مدیرعامل موسسه نوبند سبز خلیج‌فارس در گفتگوی اختصاصی با دریای اندیشه:هرمزگان این پتانسیل را دارد که به قطب تولید پهپادهای غیرنظامی و صنعت هوانوردی کشور تبدیل شد

 

به گزارش اختصاصی  روزنامه دریای  اندیشه، بشر همواره به دنبال فتح آسمان‌ها بود و در آرزوی پرواز بسیاری از فعالیت‌های خود را شکل داد چه افرادی که در راه تحقق این آرزو جان خود را از دست دادند و چه اختراعاتی که در این راه انجام شد تا شاید انسان نیز بتواند مانند پرنده‌ها در آسمان‌ها سیر کند.

طبق منابع تاریخی ؛ اولین کسانیکه پرواز به ذهن انسان‌ها انداختند را چینی ها می‌دانند ، چرا که آن‌ها از 400 سال پیش از میلاد از بادبادک در مراسم مذهبی‌شان استفاده می‌کردند و با دیدن صحنه پرواز بادبادک در آسمان، شوق پرواز در وجود انسان شکل گرفت و او را به تلاش برای رسیدن به این رویای شگفت انگیز واداشت. این تلاش‌ها تا قرن 15 میلادی یعنی زمان لئوناردو داوینچی نقاش یا بهتر بگوییم طراح ادامه یافت. داوینچی بیش از 100 طراحی در مورد ماشین پرنده «ارنیتاپتر» دارد که بسیار شبیه به هلیکوپترهای امروزی است.

پس از داوینچی نوبت به برادران مون گل فیه در قرن 18 میلادی رسید. برادران فیه مخترع اولین بالون‌ها بودند گام بعدی هم  در پرواز را جرج کیلی در قرن 19 برداشت و توانست برای ماشین پرنده‌اش بال هایی را طراحی کند که هوا روی آنها به بهترین نحو جریان داشته باشد، اما نهایتا در قرن بیستم ساخت اولین هواپیما توسط "برادران رایت" آرزوی دیرینه بشر در فتح آسمان‌ها را محقق‌کرد و انسان‌ها به جز زمین و دریا توانستند در آسمان‌ها هم حکمرانی کنند مسئله‌ای که بعدها در جنگ‌ها خود را بیش از پیش نشان داد و کشورها با تکیه بر نیروی هوایی خود توانستند راه پیروزی و دفاع را آسان‌تر کنند.

اولین هواپیمای جت قابل استفاده، مدل Heinkel He 178 آلمانی بود که در سال ۱۹۳۹ آزمایش شد؛ و در سال ۱۹۴۳ هواپیمای مسرشمیت ام‌ئی ۲۶۲ (Messerschmitt Me 262) برای اولین بار در نیروی هوایی آلمان نازی استفاده شد.

اما رفته رفته هواپیماهایی که بیش‌تر برای مقاصد نظامی استفاده می‌شدند ،کاربری‌های دیگری نیز پیدا کردند و وارد ناوگان حمل و نقل شدند به طوری امروزه سریع‌ترین راه برای پیمودن مسافت‌های طولانی مانند مسافت بین‌ کشورها و قاره‌ها استفاده از هواپیماها است.

البته این وسیله یک سیستم حمل و نقلی گران قیمت است و هر کسی نمی‌تواند از آن برای تردد استفاده کند.

رفته رفته بشر با اختراع و تکنولوژی جدید‌تری روبرو شد و آن‌هم هواپیماهای بدون سرنشین بودند که این نوع از هواپیماها که پهباد نامیده می‌شوند، نیز ابتدا برای مقاصد نظامی مانند شناسایی و بعد‌ها برای بمب‌افکن بودن استفاده شد و امروزه اصلی‌ترین کار‌برد آن‌ها را تحت عنوان امور جاسوسی می‌شناسند و پهبادهای فوق پیشرفته‌ای نیز توسط کشورهای مدعی ساخته شده است که کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نبود و در صنعت پهباد‌سازی حرف برای گفتن دارد.

اولین پهپاد در سال 1849 توسط نیروهای نظامی ساخته شد و از آن  هواپیماهای بدون سرنشین برای حمل مواد منفجره و بمب های آتش سوزی استفاده می‌شد.

