چهره‌های جوان در پارلمان شهر رودان
  • اجتماعی

  • تیر 06، 1400 - 12:27


مهم‌ترین ظرفیت امیدبخش کشور، نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی است. جمعیت جوان زیر ۴۰ سال که بخش مهمّی از آن نتیجه‌ی موج جمعیتی ایجاد شده در دهه‌ی ۶۰ است، فرصت ارزشمندی برای کشور است. ۳۶ میلیون نفر در سنین میانه‌ی ۱۵ و ۴۰ سالگی، نزدیک به ۱۴ میلیون نفر دارای تحصیلات عالی، رتبه‌ی دوّم جهان در دانش‌آموختگان علوم و مهندسی، انبوه جوانانی که با روحیه‌ی انقلابی رشد کرده و آماده‌ی تلاش جهادی برای کشورند، و جمع چشمگیر جوانان محقّق و اندیشمندی که به آفرینش‌های علمی و فرهنگی و صنعتی و ... اشتغال دارند؛ این‌ها ثروت عظیمی برای کشور است که هیچ اندوخته‌ی مادّی با آن مقایسه نمی‌تواند شد. 
دریای اندیشه- حامد آزادی: اینها برگرفته از تاکیدات مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب است، جوانانی که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب بر نقش آنها در ارکان مختلف نظام و کشور بسیار فراوان تاکید کرده اند.
اما در ۲۸ خرداد ماه مردم رودان نه تنها با حضور پرشور خود یک حماسه ملی را در کنار سایر هموطنان در اقصی نقاط کشور رقم زده اند بلکه به فرمان رهبر انقلاب نیز لبیک گفتند و با انتخاب جوانان در پارلمان شهر خود نشان دادند همواره پای آرمان های انقلاب همچون هشت سال دفاع مقدس که جوانان بسیاری را به جبهه‌ها حق علیه باطل فرستادند ایستاده اند.
صبح روز ۲۹ خرداد نام 5 شورای منتخب شهر رودان از ۲۶ صندوق اخذ رای شهر  بیرون آمد، پنج منتخبی که با چهره هایی جوان نشان از امید مردم این شهر به جوانان برای ایجاد تحول و گره گشایی از مشکلات آنها دارد.
کمی در نام و سابقه این پنج عضو منتخب تامل می کنیم:  نفر اول که بیشترین آرا را به خود اختصاص داد حسن وطن خواه است، تنها فرد با سابقه عضویت در شورای شهر می باشد، دارای مدرک کارشناسی الهیات و معارف است و به عنوان یک فرهنگی ۲۷ سال سابقه خدمت در حوزه آموزش و پرورش شهرستان را در کارنامه دارد.
او در کنار امور شغلی خود با فعالیت ویژه اش در مسئولیت های مختلف بسیج و امور مردمی و جهادی به گفته شهروندان رودانی همیشه در میدان بوده و می توان به  سابقه فعالیت ورزشی اش هم اشاره کرد.
وی در تبلیغات خود ، هدف خود را از ورود به صحنه انتخابات شورای شهر لبیک گفتن به فرمان مقام معظم رهبری عنوان کرده  و گفته است: وقتی رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب بر لزوم نقش آفرینی جوانان در صحنه های مهم کشور تاکید کردند این مهم را با توجه به توانایی های لازم بر خود فرض دانستم.
وی رسیدگی به اموری همچون ایجاد فضاهای ورزشی و فرهنگی ، فضای سبز ، خدمات عمرانی و خدمات شهری، بازگرداند روحیه نشاط و امید به آینده در جامعه شهری،مبلمان شهری و زیبا، ایجاد تحول در منابع درآمدی شهرداری، توزیع متوازن خدمات در محلات را برخی از برنامه های خود در شورای شهر عنوان کرده است.
نفر دوم در لیست منتخبان شورای شهر مصطفی نجفی است، یک جوان فرهنگی دیگر با عنوان های موفقیت آمیز مختلف در حوزه آموزش و پرورش که در کنار اینها نیز باید به پرونده درخشان او در حوزه ورزش اشاره کرد. مصطفی نجفی پرچم دار ورزش تنیس روی میز در رودان است و با قرار گرفتن در جایگاه دوم منتخبان شورای شهر رودان  عملا مشخص شد از سوی ورزشکاران ، فرهنگیان و عامه مردم از مقبولیت خاصی برخوردار است.
