باخت سنگین ورزش از مسئولان
  • ورزشی

  • دی 15، 1400 - 05:47


دروازبان پرافتخار فوتبال رودان و هرمزگان اوضاع ورزش در بهشت جنوب را وخیم تر از آنچه بیان می شود می دانند و یادآوری می کند: زنگ خطر اعتیاد و هزار آسیب اجتماعی دیگر در رودان مدت هاست به صدا درآمده، کسی نمی خواهد بشنود

به گزارش دریای اندیشه از رودان، ورزش رودان  و ورزشکارانش همواره علی رغم کمبودهای فراوان در سطح اول استان هرمزگان و صحنه های مهم رقابت های کشوری به ویژه در رشته های دو ومیدانی، وزنه برداری، فوتبال و فوتسال افتخارات متعددی را کسب کرده اند.

رودان را می توان مهد دو و میدانی و  وزنه برداری هرمزگان نامید و از سویی دیگر طی سالهای اخیر ورزش های رزمی و  فوتسال بویژه بانوان فوتسالیست رودانی هم آوازه بهشت جنوب را به تمام کشور حتی خبرگزاری های بین المللی رسانده اند اما این افتخار آفرینی ها و اعتلای نام رودان با نبوده امکانات مناسب و زیر ساخت های ورزشی مبدل به یک رنج نامه شده که تک تک ورزشکاران بهشت جنوب را می آزارد.

وجود سرانه ورزشی کمتر از یک متر در شهرستانی که قریب به ۱۳۰ هزار نفر جمعیت دارد و هرساله ورزشکارانش با دست های خالی قله های افتخار را فتح می کنند یک فاجعه محسوب می شود و باید متولیان امر هرچه سریعتر به فکر سامان دادن این اوضاع وخیم باشند، اوضاعی که عملا می توان از آن به عنوان «ورزش رودان در کما» نام برد چرا که شهرستانی همچون رودان ورزشکارانش از نبود زمین چمن طبیعی فوتبال، پیست دو و میدانی، سالن های ورزشی مناسب و سالن های رزمی رنج عمیقی را متحمل هستند آنچنان که باید گفت آنها با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته اند تا مبادا  به کسی بر بخورد.

در آخرین سفر استانی فریدون همتی استاندار سابق هرمزگان مباحثی همچون شروع کار اجرایی زمین چمن طبیعی رودان ،تامین اعتبار  پروژه پیست تارتان شهرستان رودان،تامین اعتبار پروژه فاریاب رودان از بنیاد علوی توسط نماینده شرق،تامین اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان جهت به تکمیل سالن ۱۲۰۰ نفره رودان از جمله مهمترین مصوبات جلسه شورای اداری درحوزه ورزش بود که متاسفانه پس از گذشت ماهها از آن هیچ اقدام عملی را شاهد نبوده ایم.

قطعا این بی مهری ها به ورزش بهشت جنوب طی سالیان اخیر باعث ایجاد پیامدهای جبران ناپذیری در سال آینده خواهد شد، در روزگاری که آسیب های اجتماعی بلای جان جوانان جامعه شده است قطعا ورزش کم هزینه ترین راه مقابله با آنهاست که رودان زیبا از آن محروم است.

پرویز کریمی فوتبالیست نام آشنا و پر افتخار رودان و هرمزگان در گفتگو با دریای اندیشه اینگونه به تشریح شرایط ورزش رودان می پردازد:

مشارکت و همکاری مسئولان و متولیان زمینه ساز پیشرفت ورزش است

همیشه برای رشد و اعتلای پیشرفت ورزش یک منطقه نیاز به عزم و همکاری همگانی مابین تمامی ارگان ها و نهادهای مردمی و دولتی و سیاسی آن منطقه هستیم.

وی ادامه داد: طبیعتاً همکاری متولیان ورزش ، شهردار و مقامات سیاسی و پیشکسوتان در رشته های مختلف  باعث حرکت رو به جلو و کشف و پرورش  استعداد ها خواهد شد.

کریمی تصریح کرد: متاسفانه به دلایل مختلف این مسئولان امر در راستای شکوفایی روز افزون ورزش شهرستان یا تمایل به همکاری ندارند و یا از اهمیت موضوع بی خبرند.

وی تاکید کرد: برای برون رفت از وضع موجود ورزش در رودان باید ساماندهی و هدایت ورزش در دو بخش خصوصی و دولتی صورت گیرد.

رشد یک بوته لیمو برای برخی ها بهتر ازرشد یک ورزشکار است

 این فوتبالیست با سابقه فوتبال کشور افزود: تحقق این موضوع در بخش خصوصی در رودان با توجه به پتانسیل کشاورزی و وجود سرمایه داران بسیار و فعال در این بخش بسیار راحت است اما سرمایه داران که اغلب خود از پیشکسوتان بومی ورزش اند رشد یک بوته لیمو برایشان اهمیت بیشتری دارد تا رشد یک ورزشکار و با این دیدگاه متأسفانه جایی برای صحبت باقی نمی گذارند.