نظامیان اتریشی برای اولین بار از یک پهپاد نظامی استفاده کرده اند که با استفاده از آن حدود 200 بمب آتش سوزی را حمل کرده و بر فراز شهر یا مکان مورد نظر آنها را رها می کردند. پهبادهای ابتدایی غیرقابل کنترل بودند و به ماموریت‌هایی بدون بازگشت می‌رفتند و اما  در اوایل جنگ جهانی با استفاده از فرکانس‌ها نسبت به کنترل این پهپادها استفاده شد.

رفته رفته پهبادها هم کاربری‌های عمومی پیدا کردند و از آن‌ها برای مقاصد دیگری همچون، فیلمبرداری، عکس‌برداری هوایی، نقشه‌کشی، سمپاشی، امداد و نجات و تفریح استفاده شد.

 

 

امروزه پهبادها نقش بسزایی در تفریحات هوایی و اشتغال هوایی دارند

 

مصطفی رنجبر تولید‌کننده پهبادهای غیرنظامی در استان هرمزگان در گفت‌‌وگو با خبرنگار روزنامه دریای اندیشه  اظهارداشت: امروز ما این توانایی را داریم که هر گونه پهبادی را در استان هرمزگان تولید کنیم و به همین منظور موسسه‌ای را تحت عنوان موسسه‌ی هوایی نوبند سبز خلیج‌فارس از سال 90 راه‌اندازی کردیم که در آن ساخت پهباد و تعمیرات پهباد را انجام می‌دهیم و به علاقه‌مندان آموزش می‌دهیم.

وی افزود: این موسسه آموزش و ساخت انواع ریزپرند‌ه‌های غیر نظامی،  پهبادهای غیر نظامی، انجام خدمات تصویر برداری و نقشه برداری هوایی، اجرای طرح سازماندهی پهبادهای غیر نظامی در هرمزگان،  برگزاری دوره‌های قوانین و مقررات هوایی با پهباد غیرنظامی با اعطای گواهی معتبر کشور و فروش و تعمیر پهبادهای غیر نظامی همراه با ثبت پلاک را انجام می‌دهد.

مدیرعامل موسسه نوبند سبز خلیج‌فارس بیان‌کرد: برگزاری 10دوره آموزشی مقدماتی قوانین و مقررات و ایمنی پرواز با پهپادهای غیر نظامی، آموزش بیش از هزار هنرجو، ساماندهی بیش از 700 دستگاه پهپاد جهت اشتغال پایدار در زمینه تصویربرداری، نقشه برداری و سم پاشی هوایی زیر نظر موسسه و بیش از 800 درخواست ثبت شده پروازی در زمینه خدمات هوایی از دیگر خدمات موسسه است.

وی ادامه داد: موفق شده‌ایم طی این سال‌ها طراحی و تولید بیش از 6 پرنده بومی را انجام دهیم که دو فروند از آن‌ها در سامانه شبکه صنعت هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  ثبت شده است و همچنین در زمینه هوانوردی عمومی خدمات هوایی پروازهای تفریحی و گردشگری به مسافران و مردم عزیز با دو فروند تراک پاراموتور در ساحل بندرعباس ارائه می‌کنیم.

رنجبر تصریح‌کرد: امروز در زمینه تعمیرات انواع ریز پرنده‌ها هرمزگان به خودکفایی رسیده است که حتی قابلیت پشتیبانی از استان‌های همجوار را نیز  دارد و این امر مهمترین افتخار برای استان است، چرا که تا چند ماه قبل برای فرایند تعمیرات پرنده‌ها نیازمند تعمیر به مرکز کشور منتقل می‌شدند اما  در حال حاضر این مهم با کیفیت عالی در استان انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما این‌توانایی را داریم که در استان هرمزگان انواع و اقسام پهبادهای غیرنظامی را که بازار هدف خوبی هم دارد با حدود یک‌سوم قیمت مشابه خارجی که عمدتا مربوط با شرکت‌های چینی هستند تولید کنیم، به شرطی که از ما حمایت شود می‌توانیم به اشتغال پایدار استان کمک کنیم.

مدیرعامل موسسه نوبند سبز خلیج‌فارس تاکید‌کرد: هرمزگان این پتانسیل را دارد که به قطب تولید پهپادهای غیرنظامی و صنعت هوانوردی کشور تبدیل شد.

انتهای پیام/