7 تیر سالروز عروج بزرگ مردی که جای تفکراتش امروز در جامعه خالیست
  • سیاسی

  • تیر 07، 1400 - 11:53


به گزارش روزنامه دریای اندیشه آیت الله شهید سید محمد حسینی بهشتی یکی بزرگترین شخصیت های جهان اسلام در عصر معاصر است او را می توان استاد اخلاقی متخلق به اخلاق اسلامی، مدیری مدبر، تئورسینی آگاه، مبارزی صبور، اندیشمندی متفکر و شهیدی مظلوم دانست؛ امام خمینی(ره) شهید بهشتی را مظلوم قرار دادند اما اوج مظلومیت شهید بهشتی را باید آن جایی دانست که 42 سال از پایان مبارزات ستم شاهی گذشته است و هنوز جامعه اسلامی ایران و جامعه کارگزاران جمهوری اسلامی ایران نتوانسته است تفکرات او را درک، خود را در اندازه تفکرات او رشد و حق او را ادا کنند؛ بهشتی هنوز هم مظلوم است و به قول امام عارفمان هنوز هم مظلومانه زیست می کند.
آری بهشتی یک ملت و امروز اگر تفکراتش را بررسی کنیم در خواهیم یافت که او نه تنها یک ملت بلکه یک امت بزرگ واحده است مردی که فراتر از زمان خود و حتی زمان ما است و تاسف باید بخوریم که امروز جای تفکرات همچنین انسان وارسته ای در کشور ما خالیست!
در اینجا به بیان و بررسی برخی از ویژگی ها و اندیشه دکتر آیت الله شهید بهشتی خواهیم پرداخت.
قطعا اولین وجه تمایز یک مسلمان نسبت به سایرین بایستی اخلاق نیکو باشد؛ نمی توان باور کرد کسی که دم از اسلام و تسلیم بودن در برابر خدا می زند هیچ بهره ای از اخلاق حسنه ای که خداوند رسول خاتمش را برای تکمیل آن فرستاد و او را اسوه ای نیکو قرار داد نبرده باشد؛ علمای اسلام همواره باید بکوشند آینه تمام نمای ائمه اطهار علیهم السلام، رسول گرامی اسلام(ص) و خداوند عزوجل باشند؛ آیت الله شهید بهشتی اولا با تاکیداتش به رعایت اخلاق در جامعه و در طول مبارزات و ثانیا با عمل به موازین اخلاقی حتی در سخت ترین شرایط به واقع جلوه ای از یک مسلمان بود.
بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی آیت الله بهشتی از سوی جریان های خاص تحت شدید ترین هجمه ها، تهمت ها و نسبت های ناروا قرار گرفت اما لحظه ای پرخاش و بی اخلاقی در پاسخ به مخالفین روا نداشت او در یکی از مصاحبه هایش می گوید: «ما می توانیم داغ و کوبنده و قاطع حرف بزنیم، ولی فحش ندهیم، حرف های زشت و تعابیر زشت در گفتارمان نداشته باشیم. اسلام به ما آموخته که نسبت به دشمنان خود دروغ نگوییم، تهمت نزنیم، فحش ندهیم.»
دکترشهید بهشتی بر این باور استوار بود که «مسلمانی بیش از هر چیز، در راستی و درستی، صدق و امانت، صراحت، در مبارزه و جهاد و فداکاری و انفاق، در عبادت و نماز و روزه و حج و در تعهد اجتماعی و امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر متجلی می‌شود. بنابراین دروغ تاکتیکی گفتن، تهمت‌زدن برای اینکه رقیبان را از میدان به در کنیم، شایعه‌سازی و دروغ‌پردازی جزو تاکتیک‌های مسلمانان علوی نیست! شما آیا سراغ دارید که علی (ع) حتی به معاویه هم دروغ گفته و به او تهمت زده باشد؟ نه! زیرا که علی مرد راستی و درستی است.»
با نگاهی به انتخابات های گذشته می توانیم در یابیم که چقدر جای این تفکرات در جامعه خالیست رقبای انتخاباتی در برابر رفیقان سابق خود نه در برابر دشمن از دروغ های تاکتیکی، تهمت زدن و شایعه سازی استفاده می کنند؛ 
جریان مطرح کردن شعار «شاه زنازاده است، خمینی آزاده است.» و مخالفت صریح و قاطعانه آیت الله دکتر شهید بهشتی و بیان این جمله که: رضاخان ازدواج کرده، این شعار حرام است. از پلکان حرام که نمی‌شود به بام سعادت حلال رسید. به خوبی نشان گر اخلاق والای این بزرگ مرد آسمانی در برابر دشمن است و هزاران گل واژه و رفتارهای زیبای دیگر که تاریخ در سینه خود محفوظ داشته و مجال بیانش در این رقعه نمی گنجد!
به واقع باید افسوس خورد که جای همچنین انسانی  در جامعه امروز ما خالیست!
