اخراج کارکنان بومی هرمزگان زیر فشار رانت خوارهای نفتی
  • گزارش و مصاحبه

  • شهریور 30، 1401 - 06:35


شرکت نفت و گاز سیه فام بندرعباس در اقدامی عجیب بیش از ۷۵ نفر از نیروهای بومی خود را اخراج و صدای کارکنان این منطقه را در آورد.

مرتضی سلیمانی

به گزارش اختصاصی روزنامه دریای اندیشه ، شرکت نفت و گاز سیه فام بندرعباس در سال ۱۳۹۳ تاسیس شد،‌  این شرکت که قرار بود باری از دوش فشار اقتصادی کشور بردارد و بخشی از اشتغال استان هرمزگان را جبران کند ، امروز علا رغم اینکه فاز ۲ تولیدی اش با هزینه های میلیاردی تجهیز شده و نفت آن از پالایشگاه قدیم بندرعباس تامین می شود با نقشه شوم به اخلال گری در نظام تولیدی کشور مشغول است.

در روزهای تحریم نفت ایران شرکت های خصوصی نقش گسترده ای در اقتصاد کشور داشته و دارند ، و همین امر باعث شد تا نظارت های کمتری در صادرات و نوع مواد فراورده ای به خارج از کشور شود.

طبق آمار موجود ،سال ۹۸ که فروش نفت ایران به اوج خود رسیده بود شرکت نفت و‌گاز سیه فام بندرعباس اقدام به خرید ۲ نفتکش NEPHEL  مدل 2009ساخت چین کرد ، که هم زمان با این خرید تعداد 40 نفر از نیروها را بدون دلیل تعدیل کرد که آن زمان هم اعتراض کارکنان و معوقات به حق انها به جایی نرسید.

حال با گذشت 3 سال از اخراج نیروهای شاغل در این شرکت ،بعد از انتشار حکم قضایی اخلال در نظام تولیدی کشور،‌فروش نفت خام،جعل اسناد، پولشویی و دستور صریح مقام قضایی دادستانی کشور شبعه فعال نفت سیه فام‌در بندرعباس 75 نفر دیگر را به علت ورشکستگی اخراج می کند.

این در حالی است که طبق تحقیقات صورت گرفته ،‌بی مهد رییس شرکت نفت و گاز سیه فام بندرعباس در مقابل دادخواهی کارکنان شرکت می گوید :من کاره ای نیستم همه چیز گردن زنگنه ای که مدیر منطقه نفتی هرمزگان بوده و بیش از ۱۰۰ میلیارد تومن نفت در مخازن شرکت داریم که حقا این را نباید رها کرد.

بعد از اعلام ورشکستگی شرکت و تعدیل ۷۵ نیروی بومی این شرکت متخلف تنها ۲۰ نفر از نیروهای بخش های تولید، حراست را نگهداری کرده تا بخشی از نفت های جا مانده در مخازن رو به زیر قیمت به فروش برساند.

یک منبع آگاه‌ در این خصوص می گوید: حقوق و مزایای کارکنان شرکت را نمی دهند ولی از آنجایی که مشکل حقوقی و قانونی دارند نفرات اصلی  باقی مانده در این شرکت سعی دارند نفت موجود در مخازن را به صورت شبانه به شرکت های اطراف بفروشد.

شرکت نفت و گاز سیه فام که در قالب بار فله ای و بشکه سالها به فروش نفت مشغول بوده و مواد اولیه خود را از انبار نفت پالایشگاه قدیم بندرعباس تامیین می کند ،نه تنها در حوزه مسئولیت های اجتماعی اقدامی نکرده که باعث اخلال در نظام تولیدی کشور و نا امیدی جوانانی شده که بیش از پنج سال در این منطقه عمر خود را گذاشته اند.

یکی از کارکنان تعدیل شده این شرکت می گوید: بیش از ۲ ماه است که اخراج شده ایم و هیچ حقوقی به ما نداده اند و زمانی که به اداره کار مراجعه کردیم نوبت ما را به دو ماه بعد سپردند و گفتند سعی کنید اعتراض نکنید تا حقوقتان را از شرکت دریافت کنید.

