غم فوتبال رودان چهار ساله شد
  • ورزشی

  • فروردین 18، 1400 - 09:22


با رسیدن بهار ۱۴۰۰ غم سوزناک فوتبال رودان از نداشتن زمین چمن طبیعی به اوج کودکی خود رسید ، کودکی که در سایه بی توجهی ها همچنان بدون دلسوز رها شده است.
دریای اندیشه- حامد آزادی ؛  از بیست و یکم دی ماه ۹۵ که فرماندار وقت رودان وضعیت زمین چمن مجموعه ورزشی شهید چمران رودان را زیبنده ورزش این شهرستان ندانست و آغاز عملیات بازسازی آنرا اعلام کرد، اکنون بیش از چهار سال و اندی می گذرد،اما جز هیچ و پوچ ، چیز دیگری عایدی اهالی فوتبال این شهرستان نبوده است و آنها مانده اند و یک زمین پر از چاله و علف هرز...
گلایه های اهالی فوتبال رودان آنقدر پر درد و سوز بود که عالی ترین مقام اجرایی هرمزگان خود را به مستطیل سبز این شهر رساند تا از نزدیک لمس کند ناله هایی که تاکنونی بر زخم کهنه آن مرهم نهاده نشده است.
 تیرماه ۹۹ پیشکسوتان و اهالی فوتبال رودان در گفتگو با رسانه ها با ابراز نارضایتی از اجرای بازسازی زمین چمن ورزشگاه شهید چمران این شهر، از مسؤلان خواستار رسیدگی به وضعیت تنها زمین چمن طبیعی فوتبال این شهرستان شدند. 
گلایه ایی که پیش از این ها مسئولان شهرستان بر آن صحه گذاشته بودند،  ۲۷ آبان‌ماه ۹۷ مصطفی غلام‌پور فرماندار رودان پس از اعلام نارضایتی اهالی فوتبال از وضعیت روند بازسازی زمین چمن طبیعی فوتبال ورزشگاه شهید چمران طی بازدیدی از این پروژه دستور توقف آن را صادر و به صراحت بیان کرد: وضعیت موجود بیانگر نبود نظارت کافی و هدررفت بیت‌المال است.
وی با بیان اینکه معایب طرح واضح و مشهود است، ادامه عملیات اجرایی این طرح ورزشی را مشروط و منوط به برطرف کردن نواقص موجود عنوان کرد. اما پروژه پس از تعطیلی موقت مجددأ پشت درهای بسته آغاز و در شهریور ۹۸ کاشت چمن آن نیز به اتمام رسید.
اولین باران پاییز پرده از رازهای پنهان آن برداشت، بیش از ۸۰ درصد زمین مملو از آب باران شد و در واقع دریاچه‌ای کوچک در دل رودان شکل گرفت، دریاچه‌ای که پس از فروکش کردن با روییدن گیاهان محلی و بیرون آمدن سنگ قلوه‌ها و کچلی چمن در جای جای آن چهره‌ای دیگر را نمایان می‌کرد.
انجام اقدامات عجولانه و غیر کارشناسی، آشکار بودن معایب زمین چمن و تبدیل شدن به دریاچه، ضربه خوردن نسل جدید فوتبال رودان ، شرایط تاسف بار اجرای پروژه به گونه ایی که غیر قابل استفاده بودنش را اثبات می کند و عدم امکان برگزاری هیچ تمرین و مسابقه ایی در زمین چمن فوتبال مجموعه ورزشی شهید چمران رودان مهمترین دغدغه های پیشکسوتان  اهالی فوتبال رودان است.
وعده ترمیم زمین چمن فوتبال تا پایان سال ۹۹ 
پس از اعلام گلایه های اهالی فوتبال رودان در مرداد ماه  نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و  مدیرکل ورزش و جوانان هرمزگان با حضور در رودان از اتمام عملیات ترمیم و بازسازی این زمین چمن طبیعی فوتبال تا پایان سال  خبر دادند.
مدیر کل ورزش و جوانان و جوانان طی آن بازدید گفت:  پروژه بازسازی زمین چمن مجموعه ورزشی شهید چمران رودان از سال ۹۶ با انجام زیرسازی و کاشت چمن آغاز شده است اما به‌دلیل عدم اجرای اصولی، هم‌اکنون با مشکلات محسوسی مواجه است.
محمود رضا امیاری خاطر نشان کرد: : اعتبار لازم برای بازسازی مجدد زمین چمن طبیعی فوتبال رودان پیش‌بینی و تخصیص داده شده است و تا پایان سال ۹۹ این امر محقق خواهد شد.
حسین رئیسی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نیز از اجرای غیر اصولی و برخورد با متخلفان سخن گفت و تاکید کرد: رودان علی‌رغم داشتن استعدادهای بی‌بدیل ورزشی از فقر زیرساخت‌های ورزشی رنج می‌برد.
