مشارکت در مدرسه سازی با اهدای یک آجر
مدرسهسازی یکی از مسائل مهم جامعه است بر همین مبنا پویشی تحتعنوان " صحن حرم مدرسهام " در سراسر کشور راه افتاده است که دانشآموزان و مردم میتوانند با اهدای یک آجر در امر سهیم شوند .
علی ستاری
به گزارش اختصاصی روزنامه دریای اندیشه، یکی از اصلیترین نیازهای امروزی هر جامعهای که برای آن جامعه آیندهساز و تمدنساز است آموزش و پرورش است، امر مهمی که دو بال در کنار هم برای توسعه انسانی هستند و توفیق در این امور موجب میشود تا آینده یک مُلک تضمین شود چرا که در صورتی سیستم آموزشی یک کشور بتواند نیروهای متخصص تربیت کند و در کنار آن سیستم پرورشی و تربیتی کشور نیز بتواند تقوا و تعهد را به این نیروها تزریق کند آن کشور از همه لحاظ تضمین خواهد بود چرا که باور داریم پایهی توسعه پایدار و کلید آن در توسعه نیروی انسانی آن است و اگر امروز ما در هرمزگان شاهدیم که میدان خوبی در عرصههای تخصصی و مدیریتی برای فرزندان هرمزگان تعریف نمیشود به دلیل گامهای ضعیفی است که در ادوار گذشته در بحث آموزش و پرورش برداشته شده است.
اما به واقع امروز دیگر ادامه رویههای قبلی نیست و هرمزگان در بحث آموزش و پرورش به دنبال تحولی شگرف است چنانچه نماینده عالی دولت سیزدهم از همان بدو ورود به استان دو اولویت برای خود تعریف و معرفی که آب و آموزش بود و اینکه آموزش را در کنار مایه حیات جزو اولویتهای اساسی استان قرار دادهاند نشان از درک بالای دولت سیزدهم برای آیندهسازی استان است چرا که همواره در دولتهای مختلف به ویژه در استان هرمزگان آموزش و پرورش به عنوان اولویتهای چهارم و پنجم دیده شدهاند و همین امر باعث شده است با وجود اینکه هرمزگان استعدادهای نابی در عرصههای مختلف دارد که موفقیتهای پیدرپی دانشآموزانش در مسابقات علمی، فرهنگی، تربیتی و ورزشی گواه بر این مدعا است نتوانند خود را آنطور که باید و شاید ظهور و بروز دهند و همین نبود زمینه برای ظهور و بروز بیشتر مانند بیماریای مسری به دانشگاهها و مراکز عالی آموزشی استان نیز سرایت کرده است و امروز نخبگان هرمزگانی بیش از این که با علم و تخصص و جنب و جوش شناخته شوند با چهرهای محجوب و مأخوذ به حیا شناخته میشود و همین امر باعث میشود که خیلی جاها آنها از حساب و کتاب کنار بگذارند، اما خب موضوع اصلی بحث امروز ما این نیست در اهمیت آموزش و پرورش همین بس که خداوند سبحان در قرآن کریم میفرمایند: ـ همان گونه که رسولی از خودتان در میان شما فرستادیم تا آیات ما را بر شما بخواند و شما را پاک کند و به شما کتاب و حکمت بیاموزد و آن چه را نمی دانستید، به شما یاد دهد؛ بنابراین هدف انبیا نیز تعلیم و تعلم بوده است اما قطعا امروز این تعلیمها و تعلمها دچار دگرگونیهایی شده است و نمیتوانیم انتظار داشتهباشیم که یک معلم برود وسط میدان شهر بایستد و به مردم آموزش دهد یا یک دانشمند به صورت دورهگردی در شهرهای مختلف حضور پیدا کند و شاگردانی تربیت کند و یا اینکه دیگر سیستم مکتبخانهای هم جوابگوی آموزش و پرورش نیست چرا که امروز آموزش در کشور ما همگانی شده است و اصل سیام قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصریح دارد که دولت موظف است وسائل آموزش وپرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسائل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفائی کشور به طور رایگان گسترش دهد.
بنابراین این امر اظهَر من الشمس است که امروز با توجه به افزایش جمعیت در کشور و همگانی شدن آموزش و پرورش،آموزش و پرورش در کشور نیاز به زیرساختهایی مُکفی نیاز کشور میخواهد، زیر ساختهایی که روز به روز با توجه به تغییر در سبک زندگیهای مردم باید بروز شود و امکانات بیشتری را باید در دل خود جای دهد.
