی تأثیر مستقیم بر تربیت و یادگیری دارد.

پروژه مهر با تحویل ۱۳۵ پروژه آموزشی در آستانه مهر ۱۴۰۴
وی در پایان از تحویل ۱۳۵ پروژه آموزشی با ۵۴۰ کلاس درس تا مهرماه امسال خبر داد و گفت: بیشترین پروژه‌های در حال اجرا متعلق به شهرستان بندرعباس است، پس از آن شهرستان‌های قشم و بستک قرار دارند.
باوقار خاطرنشان کرد: نگاه ما به ساخت مدارسی با هویت معماری بومی هرمزگان است. این مسیری است که پس از سال‌ها کار مطالعاتی آغاز شده و امروز در حال اجرایی شدن است. امیدواریم با همراهی شما، این مسیر ادامه‌دار باشد.

بخشی از کمبودها در زمینه کتاب، معلم و فضای آموزشی برطرف شده
منوچهر ضیایی نیز ضمن ارائه گزارشی از آمادگی برای آغاز سال تحصیلی جدید، بر ضرورت همکاری نهادهای شهری برای ارتقا کیفیت آموزشی، بهبود زیرساخت‌ها و تحقق عدالت آموزشی در محلات و مناطق محروم تأکید کرد.
وی با ابراز خرسندی از حضور در صحن شورای شهر بندرعباس، شورا را مظهر اراده مردم دانست و گفت: آموزش و پرورش قلب بنیادین هر جامعه است و آینده کشور توسط معلمان در کلاس‌های درس رقم می‌خورد. همکاری شورای شهر با آموزش و پرورش می‌تواند گام بلندی در ارتقای شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی شهر باشد.ضیایی در ادامه، آماری از وضعیت ثبت‌نام، نیروی انسانی و زیرساخت‌های آموزشی ارائه داد: پیش‌بینی می‌شود ۴۵۵ هزار دانش‌آموز در استان، طی سال تحصیلی جدید مشغول به تحصیل شوند. وی از فعالیت ۳۰ هزار و ۶۱۱ معلم در ۳۶۰۰ مدرسه خبر داد و گفت: بیش از ۹۲ درصد دانش‌آموزان هرمزگانی ثبت نام خود را انجام داده‌اند و توزیع کتب درسی برای ۴۱۹ هزار و ۷۰۰ دانش‌آموز انجام شده است. مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان بیان کرد: در تابستان جاری پروژه مهر با جدیت پیگیری شد و بخش عمده‌ای از کمبودها در زمینه کتاب، معلم و فضای آموزشی برطرف شده است.

۱۲۵۰ معلم جدید در راه کلاس‌ها
مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان با اشاره به جذب نیروهای جدید برای جبران کمبود معلم افزود: سال گذشته ۵۰ هزار ساعت تدریس با نیروهای حق‌التدریس جبران شد، اما امسال با جذب ۱۲۵۰ معلم جدید، این رقم به ۳۰ هزار ساعت کاهش یافته است.
وی از همکاری با دانشگاه فرهنگیان، به‌کارگیری بازنشستگان و معلمان غیررسمی برای تکمیل نیروها خبر داد.

عدالت آموزشی؛ دغدغه اصلی و مسیر آینده
ضیایی مهم‌ترین طرح پیش‌روی آموزش و پرورش را طرح کیفیت‌بخشی به آموزش در مدارس عادی دانست و گفت: این طرح اگر اجرا شود، به ۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که ۲۰ میلیارد آن توسط آموزش و پرورش تأمین می‌شود. انتظار داریم شورای شهر و شهرداری بندرعباس در تحقق این طرح همراه ما باشند.
او تأکید کرد: عدالت آموزشی بدون توجه ویژه به مدارس عادی و محلات محروم ممکن نیست.

۲۳۵ مدرسه جدید در آستانه ساخت
ضیایی با اشاره به پروژه‌های ساخت‌وساز مدارس اظهار کرد: ۲۳۵ مدرسه جدید در قالب مسئولیت اجتماعی در حال عقد تفاهم‌نامه اجرایی هستند که ۱۳۵ مدرسه جدید در قالب ۵۰۰ کلاس درس مهرماه به بهره‌برداری می‌رسد.

چالش تجهیزات و سرمایش؛ نیازمند هم‌افزایی همه‌جانبه
وی به کمبود تجهیزات هنرستان‌ها و فرسودگی سیستم سرمایشی در ۴۰۰۰ کلاس درس اشاره کرد و افزود: فاصله زیادی با استاندارد داریم. حمایت صنایع، شهرداری و نهادهای شهری می‌تواند تحولی در این حوزه ایجاد کند.
مدیرکل آموزش و پرورش گفت: از مجموع ۱۵ هزار کلاس درس، ۱۱ هزار کلاس فاقد هرگونه ابزار فناوری آموزشی هستند. با بهره‌گیری از اعتبارات داخلی و کمک شورای شهر می‌توانیم هر مدرسه را به حداقل یک کلاس هوشمند مجهز کنیم.