وی از اداره‌کل ورزش و جوانان خواست طی یک فرآیند اصولی، فنی و دقیق با یک برنامه‌ریزی منطقی یک زمین چمن طبیعی فوتبال استاندارد تقدیم ورزشکاران رودان کنند.
وقتی صدای گلایه های اهالی فوتبال، پای استاندار هرمزگان را به مستطیل سبز ویران شده رودان باز کرد
سی ام شهریور ماه استاندار هرمزگان نیز برای رصد مشکلات ورزشی شهرستان رودان نیز با حضور در مجموعه ورزشی شهید چمران و زمین چمن فوتبال این شهر از نزدیک وضعیت زیرساخت‌های ورزشی و این پروژه بر زمین مانده بهشت جنوب را بررسی کرد.
پس از دو هفته از بازدید فریدون همتی استاندار هرمزگان، روابط عمومی فرمانداری رودان با درج خبری اینگونه نوشت: جلسه بررسی و حل مشکل ورزشگاه رودان با حضور کارشناسان ورزشی برگزار شد.
جلسه بررسی و حل مشکل ورزشگاه رودان به ریاست مصطفی غلام‌پور فرماندار و با حضور شهردار رودان، نماینده استاندار، رئیس اداره ورزش و جوانان و برخی کارشناسان و رؤسای هیأت‌های ورزشی در دفتر فرماندار این شهرستان برگزار شد.
مصطفی غلام‌پور فرماندار رودان در این دیدار با اشاره به رفع مشکلات حوزه ورزش شهرستان و ایجاد زیرساخت‌های مناسب به جهت تعالی و شکوفایی بیش از پیش ورزش در بهشت جنوب با رویکرد کشف و شکوفایی قهرمانان ورزشی، اظهار داشت: تنها زمین چمن طبیعی فوتبال شهرستان با معایب فراوان، کشت شده و زمین چمن مصنوعی شهر بیکاه نیز فرسوده است و همچنین دیگر اماکن ورزشی شهرستان فاقد امکانات مناسب از قبیل نیمکت ذخیره، نورافکن، رختکن و سرویس بهداشتی هستند.
وعده های بر زمین مانده و تربیونی که صدای ورزش شد
گلایه های اهالی فوتبال و سایر ورزشکاران رودان آنقدر پر درد شد تا آنجا که امام جمعه شهر نیز هم‌صدا با آنان، به متولیان امر گوشزد کرد: اگر توانایی رفع مشکلات ورزش رودان را ندارید، استعفا دهید و بروید. 
حجت الاسلام مهدی دری  در خطبه‌های ظهر جمعه (یازدهم مهر ماه ۹۹) نیز این بار هم‌صدا با ورزشکاران این منطقه گفت: بیش از دو سال است که از تریبون نماز جمعه مشکلات ورزش رودان را بیان می‌کنم ، اما هیچ‌گاه به وعده‌های داده شده عمل نشد، اگر متولیان امر توانایی ندارند استعفا بدهند و بروند.
حجت‌الاسلام مهدی دری با اشاره به کمبودهای زیرساخت‌های ورزشی در شهرستان تاکید کرد: استعدادهای ناب ورزشی در این شهرستان بسیار مظلوم واقع شده‌اند.
وی خاطرنشان ساخت: باید بستر برای رشد و پیشرفت این استعدادهای ناب در رودان فراهم شود.
امام جمعه رودان با ذکر  برخی از پروژه‌های ورزشی نیمه‌تمام و رها شده این شهرستان از جمله زمین چمن طبیعی فوتبال و پیست دوومیدانی مجموعه ورزشی شهید چمران گفت: تا وقتی که زیرساخت مناسب وجود نداشته باشد،انتظار وجود یک ورزشکار موفق بیهوده است.
دری با گلایه از این موضوع اظهار داشت: بیش از دو سال است که از تریبون نماز جمعه این موضوع را بیان می‌کنم اما هیچ‌گاه به وعده‌های داده شده عمل نشد، اگر مدیران متولی امر توانایی ندارند استعفا بدهند و بروند. وی ادامه داد: مدیران ورزش هرمزگان اگر توانمندند و کوتاهی می‌کنند یک ظلم آشکار در حق جوانان رودان است.
امام جمعه شهرستان رودان تاکید کرد: اگر اسباب رشد این جوانان با استعداد مهیا نشود قطعا زمینه رفتن آنها به سمت اعتیاد و سایر معضلات اجتماعی به‌راحتی فراهم می‌شود و آنگاه چه کسی پاسخگوست!
حضور دوباره مدیر کل ورزش و جوانان هرمزگان در زمین چمن فوتبال رودان 
بنا بر گزارش روابط عمومی اداره ورزش و جوانان رودان، عصر دهم آبان ماه ، محمودرضا امیاری مدیر کل ورزش و جوانان بهمراه خادمی معاون ورزشی ، رضایی ملک حراست ، مسیحی مسئول دفتر فنی و دهباشی رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان از زمین چمن طبیعی شهید چمران رودان بازدید نمود.
