جای نظارت خالی است
  • اجتماعی

  • شهریور 02، 1400 - 04:31


طیبه زردشت

اوضاع بازار مسکن متشنج شده و قیمت اجاره و رهن خانه ها افزایش پیدا کرده است و به گفته برخی از مستاجران در هر منطقه از شهر قیمت های اجاره بها متفاوت و کمر شکن است.

نابسامانی بازار مسکن چه در بخش خرید و فروش و چه در بخش اجاره طی سال های اخیر باعث شده تا قدرت خرید و اجاره مردم به شدت کاهش پیدا کند.

 

نابسامانی بازار مسکن چه در بخش خرید و فروش و چه در بخش اجاره طی سال های اخیر باعث شده تا قدرت خرید و اجاره مردم به شدت کاهش پیدا کند.

در حالی قصه پرغصه و تکراری افزایش بی حساب و کتاب و کمرشکن اجاره بها در نبود نظارتها اتفاق می افتد که هیچ کدام از دستگاه های مربوطه، خود را مسئول رسیدگی به این موضوع نمی دانند.

به گزارش دریای اندیشه ؛نرخ اجاره خانه  در استان هرمزگان و شهرستان بندرعباس بدون هیچ قید و بندی در چند مدت اخیر رشد چشمگیری داشته و هیچگونه نظارتی نیز بر روی این افزایش قیمت ها وجود ندارد و در سایه همین نبود نظارت ها و رسیدگی ها مستاجران زیر تیغ این گرانی ها بریده اند و توانایی پرداخت چنین اجاره هایی را ندارند و این موضوع باعث سرخوردگی و ناامیدی مردم، به خصوص قشر جوان و تازه ازدواج کرده کشور شده است.

هیچ نظارتی بر نرخ اجاره خانه‌ها انجام نمی گیرد و قیمت هایی که برای اجاره در نظر گرفته می شود با درآمد مستاجران همخوانی ندارد ودر جواب اعتراض مردم به اجاره بالای خانه ها هم شنیده می شود که  قیمت را مالک تعیین می کند چون اختیار خانه اش را دارد.

 

نکته قابل توجه این جاست که، باتوجه به این که به خاطر افزایش قیمتها در بخش های مختلف بازار مسکن معامه ای صورت نمی گیرد اما بازهم متاسفانه قیمت ها کاهش پیدا نکرده و قیمت های خرید، فروش، رهن و اجاره نسبت به سال قبل تا 80 درصد افزایش پیدا کرده است.

 به دلیل موقعیت اقتصادی و شرایط خاص جغرافیایی استان هرمزگان، در حوزه مسکن در شهرهای مختلف این استان بخصوص شهرستان بندرعباس که شامل تقریبا 40 درصد از جمعیت این استان است، قیمت خانه و اجاره بهای آن به طور افسارگسیخته و سرسام آوری افزایش داشته که گرانی مصالح و هزینه بالای ساخت و ساز نیز به این گرانی ها دامن زده است.

حال و روز بازار مسکن در بندرعباس و دیگر شهرهای استان هرمزگان خوب نیست و با توجه به شیوع ویروس کرونا و آسیب های جدی و فراوانی که به اقتصاد خانواده ها و مشاغل آنها وارد شده بسیاری از مردم برای تهیه احتیاجات روزانه خود نیز دچار مشکل هستند و این افزایش اجاره بها سربار دیگر مشکلات آنها شده و زندگی را برای اغلب مستاجرین بندرعباس سخت و طاقت فرسا کرده است.

رشد بی رویه قیمت به حدی است که هر متر خانه در برخی از نقاط بندرعباس حدود 25 تا 30 میلیون تومان است و مثلا خانه های شهرک پیامبر اعظم که تا چند مدت پیش به مبلغ  500 هزارتومان اجاره داده می شد در حال حاضر اجاره همان  خانه ها به بیش از 2 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است آنهم با پول رهنی که تا سال قبل میشد با همان مبلغ واحد را رهن کامل کرد.  

هیچ قاعده‌ و قانونی در قیمت گذاری واحدهای تجاری و مسکونی در بندرعباس وجود ندارد چون کسی که سال گذشته ساخت واحدهای مسکونی‌اش با قیمتی مثلا تا 4 میلیون به پایان رسیده در حال حاضر همان واحد را برای هر متراژ به قیمتی معادل 3 یا 4 برابر قیمت تمام شده قرار داده است به عنوان مثال متری 12 یا 13 میلیون و هیچ معیاری در این زمینه وجود ندارد.

