ارتقاء کیفیت ، پنهان از نگاه مسئولان
  • فرهنگی

  • خرداد 07، 1399 - 00:20


 مدیر عامل شرکت خوراک آبزیان هرمز دام در گفتگوی اختصاصی با دریای اندیشه مطرح کرد: ارتقاء کیفیت ، پنهان از نگاه مسئولان

استان هرمزگان یکی از مراکز فعال درزمینه پرورش دام ، طیور و آبزیان مخصوصا در زمینه پرورش میگو می باشد. شرکت خوراک آبزیان هرمز دام با هدف فراهم نمودن مواد اولیه واحدهای پرورش دام ، طیور و آبزیان برای ایجاد رفاه حال مرغداران ، دامداران و پرورش دهندگان آبزی و اطمینان از موادغذایی مورد استفاده شده در این صنعت در شهرک صنعتی ایسین بندرعباس پا به عرصه تولید خوراک دام ، طیور و آبزیان با ماشین آلات صنعتی نهاد.

به گزارش دریای اندیشه ؛ پرورش میگو یک فرصت سرمایه گذاری جذاب برای مناطق ساحلی به شمار می آید ، شرکت خوراک آبزیان هرمز دام با تکیه بر توانمندی و نوآوری در صنعت خوراک آبزیان ، سرمایه گذاری های لازم را مطابق با ضوابط و دستوالعمل ها برای تولید خوراک ماهیان در قفس نیز انجام داده است و از سال آتی خوراک ماهی به چرخه تولید آبزیان وارد خواهد شد.

شرکت خوراک آبزیان هرمز دام در سال 1376 به بهره برداری رسید و در حال حاضر بعنوان بزرگترین تولیدکننده موادغذایی صنعت خوراک آبزیان محسوب می شود و با اشتغال زایی 28 نفر نیروی انسانی ، اقدام به تولید خوراک دام ، طیور و آبزیان با نظارت سازمان دامپزشکی می نماید.

بنابراین تولیدات شرکت خوراک آبزیان هرمز دام بخصوص خوراک میگو جزو بهترین تولیدات کشور به شمار می آید.

خبرنگار دریای اندیشه اینبار به سراغ یکی از کارآفرینان (صنعت فرآوری خوراک آبزیان ، دام و طیور ) می رود تا حوزه  وسیع آبزیان را به آحاد جامعه معرفی و این صنعت مهم را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهد. ضمن تشکر از  مدیر عامل شرکت خوراک آبزیان هرمز دام که وقت خود را در اختیار ما قرار دادند.

 

لطفا ضمن معرفی خودتان ، برای ما بفرمایید که چند سال است در زمینه خوراک آبزیان هرمز دام مشغول به فعالیت هستید؟ این مجموعه تحت پوشش در چه تاریخی به بهره برداری رسید؟

محسن مرادی ، مدیر عامل شرکت خوراک آبزیان هرمز دام هستم. برای نخستین بار در سال 1376 فعالیت خود را در عرصه خوراک آبزیان ، دام وطیور آغاز نمودم.

با توجه به اینکه پرورش میگو یک فرصت سرمایه گذاری جذاب برای مناطق ساحلی به شمار می آید و ما این مجموعه تحت پوشش را احداث و خوراک میگو تولید می کنیم.

ناگفته نماند ؛ شرکت هرمز دام با تکیه بر توانمندی و نوآوری در صنعت خوراک آبزیان ، سرمایه گذاری مورد نیاز را مطابق با ضوابط و دستوالعمل ها برای تولید خوراک ماهیان در قفس انجام داده و از سال آتی خوراک ماهی به چرخه تولید آبزیان وارد خواهد شد.

شرکت خوراک آبزیان هرمز دام در سال 1376 به بهره برداری رسید.

 

مجوز پروانه کسب و کارتان را از سازمانی اخذ نمودید؟ لطفا بفرمایید که شرکت خوراک آبزیان هرمز دام چه میزان  مساحت دارد؟

مجوز پروانه کسب را از سازمان جهاد کشاورزی اخذ نمودیم و شرکت تولید خوراک آبزیان ، دام و طیور در زمینی به مساحت 10 هزار 890 متر مربع احداث شده است.

