آبشیرینکن کام مردم میناب را هم شیرین می کند؟!
  • فرهنگی

  • آبان 24، 1399 - 14:10


راه اندازی و احداث آبشیرینکن در بندرعباس طی این سال ها بیشتر مطالبه مردم میناب بوده چرا که تنها راه نجات دشت میناب را در این پروژه می دیدند.

به گزارش دریای اندیشه ؛ بحران آب از مهم‌ترین و اساسی‌ترین چالش‌هایی است که هرمزگان و بیشتر مردم میناب را می‌آزارد و قریب به دو دهه است که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.
بیشتر چهره های مطرح از حوزه های گوناگون که از دشت میناب بازدید کرده و با اوضاع مردم روبرو  شده اند بر این باورند که تداوم مدیریت غلط در زمینه آب و به تبع آن مرتفع نشدن نیازهای آبی، در آینده ای نزدیک شاهد میزان زیادی از بی‌ثباتی و تنش‌های اجتماعی در این منطقه خواهیم بود.
هر چند برخی از مسئولان بحران آب را به گردن تغییرات اقلیمی، خشکسالی‌های پی در پی و تحریم‌های بین‌المللی می‌اندازند اما باید پذیرفت که این بحران می تواند چالش های بزرگی را رقم بزند.
در همین راستا و با افزایش برداشت بی‌رویه آب از دشت ها و نیاز به ایجاد منابع آبی پایدار، اولویت وزارت نیرو در تأمین نیاز آبی مناطق ساحلی کشور، تأمین آب از منابع غیرمتعارف است. در این راستا و در اجرای قانون برنامه‌ی ششم توسعه، بزرگ‌ترین سایت آب شیرین‌کن کشور با ظرفیت یک صد هزار مترمکعب در شبانه روز با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به میزان 204 میلیون دلار در شهر بندرعباس در حال احداث است.
فاز نخست این پروژه، به ظرفیت 20 هزار مترمکعب در شبانه روز و با صرف هزینه‌ای به مبلغ 2600 میلیارد ریال با حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در آذرماه 97 افتتاح و در مدار بهره‌برداری قرار گرفت و آن گونه که در رسانه ها آمده با افتتاح این بخش از طرح، ظرفیتی به میزان 230 لیتر بر ثانیه، به ظرفیت تولید آب شرب هرمزگان اضافه ‌شد.
همچنین در 26 تیرماه سال جاری مرحله دوم پروژه آب شیرین کن یکصد هزار مترمکعبی بندرعباس با دستور رئیس جمهور و از طریق ارتباط ویدئو کنفرانس به بهره برداری رسید.
قاسم تقی زاده خامسی معاون آب و آبفا وزارت نیرو در آئین بهره برداری از این پروژه اظهار داشت:این پروژه به ظرفیت ۲۰ هزار مترمکعب در شبانه روز و با سرمایه گذاری ۴۵۰۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی اجرا شده است. وی ظرفیت تولید آب این پروژه در پایان اجرای فاز دوم، ۴۰ هزار مترمکعب در شبانه روز ذکر کرد و گفت:تا پایان شش ماهه نخست امسال این ظرفیت به ۶۰ هزار مترمکعب ارتقاء می یابد.
معاون آب و آبفا وزارت نیرو هدف از اجرای این پروژه را تامین آب شرب بندرخمیر و  بخشی از آب شرب مورد نیاز کلان شهر بندرعباس از آب خلیج فارس عنوان کرد.
فریدون همتی استاندار هرمزگان نیز در گفت و گو با برخی رسانه ها گفته بود:با اجرای این پروژه و تأمین آب شرب شهرهای بندرعباس و بندرخمیر از طریق تکنولوژی شیرین سازی آب دریا، از فشار وارده بر منابع آبی شهرستان میناب نیز کاسته خواهد شد.
مرحله نخست شیرین‌سازی آب و قطعه اول انتقال آب خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران نیز 16 آبان ماه جاری و در سی‌ویکمین برنامه افتتاح طرح‌های ملی کشور با حضور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.
این اَبر پروژه انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران یا پروژه عظیم انتقال آب خلیج‌فارس به منطقه گل‌گهر سیرجان و فلات مرکزی ایران، قرار است شیرین‌سازی آب دریا در کنار خلیج‌فارس را انجام و آب مصرفی صنایع استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد را تامین کند.
احمد مرادی عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه افتتاح طرح آب شیرین‌کن بندرعباس با بیان این که در تامین آب شرب و صنایع براساس برنامه ششم توسعه دولت‌ مکلف است ۳۰ درصد از تامین آب شرب کشور را از طریق شیرین‌سازی تامین کند و برای رسیدن به این مهم باید از همه ظرفیت‌ها به ویژه بخش خصوصی باید استفاده شود، افزود:یکی از مشکلات عمده در حوزه آب در استان، این است که بیشتر روستاها یا دچار بی‌آبی هستند یا با کم‌آبی مواجه هستند که این موضوع زیبنده هرمزگان نیست.
رضا اردکانیان وزیر نیرو در اسفند 96 طی سفر به میناب و حضور در نشست شورای اداری این شهرستان گفت:با وارد مدار کردن آب شیرین کن ها برای تامین آب شرب مردم بندرعباس نیاز آبی این شهرستان برطرف خواهد شد.
اکنون باید منتظر ماند و دید که آیا آب سد استقلال میناب که مهم‌ترین سد تأمین‌کننده آب آشامیدنی بندرعباس و بندرخمیر و صنایع غرب بود، صرف شرب، کشاورزی و باغداری در میناب می شود؟
آیا چاه های طرح انتقال اضطراری آب از میناب برای همیشه خاموش می شوند؟
آیا دشت و جلگه میناب به رونق پیشین خود باز می گردند؟
آیا آبی که اکنون در بندرعباس و شهرستان های اطراف آن توزیع می شود ،قادر به پاسخ‌دهی نیازهای جمعیت روزافزون این مناطق است؟
گفتنی است راه اندازی و احداث آبشیرینکن در بندرعباس طی این سال ها بیشتر مطالبه مردم میناب بوده چرا که تنها راه نجات دشت میناب را در این پروژه می دیدند.
گزارش علی ذاکری خبرنگار دریای اندیشه - میناب