و قطعا مدیر در تراز انقلاب اسلامی در تفکرات و رعایت اخلاق بایستی شبیه به آیت الله بهشتی باشد شاید امروز تنها کسی که شباهتی با شهید آیت الله بهشتی دارد دکتر سید ابراهیم رئیسی، رئیس دستگاه قضا و رئیس جمهور منتخب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است؛ او که پس عملکرد رضایت بخشش در آستان قدس رضوی با عمل به شعارهایی که خیلی ها دادند و عمل نکردند وارد کارزار انتخابات و دوازدهم شد و هرگونه بی اخلاقی و تهمت نسبت به او روا داشته شد؛ ایجاد شفافیت در شرکت های اقتصادی آستان قدس رضوی، ترویج خدمت کریمانه، ورود به محرومیت زدایی و اشتغالزایی، اعزام زیارت نرفته ها به زیارت و تشکیل کانون های عظیم خدمت کریمانه به مردم از جمله اقدامات آیت الله رئیسی بود که در محاصره دروغ های تاکتیکی قرار گرفت و با وجود کناره گیری ایشان از آستان قدس رضوی گفتند: امام رضا(ع) را سیاسی نکنید و بگذارید یک امام رضا (ع) برای مردم باقی بماند!
خدمات آستان قدس رضوی را سیاسی کردند و گفتند قرار است در پیاده روها دیوار بکشند و مردم را از حول دلار 5 هزار تومانی به دام دلار 30 هزار تومانی انداختند! 
شهید بهشتی راست گفته بود: از پلکان حرام  نمی‌شود به بام سعادت حلال رسید!
و دیدیم که نه برجامی ماند، نه عزتی به پاسپورت ایرانی بازگشت و نه گشایش اقتصادی ایجاد شد!
 دیگر ویژگی شاخص آیت الله شهید بهشتی اندیشه های او در رابطه با رسیدگی به محرومین و مبارزه با فقر است که توجه شما را به برخی از آن ها جلب می کنم:
خطر برای انقلاب اینجاست که مردم می‌بینند انقلاب شده، مسکن ندارند و مقدمات زندگیشان را نمی‌توانند فراهم کنند. ما را از آن طرف مرزها نترسانید که درآنجا خطری نیست، خطر واقعی اینجاست. لذا می‌خواهند شما را از خطر واقعی غافل کرده و از خطر خیال داشته باشد
امتداد این تفکر را امروز می توان در جریان انقلاب دید؛ اینکه شهید بهشتی می فرماید ما را از آن سوی مرزها نترسانید خطر همینجاس دقیقا در مقابل تفکری بیان شده است که آب و محیط زیست و نان مردم را به مذاکره با دشمن گره زد و 8 سال تمام واجبات کشور را معطل کرد؛ امتداد تفکر شهید بهشتی تفکری است که می گوید راه حل مشکلات کشور در ژنو و لوزان نیست؛ راه حل در اعتماد به جوانان کشور است؛ راه حل سازندگی از درون کشور است و امروز قطعا پرچم دار این اندیشه والا بعد از رهبر معظم انقلاب آیت الله رئیسی است که در اولین نشست خبری خود به صراحت بیان کرد: سیاست خارجی ما از برجام آغاز نمی شود و با برجام تمام نمی شود و به جای دست درازکردن به سمت دشمنان دست یاری اش را به سوی مردم دراز کرده است تا دولت مردمی ایران قوی را بسازد!
جامعه‌ای که درآن گروهی سیر و گروهی گرسنه باشند ، جامعه اسلامی نیست.
جامعه اسلامى جامعه هوشیارهاست. جامعه مردم فضول است؛ نه از آن فضول ‌های بیجا.زبان‏ دار به این معنا که برّه نیست... جامعه برّه ‏ها نیست؛ جامعه آدم‌هاست...
‌یکایک شما برادرها و خواهرها، باید حسابرس و حساب‌کش خودتان و جامعه‌تان و حکومتتان باشید.
این سخنان شهید دکتر بهشتی نشان گر این است که او به هیچ وجه اهل فرار از مسئولیت نیست و باوجود اینکه خود در مناصب عالی حاکمیت قرار دارد مردم را دعوت به مطالبه گری می کند اتفاقی که در دوران مدیرت شاگردش یعنی سید ابراهیم رئیسی بر دستگاه قضا به خوبی شاهد آن بودیم؛ مطالبه گری در این دوران به دلیل حمایت های رئیس دستگاه قضایی رنگ و بو و جانی تازه گرفت و سعی شد به مطالبات مردم، کارگران، زیان دیدگان و خبرنگاران رسیدگی شود و بر همین اساس بنای حمایت از گزارشگران فساد نهاده شد و از خبرنگارانی سوت زنی کرده بودند تقدیر به عمل آمد.
درجمهوری اسلامی،حکومت و قدرت برای خدمت است و تنها حکومت و قدرتی که در جهت خدمت خالصانه به مردم باشد مشروعیت دارد؛ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت
این قسمت از سخنان شهید بهشتی را نیز شاید بتوان در آیت الله رئیسی یافت! جایی که او مخالف قدرت طلبی به هر قیمت است و در برابر افتراهایی که نسبت به او مطرح شد از مدار اخلاق خارج نشد و پس از انتخاب شدن به ریاست جمهوری خود را خادم جمهور نامید!
امیدواریم رئیس جمهور منتخب که خود از منتخبین شهید بهشتی برای ورود به دستگاه قضایی است بتواند تفکرات این مرد بزرگ و الهی را در جامعه پیدا کرده و نشان دهد که زمستان را فقط از پشت شیشه تماشا نکرده است و واقعا برای خدمت به مردم  وارد صحنه شده است.