 

شعارتان در بدو ورود به عرصه خوراک آبزیان چه چیز بوده است؟رضایتمندی مشتریان از کیفیت محصولات تا چه اندازه برایتان حایز اهمیت است؟

شعار ما در بدو ورود به این حیطه شغلی ، کیفیت محصولات رمز ماندگاری و استمرار است. امروزه رضایتمندی مشتریان در موفقیت و کسب سود آوری شرکت ها سهم بسیار زیادی دارد.

تولید کنندگان بخش های مختلف زمانی می توانند در بازار رقابتی موفق شوند که رضایتمندی مشتریان را در اولویت خود قرار داده و با اتخاذ یک شیوه کارا و مستمر باید در راستای بهبود و افزایش رضایتمندی مشتریان خود تلاش کنند.

برای تداوم و پویایی در بازارهای رقابتی باید مصمم و با اراده در راستای حفظ و ارتقاء كيفيت محصولات در شرايط تحريم ها بر میزان تلاش مان بیفزاییم و این مسئله مهم را سرلوحه کارمان در تولید قرار دهیم.

به همین منظور کیفیت حرف اول را در ورود به بازار فروش محصول می زند و در عرصه کارآفرینی ، افرادی که از خواسته ها و نیازهای مشتریان آگاهی کامل دارند و مطابق با آن محصولات باکیفیت تولید می نمایند ، در امر مدیریت فعال و موفق هستند.  

 

عمده محصولات و تولیدات شرکت خوراک آبزیان هرمز دام شامل چه چیزهایی است؟

عمده محصولات شرکت هرمز دام در بخش صنعت دامپروری استان شامل مزارع پرورشی مرغ گوشتی و تخمگذار ، بلدرچین ، بوقلمون ، دام پرواری ، دام شیری و همچنین در بخش فرآوری خوراک آبزیان ، این شرکت از صفر تا صد خوراک میگو را تولید می کند. در مزارع پرورش میگو ، این محصول مهم پرورشی و ارز آور را به کشورهای فرانسه ، عمان و بلژیک صادر می کنیم.

(شرکت خوراک آبزیان هرمز دام غذای بچه میگو تا میگوی پرواری آماده صید، تولید می کند.)

 

آیا ماشین آلات موجود در شرکت خوراک آبزیان هرمز دام از تولیدات داخل کشور به شمار می آید یا خیر ؟ چه میزان برای تهیه ماشین آلات مذکور هزینه کرده اید؟

شرکت هرمز دام با استفاده از بالاترین تکنولوژی‌ها ، همواره درصدد ارتقاء کیفیت محصولات خود می‌باشد و به همین منظور خطوط تولید خوراک میگو را برحسب نیاز به بهترین ماشین‌آلات موجود مجهز نموده است. دستگاههای موجود و تجهیزات وابسته جهت تولید خوراک آبزیان ، وارداتی و متعلق به شرکت آماندوس کال آلمان است.

این شرکت در اجرای تکمیل طرح توسعه ، بخشی از دستگاههای چینی و ایرانی را به خط تولید این مجموعه اضافه نمود و در نخستین گام برای شروع فعالیت با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد تومان ، ماشین آلات خوراک میگو رااز کمپانی آماندوس کال آلمان خریداری نمودیم.

 

تاکنون به طور مستقیم و غیر مستقیم برای چند نفر از نیروی انسانی متخصص و کارگر در این مجموعه تحت پوشش اشتغالزایی ایجاد کرده اید؟

هم اکنون برای 28 نفر بطور مستقیم و حدود 60 نفر بصورت غیر مستقیم اشتغالزایی ایجاد نمودیم.

