میکاییل شهرستانی با انتقاد از تعطیلی دوباره سینماها و تئاترها نسبت به تنگناهای اقتصادی مردم هشدار و تاکید کرد که شکم گرسنه دین و ایمان نمیشناسد.
این هنرمند، نمایش «لبخند باشکوه آقای گیل» نوشته اکبر رادی را با گروهی از هنرجویان جوانش برای اجرا در تماشاخانه سنگلج آماده کرده بود اما درست شب پیش از اجرا، تئاتر و سینما برای دومین بار تعطیل شد و این گروه نیز همچون دیگر گروههای نمایشی، از اجرا بازماندند.
او که در تعطیلی گذشته هم نمایش دیگری با نام «اگوست در اوسیج کانتی» را بر صحنه داشت، در گفتگو با ایسنا با ابراز تاسف از اینکه گویی هنر فرزندی است نامشروع، از آینده سینما و تئاتر ابراز نگرانی جدی کرد.
شهرستانی در آغاز این گفتگو متذکر شد: به جد میگویم تئاتر و سینما و اصولا هنر گویی طفلی است نامشروع. انگار تعبیر سیاستگذاران کلان ما این است که یک عنصر غیر ضروری است و اگر نباشد، به جایی برنمیخورد.
او با ابراز تاسف از اینکه با سینما و تئاتر به شکل یک حرفه برخورد نمیشود، افزود: این وضعیت در حالی است که بسیاری از فعالان این دو حرفه، از سفره تئاتر و سینما ارتزاق و خانواده خود را اداره میکنند و کار دیگری ندارند. اگر این گونه نبود، خانه تئاتر و سینمایی تشکیل نمیشد تا منافع این افراد را تامین و نیازهایشان را برطرف کند و گوش شنوایی باشد برای شنیدن دغدغههایشان و چشم بینایی برای دیدن دردهایشان.
این کارگردان تئاتر با ابراز شگفتی از پیشقدم شدن مدیران فرهنگی برای تعطیلی تئاتر و سینما اضافه کرد: پیشدستی مدیران فرهنگی ما برای پذیرش این موضوع که اولین مکانی که تعطیل میشود، سینما و تئاتر باشد، برایم حیرتانگیز است. واقعا چرا باید چنین باشد؟! درحالیکه مترو، اتوبوس، سطح شهر، بازار و ... لبریز از جمعیت است و افراد تن به تن یکدیگر و بدون رعایت ذرهای از پروتکلهای بهداشتی، از کنار هم عبور میکنند که البته این وضعیت هم دلیل دارد.
شهرستانی با ابراز تاسف از وضعیت معیشتی مردم گفت: اشخاص ضعیف ناچار هستند در کوچه و خیابان دنبال یک لقمه نان بدوند چون حامی مالی ندارند. یک دستفروش، یک کولبر که ممکن است مدرک تحصیلی بالایی هم داشته باشد، باید کوه و کمر را درنوردد تا نانی به سفره زن و بچه خود ببرد. کسی که کوچکترین پساندازی ندارد و رزق و روزیاش به کار روزانه وابسته است، نمیتواند در خانه بنشیند اما اگر از نظر مالی حمایت میشد و مختصر درآمد ماهانهای میداشت، او نیز در این بحران در خانهاش مینشست. مثل بسیاری از افرادی که در این چند ماه از پسانداز خود استفاده کردهاند و اگر هم بیمار شوند، انواع داروها و بیمارستانهای خصوصی برایشان فراهم است ولی آیا این امکانات برای آن شخص فرودست هم وجود دارد.
او اهالی سینما و تئاتر را جزو اقشار ضعیف دانست و توضیح داد: به جز تعداد انگشتشماری که استثنا هستند و همه میدانیم چگونه پول روی پول گذاشتهاند و سینما و تئاتر برایشان بهانه است، تئاتر و سینما همواره مانند مرغ عزا و عروسی بوده است و از این جهت آینده این دو شغل بسیار نگران کننده است.
شهرستانی با تاکید بر رعایت پروتکلهای بهداشتی در تئاتر و سینما خاطرنشان کرد: امکان خطر در این دو مکان به نازلترین حد خود میرسد، اما نخستین جایی که تعطیل میشود، همین دو مکان است.
او که در این مدت برای اجرای دو نمایش خود با تعطیلی تئاتر و سینما رو به رو شده است، یادآوری کرد: امیدوارم این تعطیلات بیشتر از یک هفته نباشد و دولت راهکارهای جدیتری بیندیشد. همچنان معتقدم اگر تعطیلات عمومی فروردین ماه ، یکی دو ماه به جد اعمال میشد و حضرات بر سر این موضوع با یکدیگر لجبازی نمیکردند و حداقلی در اختیار خانوادهها گذاشته میشد که بتوانند در قرنطینه خانگی، گذران کنند، بی تردید امروز وضعیت بسیار بهتری میداشتیم.
شهرستانی منشاء شیوع گسترده کرونا را بیتدبیری مدیران دانست که آن را جدی نگرفتند و اضافه کرد: شاید هم تعمدی در کار است که مردم در معرض خطر قرار بگیرند. فراموش نکنیم در روزهای اول حتی به دست آوردن ماسک در تهران غنیمت جنگی بود . داریم در این شرایط زندگی میکنیم. آمارهای غلط دادن، به روی خود نیاوردن، اینها همه به مردم صدمه زده است.
او با ابراز تاسف از اینکه سینما و تئاتر شغل محسوب نمیشود، ادامه داد: بازنشسته رادیو هستم و ماهانهای میگیرم که البته حداقل 4 میلیون زیر خط فقر محسوب می شود، اگر آموزشگاه خودم نباشد که البته به واسطه این تعطیلات، دوباره تعطیل شده است یا مدام قناعت پیشه نکنم، دخل و خرجمان نمیخواند.
بازیگر نمایشهای «خاطرات هنرپیشه نقش دوم» و «خرده جنایتهای زناشوهری» اضافه کرد: داریم تاوان چه چیزی را میپردازیم و تا کی قرار است پرداخته شود. بگذارید چرخ زندگی مردم بچرخد و آنقدر دغدغه درآمد روزانه خود را نداشته باشند.