نگاه رقابتی بین رسانه و روابط عمومی ها برداشته شود
عاطفه محمدی هستم متولد ۱۳۶۷دارای مدرک کارشناسی علوم ارتباطات اجتماعی ؛از اونجایی که رشته تحصیلی ام روزنامه نگاری بود از دوران دانشجویی در زمینه فعالیت رسانه ای با خبرگزاری ها و روزنامه های محلی به صورت مقطعی همکاری داشتم و نهایتا از سال ۹۳ به صورت جدی به عنوان سردبیر و دبیرسرویس خبری هرمزگان وارد عرصه رسانه شدم و به طبع آن از اوایل سال ۹۸ تاکنون به عنوان مدیر روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان هرمزگان مشغول به فعالیت هستم.
همانطور که می دانید جمعیت هلال احمر یک ارگان مردم نهاد با محور ارایه خدمات عام المنفعه و بشردوستانه همچنین حلقه اتصال توان توانمندان و نیاز نیازمندان است که در حوزه های متعدد یاری رسان مردم است.عمده فعالیت جمعیت هلال احمر به صورت داوطلبانه و با همکاری خیرین و انسان های پاک طینت صورت می گیرد که از امدادرسانی به حادثه دیدگان تا دست گیری از نیازمندان را شامل می شود لذا حضور در چنین مجموعه ای همواره خاطرات شیرین و تلخ زیادی را برای هر انسانی به یادگار می گذارد.
طبیعتاً بروز حوادث و مخاطرات و به خطر افتادن جان هم نوعان تلخ ترین خبر برای هر انسانی است و هر زمان گزارشی از یک حادثه به من و همکارانم اعلام میشود نگرانی وجودمان را در می گیرد اما با پایان یافتن عملیات های امدادرسانی موفق خاطرمان نیزراحت می شود.
همیشه خبرهای حوادث برای رسانه ها جذابیت بالایی دارد اما برای من سخت ترین کار تنظیم گزارش حوادث است از این رو همیشه آرزو می کنم تا هیچ حادثه ای برای هیچ کدام از هم وطنانمان رخ ندهد و حادثه ای نیز به ما گزارش نشود.
سال ۱۴۰۰ برای جمعیت هلال احمر سالی پر کار و پرمشغله بود که بروز حوادث متعدد از قبیل سیل های سهمیگن شرق و مرکز استان و وقوع زلزله فین در کنار حجم بالای خسارات و کار ها جلوه های فراوانی از خدمت رسانی و حس نوعدوستی را به دنبال داشت.
یادم می آید بعد از وقوع سیل در شهرستان میناب و به دنبال آن سفر رییس جمهور به بخش توکهور و هشتبندی با وجود مشکلات و نگرانی های مردم خسارت دیده از سیلاب شاهد روحیه انقلابی و شور و حالی وصف ناشدنی بودم مردمی که به دنبال سیلاب و باران زندگیشان نابود شده بود و خانه های محقرشان را سیل با خود برده بود با ورود. رییس جمهور به منطقه تمام دغدغه های خود را فراموش کرده و با هیجانی وصف ناشدنی به استقبال آقای رییسی رفتند . درایت مردم برای پایبندی به نظام و آرمان های انقلاب من را منقلب کرد و خدا را به خاطر داشتن چنین مردمی شکر کردم آن روز با وجود خستگی های فراوان ناشی از چندروز کار بی وقفه یکی. از بهترین روزهای زندگی ام بود که موجب شد با انرژی و توانی بیشتر به سرکارمان برگردیم.
رسانه به عنوان یکی از ارکان مهم دموکراسی همواره نقش به سزایی در شفاف سازی و روشنگری دارد لذا در شرایط کنونی جامعه که اخبار فیک و جعلی در فضای مجازی به سرعت دست به دست می شود کار اصحاب رسانه برای انجام هر چه بهتر اطلاع رسانی سریع و دقیق نیز سخت تر شده که می توان این مهم را با افزایش تعامل رسانه ها و روابط عمومی ها به خوبی مدیریت کرد تا در بمباران اطلاعاتی اخبار صحیح را از گزارش های فیک تمیز داد..طبیعتاً رسانه ها مناسب ترین فرصت ها را برای ارتباط با افکار عمومی در دست دارند و روابط عمومی ها به دلیل امکانات متعدد در قالب اطلاعات، اخبار و وقایع سازمانی می توانند محتوا و زمینه مناسب را برای رسانه ها به لحاظ خبری و اطلاع رسانی فراهم آورند.
اما عده ای روابط عمومی ها را نقطه مقابل رسانه ها می دانند و آنها را رقیب یکدیگر تلقی می کنند و معتقدند که روابط عمومی ها حافظ منافع سازمانی خود هستند و با توسل به شیوه های مختلف از ارسال اخبار واقعی به رسانه ها خوداری می کنند چنانچه این دیدگاه و نگاه رقابتی بین رسانه و روابط عمومی ها برداشته شود طبیعتاً شاهد توفیق و رسیدن به اهداف مشترک خواهیم بود.