 

لطفاً بفرمایید که رشد مجموعه ( خوراک آبزیان هرمز دام ) با چه تمهیداتی روبرو بوده است؟

با تکیه بر توان داخلی و رونق تولید باید به سمت رفع نیازهای داخل کشور گام های موثری را برداریم. بنابراین با توجه توانمندی هایمان و ظرفیت های موجود در حوزه آبزیان تصمیماتی را اتخاذ نموده که از این طریق بتوانیم نیازهای صنایع وابسته را برآورده و شرایط مساعد را برای رشد و تعالی این صنعت فراهم نماییم.

سعی ما بر این است با تلاش های روز افزون در راستای رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت این صنعت ، تدابیر ویژه ای را اتخاذ نماییم. خداوند را شاکریم که با همکاری و تلاش بی وقفه کارکنان این مجموعه توانستیم پله های ترقی را بالا ببریم. 

شرکت خوراک آبزیان هرمز دام ، دارنده تمامی مجوزها و گواهینامه های کیفی خوراک آبزیان می باشد.

 

ظرفیت تولید سالانه شرکت هرمز دام چه میزان است؟

ظرفیت تولید سالانه در این صنعت ، حدود 51 هزار تن است.

 

بازاریابی شبکه ای می تواند منبع بزرگی برای کمک به جهش تولید و ایجاد باور مصرف کالای ایرانی در مصرف کننده ایرانی باشد.آیا شما اینکار را انجام داده اید؟ بازاریابی چه تاثیراتی بر تولید و اشتغال دارد؟

بله – قبل از آغاز تحریم ها  و تاثیر گذاری آن  بر روی زندگی آحاد مردم  و  بخش های مختلف تولید ،  این شرکت برای معرفی محصولات خود ، بازار یابی شبکه ای را به کشورهای عمان ، فرانسه ، بلژیک انجام  داد.

شرکت هرمز دام  با کشورهای قدرتمندی که بازار میگو را در اختیار داشتند ، تعامل و همکاری دارد. به همین دلیل طی دوسال متوالی به عنوان صادر کننده نمونه معرفی شدیم.

یک کارخانه و یا شرکت برای اینکه بتواند مجموعه تحت پوشش  خود را به بهترین نحوه مدیریت نماید، باید شناخت صحیحی از بازارهای داخلی و خارجی داشته باشد. اما بالعکس اگر در بدو ورود به عرصه های مختلف کسب و کار ، شناخت کافی از بازارهای رقابتی  نداشته باشیم ، قطعا شرکت و یا کارخانه  مدنظر را به سمت شیب نزولی رهنمون می شود.

زمانیکه تولید و تجارت با یکدیگر توام باشد ، مسئله بازاریابی یک نقطه کلیدی به حساب آمده و  به سود آوری و ارتقاء سطح تولیدات مجموعه تحت پوشش کمک شایانی می کند. اغلب شرکت های داخلی به مسئله بازاریابی برای ارتقاء سطح کیفی محصولاتشان اهمیت چندانی قائل نیستند.

آنها تمام هم و غمشان را برای احداث کارخانه و یا شرکت بکار گرفته و دراین موارد سرمایه گذاری کلان می کنند و زمانی خط تولیداتشان به مرحله بهره برداری رسید، متاسفانه بازار هدفی برای شناخت محصولات به بازارهای جهانی ، پیش بینی نکرده اند.

این موضوع یکی از نقاط ضعف سیستم های تولید و شرکت های داخلی به شمار می آید.

 

کشورمان از دیرباز تاکنون ناملایمات و گرفتاریهای بسیار را پشت سر نهاده است و آحاد مردم در میان تند بادهای روزگار در مقابل بحران های متعدد همچون کوه ، استواری و مقاومت از خود نشان داده اند. با توجه به تفاسیری که گفته شد ؛ آیا بحران کرونا و سایر موضوعاتی که منجر به وضعیت آشفته پیرامون جامعه می شود در حیطه شغلی شما خللی وارد کرده است یا خیر؟ در این خصوص اگر توضیحی دارید بفرمایید؟

از آنجاییکه شرکت هرمز دام با موجودات پرورشی زنده اعم از آبزیان ، دام و طیور ارتباط مستقیم دارد ، به همین دلیل هدف گذاری و استراتژی سالانه را برای تولید مان اتخاذ می کنیم . با توجه به مقادیر زیادی مواد اولیه دپو شده در انبارهای شرکت ، ما توانستیم با خدمات رسانی به همکاران در کلیه حوزه های پرورشی تحت پوشش ، کمک نماییم.

