سالهاست موضوع تصادف با شترهای سرگردان به دغدغه اصلی رانندههای جادههای جنوب تبدیلشده و رانندگان معتقدندآنچنانکه بایدوشاید اقدامی صورت نگرفته است و همچنان شاهد مرگومیر مردم در برخورد با این حیوان هستیم.
طیبه زردشت
برخورد با شتر در جاده های شرق استان هرمزگان به خصوص جاده شهرستان میناب به جاسک و سیریک به روال عادی حوادث جاده ای در این استان تبدیل شده است و به نظر می رسد زنگ خطر این عادی انگاری مرگ مسافرین جاده ای با شتر های سرگردان برای مسئولین دیر زمانی است در استان به صدا درآمده اما گوش شنوایی برای آن وجود ندارد.
به گزارش روزنامه دریای اندیشه تنها در مرداد ماه سال جاری بیش از 5 مورد تصادف منجر به مرگ با شترهای سرگردان در جاده های شرق استان هرمزگان به وقوع پیوسته و باعث داغدار شدن تعدادی از خانواده ها و از بین رفتن جان شهروندانمان شده است.
در چند سال اخیر روزی نیست که خبری از تصادف خودرو ها با شترها نشنویم، شترهای بدون ساربانی که در بیابان ها رها شده و آنها نیز به سمت جاده ها هدایت شده و موجب به وجود آمدن لحظات سخت و دلهره آوری برای رانندگان در این جاده ها می شوند، جاده هایی که با وجود این شترهای سرگردان، یک لحظه غفلت راننده باعث از دست دادن جان خود و دیگر سرنشینان همراهش خواهد شد و بخاطر قامت شتر در اغلب این موارد، تصادف منجر به مرگ می شود.
این تصادفات جاده ای در شرق استان در واقع به یک تراژدی، داستانی غم انگیز و متاسفانه اخیرا اتفاقی عادی تبدیل شده است که به غیر از موضوع شترهای سرگردان نشان دهنده وضعیت نابسامان جاده های این محور نیز می باشد، هر چند که سایر جاده های استان هم وضعیت خوبی ندارند و در برخی از محورهای دیگر نیز بدلیل همین وضعیت اسفناک جاده ها شاهد تصادفات مرگباری هستیم.کمبود علائم هشداردهنده، عرض کم ، نبود نور کافی جاده ها، عدم وجود گاردریل یا فنس جهت جلوگیری از عبور شترها از وسط جاده و همچنین نداشتن پلاک و شبرنگ برای شترها که دلیل بی توجهی ساربان و صاحبان شترهاست همه و همه از عوامل این تصادفات جاده ای محسوب می شوند.
صنعت شترداری با توجه به برخورداری از موقعیت مناسب و شرایط خوب استان هرمزگان برای پرورش شتر، دارای مزیت های اقتصادی بسیاری نیز است و معیشت مردم برخی مناطق استان به خصوص در سیریک و جاسک از طریق پرورش شتر تامین می شود ولی این شترها با غفلت ساربانان با عبور از جاده های اصلی و بین شهری امنیت مسافران و رانندگان را به خطر انداخته و متاسفانه در چندین سال اخیر با رهاسازی این حیوانات باعث به وجودآمدن حوادث ناگوار جاده ای شده است.
با وجود این تعداد از تلفات جاده ای در استان آیا زمان آن نرسیده که مسئولین فکری برای ایجاد زیرساخت های مطلوب تر، در جاده های استان به ویژه شرق هرمزگان داشه باشند؟ آیا مسئولی نمی خواهد برای ساماندهی کردن این شترها که ناخواسته بلای جان مردم شده اند کاری انجام دهد؟ دولت ها یکی پس از دیگری می آیند اما مشکلات مردم همچنان پابرجاست و کسی برای حل آنها هیچ اقدامی نمی کند.