به نظر می رسد مشکل بزرگ بازار مسکن در استان هرمزگان و دیگر استان های کشور، هماهنگ نبودن دستگاه‌های اجرایی و نظارتی است که این عدم هماهنگی و نظارت باعث به هم ریختگی و شلختگی در بازار مسکن شده است به صورتی که مثلا در یک ساختمان 10 واحدی، چند واحد شبیه به هم را می‌توان با قیمت‌های مختلفی اجاره کرد و تفاوت قیمت زیادی بین این اجاره ها وجود دارد.

مستاجران با افزایش بی حساب و کتاب رهن و اجاره های کمرشکن، هر سال آواره این کوچه و آن کوچه برای پیدا کردن

خانه ای به اندازه و متناسب با درآمدشان هستند که با این قیمت های نجومی خانه ای که از عهده پرداخت اجاره آن به راحتی برآیند نمی یابند و همان جایی را هم که پیدا میکنند هر سال نیز نسبت به سال قبل به اجاره ماهیانه محل سکونتشان افزوده می شود.

 

مستاجران باید از گلوی خود و خانواده هایشان بزنند تا بتوانند از عهده اجاره خانه هایشان برآیند، چگونه است که هیچ یک از مسئولان به ‌فکر معیشت و مسکن مردم نیستند؟ یک ماه برای خانواده ای که مستاجر است خیلی زود می گذرد و باید اجاره مسکن را پرداخت کند به صورتی که هنوز چشم بر هم نزده ماه جدید رسیده و دوباره باید اجاره خانه ای که با هزار و یک بدبختی جور کرده را به حساب صاحب خانه پرداخت کنند.

 

در شرایط نوسانات ارزی، تورم،گرانی ها،افزایش مسکن و اجاره بهای آن، که همه کشور را فراگرفته است این وسط بیش از همه، قشر محروم و کم درآمد جامعه با معضلات و مشکلات بسیاری دست به گریبان هستند از جمله این مشکلات همین مشکل افزایش قیمت مسکن و افزایش نجومی و بدون ضابطه اجاره بهای مسکن است،که با این شرایط رویای خانه دار شدن که هیچ، رویای اجاره ی خانه ای خوب با قیمتی متناسب با درآمدشان را نیز از دست داده اند و حالا نه تنها خرید مسکن برای اقشار کم درآمد کاملاً غیرممکن شده، بلکه دیگر اجاره نشینی هم برای آن‌ها مشکلات و سختی های فراوانی ایجاد کرده است.

مثل اینکه رویای خانه ‌دار شدن برای زوج‌های جوان، بازنشستگان، کارگران و دیگر افراد کم درآمد جامعه، که در این سالها متاسفانه اغلب جمعیت کشور در این گروه ها جای گرفته اند، قرار نیست به واقعیت تبدیل شود،هر ساله از اوایل خرداد تا پایان شهریور و قبل از سال تحصیلی جدید معضلات نقل و انتقال و تمام شدن قرارداد اجاره نشین‌ها با توجه به بهانه بالا رفتن نرخ دلار و نوسانات ارزی معضلی است که اشخاصی را که نتوانسته‌اند سقفی برای همیشه برای خود داشته باشند را بیشتر نگران می کند.

 

طبق مصوبه ای که ستاد ملی کرونا در سال گذشته اعلام کرد مبنی بر این که قراردادهای اجاره با نرخ حداکثر 25 درصد در کلانشهرها تمدید شوند این بخشنامه با توجه به ادامه یافتن وضعیت بحرانی کرونا در سال جاری نیز تمدید شد و بر اساس این بخشنامه مالکان نمی‌توانند مستاجران خود را مجبور به تخلیه خانه کنند و سیستم قضایی نیز هیچ حکم تخلیه ای صادر نمی‌کند اما با این حال خبرهایی که از مستاجران در نقاط مختلف منتشر می شود ، نشان دهنده این موضوع است که این مصوبه ضمانت اجرایی محکمی ندارد.

اما با همه این تفاسیر و حتی با تمدید مصوبات ستاد ملی کرونا در حوزه بازار مسکن برای سال جاری نیز همچنان حال و روز بازار مسکن خوب نیست و مردم به شدت تحت فشار این افزایش قیمت های خانه و اجاره و رهن هستند، امیدواریم مسئولین در این رابطه برنامه جدی و هدفمندی داشته باشند که مردم در این وانفسای گرانی ها و مشکلات اقتصادی لا اقل، دیگر دغدغه تامین مسکن و سقف بالای سر خود را نداشته باشند.