ارزآوری 150 میلیارد تومانی صادرات فلفل رنگی
  • اجتماعی

  • خرداد 08، 1400 - 08:32


فلفل رنگی گلخانه ایی رودان، طلایسیت که این روزها با عیار اروپا خرید و فروش می شود و با صادرات این محصول بی‌نظیر برای کشور بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان  ارز آوری شده است.
شهرستان رودان  چندین سال است که با کشت های صنعتی نوین گلخانه ای مبدل به قطب اول کشاورزی هرمزگان شده است، محصولات با کیفیت بهشت جنوب چند سالی است که شهره بازارهای خاور میانه و حتی اروپا شده اند.
دریای اندیشه - حامد آزادی ؛ فلفلی رنگی گلخانه ای رودان یکی از همین محصولات گلخانه ایی است که به گواه تمامی کارشناسان حوزه کشاورزی در ایران نظیر ندارد و در واقع با بهترین نوع فلفل رنگی اروپا که در آلمریا اسپانیا کاشت می شود برابری می‌کند. رودان ۲۱۰ هکتار سطح سبز گلخانه ایی دارد که ۱۷۰ هکتار آن به کشت فلفل رنگی اختصاص دارد، محصولی با کیفیت که اگر دریچه های صادرات بر روی آن باز شود قطعا طلایسیت که عیارش فقط در اروپا سنجیده می شود و به طور یقین چراغ رونق تولید با پشتیبانی و مانع زدایی ها از بهشت جنوب به آن سوی قاره سبز روشن خواهد شد.
فلفل رنگی، محصولی با خواص بی نظیر
رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان رودان در خصوص فواید فلفل دلمه رنگی اظهار داشت: فلفل دلمه ای ها در چها رنگ زرد ، قرمز ، نارنجی و سبز وجود دارد و بصورت پخته و خام مورد استفاده قرار می گیرد اینها در گروه سبزیجات قرار می گیرند و برای سلامت پوست و مو بسیار مفید و سرشار از ویتامین ، مواد معدنی است.
وی ادامه داد: منبع و خاستگاه پیدایش فلفل دلمه ای در مرکز و جنوب آمریکا و همچنین مکزیک است.
وی گفت: طبق تحقیقات انجام شده، ویتامین ث موجود در فلفل دلمه ای می تواند با مسدود کردن آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد به پیش گیری از سرطان کمک کند.
امیری اضافه کرد: فلفل دلمه ای سبز کمی تلخی دارد و فلفل دلمه ای قرمز کاملاً شیرین است، دو رنگ زرد و نارنجی هم از لحاظ شیرینی میان این دو قرار دارند،فلفل دلمه ای سبز رنگش را از میزان فراوان کلروفیلهاش می‌گیرد.
وی تصریح کرد: فلفل دلمه ای سبز کمی تلخی دارد و فلفل دلمه ای قرمز کاملاً شیرین است. دو رنگ زرد و نارنجی هم از لحاظ شیرینی میان این دو قرار دارند.فلفل دلمه ای سبز رنگش را از میزان فراوان کلروفیلهاش می‌گیرد. فلفل دلمه ای نارنجی به خاطر اینکه سرشار از بتاکاروتن است به رنگ نارنجی در آمده.فلفل دلمه ای زرد به دلیل وجود مقدار فراوان لوتئین و زاگزانتین این رنگ را به خود گرفته و رنگ فلفل دلمه ای قرمز به دلیل وجود فراوان ماده‌ای به نام لیکوپن در آن است. نگ فلفل دلمه ای از ابتدای کاشت تا زمان برداشت آن دستخوش تغییر می شود به صورتی که اگر قبل از زمان برداشت، از گیاه جدا شود، رنگ آن سبز، و به همین ترتیب و نسبت به زمان چیدن، زرد و قرمز خواهد شد. در فلفل دلمه ای ریز مغذ هایی بنام فلاوونوئید و بتاکاروتن به وفور یافت می شود و همانگونه که اشاره شد این سبزی منبع ویتامین C است.