وی نیز مهمترین برنامه های خود را تلاش برای شفافیت امور شورا و شهرداری، تشکیل کارگروه های تخصیص، نگاه ویژه به محلات کمتر توسعه یافته، ارایه برنامه نظام مند برای رفع معضلات شهری، پیگیری مطالبات مردمی در مناطق مختلف شهر، گسترده‌ کردن خدمات اجتماعی، فرهنگی ، ورزشی و اقتصادی به صورت محله محور، تلاش برای تقویت ورزش های بومی و محلی و ارتقاء فضاهای ورزشی و پیگیری برای مبدل شدن رودان به قطب سرمایه گذاری را عنوان کرده است.
مصیب داوری سومین نفر لیست منتخبان شورای شهر رودان است، جوانی با سابقه درخشان در عرصه فرهنگ و هنر، او با شعار سلام بر تحول و شهر سبز به میدان انتخابات آمد. و برخورد با هرگونه فساد و تحقق عدالت،راه اندازی کارگروه بانوان، سازماندهی فعالیت علی ورزشی و فرهنگی ، تقسیم عادلانه توسعه شهری، تحول بافت های فرسوده، همکاری با قرارگاه طرح تحولات محلات، توجه به ظرفیت های فرهنگی، دینی و مذهبی و تلاش برای احداث فرهنگسرا در محلات، ایجاد گذر گاه های فرهنگ و هنر، استفاده از ظرفیت نخبگان حوزه ها مختلف برای پیشرفت شهر، توجه به زیبا سازی شهر با مبلمان مدرن و مطالبه گری خواسته های مردم وتلاش برای بزرگداشت نام رودان از مهمترین  برنامه وی برای تحول در شهر می توان عنوان کرد.
نفر چهارم این لیست عباس جاودان است ،شاغل در حوزه قضایی شهرستان و تحصیلکرده رشته حسابداری و مدیریت مالی، جوان دیگری که شهروندان رودانی قطعا وجود را برای پیگیری مسایل حقوقی شهر خود لازم دانسته و برای عضویت در پارلمان شهر انتخابش کرده اند.
عباس جاودان نیز تشکیل شورای محلات، تشکیل شورای بانوان، تشکیل کمیسیون ورزش و جوانان، تشکیل کمیسیون عمران و استفاده از ظرفیت نخبگان شهر سازی، تشکیل کمیسیون فرهنگی، تشکیل کمیسیون زیبا سازی شهری، پرداختن به مدیریت پسماند و پرداختن به عمران شهری با پیگیری پروژه های نیمه تمام و مبلمان شهری مدرن را از مهمترین برنامه های خود در شورای شهر مطرح کرده است.
ولی الله واحدی نفر پنجم منتخب شورای شهر رودان است. جوان دیگری که با تحصیلات کارشناس ارشد مدیریت با گرایش تحول پای به کارزار انتخابات شورای شهر رودان گذاشت  تا با سوابق فعالیت های احتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی نظر مردم را برای راهیابی به کرسی شورای شهر رودان جلب کند.
وی هدفش را از آمدن به میدان خدمت برای مردم را توسعه پایدار شهری، بهره گیری از توان و تخصص نخبگان، شفافیت و پاسخگویی در امور، حلب مشارکت در توسعه محلات و عمران شهری با تکیه خرد جمعی و اصول شهر سازی عنوان کرده است.
وی در کنار این برنامه ها تدوین سند توسعه شهر رودان را نیز در پانزده فصل برای ایجاد تحول در این شهر را به گفته خود در دست دارد.
خدمت گذاری به مردم در نظام اسلامی یک توفیق الهی است
حجت الاسلام مهدی دری در نشست با منتخبان شورای اسلامی شهر رودان خطاب به این جوانان  با اشاره به اعتماد مردم به منتخبان خود ، این اعتماد را مسئولیت بزرگ و سنگین دانست.
دری بر لزوم ایجاد وحدت در مجموعه شورای شهر تاکید کرد و گفت: قطعا همدلی و همراهی در تمامی امور موجب ارتقاء امور شهر خواهد شد. وی ادامه داد: شهر رودان همچون لقب اش  یعنی بهشت جنوب باید مبدل به یک شهری نمونه شود.
