فرهنگ و هنر رودان نیازمند نگاه دقیق و عمیق مسئولان
  • فرهنگی

  • اردیبهشت 08، 1400 - 14:09


بانوی هنرمند رودانی:

فرهنگ و هنر رودان نیازمند نگاه دقیق و عمیق مسئولان

حامد آزادی- دریای اندیشه؛ بهشت جنوب با هنرمندانش شهره هرمزگان است، هنرمندانی که با هنر خود نقش و نگار این سامان در پهنای خلیج فارس و ایران عزیز شده اند. امروز دریای اندیشه پذیرای بانوی هنرمند از این خطه هنر خیز رودان است که صحنه تئاتر را حتی در سخت ترین شرایط هم حفظ کرد تا هنر و علاقه اش بر همگان به اثبات برسد. او هم اکنون با تشکیل خانواده ایی تمام هنری استوار راه سراسر موفقیت خود را دنبال می کند و معتقد است که اگر مسئولان نگاه ویژه ای به هنر و هنرمندان بهشت جنوب داشته باشند شاهد شکوفایی بی بدیل هنر این دیار و فتح شدن تمامی سکوهای افتخار توسط فرزندانش خواهیم بود. گفتگو جذاب دریای اندیشه را با این بانوی هنرمند و موفقیت رودان باهم می خوانیم.

لطفا خودتان رو معرفی کنید؟

عاطفه اقتداری هستم،متولد اردیبهشت ماه ۱۳۷۱ در  رودان.

از چه دورانی به تئاتر رو آوردید؟

از سال ۱۳۸۶ کار هنر رو شروع کردم،اوایل پشت صحنه فیلم کوتاه بودم و دو سال بعد بازیگری تئاتررا به صورت حرفه ای با نمایش لک لک پاشکسته شروع کردم.

بازیگری را زیر نظر کدام یک از کارگردانان رودانی آموختید ؟

من با آقای مصیب داوری کار هنر را شروع کردم و تا الانم با ایشان در حال همکاری میباشم.

اولین جشنواره ایی که در آن شرکت کردید چه بود و در چه نمایشی حضور داشتید؟

من با نمایش کفشداری در اولین جشنوار ملی تئاتر کودک رضوی حضور یافتم و به یاری خداوند در همان جشنواره مقام اول بازیگری زن را دریافت کردم.

کمی از نمایش هایی که تاکنون در آن نقش ایفا کردید بگویید؟

بنده در نمایش های من نمیخوام انگور باشم که باز هم در جشنواره رضوی مقام سوم را دریافت کردم، نمایش فاطمه عنبر،نمایش نایبند، نمایش خیابان های دوست داستنی ، نمایش اشک های خدا شور نیست، نمایش عکاس باشی لیرشاه و......، و اخرین نمایشی که قبل از کرونا به روی صحنه بردیم نمایش بریم بریتانیا بود که در جشنواره استانی حضور داشت که هم در بندرعباس و هم در شهرستان رودان به مدت ۲شب و ۳۰ سانس به روی صحنه رفتیم.

وجه تسمیه جولاسک که نام گروه هنری تان است،چیست؟

نام گروه ما جولاسک به معنای( یک پرنده رنگیِ بومی) است که به سرپرستی آقای مصیب داوری از سال ۸۸ اداره میشود.

کمی از فعالیت هایتان در صدا و سیما بگویید؟

من بعد از نمایش کفشداری در جشنواره رضوی همکاری خودم را در سازمان صدا وسیما به عنوان مجری، بازیگر در برنامه ویژه کودک و نوجوان شروع کردم و همچنان هم ادامه دارد

و بچه ها مرا به نام خاله گل ابریشم می شناسند.

بیشتر به کار در چه مضامینی علامند هستید؟

 من بازی در تئاتر را خیلی دوست دارم و به عنوان یک بازیگر بازی در ژانر های مختلف ونقش های متفاوت را دوست دارم و از نمایشی لذت میبرم که بتوانم  نقش را درست ایفا کنم وشاهد لبخند تماشاگرانی باشم که با رضایت سالن تئاتر را ترک می کنند و این روزها دلم حتی برای دیدن یک اجرای تئاتر بی دلهره تنگ شده است.

با کدامیک از کارگردانان رودان بیشتر کار کرده اید؟

من کل رزومه کاریم با  آقای داوری است.به دلایل مختلف چون من حتی در دوران بارداری هم بازی در  تئاتر را همچنان ادامه دادم و از انجایی که بنده همسر اقای داوری هستم ترجیح دادم در این سال ها با خود ایشان کار کنم چون واقعا کارگردانی خوب و کاربلد و حرفه ای هستند و همیشه از اینکه استاد و همسر بنده هستند بسیار خرسندم وبه ایشان افتخار می کنم.و برای اینکه بتوانم بشرا (دخترم)صرو هم از ۲سالگی  به تمرینات تئاتر و هم به سازمان صدا و سیما ببرم بی شک فقط پدرش میتونست یه دختر بچه رو در تمرینات و اجرا تحمل کند.

ایا تحصیلات دانشگاهی را هم در حوزه هنر آموخته اید؟

نه متاسفانه، رشته تحصیلی من حسابداری است و هیچوقت هم علاقه ای بهش نداشتم و به اصرار خانواده رشته گرافیک را رها کردم و این رشته را ادامه دادم و الفبای بازیگری را از آقای داوری آموختم.و چون آقای داوری تحصیلات ارشد کارگردانی نمایش رو دارند بنده در این سال ها مثل یک دانشجوی بازیگری از ایشان آموختم.

