اداره بنادر پل و لافت باید به یک دستگاه تخصص واگذارشود
  • فرهنگی

  • آبان 11، 1399 - 11:06


عضو مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس با بیان اینکه در اداره بنادر پل و لافت باید از ظرفیت سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان یک دستگاه تخصصی استفاده کرد، خاطرنشان کرد: این اقدام هم به نفع کشور است و هم به نفع مردم نه اینکه امور در اختیار مجموعه ای قرار گرفته که فاقد تخصصی لازم و امکانات فنی و ایمنی در اداره امور مربوط به این دو بندر است.

احمد مرادی صبح امروز(۱۱ بان ماه) در حاشیه بازدید از بندر شهید رجایی بندرعباس، افزود: تشکیل فراکسیون دریا محور در مجلس شورای اسلامی بیانگر توجه ویژه این مجلس به استانهای ساحلی همچون هرمزگان است.

وی تصریح کرد: اعتقاد و باور ما این است که اگر در بخش های مختلف به ویژه بخش های دریایی و بندری تمرکز کنیم یقینا نگاه اشتغال قوت و بیکاری برطرف خواهد شد و آن سود آوری و ارزش افزوده تقویت می شود.

مرادی گفت: با توجه به وجود ظرفیت های گسترده دریایی و بندری در استان هرمزگان، باید کارکردهای مختلف این حوزه از جمله در زمینه تجارت، گردشگری و صیادی در استان به خوبی برای ایجاد اشتغال مورد استفاده قرار گیرد که  این انگیزه در رویکرد مناسب مدیران اداره کل بنادر و دریانوردی استان دیده می‌شود.

وی راه اندازی دانشگاه علوم و فنون دریایی در هرمزگان را یک ضرورت دانست و عنوان کرد: در این زمینه حمایت و پیگیری های لازم را خواهیم داشت و تاکنون جلسات متعددی را هم با مسئولین وزارت علوم و هم دانشگاه هرمزگان و دانشگاه امیر کبیر برگزار کرده ایم .

نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همواره  بر لزوم استفاده هرچه بیشتر از نیروهای بومی و ایجاد اشتغال برای جوانان این استان تاکید داریم و این امر باید در مجموعه بنادر و دریانوردی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

مرادی با بیان اینکه در اداره بنادر پل و لافت باید از ظرفیت سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان یک دستگاه تخصصی استفاده کرد، خاطرنشان کرد: این اقدام هم به نفع کشور است و هم به نفع مردم نه اینکه امور در اختیار مجموعه قرار گرفته که فاقد تخصصی لازم و امکانات فنی و ایمنی در اداره امور مربوط به این دو بندر است.

 وی افزود: هرجا سازمان بنادر و دریانوردی بعنوان یک تشکیلات تخصصی ورود نموده ما شاهد عملکرد خوبی بودیم که مصداق عینی آن را در جزیره هرمز و بندر مسافری شهید حقانی می تواند مشاهده نمود.

مرادی با اشاره به بندرگاه چند منظوره خمیر گفت: تلاش خوبی در این بخش صورت گرفته و انتظار داریم این بندرگاه تا دهه فجر سال جاری آماده بهره برداری و افتتاح شود، اظهار کرد: این آمادگی وجود دارد در راستای توسعه پسکرانه این بندر گاه و الحاق اراضی بیشتر با جامعه محلی صحبت شود که مذاکراتی پیرامون این موضوع با فرماندار شهرستان داشته ایم.

نماینده مردم استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی بر لزوم ارتقاء سهم بانکرینگ (سوخت رسانی به کشتیها ) در منطقه و همچنین سهم ۳۰ درصدی حمل و نقل کالا از طریق حمل و نقل ریلی  اشاره کرد و گفت: باید تدابیری اندیشیده شود تا سوختی که در کشور بسیار مرغوبتر از کشورهای حاشیه خلیج فارس تولید می شود را به کشتی های متردد تزریق و سهم بیشتری از بازار در این حوزه به کشور اختصاص یابد.

این نماینده مجلس با اشاره به مزیدهای حمل و نقل ریلی اظهارداشت: مشکلاتی نظیرجلوگیری از تصادفات، استهلاکات جاده و کامیون، کمک به هوا و محیط زیست سالم و جلوگیری از ترافیک جاده ای که گاهان در گلوگاه شهید میرزایی تا کیلومتر ها شاهد آن هستیم را می توان با افزایش ۳۰ درصدی جابه جایی کالا از طریق حمل و نقل ریلی در بنادر مرتفع کرد.

در ابتدای این نشست علیرضا محمدی کرجی ران مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های این اداره کل ارائه کرد و گفت: علیرغم مشکلات و موانع متاثر از اپیدمی ویروس کرونا و تحریم های ظالمانه کلیه پروژه ها با همت والای بخش خصوصی، هم افزایی و هماهنگی مجموعه های مرتبط و حمایت های مسئولین استانی ،کشوری و سازمان مرکزی در حال انجام و از روند مطلوبی برخوردار است.

وی ادامه داد: برخی از این پروژه ها در حوزه های عمرانی و زیر ساختی به منظور ارتقاء و تقویت توانمندی بنادر برای شناورهای خاص، بسته به نیاز و جغرافیای هر منطقه در استان درحال انجام است و بخش دیگر نیز در راستای تقویت بخش تجارت، گردشکری و جذب گردشگر دریایی با هدف رونق معیشت ساحل نشینان در جزایر و مناطق مختلف استان برنامه ریزی شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان افزود: فاز سوم طرح توسعه بندر شهیدرجایی و سه پست اسکله نفتی، دو مگا پروژه توسعه ای در بزرگترین بندر تجاری کشور (بندر شهید رجایی ) به شمار می آید که در قالب پروژه های سال جهش تولید برای سازمان بنادر و دریانوردی تعریف شده است.

 وی ادامه داد این دو پروژه چه به لحاظ طراحی و چه از منظر اجرا و ساخت از پیچیدگی های خاص و مهندسی منحصر به فردی برخوردار است و بر اساس پیش بینی ها مقرر شده بخشی هایی از این دو پروژه مهم بندر سازی تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.

محمدی کرجی ران یکی دیگر از پروژه های توسعه ای در حوزه بندر سازی را بندر گاه چند منظوره خمیر عنوان کرد و گفت: این پروژه بندر سازی با هدف ایجاد کانون مهم برای صادرات مواد معدنی و افزایش راندمان تجارت محلی و منطقه ای احداث شده و این اقدام مهم سازمان بنادر و دریانوردی در جهت گسترش  تجارت دریایی در شهر تاریخی و تالابی بندر خمیر و ایجاد بستر مناسب جهت سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال برای ساحل نشینان منطقه بوده است.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی الحاق ۲۷۰۰هکتار اراضی پسکرانه بندرشهیدرجایی را بعنوان اقدامی مهم توسعه ای قلمداد نمود و گفت: تاکنون بخشی از این اراضی اقدامات تملکی آن به انجام رسیده و بخشهای دیگر نیز در حال پیگیری است.