اینجا عشق غوغا می کند
  • گزارش و مصاحبه

  • شهریور 17، 1403 - 08:00


حامد آزادی 

همه ساله روزهای پایانی صفر عاشقان اهل بیت(ع)گرداگرد خورشید ولایت حلقه می زنند و در این میان مردم رودان در قالب جهاد خدمت، مهربانی و ارادت خود را در میزبانی از سوگواران ثامن الحجج(ع) در جوار حرم امامزاده سید سلطان محمد با بستن کمر به خدمت نشان می دهند آن چنان که همه ساله اینجا عشق غوغا می کند.
به گزارش دریای اندیشه، آفتاب سوز خود را نشان می دهد اگر چه هنوز ساعت به ۹ صبح هم نرسیده اما اینجا رودان است هوای گرم و خشک آن، آنهم در شهریور ماه بدجور عذاب آور است اما گاهی وقت ها عشق آن هم از نوع اعلایش همه محاسبات را به هم می زند. 
وقتی که عاشق باشی نه گرما می شناسی و نه راه دراز این جاست که پا برهنه می کنی و کیلومترها به یاد ضامن آهو خود را به جوار برادرش می رسانی تا ارادتت را به او ثابت کنید.آسفالت داغ مسیرها منتهی به امامزاده سید سلطان محمد پاهای برهنه زیادی را بر روی خود میزبانی می کند تا به صحن و سرای معشوق برسند. نوجوانان و جوانانی که در این مسیر همه ساله درس معرف و دلدادگی از امام مهربانی ها را یاد می گیرند تا وقتی انسانی کامل شدند برای دیگران یک استاد تمام قد باشند.انگار این آفتاب تیز بدجور صورتش را می نوازد اما با تمام چهره نوخواسته که تازه بالای لبه هایش هم سبز شده اراده ای دارد تا با گروه کوچکی که از هم سن و سال هایش تشکیل داده اند در سالروز شهادت شاه خراسان خودشان را به محضر برادرش برسانند. 

اینجا کلاس درس معرفت است 
مجتبی با من که صحبت می کرد می گفت سال دوم است که این گروه را تشکیل داده ایم اگرچه سعادت را نداریم که برویم و بگوییم آمده ام شاه پناهم بده آنرا از هزار اندی کیلومتر آنطرف طرف در بهشت جنوب نوا می دهیم. قطعا امام رضا هم از ما راضی خواهد شد و مارا هم حاجت روا می کنند.
او از سختی ها مسیر اینگونه می گوید: به لطف مسوولان راه کمی شانه سازی شده و پروژه تعرض آنهم ظاهراً شروع شده اما برای ما نوجوانان گذر این سختی های کوچک درسی است برای زندگی تا در مواقع سختی در زندگی مان کم نیاوریم.
مجتبی کمی علم پرچم بزرگی که منقش به نام حضرت ابوالفضل علیه السلام را محکم می‌فشارد و می گوید: همانطور که امام خمینی ره گفته است این محرم و صفر است که اسلام را نگه داشته است و قطعا این مراسمات نسل ما را با کارها و ویژگی های بزرگ ائمه اطهار آشنا می کند باید یاد بگیرم تا رهرو خوبی برای آنها باشیم تا راه ظهور امام زمان عجل الله فرجه الشریف هموارتر شود ان شا الله.
این طریق عاشقی ، عشاق دیگر از نسل ها دیگر و از جای جای ایران دارد. مادر و دختری را می بینم که دختر  کوله ای بر دوش دارد و پرچم یا امام رضا علیه السلام دوشادوش مادر طی طریق می کند کمی جلوتر که برای رفع خستگی و عطش می ایستند به آنها ملحق می شوم. 