زندگی در کنار یک هنرمند چگونه است؟

برای من که خودم هم عضو کوچکی از خانواده هنرمندان هستم بسی لذت بخش است و سعی کردم هر روز چه در زندگی شخصی و چه کاری هنرمند باشم و بتوانم با عشق زندگی کنم.

بنظر تان کمبودهای تئاتر در رودان چیست؟

 در شهرستان رودان حداقل هر بخش نیاز به یک سالن و پلاتوی نمایش داره که اگرمیخواهیم تئاتر و نمایش در این شهر رشد کند باید به زیرساخت های آن توجه کنیم جدا از سالن تئاتر در رودان سالن سینما هم نیست که به نظر بنده نبود سینما در شهرمشکل اساسی است که باید به آن توجه شود و این روزها ما هنرمندان جز قشر آسیب پذیر جامعه شدیم.

- کمبود کلاس های آموزشی ؛ برای کسانی که تازه میخواهند وارد این عرصه شوند، یا حتی خودِ ما که سال هاست داریم کار می کنیم.

چرا طی این سالها شاهد کوچ گروه های تئاتر رودان به شهرهای دیگر استان بوده ایم؟

بیشتر به دلیل همین مسائلی که ذکر کردم و اینکه بندرعباس به همین دلایل مکان بهتری برای پیشرفت ،فعالیت  و دیده شدن هنرمندان مبدل شده است.

رودان به لحاظ استعداد و پتانسیل بازیگران توانمند در هرمزگان زبانزد است، آیا طی این سال های برای کشف استعدادهای جدید تلاش شده است؟

گروه های نوپای تئاتری در شهرستان اعضا و بازیگران جوانی را جذب کردن که بازخورد این اتفاق خوب را در جشنواره مونولوگ اخیر شاهد بودیم و درخشش بازیگران جوان شهرستان را دیدیم و قطعا درخشش بیشتر آنها را در آینده خواهیم دید.

 

چه راهکارهایی را برای ورود علاقمندان به این هنر پیشنهاد می کنید؟

من توصیه می کنم کسانی که به بازیگری علاقمند هستند اول سختی های این کار را بشناسندو با چشم باز این رشته را انتخاب کنند چرا که رشته های هنر به خصوص بازیگری تلاش میخواد و جسارت و باید در این مسیر با شجاعت به سمت هدف که همان تعالی هنری است گام برداریم.

در کل مشکلات تئاتر رودان را در چه چیزهایی می دانید؟

تئاتر رودان در این سال ها فارغ التحصیلان زیادی را در رشته تئاتر به استان معرفی کرده است ولی آنطور که باید از آنها استفاده نشده است و باز هم میگویم که بحث آموزش باید در رودان به طور جدی دنبال شود چرا که شرایط آن در شهرستان هموار است شهرستان رودان برخلاف دیگر شهرستان های استان مشکل کمبود اساتید تئاتری را ندارد و باید به نحو شایسته از آنها بهره برد.

چگونه می توان از این مشکلات گذر کرد؟

حمایت،یکی از ارکان موفقیت هنرمندان یک شهر است.

در این سال ها هنرمندان استان از عدم حمایت مسئولان رنج برده اند و میبرند که لازم است نگاه مسئولان و متولیان فرهنگ و هنر به این مقوله عمیق تر و دقیق تر باشد.

با جلسات متعدد همفکری و مشورت و اینکه هنرمندان را به عنوان یک قشر فرهیخته بپذیریم و بدانیم که راه گذر از بسیاری مشکلات اجتماعی و آسیب های آن بهره بردن از تولیدات فاخر فرهنگی و هنری است. تا وقتی نگاه مان به هنر و هنرمند سطحی باشد مشکلات به قوت خود باقی خواهد ماند.

 به عنوان یک هنرمند از نهاد های متولی فرهنگ و هنر در  شهرستان چه انتظاری دارید؟

هنرمند انتظار و توقعی ندارد فقط دوست دارد که مسیر و جاده و تولیدات هنری هموار شود، هنرمند نباید برای تولید یک اثرهنری خون دل بخورد.

هنرمندان را اگر درک کردیم میتوانیم تولیدات آن ها رو به عنوان چراغی پر فروغ که میتونه یک شهر رو روشن کنه بپذیریم.

زیباترین خاطره دوران هنریتان ؟

یکی از خاطرات خوبِ من بازی در  نمایش دیوار به نویسندگی علیرضا نادری و کارگردانی مصیب داوری بود که در دوران بارداری درآن بازی کردم است. شرایط خیلی سختی بود ؛ تصور کنید یک زن باردار که با یک بچه شش ماهه توی شکم روی صحنه بازی کند و فقط یک‌مادر میتونه حال اون لحظات من رو درک کند....

و بشرا دخترک زیبای من انشاالله در آینده در یک اجرا رو به روی هم بازی کنیم و من به عنوان مادر و پارتنر از بازی قشنگش لذت ببرم.

چند تن از بهترین دوستانتان را نام ببرید؟

بچه های گروه جولاسک به واسطه کارهای تئاتری که با هم داشتیم از دوستان خوب من هستن و خوشحالم که در کنار هم برای رشد جولاسک و تئاتر استان تلاش می کنیم

امیدوارم که همیشه در کنار هم سالم و سلامت باشیم..

و حرف آخر تان ؟

 تا رسیدن به قله راه زیادی داریم ،ولی امیدوارم در این مسیر مشکلات اقتصادی،معیشتی و نان شب ما را از پا در نیاورد.

همدیگر را دوست داشته باشیم وهوای هم را داشته باشیم

به امید روزهای خوب و به امید بالندگی هرمزگان و هرمزگانی...