ارزش غذایی فراوان این محصول رنگی
این کارشناس حوزه کشاورزی در خصوص ارزش غذایی فلفل رنگی گفت: تقریباً ۹۲ درصد فلفل دلمه‌ای تازه و خام را آب تشکیل داده است. به‌جز آن، یک فلفل دلمه‌ای (زرد، نارنجی، قرمز) با اندازه متوسط حاوی این موادمغذی، • مس: ۲ میلی‌گرم • فیبر: ۲ گرم • فولات: ۴میکروگرم• منگنز: ۲ میلی‌گرم • منیزیم: ۱۱ میلی‌گرم • پتاسیم: ۳۴۹ میلی‌گرم • فسفر: ۳ گرم•پروتئین: ۲ گرم • سلنیم: ۹ میلی‌گرم • ویتامین B6: مقدار ۳ میلی‌گرم • ویتامین C: مقدار ۳۴۱ میلی‌گرم است.
وی افزود: این صیفی خوشمزه یک ماده غذایی بسیار کم‌کالری است. آب میان بافتی آن بسیار زیاد است. تندی این فلفل از انواع دیگر فلفل‌ها بسیار کمتر است. ویژگی تندی در فلفل‌ها به خاطر وجود ماده‌ای به نام کاپسایسین است که در فلفل دلمه مقدار پایینی دارد. فلفل دلمه‌ای حاوی فیبر فراوان، ویتامین‌های گروه بی، پروتئین و آهن است.
فراز امیری خاطر نشان کرد: فلفل دلمه ای زرد غنی از ویتامین "ث" و آ است که پوست، تاندون ها، رباط ها و رگ های خونی را ترمیم و غضروف، استخوان ها و دندان ها را حفظ می کند و زخم ها و اسکارها را درمان می کند.
وی ادامه داد: این محصول  فیبر رژیمی سیستم ایمنی را تقویت می کند و به حفظ ظاهر جوان کمک می کند ؛فلفل دلمه زرد رنگ یکی از خوردنی های مفید برای زیبایی و شادابی پوست است.
امیری بیان داشت:  فلفل های زرد کالری پایینی دارند و افرادی که رژیم غذایی دارند می توانند مقدار زیادی مصرف کنند که به شما در تامین میزان روزانه ویتامین آ و ث کمک می کند.
وی گفت: فلفل زرد، حاوی ویتامین ب6 است، که برای سلامت سیستم عصبی ضروری است و هم چنین به تجدید سلول ها کمک می کند.

ویتامین ها ، خواص و فواید فلفل دلمه ای قرمز
رئیس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی رودان اظهار کرد: ویتامین سی در فلفل قرمز به بیشترین میزان خود نسبت به رنگ‌های دیگر آن می‌رسد. این فلفل می‌تواند دو برابر نیاز روزانه انسان به ویتامین سی را جبران کند در حالی‌که فلفل دلمه ای زرد یک‌دوم این میزان را تأمین می‌کند.
وی ادامه داد: مقدار آنتی‌اکسیدان‌ها هم در فلفل قرمز بالاترین حد را در میان فلفل دلمه های رنگی دارد و لیکوپن که دلیل قرمزی فلفل هم هست، یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است. ریزمغذی‌هایی مثل کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم و روی که از مواد مغذی مورد نیاز در حفظ بافت استخوانی هستند، در فلفل دلمه ای قرمز یافت می‌شوند. تقریباً نصف نیاز روزانه بدن به این ریزمغذی‌ها از طریق خوردن فلفل دلمه ای قرمز تأمین می‌شود.
وی گفت: فلفل دلمه ای قرمز گزینه ای سالم است که می تواند بخشی از رژیم غذایی روزانه را تشکیل دهد چون حاوی مواد مغذی و آنتی اکسیدان قوی هستند. این آنتی اکسیدان ها سموم محیطی و تخریب سلولی را خنثی می کنند. آن ها بدن را از آسیب رادیکال آزاد محافظت می کنند که باعث ایجاد سرطان می شود، بنابراین فلفل دلمه ای به پیش گیری از انواع مختلفی از سرطان ها در معده، روده، سینه، پروستات و ریه کمک می کند.
 امیری تصریح کرد: فلفل دلمه ای قرمز به درمان و جلوگیری از التهاب در بدن کمک می کند و این گزینه عالی برای انرژی بخشیدن به خودتان است اگر استرس و یا احساس خستگی دارید.
وی اضافه کرد: ترکیب ویتامین ب6 و منیزیم با فلفل دلمه ای قرمز به کاهش اضطراب، به ویژه به خاطر علائم قبل از قاعدگی، کمک می کند، به عنوان یک ادرار آور طبیعی، ویتامین ب6 برای کاهش نفخ شکم و جلوگیری از فشار خون بسیار عالی است.