البته باید به این نکته هم اشاره کرد به طور قطع ساربانان و صاحبان شترها نمی خواهند تصادفی اتفاق بیفتد اما آنها هم در این امر مقصر هستند چون شترهای خود را در بیابان برای چرا رها می کنند در صورتی که هیچگونه پلاک و یا شبرنگی همراه شتر ها نیست و همین باعث سرگردانی شترها در جاده شده و جان رانندگان و مسافرین را با خطر بسیاری مواجه کرده است.
به گزارش دریای اندیشه راه های پیشنهادی مقابله با این معضل این است که در مرحله اول باید شترهای سرگردان را که در جاده ها هستند شناسنامه دار کرد به صورتی که بتوان صاحب شتر را تشخیص داد چون در حال حاضر با توجه به اینکه شترها دارای صاحب هستند اما در زمان وقوع تصادف، صاحب شتر از این مسئولیت شانه خالی می کند و منکر این میشود که مالک شتر است ، در مرحله بعد نیز باید گله های شتر همراه با ساربان باشند تا هدایت آنها به گونه ای مناسب انجام شود و ساربان هر گله از ورود شترها به جاده ممانعت کند و یا اینکه محوطه هایی حصار کشیده شده در اختیار پرورش دهندگان شتر قرار داده شود تا ساربان ها آنها را از سطح بیابان های استان جمع آوری کرده و در محل های مخصوص از آنها نگهداری کنند.
هر چند به عمق این ماجرای غم انگیز که ورود کنیم متوجه این موضوع مهم نیز می شویم که متاسفانه علاوه بر همه مسائل عنوان شده با این واقعیت تلخ نیز روبرو خواهیم شد که خودرو های تولید داخل نیز دارای ایمنی و استقامت کافی نیستند و با برخورد شتر با این خودروها در بیشتر موارد تمام سرنشینان خودروی مثلا پراید جان خود را از دست می دهند و هم اینکه باعث خسارت به صاحبان شترها می شود.
به گزارش دریای اندیشه به نقل از خبرگزاری فارس سرهنگ اسماعیل تنها جانشین رئیس پلیس راه استان هرمزگان عنوان کرد: دو درصد از تصادفات جاده ای در این استان را تصادف با احشام در جاده ها تشکیل می دهد و 72 درصد از این تصادفات در شب اتفاق می افتد که بیشترین علل وقوع این تصادفات عدم توجه به جلو از سوی رانندگان، رها کردن احشام و سهل انگاری در نگهداری آنها و یا قصور سازمان های مسئول به وسیله کارشناس تصادفات پلیس راه تشخیص داده شده است.
وی اظهار داشت: رنگ شتر قابلیت دید بالا را ندارد و رانندگان و مسافرین جاده ای معمولا دیر متوجه حضور شتر در سطح راه می شوند پس در شب از نور بالا استفاده کنیم و در صورت مشاهده شتر ضمن توقف با فاصله به وسیله فلاشر یا جفت راهنما دیگر رانندگان را نیز از حضور شتر در جاده مطلع کنیم.
استان هرمزگان 21 هزار نفر شتر دارد که 13 درصد جمعیت شتر کشور را دارا بوده و رتبه سوم را بعد از استان های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی داراست که 40 درصد از این تعداد شتر متعلق به شهرستان های سیریک و جاسک هستند.
موضوع شترهای سرگردان و تصادف با آنها که به معضلی پایدار و عادی در جاده های هرمزگان به ویژه جاده های شرق استان تبدیل شده و قاتل جان شهروندان شده است نیاز مبرم به تصمیم گیری های درست و بنیادی از طرف مسئولین مربوطه دارد چون این معضل، دغدغه ای بزرگ و مهم برای اهالی این مناطق شده و برای امنیت بیشتر این جاده ها و جلوگیری از تصادفات بیشتر خواستار رفع هر چه سریعتر این معضل هستند، امیدواریم این مشکل اساسی که با جان و مال مردم ارتباط دارد مانند خیلی از مشکلات دیگر جامعه برای مدیران و مسئولین استانی عادی نشود و تا از این دیرتر نشده فکری به حال آن کنند.