عالیجنابان تکلیفی بر خود احساس نمی‌کنند

پرویز کریمی با بیان اینکه سوال این جاست، آیا فراهم آوردن زمینه های مناسب برای رشد و پیشرفت ورزش همگانی و حرفه ایی، شناسایی استعداد های منطقه و تعیین نیازمندی های شهرستان و تصمیم گیری ، هماهنگی و هدایت ، برنامه ریزی و در خواست بودجه برای شهرستان با تاکید بر اولویت های توسعه منطقه در چهار چوب سیاست های دولت و راهبردهای توسعه ملی ، از وظایف نماینده عالی دولت و فرمانداری در یک شهرستان هست یا خیر؟ خاطر نشان کرد: اگر هست پس چرا سال‌هاست که شاهد ورزش به گل نشسته و به کما رفته شهرستان هستیم؟

وی در ادامه تاکید کرد: چرا مدتهاست حداقل ها هم برای ورزش این شهرستان رعایت نمی شود؟

کریمی با اشاره به اصل ۳ قانون اساسی بیان داشت: در قانون اساسی در بند ۳ اصل سوم آن، دولت مکلف است خدمات ورزشی رایگان در اختیار عموم جامعه قرار دهد، که رودان از این حیث سالهاست جامانده است.

دروازبان شهرداری همدان در لیگ یک فوتبال کشور ادامه می دهد: ظاهراً ملکف بودن فقط در حد حرف است و عالیجنابان تکلیفی در این مورد بر گردن خود احساس نمی کنند که سالهاست زیر ساخت های ورزشی یک تکان هم به خود ندیده است.

 

نقش شورای شهر به اندازه وعده های انتخاباتی شان باشد

این فوتبالیست برجسته فوتبال کشور در ادامه به نقش اجتماعی شهرداری و شورای شهر در امر ورزش اشاره می کند و می گوید: نقش شورای شهر به عنوان مردمی ترین نهاد از بطن مردم به اندازه‌ی وعده های انتخاباتی شان باید پر رنگ باشد.

وی ادامه داد: در میان وظایف شورای شهر بدون شک و تردید مدیریت واحد شهری ورزش و تربیت بدنی یکی از مهمترین موارد است که به بدترین شکل ممکن نادیده و کم اهمیت جلوه داده شده است.

کریمی خاطر نشان کرد: قطعا شورای شهر وظیفه دارد از ورزش و ورزشکاران حمایت کرده تا جوانان و فرزندان این شهر تشویق شده و برای انجام این موضوع در حد ورزش قهرمانی تلاش و تکاپو کنند.

وی اظهار داشت: بطور کلی ۱۰ درصد از وظایف شورای شهر پرداختن به امور عمرانی است و ۹۰ درصد دیگر توجه به مسائل اجتماعی، فرهنگی ، ورزشی ، آموزشی و سلامت شهروندان است.

کریمی با بیان اینکه، البته خوب میدانیم که از کل بودجه ای که در اختیار شورا قرار می گیرد درصدی به ورزش می رسد و با آن نمی توان همه برنامه های مورد نظر را اجرا کرد گفت: اما حداقل هایی که شهر و جوانان از آن محرومند را که می توان سرو سامان داد.

دروازبان سابق شهرداری بندرعباس تاکید کرد: مسئولان باید توجه داشته باشند که بی توجهی به نقش ورزش در توسعه شهری سلامت عمومی شهروندان را در ابعاد جسمی و روحی به خطر می اندازد.

 

زنگ هشدار اعتیاد و فساد در رودان

وی تاکید کرد: بی توجهی به کمبودهای ورزش رودان زنگ هشداری به بلندای اعتیاد، دزدی، فقر و فحشا در شهر به صدا در آورده و متاسفانه یا گوش شنوایی ندارند یا سر به زیر برف کرده اند و یا در اجتماع نیستند که ببینند و بشنوند و بدانند.

کریمی تصریح می کند: یک سوزن با شما می زنیم یک جوالدوز به خودمان که بی تقصیر نیستیم در این شرایط نابسامان و بی سرانجام که به نداشتن عادت، به حداقل راضی و به وعده دلخوشیم.

وی گفت : چرا باید شهری با ظرفیت های قهرمانی و نسل های توانمند اش با قابلیت رشد در ورزش حرفه ای به نداشته هایش بایدعادت کند ؟

وی در پایان دغدغه هایش را اینطور خاتمه می‌دهد:  خواب غفلت شما، حکم نابودی نسل های ورزشی بهشت جنوب را دارد.