اولین زیرساخت لازم برای توسعه آموزش و پرورش « مدرسه « است،مدرسهای گاها فقدان در یک منطقه روستایی یا کمبود آن مسیر زندگی جمع کثیری از کودکان و نوجوانان را تغییر میدهد و آنها از زندگی عالمانه یا حق برخورداری از جایگاه اجتماعی رفیع محروم میکنند، تقریبا آمار ترک تحصیلها در کشور آماری وحشتناک است و در نامهای که غلامعلی افروز عضو سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزش ایران در سال ۱۴۰۰ نامهای به رئیس جمهور نوشت و نسبت به بحث ترک تحصیلیها هشدار داد و ور این نامه نوشت: « بیش از ۷۰ درصد از بزهکاران اجتماعی (گروه سنی زیر ۱۸ سال) مقیم کانونهای اصلاح و تربیت سازمان زندانها، واماندگان تحصیلی از نظام رسمی تعلیم و تربیت کشور هستند. بسیاری از آنها از دوره راهنمایی سابق و دوره اول متوسطه فعلی، دچار افُت یا واماندگی تحصیلی شدهاند.» و کیست که نداند در استان ما هرمزگان به چه میزان آمار ترک تحصیلها بالا است و کسانی که ترک تحصیل میکنند به چه سمت و سویی کشیده میشوند تا جایی رئیسکل دادگستری هرمزگان بارها در این باره هشدار داده است و همین امر امروز یکی از بزرگترین تهدیدات برای همان آیندهای که اول گزارش ترسیم کردیم همین امر ترکتحصیلها و تمایل به قاچاق سوخت است.
اما طبیعتا افزایش زیرساختهای آموزشی در تمام مناطق استان میتواند به کمک آموزش و پرورش بیاید و این چرخه کاذب امروز را کند تر کند چرا که مدرسه خوب معلم خوب میآورد و معلم خوب دانش آموز خوب تربیت میکند و دانشآموز خوب هم جامعه خوب را میسازد .
در حوزه مدرسهسازی در کنار اینکه کشور ما از دیرباز با امر خیرین مدرسهساز سرآمد بوده است دستگاهی به سازمان تجهیز و نوسازی مدارس نیز پای کار مدرسه سازی آمده است و مدارس با کیفیت بسیاری را در سطح کشور و استان ساخته و تحویل جامعه داده است این سازمان امسال پویشی ملی راه انداخته است تحت عنوان « صحن حرم، مدرسهام « که تحت این پویش مردم و دانشآموزان میتوانند با اهدای هزینه یک آجر در امر مدرسهسازی مشارکت کنند، تصور کنید این پویش به میزانی فراگیر شود که هر ایرانی یک آجر به آن اهدا کند ما ۸۰ میلیون آجر خواهیم داشت که شاید بتواند نیاز آجر مدارس ما را تا حدود زیادی مرتفع کند، امروز حداکثر قیمت یک آجر حدود ۲هزار تومان است اما همین دو هزار تومان چنان ارزش افزودهای میتواند برای فرد در امر باقیات صالحات ایجاد کند که تا چندین سال و تازمانی که مدرسهای که یک آجر اهدایی ما در آن قرار دارد پابرجا است و تا زمانی که خدمات دانشآموزان تعلیم دیده در آن پا برجا است خیرش به اهدا کننده نیز میرسد بنابراین شرکت در پویش «صحن حرم ، مدرسهام « تجارتی پر سود برای ما مردم است و با کمترین هزینه میتوانیم سهمی در توسعه آموزش و پرورش جامعه خود ایفا کنیم چرا که باور داریم ماندگارترین کارها مردمیترین کارها هستند.
،سید فخرالدین هاشمی مدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس هرمزگان با اشاره به پویش صحنحرم مدرسه ام اظهارداشت: از ابتدای پویش «صحن حرم، مدرسه ام» تاکنون بیش از 700 نفر از دانش آموزان و اولیای دانش آموزان هرمزگان در این پویش شرکت کردهاند .
وی در ادامه با بیان اینکه اداره کل آموزش وپرورش استثنایی استان و اداره آموزش و پرورش شهرستان حاجی آباد بیشترین مشارکت را در پویش صحن حرم، مدرسه ام داشته اند، خاطرنشان کرد: در چند روز گذشته جریان مشارکت در امر مدرسهسازی حتی به اندازه یک آجر، رونق فراوانی گرفته است و مردم با مراجعه به سایتwww.ajorBajor.ir با پرداخت مبالغ اندک در ساخت مدارس سهیم شدهاند.
هاشمی همچینین ابراز داشت :علاقه مندان میتوانند ازطریق وب سایت www.ajorBajor.ir و یا کانال مهر مدرسه در شبکه شاد،در این پویش خیرخواهانه شرکت کنند.
مدیرکل نوسازی مدارس هرمزگان در پایان با اشاره به اینکه کار خیر و خیرخواهی ریشه در فرهنگ اسلامی- ایرانی دارد ، تصریح کرد: انتظار می رود تمامی اقشارجامعه اعم از فرهنگیان، بازاریان و کسبه ، کارمندان و … در این پویش خیرخواهانه شرکت نمایند.
انتهای پیام/