فلفل دلمه ای قرمز منبع عالی ویتامین آ است و حدود 75 درصد نیاز روزانه ویتامین آ را تامین می کند، ویتامین آ ماده مغذی است که از دید سالم، به خصوص بینایی شبانه، حمایت می کند چون به عملکرد شبکیه چشم کمک می کند و از رشد آب مروارید جلوگیری می کند.
وی گفت: فلفل دلمه ای قرمز به کاهش وزن کمک می کند، یک فنجان فلفل دلمه ای قرمز بریده شده، تنها 31 کالری و نه چربی و یا کلسترول را تامین می کند، فلفل دلمه ای قرمز 7 درصد از مقدار روزانه پتاسیم در هر فنجان را تامین می کند. این مواد معدنی توسط بدن برای تنظیم سطح مایع درون و خارج از سلول ها، انقباض عضله قلب، و حرکات حلقوی روده مورد نیاز است که به دفع مواد زائد از بدن کمک می کند.
امیری تصریح کرد: با تسهیل جذب آهن، با ویتامین ث فلفل دلمه ای قرمز به تشکیل کلاژن، غضروف، ماهیچه ها و رگ های خونی کمک می کند.
ویتامین ها ، خواص و فواید فلفل دلمه ای سبز
این کارشناس کشاورزی بیان داشت: در فلفل سبز مقادیر زیادی کلروفیل موجود است. این ماده در پیوند با منیزیم است. مقادیر فراوان ویتامین ب۶ و ویتامین ای هم در فلفل سبز موجود است.
وی ادامه داد: فلفل سبز آنتی اکسیدانی قوی است. آن ها حاوی مقادیر زیادی از ویتامین آ ، ب (به خصوص ویتامین ب 6 و ب 9و ث هستند که قادر به خنثی کردن اثرات مخرب رادیکال های آزاد در بدن هستند و سلامت کلی را حفظ می کنند.
اغلب بیماران آسمی می توانند به شدت از فلفل سبز استفاده کنند چون پر از مواد مغذی ، یک گروه ویژه از ترکیبات گیاهی (که اساسا مواد شیمیایی طبیعی)هستند و توانایی شل کردن مجاری تنفسی و کاهش نفس نفس زدن را دارند.
 فلفل سبز حاوی مقدار زیادی ویتامین ب6 است، که یکی از حیاتی ترین مواد مغذی برای بدن ماست. با بهبود ایمنی در حفظ سیستم عصبی ، می تواند تعدادی از عملکردهای بدن را به طور موثر قانونمند سازد.
  وی گفت: این نوع فلفل غنی در کلسیم است، فلفل سبز می تواند استخوان و دندان ها را قوی و سالم نگه دارد. و به حفظ سلامت دهانی کمک کند.
 خواص فلفل دلمه‌ای نارنجی
وی فواید فلفل دلمه ای نارنجی را نیز اینگونه توصیف کرد: کاروتنوئید نام گروهی از مواد است که در فلفل دلمه ای نارنجی به وفور وجود دارند. این گروه مواد شیمیایی در سلامت چشم بسیار موثر‌ند. بتاکاروتن یکی از این کاروتنوئیدهاست. همان ماده‌ای که در هویج هم یافت می‌شود. حتماً از تأثیر هویج در تقویت بینایی شنیده‌اید. هر ماده غذایی نارنجی رنگش را از این ماده شیمیایی می‌گیرد. این ماده همچنین یک آنتی‌اکسیدان قوی است و در پیشگیری از سرطان موثر است. تقویت ایمنی بدن، از دیگر خواص این ماده است.
تمامی این خواص و فواید ارزشمند در بهشت جنوب یافت می شود و در واقع به گفته این کارشناس کشاورزی ارقام مورد کشت فلفل رنگی در رودان شامل،قرمز: نِروین. اینِسپریشِن
زرد: لوموس. تارانتو
نارنجی: پارامو. آرانکیا می شود.
فلفل رنگی رودان برابر است با محصول آلمریا اسپانیا
یکی از کشاورزان خبره شهرستان رودان در خصوص فلفل رنگی گلخانه ایی رودان می گوید: شرایط آب و هوایی رودان خاص کشت و تولید فلفل رنگی است.
وی افزود: خاک و آب و هوای مناسب موجب تولید یک فلفل رنگی با استاندارد های جهانی در رودان شده است.
