اجرای 123 طرح سرمایه گذاری در بنادر هرمزگان
  • گزارش اختصاصی

  • آذر 11، 1403 - 18:21


هرمزگان سرزمین تثبیت فرصت‌ها برای کشور

۱۰۷ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در بنادر هرمزگان طی سه دهه


در بندر شهیدرجایی ۷۹ طرح سرمایه‌ای، در بنادر شرق هرمزگان ۲۰ طرح و در بنادر غرب استان ۲۴ طرح سرمایه‌ گذاری جذب شده است که در دست اقدام هستند.

به گزارش روزنامه دریای اندیشه، استان هرمزگان به دلیل موقعیت جغرافیایی استثنایی و دسترسی به آب‌های آزاد، از اهمیت ویژه‌ای در ایران و منطقه برخوردار است. بنادر استان هرمزگان نقش کلیدی در توسعه اقتصادی، تجارت بین‌المللی، و حمل و نقل دریایی دارند و تقریبا اگر بخواهیم ایران را منهای استان هرمزگان بررسی کنیم بسیاری از ظرفیت‌های مهم کشور که دست جمهوری اسلامی ایران را در رقابت‌های بین المللی باز گذاشته است از دست خواهد رفت بنابراین گزافه نیست که اگر هرمزگان را سرزمین تثبیت فرصت‌ها برای کشور بدانیم و قطعا یکی از علت‌هایی که همیشه دولت‌ها نگاه ویژه‌ای به این استان دارند نیز از همین بابت است.

قطعا مهم ترین، اصلی ترین و خدادادی ترین امتیاز و  شاخصه ویژه ی استان هرمزگان که بدون هیچ هزینه کرد و سرمایه گذاری‌ای به دست آمده است؛ "موقعیت استراتژیک" استان هرمزگان است. شما اگر بخش زیادی از استان‌های کشور را به صورت جدا از یک کل بنگرید خواهید دید این استان‌ها بدون اتکا به دیگر استان‌ها قادر نخواهند بود خود را اداره کنند اما موقعیت استراتژیک هرمزگان این امکان را به این استان داده است که تحت هر شرایطی راه به سوی حیات بدون هیچ چالشی داشته باشد و بتواند خود را اداره کند چنانچه این استان هم به لحاظ تامین انرژی قوی است و هم به لحاظ دیگر شاخصه‌ها و  به دلیل نزدیکی به تنگه هرمز، که یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های دریایی جهان است، دارای اهمیت ژئوپلیتیکی است چنانچه بسیاری از صادرات و واردات نفت و گاز از این تنگه صورت می‌گیرد و تنها با اتکا به ظرفیت ترانزیتی این استان می توان آن را در سطح کشورهای همسایه توسعه داد.

دومین شاخصه استان هرمزگان وجود بنادر عمده و مهم در آن است، بندرعباس و در راس آن بندر شهید رجایی به ‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بنادر تجاری ایران، منطقه‌ای استراتژیک برای واردات و صادرات کالاها به شمار می‌آید. این بندر به عنوان دروازه ورودی کالاهای تجاری به ایران شناخته می شود اما امروزه  اهمیت بندرعباس فراتر از بودن به عنوان دروازه‌ای برای ورود و خروج کالا به ایران است بلکه این بندر و به طور کلی بنادر استان هرمزگان امروز به عنوان دروازه ورود کالا به کشورهای آسیای میانه شناخته می‌شود و بسیاری از کشورهای شمال و شمال شرق آسیا که محصور در خشکی هستند مجبورند برای بقا در تجارت بین الملل دست به سوی ظرفیت‌های ایران و هرمزگان دراز کنند و صد البته که این ظرفیت ایران و هرمزگان رقبایی در تعقیب نیز دارد و ترکیه و پاکستان تلاش دارند که این فرصت مهم را از ایران بربایند.

البته هرمزگان فقط بندرعباس نیست، و امروز سیریک در شرق هرمزگان و بندر خمیر در غرب هرمزگان نیز به ظرفیت بنادر موجود استان مانند بندر جاسک و بندرلنگه افزوده شده‌اند و در صورت آغاز و احداث بندر جدید لنگه، ظرفیت‌های هرمزگان دوچندان خواهد شد.از طرفی وجود بنادر متعدد در این استان نقش مهمی در ایجاد فرصت‌های شغلی مستقیم و غیرمستقیم دارد و این مزیت استان هرمزگان موجب می شود علاوه بر شغل‌های مرتبط با فعالیت‌های بندری، بخش‌های جابه جایی کالا، حمل و نقل، و صنایع وابسته نیز رشد کنند.