بنابراین شیوع ویروس کرونا بر روی کاهش و محدودیت صادرات و حمل ونقل تاثیرات قابل توجهی گذاشت و در این زمینه با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم.

صنعت فرآوری خوراک آبزیان هرمز دام با توجه به اینکه غذای موجودات زنده را تامین می کند ، نیازهای مزارع و دامداری ، طیور و پرورش میگو را برآورده می سازد. در غیر اینصورت با خسارات جبران ناپذیری مواجه می شویم.

به همین منظور شرکت خوراک آبزیان هرمز دام با اتخاذ تدابیر لازم و رعایت پروتکل های بهداشتی و قانونی حتی یک روز هم چرخه تولید را متوقف نکردیم.

 

آیا تاکنون برای محصولات شرکت هرمز دام صادرات را در دستور کارتان قرار داده اید یا خیر؟ در صورت مثبت بودن پاسخ شما ، لطفا بفرمایید که چه میزان ارز آوری داشته اید؟

بله – عمده محصولات شرکت خوراک آبزیان هرمز دام در بخش میگو به کشورهای فرانسه ، عمان ، بلژیک صادر می شود.

میزان ارز آوری در فصول مختلف سال متفاوت است  و نقطه اوج ارز آوری در سال 1396 ، اعتباری بالغ بر 2 میلیون دلار بوده است. اما با وجود تحریم های جدید و عدم امکان انتقال ارز ، محدودیت هایی ایجاد شده است.

 

آیا برای ارتقاء سطح کیفی تولیدات و رونق اقتصاد کشور و از همه مهمتر در آمدزایی بیشتر، تسهیلاتی از بانک دریافت کرده اید یا خیر؟ درصورت مثبت بودن پاسخ شما ، لطفا بفرمایید چه میزان تسهیلات و از چه بانکی اخذ نموده اید؟

بله – بنده برای ارتقاء سطح کیفی تولیدات شرکت هرمز دام و رونق اقتصاد کشور برای نخستین بار از بانک صنعت و معدن مبلغی به ارزش 1 میلیارد تومان ، تسهیلات اخذ کردیم. سرمایه شخصی شرکت ، مبلغی به ارزش 3 میلیارد تومان بوده است.

 

از دیدگاه شما کارآفرین موفق چه کسی است؟ لطفا برایمان شرح دهید؟

افرادی که یک فرصت شغلی جدید و پایدار در صنعت ایجاد می‌کنند ، کارآفرین هستند. آنها اغلب این کار را با ایجاد شرکتی تازه انجام می‌دهند. بنابراین یک کارآفرین موفق ، علاوه بر اینکه به فکر منافع و جایگاه خویش باشد ، باید ارتقاء سطح کیفی جامعه در حوزه  فعالیت مدنظر را در اولویت قرار دهد.

 

مدیریت و برنامه ریزی در انجام فعالیت های مذکور تا چه اندازه برایتان حایز اهمیت است ، در این خصوص توضیح کوتاهی بفرمایید؟

برنامه ریزی دقیق و مستمر ، نقطه عطفی در مسیر حرکت و نقطه شروعی برای موفقیت‌ها و تحولات بزرگ و ارزشمند در زندگی افراد می باشد. کارآفرینان هم از این قائده مستثنی نیستند.

اگر بدون تفکر و برنامه ریزی در مسیری گام بردارید قطعا طعم تلخ شکست و مشکلات عدیده ای را تجربه خواهید کرد.

