بلوار ساحلی در محاصره ی وانت بارها
  • گزارش و مصاحبه

  • شهریور 20، 1402 - 07:33


علی ستاری-

 بندرعباس دارای مشکلاتی در حوزه ترافیک شهری است و با این وجود در اکثر محورهای شهری یک لاین از خیابان‌ها به واسطه حضور وانت‌بارها اشغال است.
به گزارش روزنامه دریای اندیشه، یکی از آسیب‌هایی که امروزه دامن بسیاری از کلانشهرها را گرفته است و بعضا ایراداتی را در مدیریت شهری و ترافیک شهری ایجاد می‌کند و منجر به مسائلی می‌شود، حضور بلا ضابطه‌ی وانت‌بارها در کنار خیابان‌ها به ویژه بلوارهای اصلی و محورهای پرتردد شهرها است؛ یکی از آسیب‌های این مسائل در شهری مانند بندرعباس که خیابان‌هایش گنجایش اتومبیل‌های موجود در شهر را ندارد، ایجاد ترافیک، افزایش خطر و احتمال تصادفات و پیدا نشدن جای پارک در شهر است؛ نکته‌ی دیگری که این وانت‌بارها در آن اثرگذار هستند قیمت‌سازی‌های چندگانه در فروش محصولات وانت‌باری است، البته بندرعباس مشکلاتش به همین حد خلاصه نمی‌شود و خیابان‌های پر تردد شهر بندرعباس تقریبا تبدیل به میادین عرضه میوه و تره‌بار شده است، شما از غرب بندرعباس که وارد شهر شوید اولین چیزهایی که خواهید دید وانت‌بارها هستند، به بلوار ساحلی شهر بندرعباس که برسید از نزدیکی ساحل سورو تا بازار ماهی‌فروشان نیز محل استقرار وانت‌بارها است، جلوتر که برویم از المان BANDARABBAS که تقریبا پر تردد‌ترین محور گردشگری شهر بندرعباس است می‌رسیم این محور نیز همواره در حصر وانت‌بارها است؛ وانت‌بارهایی که اخیرا باری ارزنده تحت عنوان پسته خام دارند و یک لاین از این محور را اشغال کرده‌‌اند که در ساعاتی از شب که ترددها در این بلوار افزایش می‌یابد موجب می‌شود، حرکت خودروها سنگین و سخت شود و توقف‌های بی‌جا و نامناسب خطر تصادف را افزایش دهد، از این محور ساحلی که خارج شود و به محور اصلی شهر هم که وارد شویم تقریبا همین وضعیت حاکم است، قبل از خیابان موسوم به یادبود یک دسته از وانت‌بارها حضور دارند، پایین‌تر که بیاییم بعد از امامزاده سید مظفر و در حدود سازمان صدا و سیمای مرکز خلیج‌فارس یک رده‌ی دیگر وانت‌بارها جا خوش کرده‌اند، قبل از چهارراه نخل ناخدا یک دسته‌ای دیگر، لاینی از خیابان را به خود اختصاص داده‌اند، قبل از چهارراه پارک جنگلی یک دسته‌ی دیگر و بعد از چهارراه تا قبل از سه راه فرودگاه نیز سری وانت‌بارهای دیگری خود را در خیابان مستقر کرده‌اند.
از این بلوار هم که به سمت خارج شهر برویم با یک میدان میوه و تره بار طولی و بزرگ روبرو می‌شویم که تنه به تنه‌ی میدان میوه و تره‌بار اصلی شهر بندرعباس می‌زند؛ بلوار شهید رجایی و بلوار امام حسین بندرعباس نیز وضع بهتری از بلوارهایی که نام بردیم ندارند و حضور بدون ضابطه‌ی وانت‌بارها در همه جای شهر به وضوح دیده می‌شود؛
چنین مسئله‌ای در شهری مانند بندرعباس که رو به توسعه است و عنوان پایتخت اقتصادی کشور را یدک می‌کشد به هیچ عنوان مسئله‌ی زیبنده‌ای نیست، اینکه تمام محورهای شلوغ و پر تردد شهر محل استقرار وانت‌بارها بوده و یک لاین از خیابان توسط آن‌ها و نیم لاین دیگر به دلیل استقرار مشتری‌ها بسته باشد می‌تواند منجر به تصادف شود و مشکل ایجاد کند از طرفی برخی رانندگان با رسیدن به این وانت‌بارها به یکباره ترمز می‌کنند و همین امر می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کرده و موجب آزار شهروندان شود.