بنادر استان هرمزگان از تجهیزات پیشرفته و زیرساخت‌های توسعه‌یافته مانند پایانه‌های باربری، اسکله‌های مجهز و امکانات لجستیکی بهره‌مند هستند که توانایی پاسخ‌گویی به نیازهای تجارت مدرن را دارند ضمن اینکه تلاش برای بهبود زیرساخت‌های بنادر و افزایش ظرفیت‌ها، با در نظر گرفتن ملاحظات زیست‌محیطی، از برنامه‌های توسعه‌ای در این استان است که می‌تواند به توسعه پایدار اقتصادی منطقه کمک کند و همین موضوعات  بنادر استان هرمزگان را نه تنها برای اقتصاد ملی ایران بلکه برای بازرگانی و تعاملات بین‌المللی از اهمیت بالایی برخوردار کرده است و این وضعیت، استان هرمزگان را به یک قطب بزرگ اقتصادی و تجاری در ایران و منطقه غرب آسیا تبدیل کرده است بر همین اساس علاوه بر کشورهای همسایه که همواره باید در خماری به دست آوردن تکه ای از خاک زرخیز ایران اسلامی در استان هرمزگان بمانند، برخی استان‌های همجوار نیز برای اینکه بتوانند بخشی از فرصت‌های اقتصاد دریایی و ساحلی همیشه پایدار هرمزگان را از آن خود کنند همواره در تعقیب راه‌هایی برای اتصال دادن بخشی از جغرافیای هرمزگان به استان خود هستند

حسین عباس‌نژاد با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تا پایان شهریورماه سال جاری در بنادر استان هرمزگان، ۱۲۳ طرح سرمایه‌ای مدنظر قرار گرفته است، اظهار داشت: در بندر شهیدرجایی ۷۹ طرح سرمایه‌ای، در بنادر شرق ۲۰ طرح و در بنادر غرب استان ۲۴ طرح سرمایه‌ای مدنظر قرار گرفته که در مجموع با اعتبار مصوب 40 هزار و 662 میلیارد و 790 میلیون ریال، افزایش ۳۷ درصدی جذب را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: در بندر شهید رجایی شاهد افزایش ۳۷ درصدی جذب، در بنادر شرق استان افزایش ۲۹ درصدی جذب و در بنادر غرب استان افزایش ۳۸ درصدی جذب این طرح‌های سرمایه‌ای بنادر استان هرمزگان را نسبت به شش ماهه سال گذشته شاهد هستیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در مورد آماده به کاری تجهیزات بنادر استان هرمزگان در نیمسال نخست سال جاری نیز گفت: میزان آماده به کاری تجهیزات دریایی ۸۸ درصد، تجهیزات بندری ۸۱ درصد، تجهیزات مخابراتی ۹۱ درصد و میانگین آماده به کاری تجهیزات در بنادر استان هرمزگان در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۶ درصد بوده است.

 

 

میزان تجمعی قراردادهای سرمایه‌گذاری منعقد شده در بندر شهیدرجایی از سال ۷۲

عباس‌نژاد در ادامه به میزان تجمعی قراردادهای سرمایه گذاری منعقد شده در بندر شهیدرجایی اشاره کرد و گفت: میزان سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش غیردولتی در بندر شهیدرجایی با عنوان مبلغ تجمعی قراردادهای سرمایه‌گذاری منعقد شده از سال ۱۳۷۲ تا پایان شهریورماه سال جاری معادل، ۱۰۷ هزار و ۴۸۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بوده است.

 

 

موضوع قراردادهای منعقد شده

وی موضوع قراردادهای منعقد شده در بندر شهید رجایی از سال ۷۲ تا پایان شهریور ماه سال جاری را شامل مخازن سوختی و نفتی، کانتینری، مرکز خدمات، نگهداری و ترانزیت پنبه، مخازن نگهداری روغن نباتی، پایانه ترانزیتی و صادراتی، سیلوی غلات، پارکینگ، شستشوی کانتینر، پایانه کالای خطرناک، احداث آب شیرین کن، موتورپول و تعمیرگاه تجهیزات اعلام کرد.


مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی آزمایشگاه، پردازش زائدات نفتی، پورت اپراتور پایانه کانتینری، گردشگری و تفریحی، واحد خدمات فنی کشتی، احداث اسکله و پایانه مکانیزه ریلی و مواد معدنی و همچنین اپراتوری و احداث کریدورهای خطوط لوله نفتی بندر خلیج فارس را بخش دیگری از این طرح‌های سرمایه‌ای عنوان کرد.