گام های سرد و بی رمق جشنواره فیلم اردیبهشت
  • فرهنگی

  • خرداد 06، 1400 - 16:04


دهمین دوره جشنواره فیلم اردیبهشت (یادمان کوروش گرمساری) پس از 7سال وقفه با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان، انجمن های سینمای جوان و سینماگران هرمزگان بدون پرداخت به پیشنه ی این جشنواره با رونمایی و‌پخش دروبسایتی که بیشتر شبیه وبلاگ است در حال برگزاری است.

 

گام های سرد ارشاد هرمزگان در اجرای جشنواره فیلم اردیبهشت

 

مرتضی سلیمانی

 

جشنواره‌ای که یکسال پیش هم می توانست به صورت انلاین برگزار شود به بهانه کرونا به تعویق افتاد و امروز خبرهایی برگزاری آن به چشم می خورد.

 

 

  این جشنواره است در دو سطح ملی و استانی برگزار شود برای اطلاع از نحوه برگزاری سری به سایت اداره کل فرهنگ و ارشاد هرمزگان زدیم ، مطالب کپی از حرفهای دبیر اجرایی این جشنواره و عدم هماهنگی به چشم می خورد توسط نگارنده سایت ارشاد کنگ و بدون جزییات نگاشته شده بود

 

 

 

:تاریخ برگزاری این رویداد سوم الی ششم خرداد ماه جاری در حال برگزاری ست می باشد و‌هیات انتخاب جشنواره متشکل از عبدالله خداکریمی، خوبیار سالاری و مهرداد امیرزاده هستند و فرایند انتخاب آثار انجام و طی چند روز آینده اسامی فیلم های راه یافته اعلام می شود .

 

این در حالی است که دبیر اجرایی همین جشنواره با اعلام جزییات آثار منتخب،می گوید: فیلم سازان می بایست در اسرع وقت و حداکثر ظرف مدت یک هفته نسخه اصلی فیلم های راه یافته خود را در اختیار دبیرخانه جشنواره قرار دهند.

 

عدم هماهنگی و بی اطلاعی از معرفی اثار نشان از گام های سرد و‌بی رمق در برگزاری این رقابت فرهنگی دارد .

 

 

اداره یی که خود را دایه دار فرهنگ و هنر منطقه حساس خلیج فارس می داند حالا در نحوه برگزاری جشنواره فیلم دچار دو پهلو گویی و بی اطلاعی شده است .

 

جزییات کاری که باید در ارشاد برنامه ریزی و اجرا شود ،به شیوه گنگ در اختیار مخاطبین قرار می گیرد.

 

وقتی کار به حال خودش رها شود همین است که با دورکاری خبرهای بدون جزییات ، نشان از بی برنامگی و عدم مدیریت مناسب دارد

سایت جشنواره ادریبهشت که با نام اردیبهشت فیلم در روز اغازین این رقابت هنری رونمایی شد ، فاقد طرح خاصی از هرمزگان و نامی از هنرمندان استانی است که حتی جشنواره برای زنده نگهداشتن یاد انها برگزار می شود.

 

 

ایجاد وب سایت ضعیف بدون گرافیک و پیام خاص برای یک جشنواره دهن پرکن آن هم در سطح ملی زیبنده هرمزگان نبوده و نیازمند تیم حرفه ای و کارشناسی شده است .

 

*حذف شخصیت پدید آورنده جشنواره *

 

کورش گرمساری فیلم ساز نابغه هرمزگانی که سینمای استان را با نام او می شناسند ، و جشنواره اردیبهشت هر سال برای زنده نگهداشتن نام او برگزار می شد، از صفحه حذف شده است و نه در مصاحبه ها و نه درسایت جشنواره نامی از او برده نمی شود.