افشین واحدی با بیان اینکه منطقه کشاورزی رودان با منطقه آلمریا اسپانیا برابری میکند گفت : این منطقه در اروپا  معروف است به دشت پلاستیک و نود درصد آن اختصاص به کشت های گلخانه ای دارد.
وی ادامه داد: فلفل آلمریا به جای جای دنیا صادر می شود و اقلیم رودان کاملا مشابه با محصول تولیدی اروپا است و  گواه این موضوع سخن اکثریت صادر کنندگان محصولات کشاورزی گلخانه ای است.
دریچه های صادرات با رفع موانع خیلی زود باز می شود
واحدی، رفع مشکلات حمل و نقل ، نبود یک پایانه صادراتی در رودان، رفع مشکلات گمرکی در مرز آستارا را از مهمترین مشکلات صادرات پیش رو فلفل رنگی رودان دانست.
وی تاکید کرد: متاسفانه نظارتی به حمل و نقل بار عملا وجود ندارد و محصولات صادراتی کشاورزان رودانی با هزینه های بسیار بالایی حمل می شود و از سوی دیگر این محصول درجه اول بعضا تا سه روز پشت دری های گمرگ در مرز اروپا و آسیایه میانه معطل می ماند که از کیفیت آن می کاهد.
وی بر لزوم ضرورت پایانه صادرات محصولات کشاورزی در رودان تاکید کرد و گفت: اگر این پایانه در رودان احداث شود دروازه صادرات رودان به تمامی بازارهای هدف باز خواهد شد و باید برای رونق تولید این موارد در دستور کار مسئولان قرار گیرد.
وی با بیان اینکه محصول فلفل رنگی رودان خارج از فصل است و با تمام دنیا در حال رقابت است اظهار داشت: باید برای رونق صادرات این محصول زیر ساخت های لازم در این شهرستان احداث شود و تاکید کرد: گاز رسانی  به گلخانه دیگر نیز ضروری گلخانه های رودان است که تاکنون محقق نشد.
وی ادامه داد: گاز انرژی پاک تر و بهتر است گازوییل است که هم در صرف منابع انرژی صرف جویی خواهد شد و هم محصول مرغوب تر و با کیفیت تر تولید خواهد شد.
صادرات فلفل رنگی رودان از صادرات نفت هم سودمند تر است
واحدی تاکید کرد: پرداختن به فلفل رنگی رودان در‌ واقع رونق صادرات غیر نفتی است چراکه قیمت تنها یک بسته صادراتی ۲۰ کیلویی فلفل رنگی رودان بواسطه کیفیت مرغوب از یک بشکه نفت صادراتی بیشتر است.
وی ادامه داد: ارزش ارزی فلفل رنگی رودان با یک بشکه نفت میکند و این یعنی اینکه رودان پتانسیل بالایی در صادرات محصولات کشاورزی دارد.
وی تبدیل شدن رودان به بندر خشک را دیگر راه باز شدن دریچه های صادرات در رودان دانست و گفت : اگر شرایط احداث یک بندر خشک در رودان فراهم شود قطعا در آینده نه چندان دور رودان تبدیل به قطب اول صادرات محصولات کشاورزی در جنوب کشور می شود.
ارزی آوری ۱۵۰ میلیارد تومانی فلفل رنگی رودان
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رودان از ارز آوری ۱۵۰ میلیارد تومانی صادرات فلفل رنگی رودان خبر می دهد و می گوید: رودان ۲۱۰ هکتار سطح سبز گلخانه ای دارد که ۱۱۱ بهره بردار در آنها مشغول به کشت محصولات کشاورزی گلخانه ای هستند.
وی ادامه داد: ۱۷۰ هکتار از گلخانه های رودان به کشت فلفل  دلمه رنگی تعلق دارد که در آنها  طی سال زارعی جاری تاکنون بیش از ۱۳ هزار تن محصول فلفل دلمه رنگی تولید شده است.
ضیا الدین صامتی تصریح کرد:  بیش از ۱۰ هزار تن از این محصولات به بازار های هدف خارجی صادر شده است و تنها بیش از ۳ هزار تن آن سهم بازارهای داخلی شده است.
وی خاطر نشان کرد: در اروپا روسیه مشتری اول فلفل های رنگی با کیفیت رودان است و در عین حال کشورهای آسیای مرکزی و بلوک شرق اروپا نیز از آن غافل نیستند.
وی در پایان از کشورهای حوزه خلیج فارس  نیز به عنوان طرفداران پر و پا قرص فلفل های دلمه ای رنگی رودان نام برد.