فاصله بین عقد و عروسی
  • فرهنگی

  • خرداد 21، 1399 - 12:23


فاصله بین عقد و عروسی

فاصله زیاد در زمان عقد و طولانی بودن آن مشکلات و آسیبهای جدی در مسیر زندگی زوجین ایجاد می کند .هرچند تعدادی از خانواده ها از اول تصمیم می گیرند تا مدتی بعد از عقد ،عروسی به تاخیر بیفتد وبین  آن فاصله ایجاد شود جهت سرو سامان دادن به مسائل زندگی که این فاصله ها مشکلات عدیده برای زوجین بوجود می آورد.
یک قانون خاصی وجود ندارد که تعیین کنیم که چه مدت لازم است فاصله بین عقد و عروسی که این امر بستگی به شرایط زندگی و توافقات طرفین و خانواده ها دارد. اما توصیه روانشناسان و مشاوران خانواده 6 ماه تا یکسال فاصله را مطلوب می دانند .چرا که هرچه طولانی ترشود خطرات و پیامدهای منفی آن زیاد می باشد.دلائلی که بخاطر طولانی شدن دوران عقد مطرح می کند نمونه های از آن اشاره می شود:
1-دلایل تاخیر در ازدواج
یک باور اشتباه که در بعضی مناطق رسم است، علت آن آشنایی بیشتر زن و شوهر مطرح میکنند. وقتی یک دختر و پسر به صورت شرعی و قانونی عقد کردن به عنوان زن و شوهر هستند اگر بنا باشد بیشتر آشنا شوند باید قبل از عقد با تحقیق و چشم باز انتخاب می کردند و دوران نامزدی با رعایت مسائل شرعی آشنایی و شناخت طرفین به صورت دقیق انجام می گرفت و بعد از عقد در صورت وجود مشکل و عدم شناخت کافی وپشیمانی به راحتی نمی توانند از هم  جدا شوند و جدا شدن بمنزله طلاق است که خود طلاق آسیب و خسارت های غیر قابل جبران برای دو طرف مخصوصا خانم ها به وجود می اورد، پس اشنایی ها باید قبل از عقد با رعایت حفظ حریم و مسائل شرعی باشد.
2-رسیدگی و  سروسامان دادن به کارها
فاصله در نظر گرفته شده جهت تهیه جهیزیه ،تمام شدن سربازی ،تمام شدن درس دانشگاه ، تامین مسکن ،که بعضا چندین سال طول می کشد و آن دوران طلایی عقد تا عروسی تبدیل به جهنمی می شود که همه خانواده ها در آن می سوزند  باید برنامه ریزی صحیح انجام داد که بعضی از انها قبل از عقد انجام داد و با شرایط آسان گرفته شود از طرف خانواده دختر.
3-اتفاقات غیرارادی
فوت یکی از بستگان ،مشکلات مالی،بیماری ، مسافرت که به صورت ناگهانی رخ می دهد در این زمان با توافق و همراهی همسر باید مدیریت شود و تا جایی که ممکن است از تشریفات زائد کاسته شود و به حداقل ها بسنده کرد.
4-عدم وجود قانون خاص و عدم الزام جهت دوران عقد
بعضا بخاطر رابطه جنسی میان دختر و پسرو تامین نیاز های جنسی در دوران عقد تشکیل زندگی و زیر بارمسئولیت رفتن سرباز می زنند و برای آقایان بعضا تشکیل زندگی سرد می شود و آنچه می خواستند در دوران عقد بدست آورده اند و هیچ عجله ای ندارند بنابر این رابطه جنسی باید گذاشته شود برای عروسی.
5-لجبازی و خلف وعده
بخاطر عدم تعهد یا برآورده نشدن شروط ،زن و شوهر با هم توافق می کنند هر کدام سهمی از تامین زندگی بر عهده بگیرند قولهای از طرف اقا داده می شود به هر نحو محقق نشده است خانم تعهدی کرده محقق نشده است و...مکان زندگی توافق صورت نگرفته برای اینکه هر کسی حرف خود را به کرسی بنشاند لجبازی می کنند و عروسی به تاخیر می افتد.

آسیب هایی که با طولانی شدن دوران عقد ایجاد می شود :
1-عدم وجود حریم خصوصی
معمولا در دوران عقد پسر و دختر علی رغم زن و شوهر بودن جدا از هم در کنار والدین زندگی می کنند و زوجین حریم خصوصی ندارند بهمین خاطر هر اتفاقی بین آنها می افتد خانواده ها باخبر می شوند اگر درگیری لفظی پیش بیاید قهرکنند و ...از چشم خانواده ها مخفی نمی ماند هر چند طرفین راضی به پخش شدن آن نیستند اما راهی وجود ندارد.


2-دخالت اطرافیان
وقتی برای زن و شوهر حریم خصوصی وجود نداشته باشد اطرافیان به خود اجازه می دهند در شئونات جزئی آنها دخالت کنند بعنوان دلسوزی ،نصیحت کننده وخیرخواهی  اظهار نظر می کنند که این دخالتها صمیمیت بین زوجین کاهش می یابد و مدیریت زندگی از دست آنها خارج می کنند.
3-برقراری روابط جنسی
عقد طولانی مدت برای خیلی از زوجین باعث می شود رابطه جنسی برقرار کنند هرچند حق طبیعی آنها می باشد و مشکلی وجود ندارد البته رعایت سنتها و مسائل خانوادگی باید داشته باشند اگر در این دوران مشکلی ایجاد شود و تصمیم به جدایی بگیرند پیامدهای منفی مخصوصا برای خانم بسیار زیاد است و مشکلات عدیده روحی و روانی به وجود می اید.
راهکارهای مناسب برای مدیریت شرایط عقد در مدت طولانی:
1-فاصله با خانواده ها رعایت کنید
بعضی خانم ها بعد از عقد و قبل از عروسی اکثر اوقات در خانه مادر شوهر و بستگان زوج زندگی می کنند به صورت افراطی از خانه جدا شده و مانند آهن ربا به آقا می چسپد و برعکس آن ، حرمتها حفظ  نمی شود و رعایت نمی شود دخالتها شروع می شود به خود  حق می دهند در همه کارها اظهار نظر یا دخالت کنند که موجب کدورت می شود ،پس رفت و آمد مدیریت کنند و برای خود قانون وضع کنند و حریم ها حفظ نمایند.
2-حد و مرزها از اول مشخص شود حرمت والدین و بستگان حفظ شود و در صورت دخالت اطرافیان تذکر داده شود.
حد و مرز مسائل جنسی، مدیریت مالی و مسافرتها مشخص کنید و هر دو به آن پایبند باشید.هنگامی که عقد طولانی می شود قدردان خانواده ها باشید که شرایطی فراهم نمودند که به زندگی اینده آسیبی نرسد و اینکه آنها را تحمل کرده اند متوجه بشوند .       


احمد غلامی
کارشناس ارشد مشاوره خانواده