برنامه‌ریزی ، فرآیندی برای رسیدن به اهداف و رمز موفقیت است ، بسته به فعالیت‌ها هر برنامه ای می‌تواند که بلندمدت ، میان‌مدت یا کوتاه‌مدت باشد. با توجه به فصلی بودن بخش های مختلف تولیدی ، شرکت هرمز دام هدف گذاری سالانه انجام میدهد. به همین منظور برنامه ریزی و مدیریت در این مجموعه تحت پوشش منجر شد که ویروس کرونا نتواند خطوط تولید شرکت ما را حتی برای یک روز متوقف نماید.

 

اهداف و چشم اندازهایی را که برای رشد و شکوفایی هر چه بهتر مجموعه تحت پوشش برای آینده در نظر گرفته اید ، لطفا بیان بفرمایید؟

در این برهه حساس زمانی ، تحریم ها بر اقتصاد و جامعه ایران اثر گذار بوده و این مسئله جزو مولفه های اصلی بی‌ثباتی اقتصادی به شمار می آید. چه بسا مردم در سایه تحریم‌های ظالمانه و بروز بحران های متعدد با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.

در این شرایط حساس یک کارخانه و یا شرکت از همان مراحل ابتدا کار تا زمانی که محصول به دست مشتریان می رسد، برای آنکه بتواند در بازارهای جهانی حضور داشته باشد باید محصولات با کیفیت و مرغوب را تولید نماید.

هدف گذاری برای آینده اساس و پایه موفقیت است و این موارد مذکور به سطح مطلوب بهره وری منجر می گردد.به همین منظور برای ورود به بازارهای بین المللی ما سطح کیفی تولیدات را ارتقاء داده و از این طریق محصولات بخش پرورش آبزیان را به کشورهای اروپایی صادر می کنیم.

اما با وجود تحریم ها و عدم امکان انتقال ارز فعالیت مان با محدودیت هایی مواجه شد. با توجه به تفاسیر بیان شده ، هیچ خللی در روند فعالیت ما به وجود نیامده است. بلکه اعتباراتی را که برای این بخش اختصاص داده بودیم ، بی کم و کاست بازگردانیدیم.

هدف گذاری اصلی ما در صنعت آبزیان این است که مزرعه بزرگ پرورش ماهی و میگو با تکنولوژی پیشرفته در شهرستان سیریک احداث نماییم. به همین منظور مجوزات لازم در این زمینه اخذ کردیم.

همانگونه که قبلاً اشاره شد یکی از مهمترین اقدامات اساسی در تعیین هدف گذاری ما این است که حلقه های زنجیره صنعت آبزیان به یکدیگر متصل و چرخه تولید و ارزش افزوده آن کامل شود.

 

سطح کیفی تولیدات شرکت هرمز دام در قیاس با محصولات سایر رقبا چگونه ارزیابی می کنید؟

سهامداران شرکت‌ تحت پوشش ، مصرف کنندگان اصلی محصولات هرمز دام می باشند. به همین دلیل ما با اعتقاد قلبی و عزمی همگانی باید در راستای  ارتقاء کیفیت محصولات ، تلاشمان را دوچندان نماییم. بنابراین تولیدات شرکت هرمز دام بخصوص خوراک میگو جزو بهترین تولیدات کشور محسوب می شود.

 

موفقیت ها و یا احتمالا ناکامی هایی که در سال های اخیر برای شرکت خوراک آبزیان هرمز دام به وجود آمده است ، لطفا بیان فرمایید؟

شرکت خوراک آبزیان هرمز دام با برنامه ریزی های دقیق و مدون ، فعالیت خود را به میزان قابل توجهی ارتقاء داد. همین مسئله باعث ایجاد رونق تولید و شکل گیری یک محصول با کیفیت شد.

بنده به عنوان مدیر عامل شرکت خوراک آبزیان هرمز دام باید بر روی تولید کالاهای با کیفیت و با ارزش افزوده بالاتر تمرکز نماییم. این امر ضمن درآمد زایی بیشتر برای کشور باعث افزایش تاب آوری اقتصاد می شود. با چنین شرایطی حاصل جهش تولید در زندگی مردم نمایان می شود.