وی می گوید : وقتی اداره کاری که باید پشت نیرو باشد اینگونه جواب ما را می دهد تصمیم به تجمع مقابل استانداری هرمزگان کردیم که علارغم دادن توضیخات چند باره هیچ پاسخ و اقدام دل خوش کننده ای دریافت نکردیم.

کارکنان تعدیل شده شرکت نفت و گاز سیه فام می گویند: ما ۷۵ خانواده هستیم که در شرایط سخت اقتصادی بیکار شده ایم و انتظارمان از دولت مردمی حمایت بود نه بی خیالی ، بی محلی , در هرمزگان هیچ مسئولی مدافع حقوق قشر کارگر جامعه نیست.

جالب است بدانید هیئت رییسه شرکت و نفت و گاز سیه فام بندرعباس بازنشتگان و مدیر عاملان پالایشگاه های بزرگ کشور است و در این سالها علاوه بر استفاده از منابع و وام های دولتی هیچ خدمت رسانی به مردم نداشته اند.

زنگنه به عنوان مهره اصلی هیئت مدیره این شرکت جز افراد پشت پرده ای است که با رانت های قوی سالها به عنوان مدیر منطقه شرکتهای نفتی هرمزگان مسئول بوده و حالا از چشم پنهان شده و پاسخ کارمندان را نمی دهد.

فاز دوم شرکت نفت و‌گاز سیه فام که با هزینه چند هزار میلیاردی آماده و تجهیز شده در صورت افتتاح میتواند بیش از ۵۰۰ نفر را مشغول به کار کند که این امر تا زمانی که مبارزه جدی با مفسدین اقتصادی صورت نگیرد محقق نخواهد شد.
 

عمده درخواست کارکنان تعدیل شده شرکت نفت و گاز سیه فام ،دریافت حق حقوق ، برخورد با مفسدین و واگذاری این شرکت به پالایشگاه است تا باری دیگر صنعت برای پیشرفت و عدالت باعث آرامش مردم منطقه و ایجاد کار برای جوانان شود.

بیکار شدن جوانان استان هرمزگان در حالی رو به ازدیاد است که مسئولین دولت از اداره کار گرفته تا استانداری امار اشتغال ۲۵ هزار نفری در پنج ماه نخست سال را داده اند و این در حالی است که عبادی زاده نماینده ولی فقیه استان هرمزگان آمار بیکاری جوانان استان را اسفناک اعلام می کند.

تحقیقات میدانی و نظر سنجی نشان می دهد که بیکاری در استان هرمزگان به اوج خود رسیده است و انتظار می رود دولتمردان دست از آمارهای غیر واقعی برداشته و با صداقت سعی در سازندگی‌ این استان زر‌‌ خیز‌ داشته باشند.

باید از دستگاه های نظارتی و مبارزین با قاچاق کالا پرسید چرا علارغم اعلام‌حکم قضایی جلوگیری و توقیف فروش نفت خام این شرکت که در پشت پالایشگاه قدیم بندرعباس قرار دارد به راحتی نفت خود را برای دور زدن با قیمت پایین تر به شرکتهای اطراف خود‌می فروشد در صورتی که اعلام ورشکستگی کرده و حقوق کارگران خود را پرداخت نمی کند؟!

مجتبی معین وزیری مدیرکل تعاون،کار ورفاه اجتماعی استان هرمزگان در شرایطی از کاهش 2.9 درصدی آمار بیکار‌ی خبر می دهد که مراجعه کنندگان برای احقاق حقوق خود‌ از پیمانکاران ناراضی اند و روزی نیست که اداره کار شاهد بیکار شدن افراد بومی نباشد ، به نظر می آید باید سازو کار درستی بر مبنای راستی آزمایی  آمار ها قرار بگیرد تا بیش از این شاهد بیکاری و ضایع شدن حقوق بومیان نباشیم.