 

كوروش گرمساري از اولين فارغ التحصيلان سينماي جوان بندرعباس بود که موفقیت های بسیاری را برای حوزه فیلم و عکس این استان به ارمغان آورد، گرمساري فيلم هاي متعددي در طول حيات خود ساخت كه از آن جمله مي توان: در جستجوي فردا ، جهله ،رقص حجله ، آواي خاك ، ياسمين گل ، محرم در هرمزگان و...اشاره كرد.گرمساري موفق به كسب افتخارات فراواني در زمينه فيلم و عكس براي استان شد: در جستجوي فردا مقام اول جشنواره منطقه یک سينمای جوان را کسب نمود همینطوركسب مقام اول در يازدهمين جشنواره منطقه اي سينماي جوان با فيلم مستند (جهله) از دیگر جوایز او بود از افتخارا ت بین المللی وی نیز می توان به كسب مقام سوم در جشنواره فيلم آرژانتين براي فيلم(جهله)و همچنين حضور در جشنواره هايي در كشورهاي فرانسه و آمريكا اشاره نمود.

 

 

گفتنی است ، سالانه دفتر انجمن سینمای جوان هرمزگان این جشنواره را با نام مسافر اردیبهشت با همکاری ارشاد اجرا می کرد ،اما اکنون نه نامی از کورش گرمساری و نه نقشی چندان جالبی برای بانی برگزاری این رویداد هنری دیده می شود.

 

   

با بررسی بیشتر لیست فیلم سازان متوجه عدم استقبال سینماگران سطح یک کشور در جشنواره ای می شویم که در سالهای گذشته برای حضور در ان سر از پا نمی شناختند.

 

با هجوم بی سابقه و کار شبانه روزی رسانه های معاند برای رخنه فرهنگی در مقابل با بی میلی و خستگی هرمزگان رو به رو می شویم .

 

رقابت ،کار فرهنگی و پرورش نیروهای با استعداد جنوب نیازمند مدیریتی در سطح حرفه یی ست. برگزاری چنین جشنواره یی ، نمی تواند راه گشای ایجاد بستری مناسب برای توسعه فرهنگ باشد.

 

تاخیر و تامل های بدون انگیزه جایز نیست چرا که دشمن با خشاب های پر برای برداشتن نام خلیج فارس دندان تیز کرده است.

 

 

در هفته های گذشته نیز برنامه ای با عنوان هفته هرمزگان با پراکندگی هایی

به نمایش گذاشته شد.

 

بستر سازی فرهنگی و استقلال از نشانهای قدم های استوار برای یک برنامه مستحکم و ادامه دار است ، حرکتی که می تواند با برنامه ریزی دقیق به یک جهت دهی و الگو برای کشورهای حاشیه ای خلیج فارس نیز تبدیل شود.

 

هرمزگان رازهای نگفته بسیاری دارد ، دهل ، تمبک و موسیقی های زنده نمایشگر جذاب فرهنگی ست اما بخشی از فرهنگ نیست را به نمایش می گذارد اما وقتی نامی از فرهنگ به میان می آید باید به معنای واقعی فرهنگ آن منطقه مدنظر قرار گیرد

 

 

مردم جنوب و بخصوص بندرعباس ، دارای وحدتی حیرت انگیز میان شیعه و سنی است که معرفی و پرداختن به ان گوش تفرقه اندازان را کر و دلگرمی بیشتری ایجاد خواهد کرد، می توان سنت ها ، اداب و رسوم را خوارک فرهنگی مناسبی به جای اینکه فقط موسیقی را بعنوان فرهنگ معرفی شود

 

 

امید است که دست اندرکاران فرهنگ و هنر ، که پس از خواب سنگین و گذشت یک سال به فکر جشنواره فیلم اردیبهشت افتاد ه اند ، جاهای خالی را با برنامه ریزی مناسب پر کرده و تنها به فکر انجام دادن یک فعالیت فرهنگی بدون خروجی نباشند.

 

 برای کار فرهنگی شتاب و برنامه ریزی کارشناسانه نیاز است چرا که اداره فرهنگ در کنار آبهای خلیج همیشگی فارس تنها با تکیه بر صندلی امکان پذیر نیست ، آستین ها را بالا زده و کرونا را بهانه نکنید.