به نظر بنده ، نقطه عطف موفقیت هایمان در زمینه خوراک آبزیان و دام و طیور همین مسئله بود که ما توانسته ایم در این سالها همیشه به عنوان صادر کننده نمونه استان و کارآفرین برتر کشور مطرح شویم. این موفقیت ها مرهون استراتژی ها و برنامه ریزی بوده است و آنچنان که باید و شاید ناکامی هایی در صنعت خوراک آبزیان وجود نداشته است.

 

از آنجاییکه سال جهش تولید توام با سلامتی آحاد جامعه بخصوص کارکنان این مجموعه ارتباط مستقیم دارد تا چه میزان استاندارهای ایمنی و بهداشتی را در دستورالعمل کار خود قرار داده اید؟

بنده به عنوان بخش کوچکی از این مجموعه ، برای سلامتی کارکنان توانمند شرکت هرمز دام ارزش بسزایی قائل هستم.

در این بحبوحه گسترش روزافزون بیماری مهلک کرونا با مشکلات عدیده ای در زمینه کمبود لوازم بهداشتی مواجه بودیم ، با مشقت های فراوان تمام دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نمودیم.

در گام نخست ؛ خطوط تولید را ضدعفونی کرده و ابزارهای لازم را جهت جلوگیری از شیوع ویروس کووید 19 در اختیار کارکنان قرار دادیم. در گام دوم ؛ با اعمال محدودیت های شدید تردد ، از پذیرش مشتریان بصورت حضوری اجتناب و ارائه خدمات رسانی به آنها را بصورت آنلاین و تلفنی انجام داده و از این طریق محصولات شرکت هرمز دام را به فروش می رسانیم.

اگر قرار باشد کارکنان یک مجموعه فعالیت خود را به نحو احسنت انجام دهند و محصولات باکیفیتی را به بازارهای داخلی و خارجی عرضه نمایند ، باید بسترهای لازم را جهت تضمین سلامت و رضایتمندی آنها فراهم سازیم.

 

تاکنون مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی هرمزگان از شرکت خوراک آبزیان هرمز دام بازدید به عمل آورده اند؟ آیا مسئولین در ارتباط با رفع موانع و چالش های پیشرو کارآفرینان به شما راه حل های پیشنهادی ارائه داده اند؟ لطفا برایمان بطور مختصر توضیح بفرمایید؟

بله – مسئولین بخصوص مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی هرمزگان  مهندس امیر زاد ، بطور مستمر از شرکت هرمز دام تولید کننده خوراک آبزیان در ناحیه صنعتی ایسین بازدید به عمل آوردند و در این راستا بنده با شرکت شهرک های صنعتی جلسات متعددی را بصورت منظم و منسجم برگزار نمودیم.

متاسفانه مسئولین آنطور که باید و شاید در ارتباط با رفع موانع ، چالش های پیشرو کارآفرینان و ارتقاء سطح کیفی محصولات راهکارهای اساسی و عملی به ما ارائه ندادند و این مسئله مهم جزء نقاط ضعف به شمار می آید.

بنابراین دستگاههای نظارتی با توجه به پروتکل ها و دستورالعمل های انظباطی ، بیشتر نظارت بر محصولات را حایز اهمیت قرار می دهند و مسئله آموزش ارتقاء سطح کیفی محصولات از دید مسئولین پنهان است.

دستگاههای اجرایی در ارتباط با مسایل کارآفرینی در کلامشان راهکارهایی برای بهبود وضعیت موجود دارند ، اما در عمل کردن به گفته هایشان درباره شرایط تحقیقاتی ، سمینارهای آموزش درکسب و کارهای نوین و ارتقاء میزان تولیدات با کیفیت ، آنها در این موارد ضعیف عمل نموده اند و ردیف بودجه ای مشخص را برای برنامه های تحقیقاتی و آموزش در صنعت اختصاص نمی دهند.