شاید کسی باورش نشود چرا که ذهنیتی که نسبت به این وانت‌بارها موجود است همان ذهنیت قدیم است که این میوه‌فروش‌های سیار محصولات خود و میوه و تره‌‌بار را با نازلترین قیمت به فروش می‌رسانند، در حالی که این‌چنین نیست و در برخی موارد مخصوصا وانت‌بارهای بلوار امام خمینی(ره) و دستفروشان بازار انتهای شهر در قبل بعد از میدان دفاع مقدس، قیمت‌هایشان بسیار گران‌تر از جاهای دیگر است و تقریبا در قیمت‌ها تنه به تنه‌ی سوپر میوه‌های بالای شهر می‌زنند.
‌با توجه به اینکه این سوپر میوه‌های سیار و غیر رسمی، در قیمت‌سازی برای میوه‌فروشی.ها نقش بسزایی دارند باید دامنه نظارت به آن‌ها نیز تسری پیدا کند چرا که این افراد مخصوصا در بلوار خروجی از شهر به سمت میناب، پیاده‌رو را کاملا اشغال کرده و برای خود یک میدان میوه و تره‌بار غیر رسمی ایجاد کرده‌اند، نه کرایه‌ی مغازه دارند و نه پول برق و آب و عوارض و مالیات؛ اما با قیمتی بالا محصولات خود را به فروش می‌رسانند.
میوه‌فروش‌های رسمی چه گناهی کرده‌اند که باید ابتدا کلی بدوند دنبال مجوز، بعد کلی سرمایه‌گذاری کنند، کرایه نجومی مغازه را پرداخت کنند، به چندین جا عوارض پرداخت کنند، مالیات بپردازند و هر روز به بازرسانی از چند اداره پاسخ بدهند و جریمه شوند .
یکی از ترفندهای مرسوم برای این میوه‌فروش‌های خیابانی این است که قیمت محصولشان را بزرگ روی تابلو می‌نویسند و مردم را برای خرید کردن وسوسه می‌کنند، مثلا می‌نویسند سیب ۲۵ هزار تومان، بعد که می‌خواهی خرید کنی می‌گویند سیب اگر با جعبه بخرید کیلویی ۲۵ هزار تومان است اما اگر بخواهید کمتر بخرید مثلا می‌شود کیلویی ۳۵ هزار تومان؛ این روش خلاف عدل و انصاف است چرا که عمدتا این فروشنده روی محصولات جعبه‌ای‌شان را با میوه‌های دست‌چین و مطلوب میل، پر می‌کنند و انتها را فله‌ای انتخاب می‌کنند و محصولات خراب خود را نیز اینگونه به مشتری غالب می‌کنند.
این مشکل همان طور که در ابتدای گزارش عرض کردیم تنها منحصر در شهر بندرعباس نیست بلکه اغلب شهرهای بزرگ و کلانشهرهای کشور از آن رنج می‌برند، مثلا ابتدای سال جاری مسئله‌ای در زنجان طرح شد تحت عنوان، موضوع اجاره‌ی خیابان به وانت‌بارها؛ مسئله‌ای که دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان زنجان بدان ورود کرده‌ و واکنش نشان داد.
بر اساس تبصره یک بند ۲ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، تبصره شش ماده ۹۶ قانون شهرداری‌ها و ماده ۶۹۲ قانون مجازات اسلامی هرگونه سد معابر عمومی و اشغال پیاده‌روها و معابر شهری از سوی افراد و کسبه ممنوع و شهرداری موظف است تا نسبت به جمع آوری آن اقدام کند.
البته جمع‌آوری چنین مسئله‌ای سنگینی که در همه جای شهر ریشه دوانده از عهده‌ی شهرداری بندرعباس خارج است و عزمی استانی می‌خواهد و بیشتر باید ساماندهی شود تا جمع‌آوری، می‌توان با استفاده از همین وانت‌بارها جایگاه‌هایی را در سطح شهر تعبیه کرد که برای ترافیک شهری نیز مشکلی ایجاد نکند.