اینجا حاجت روا می شوم
کربلایی سکینه این مادر عاشق امام خوبی ها هم هدف اش را بردن حاجات خود به صحن برادر مظلوم امام غریب عنوان می کند و می گوید هشت سال است که در مسیر عشق بازی امام رضا علیه در مسیر پیرچوگان قدم بر می‌دارد . اگر از شهرستان جیرفت استان کرمان می آید اما عشق و دلدادگی برای راه و سختی نگذاشته و آنچنان شور و شوق دارد که می گوید: امام رضا علیه السلام هیچ گاه در این مسیر مرا دست خالی بر نگرداند.
در این مسیر جوانان بسیاری هم با برپا کردن موکب مختلف به رسم اربعین حسینی به زوار برادر امام رضا علیه السلام خدمت رسانی میکنند هر که هر چه دسترس رسیده آورده از تکه نانی تا شرب گوارا و تا بساط کباب تا دل زوار خسته را جا بیاورند. این رسم حالا سالهای سال است که در مسیر زیارت سید سلطان محمد مرسوم شده و به گفته مسوولان امر ۲۵ موکب ثبت دارد و به هم اندازه مواکب جهادی و خودجوش که به زوار اهل آلبیت علیه السلام در اربعین حسینی و سی ام صفر خدمات رسانی میکنند.
 سرازیری خروجی دهنو رهدار را که رد کردم چند نوجوانان دختر و پسر از دور با سینی های شرب خود در انتظار زوار هستند در دل رودخانه فصلی جوار روستا موکب برپا کرده اند و ترافیک خودروها و حضور پر رنگ زوار هم نشان خدمات خوب آنها می دهد. از نان محلی تا شرب آنهم در چند نوع و سیخ های کباب پذیرایی آنهاست.

لطف ائمه همه ‌چیز را آماده میکند
فرید شهریاری جوان ۲۴ ساله و اهل رودخانه است که خود را به عنوان هماهنگ کننده این موکب به من معرفی می کند. او می گوید که امسال سال چهارم است که موکب داری می کنند کارشان از اربعین شروع می شود و در ایام پایانی ماه صفر اوج می گیرد.
شهریاری ادامه میدهد: بیش از صد نفر خادم در این موکب خدمت می کنند صد نفر آنها به صورت شیفت بندی در سه وعده صبحانه نهار و شام حضور دارند و قریب به ۳۰ نفر نیز در آشپزخانه موکب که در روستا دهنو رهدار راه اندازی شده خدمت می کنند
وقتی از او می‌پرسم که چطور این همه خدمات را ارائه می‌دهید و چگونه هزینه را تامین می کنید می گوید: به لطف ائمه اطهار این هزینه ها جمع آوری می شود از کمک های مردمی گرفته تا پول تو جیبی این بچه ها ، هر کس هر چه دارد وسط می گذرد البته اهالی روستای دهنو هم با کمک های خوبشان سنگ تمام گذاشتند.
وی ادامه میدهد: در این راه با توجه به داشتن یک موسسه خیریه رسمی کمک های را هم از طریق و اطلاع رسانی در فضای مجازی جمع آوری می کنیم که تقریبا هزینه ها را پوشش میدهد.
او از فعالیتش به عنوان مسوول خانه جوان شهرستان رودان گفت و افزود: خانه جوان با دو موسسه شکوفه های راه بهشت و شکوفه های خوشبختی  در راه خدمات جهادی هم پا هست و با همکاری جوانان جهادگر این مراکز و همکاری مردم روستای دهنو موکب سید الشهدا را برپا می شود.او ادامه میدهد : در روزهای اربعین حسینی و ایام پایانی ماه صفر در چهار شبانه روز متوالی سه وعده غذایی و میان وعده های مختلف را داریم.

و میعادگاه جایی که عشق متبلور می شود
از همه این خوبی ها که گذر می کنیم صحن و سرای برادر امام مظلوم شیعیان که ملقب به پیرچوگان است در سی ام صفر جای سوز انداختن ندارد همه از همه جا آمده اند تا ابرار ارادت کنند دسته های عزاداری گروه گروه به جمعیت اضافه می شوند و نقطه عطف آن هم دسته سینی زنی سنتی است که مراسم عزای امام غریب را در صحن امامزاده جلا می دهد جوانان دست کمر همدیگر گره زده اند و مداح میانه دار با صدایی قرا آنها را سامان میدهد و ترکیب خواندش را اینگونه تغییر میدهد واحد .........