در حوزه مطالعات کارآفرینی، همواره نیاز به طرحهای پژوهشی ناظر بر مطالعه فرآیند ایجاد کسب وکارهای جدید وجود دارد.کارآفرینان به لحاظ مطالعات کیفی و کمی در بخش های مختلف تحقیقاتی و کارشناسی در زمینه های مدنظر و به تناسب پیشرفت جامعه ، اهدافشان را تعیین کنند. متاسفانه کشورمان در بخش تحقیقات ، نوآوری و بروز رسانی تا حدودی ضعیف عمل کرده است.

مسئولین ذیربط از این بابت گلایه مند هستند که ردیف بودجه برای انجام فعالیت های تحقیقاتی و پژوهش در این مملکت بسیار ناچیز است. بنابراین توجه به کیفیت و کمیت آموزش منجر به ارتقاء سطح کیفیت خدمات می شود ، اما متاسفانه ما از این بابت خیلی عقب هستیم.

شهرک های صنعتی در این چند سال اخیر با برگزاری سیمنارهای آموزشی متعدد برای حمایت از تولیدکنندگان و صنعت کشور ، بکارگیری صحیح منابع  و ترغیب کارآفرینان جهت حضور در نمایشگاهها و دوره های آموزشی اطلاع رسانی کرده ، اما این اقدامات کافی نبوده است.   

مجموعه فعالیتهایی را که به منظور ارتقاء بهبود کیفیت آموزش ، دانش ، مهارت و تحریک روحیه کار آفرینی است ، نباید نادیده گرفته شود.

 

خواست شما از مسئولین چیست ؟

بنده به عنوان یک کارآفرین در حوزه خوراک آبزیان نمی توانیم آینده این صنعت را پیش بینی نماییم. نمی دانیم که آیا در افق های نزدیک در زمینه صنعت پرورش و خوراک آبزیان مواد اولیه وجود دارد یا خیر؟ و آیا دامنه نوسانات قیمت تغییر پیدا می کند یا خیر؟ سوالات مطرح شده برای این است که ما از سرنوشت شغلی خودمان (در جهت ارتقا ء و رکود) آگاهی نداریم.

کارآفرینان به برنامه ریزی و ثبات در تولید نیازمند هستند و علاوه بر آن عدم ثبات و برنامه ریزی در کشور ، ضربه ای مهلک را بر پیکره تولیدات داخلی و اقتصاد کشور به لحاظ مسایل مالی و مدیریتی وارد می سازد.

در این شرایط چگونه می توان با عدم برنامه ریزی و آینده نگری ، محصولات را تولید و با یک سود معقول به عرصه های بازار رقابتی وارد کرده و به فروش برسانیم.

تناقض در بخش یارانه ها و ارز دولتی ، فقط به بخشی از کالاها تعلق می گیرد  و در شبکه هایی که نظارت و کنترل دقیقی  بر روی آن وجود ندارد ، ارز مملکت از کشور خارج و مواد اولیه به موقع بدست تولید کنندگان نمی رسد. در این زمینه ما با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم.

اگر دستگاههای نظارتی در این راستا دقیق نظارت نمایند و ارز مملکت به کالاهای مورد نظر اختصاص داده شود ،( کالا یا مواد اولیه ) با نظارت کامل وکیفیت مناسب به دست تولید کنندگان برسد و همچنین زمینه سوء استفاده و رانت خواری را برای عده ای فراهم نسازد ، بسیار عالی می شود.

تولید کنندگان باید برای یک سال و یا شش ماه آینده ، تکلیفشان را بدانند و براساس نرخ مواد اولیه ، برنامه ریزی هایشان را پیش ببرند. در اینصورت می توانیم محصولات تولید شده را بدست مشتریان برسانیم. (قطعا با برنامه ریزهای دقیق در حیطه کسب و کار ، دستخوش نوسانات شدید کیفی و قیمتی نخواهیم شد.)

اگر مسئولین ، برای این سه شاخصه های مذکور تدابیری راهگشا و اساسی را اتخاذ نمایند ، به موفقیت های چشمگیری در عرصه پرورش آبزیان ، دام و طیور دست پیدا کرده و بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

تهیه کننده: فاطمه درویش پور