آمریکا نمی‌تواند نفس بکشد!
  • سیاسی

  • خرداد 21، 1399 - 09:14


گرچه برخی از ایالت‌های آمریکا از اصلاح ساختار پلیس دم می‌زنند، معترضان ضد نژادپرستی اما همچنان شاهد شلیک گازهای اشک‌آور و رفتار پرخشونت نیروهای امنیتی آمریکا هستند. تدابیر امنیتی اطراف کاخ سفید همچنان پابر جاست و زد و خوردهایی دیده می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مردم آمریکا با شرکت در گردهمایی‌ها و تظاهرات خیابانی، به نژادپرستی، تبعیض و خشونت‌ورزی پلیس اعتراض می‌کنند. مرگ جورج فلوید و رفتار پلیس، جامعه آمریکا را تکان داده است.

جورج فلوید در جریان دستگیری از سوی ماموران پلیس ایالت مینه‌سوتا در شهر مینیاپولیس کشته شد. یک پلیس سفیدپوست، حدود ۹ دقیقه زانویش را روی گردن فلوید گذاشت. فلوید ۴۶ ساله که به شکم روی زمین افتاده بود، ناله می‌کرد که در حال خفگی است و تکرار می‌کرد که نمی‌تواند نفس بکشد. او در راه انتقال به بیمارستان درگذشت. سه مامور پلیسی که در این دستگیری شرکت داشتند، اخراج و بازداشت شده‌اند. علت دستگیری فلوید، شکایت صندوقدار یک فروشگاه مبنی بر پرداخت پول سیگار با اسکناس تقلبی ۲۰ دلاری بود. 

با ادامه اعتراضات به نژادپرستی سیستماتیک در آمریکا، روزنامه دیلی میل امروز (سه‌شنبه) گزارش داد هفت تن شامگاه دوشنبه در منطقه بروکلین نیویورک سیتی در سه رویداد جداگانه به فاصله ۱۰ دقیقه، هدف اصابت گلوله قرار گرفتند. قربانیان شش مرد ۱۷ تا ۵۰ ساله و یک زن ۲۳ ساله هستند. وضعیت جسمانی این زن وخیم اعلام شد اما انتظار می‌رود سایرین زنده بمانند. اعتراضات مسالمت‌آمیز تحت نظر اداره پلیس نیویورک، در همان بازه زمانی در این شهر برگزار می‌شد. ممنوعیت آمد و شد در نیویورک از ساعت ۸ شب به وقت محلی برداشته شده بود.

همچنین یک افسر پلیس در شهر شارلوت کارولینای شمالی که پیش از این در کنار معترضان دیده شده بود، عصر دوشنبه با یک معترض گلاویز شد.

تصاویر نشان می‌دهد، این افسر پلیس مقابل یک مرکز دولتی در میان معترضانی قرار گرفته که شعار سر می‌دهند و سپس یک معترض سفیدپوست به او نزدیک شده و درگیری به وجود آمد. پلیس، شخص معترض را گرفت و با این کار معترضان بیشتری اطراف آن‌ها جمع شدند. اداره پلیس شارلوت-مکلنبورگ در پیامی توییتری تاکید کرد، این افسر در روز روشن هدف گرفته شد و از مردم خواست تا برای شناسایی مهاجمان کمک کنند.

در هیوستون تگزاس هم جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا و نامزد دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ با خانواده جورج فلوید دیدار کرد.