دری تصریح کرد: درخشش شورای شهر با یک عملکرد خوب و ماندگار باعث آوازه نام رودان خواهد شد.
وی افزود: شورای شهر جوان رودان باید در تمامی مسایل با همدلی باعث پیشرفت و رونق روادن شود. وی اضافه کرد: خدمت برای مردم یک توفیق الهی برای رسیدن به اوج از نظر مادی و معنوی است.
وی بر لزوم انتخاب یک شهردار توانمند کارآمد تاکید کرد و گفت: قطعا وجود یک فرد موثر و اصلح باعث رونق امور در شهر خواهد شد.
وی با اشاره به ترکیب جوان در شورای شهر رودان آنرا مایه مباهات و امید شهروندان رودانی برای آینده درخشان رودان زیبا دانست.
امام جمعه رودان ادامه داد: جوان شور و اشتیاق فراوان برای خدمت گذاری دارد که این مهم در وجود شما جوانان موج می زند.
وی گفت: استفاده از تمامی ظرفیت ها برای عمران و آبادانی باید در اولویت قرار گیرد و تحول در اولویت اول کار شورای شهر قرار گیرد.
دری با بیان اینکه مردم رودان در دوران دفاع مقدس دین خود را به انقلاب با اهدا شهدا ، جانبازان و ایثارگران فراوان ادا کرده اند و باید حالا باید با خدمت گذاری قدر دان آنها شد.
وی تاکید کرد: توجه به تمامی محلات شهر رودان و توزیع متوازن خدمات شهری مهمترین اصل در خدمت گذاری است و قطعا به محلات ضعیف تر باید نگاه بیشتری شود.
امام جمعه رودان بر لزوم حضور شورای شهر در بین مردم محلات با سعه صدر تاکید کرد و گفت: مردم داری مهمترین ویژگی یک شورای شهر خوب است. وی همچنین بر لزوم توجه به بزرگان و نخبگان در رودان نیز تاکید کرد و گفت: همفکر و هم اندیشی با اقشار مختلف مردم می توانند راه پیشرفت شهر را باز کند.
امام جمعه رودان تصریح کرد: ایجاد صمیمیت در  محیط شورای با استفاده از اعضای شورای شهر گذشته می تواند باعث رونق در توسعه شهر شود.
مهدی دری  ایجاد خلاقیت و نوآوری در پیگری امور شهر را دیگر نیاز شورای شهر عنوان کرد.
وی ارتقاء مبلمان شهری را با استفاده از نمادهای مختص شهر رودان را یک نیاز اساسی در رودان  دانست و گفت: شورای شهر برای شناساندن ظرفیت ها شهر تلاش کنند.
همدلی و خدمت صادقانه رمز موفقیت شورا است
سرهنگ عبدالله صادقی در دیدار با جوانان منتخبان شورای شهر رودان با تبریک میلاد امام رضا علیه السلام، حضور جوانان در ترکیب شورای شهر  را گامی محکم برای تحقق گام دوم انقلاب در رودان دانست. 
وی افزود: قطعا آینده کشور در دستان نسل جوان است و خوشبختانه این رخ داد را در انتخابات شوراهای اسلامی در شهرها کشور بویژه رودان شاهد بودیم. وی افزود: با وجود چنین جوانانی در شورای شهر قطعا انتظارات برای تحقق مطالبات مردمی بیش از گذشته خواهد بود. صادقی وجود برخی مشکلات در شهر رودان را زیبنده این دیار ندانست و گفت: با وجود روی کار آمدن یک تیم یک دست و جوان ، ان شا الله همگی برای رفع مشکلات یک تیم باشید. وی منتخبان شورای شهر رودان را به اتحاد، همدلی و وحدت برای پیش برد اهداف مردم توصیه کرد.
وی تاکید کرد: شوراها اگر به وظایف خود بویژه انتخاب یک شهردار کارآمد توجه کنند قطعا آینده درخشانی در انتظار شهر خواهد بود.
فرمانده سپاه رودان گفت: حفظ ارتباط تنگاتنگ با مردم از ویژگی ها بارز یک شورای شهر قوی است و باید توجه به مطالبات و خواسته ها تمام مردم در دستور کار باشد.
وی با اشاره به اینکه مردم رودان دارای روحیه انقلابی و ایثارگری هستند و این را با اهدا کردن بیش از ۲۱۰ شهید گلگون کفن هستند به اثبات رسانده اند و شایسته نیست رودان در برخی آسیب های اجتماعی در رتبه اول باشد.
وی در ادامه خواستار توجه به مقابله با معضلات اجتماعی از سوی منتخبان شورای شهر رودان شد و گفت: این آمادگی را برای ورود به این حوزه از سوی بسیج داریم.
فرمانده  سپاه ناحیه رودان خواستار دوری از بحث های سیاسی حزبی و جناحی از سوی منتخبان مردم شد و گفت: باید اولویت های شهری سرخط برنامه ها تان باشد.
وی تاکید کرد: باوجود جوانانی چون شما مردم در انتظار دیدن تغییر هستند و تلاش کنید مطابق با رهنمودهای مقام معظم رهبری این امر محقق شود.
وی بر لزوم ایجاد و رونق روحیه فرهنگی ، ورزشی و اجتماعی در  رودان تاکید کرد و گفت: از تمامی ظرفیت ها درکنار توانمندی های خود برای پیشرفت شهر استفاده نمایید.
وی در پایان به سخنان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد و گفت: ایشان به انجام کار برای رضای خدا همواره تاکید می کردند و نه کار برای افراد و اشخاص، قطعا کاری که برای رضای خدا باشد خداوند آنرا جاودانه و ماندگار خواهد کرد.
اگر در ادامه به وظایف یک شورای شهر پویا و کارآمد بنگریم در خصوص ویژگی های شورای شهر به موارد زیر خواهیم رسید:
۱- داراي روحيه كار جمعي و تشكيلاتي: تعالي و اعتماد به نفس بالا يكي از ويژگي مهم براي عضو شوراست. چنين فردي به راحتي مي تواند به كار و تصميم جمعي پايبند باشد. اين پايبندي تنها به پذيرش راي جمع نيست كه اين از بديهيات است. آن چه مهم است حفظ همگرايي و روحيه همكاري در كنار پايبندي به اصول و عقايد منطقي و شخص مي باشد.
۲-مشاوره پذير: شوراي شهر داراي كميسيون هاي مختلفي است كه هركدام به نحوي به امور شهر مي پردازند. اعضاي آن كميسيون ها بايد با منطق توجه به تخصص گرايي، استفاده از صاحب نظران و اهل فن انتخاب شوند. كمسيون هاي شوراي شهر جاي افرادي توانمند است كه بتوانند به اعضاي شورا خوراك فكري و ايده هاي عملي مناسب داده و براي حل مشكلات شهر راهگشا باشند.
۳- مسئوليت اجتماعي بالا: اعضاي شوراي شهر به مانند مديران يك جامعه بايد داراي مسئوليت اجتماعي بالا باشند و در واقع بتوانند الگوي ساير افراد و آحاد جامعه باشند. اين بدان معناست كه آن ها بايد با عملكرد مثبت، اخلاقي و كارايي و اثربخشي بالا همين روحيه را به محيط تزريق نمايند. عدم برتري منافع شخصي و رفاقتي بر منافع شهر در تصميم گيري ها و انتخاب ها، حفظ استقلال و عزت نفس در شرايط بحراني از جمله ويژگي هاي مهم يك عضو شوراست. عضوي كه بنا بر هر دليلي مهر و امضاي خود را در اختيار ديگران قرار مي دهد قاعدتا نمي تواند نماينده مناسبي باشد.
۴- تخصص و اطلاعات كافي:اينكه بگوييم يك عضو شوراي شهر حتما بايد داراي يك تخصص به مانند مهندسي عمران يا شهرسازي باشد، عبارت صحيحي نيست. در يك شوراي شهر تلفيقي از تجارت و تخصص هاي مرتبط لازم است از مهندسان حوزه عمران و شهرسازي و معماري گرفته تا جامعه شناسان و حقوق دانان. موضوع و بحث اينجاست كه شخصي كه مي خواهد عضو شوراي شهر شود بايد در درجه اول به قوانين و وظايف و نيز به ميزان لازم به تخصص ها و امور اجرايي شهر احاطه كافي داشته باشد. همچنين در مورد مشكلات متفاوتي كه در شهرش وجود دارد در زمينه هاي مختلف بتواند با استفاده از مطالعه و تخصص خودش و نيز نظر مشاوران، صاحبنظر بوده و تصميم صحيح اتخاذ نمايد.