پس از آن وی راهی دفتر امام جمعه رودان می شود تا با ارایه گزارشی از روند رسیدگی به مشکلات ورزش شهرستان رودان بویژه بازسازی و ترمیم زمین چمن فوتبال مجموعه ورزشی شهید چمران این شهر بپردازد.
این شرح داستان چهار سال آوارگی زمین فوتبال رودان بود اما  این غم های اهالی فوتبال پایان ندارد آنها همچنان با چشم پر اضطراب از آینده مبهم فوتبال در شهر شان می گویند.
کسی صدای فریادمان را نمی شنود
حسن عباسزاده پیشکسوت فوتبال رودان با بیان اینکه از مسئولان می خواهم برای یکبار هم که شده صدای فریاد اهالی ورزش و فوتبال رودان را بشنوند تاکید میکند: امروز دشمنان با جنگ نرم و تهاجم فرهنگی هیچ خاکریزی برای هجوم های بی امان در مقابل خود نمی بیند و بی مهابا شهر را هدف قرار داده اند.
وی ادامه داد: قطعا یکی از بلندترین خاکریز های مقابله با این حربه ها دشمنان و دور ماندن از ترکش های این جنگ پناه بردن جوانان به سنگرهایی  به نام میدان ورزش است. وی تصریح می کند: متاسفانه جوانان شهرستان رودان از این نعمت و سنگر مستحکم سالهاست محروم شده اند.
عباس زاده بیان داشت: باور کنید دیگر شور و نشاطی برای نوجوانان و جوانان رودان با نبود این زمین فوتبال باقی نمانده است.
جوانان مان جلوی چشمان مان می سوزند
وی اضافه کرد: در سالهای گذشته در هر کوی و برزن شهر شاهد تکاپوی جوانان در میدان فوتبال بودیم چرا که می‌دانستند کمی بعد با شور و اشتیاق در مستطیل سبز مرکز شهر استعدادها یشان رونمایی خواهد شد، اما حالا دیگر از برگزاری مسابقات در هیچ رده ای خبری نیست چه برسد به شکوفایی استعداد.
این مربی نام آشنای فوتبال رودان اظهار داشت: مسئولان و دلسوزان ورزش در هرمزگان و رودان آیا صدای این حسرت جوانان شهر را شنیده اند! روزگاری نه چندان دور رودان قطب مهم فوتبال هرمزگان بود از دل روشنگر و کریمی در لیگ برتر سالها درخشیدند.
وی ادامه داد: در آن سال ها رودان در تمامی سطوح فوتبال هرمزگان صاحب نماینده بود اما هم اکنون با نبود چراغ فوتبال رودان خاموش شده است.
عباس زاده خاطر نشان کرد: متاسفانه نسل جوان و با استعداد مان بدلیل نبود یک زیر ساخت مناسب و زمین چمن در جلوی چشمانمان در حال سوختن است.
سالهاست طبل نابودی فوتبال پایه در رودان به صدا درآمده است
مربی موفق فوتبال پایه رودان می گوید:در فوتبال پایه مهمترین ارکان استفاده از یک زمین چمن مناسب و استاندارد است که متاسفانه از سال ۹۶ تاکنون از این نعمت بی بهره مانده ایم.
مهدی مبارکی افزود: متاسفانه بدلایل مختلفی وعده های مسئولان برای ساخت یک زمین مناسب محقق نشد و طی این چهار سال فوتبال رودان زیان فراوان دیده است.
وی ادامه داد: طی این مدت بسیار از نخبه های فوتبال ما سوخت اند چون وقتی  شرایط سنی شأن بالا برود و سه نسل از فوتبال ما به راحتی جابه‌جا میشود، به عنوان مثال یک فوتبالیست نونهال بدلیل نبود زمین بعد از دو ، سه سال به یکباره خود را در سطح جوانان می بیند.
وی اظهار داشت: این امر موجب ایجاد بحران در فوتبال رودان شده است.
مبارکی تاکید کرد: متاسفانه زیر ساخت مناسب برای رشد فوتبال پایه مهیا نیست و اگر زمین چمن مناسبی نداشته باشیم تلاش هایمان بی فایده است.
این مربی فوتبال پایه رودان تصریح کرد: طی این سالها استعداد یابی از جوانان فوتبالیست مستعد رودان حتی در زمین های خاکی و سنگلاخی در روستاها رودان نیز ادامه یافته و با وجود تمام کمبودها تیم های پایه رودان در سطح استان فعالیت دارند و حتی شاهین مهر در این بین با بدست آوردند افتخارات قهرمانی و نایب قهرمانی نام بهشت جنوب پرآوازه را حتی با کمترین امکانات مطرح کرده است.
مسوولان آستین همت بالا بزنند
وی ابراز امیدواری کرد: مسوولان هر چه سریعتر برای تکمیل بازسازی زمین چمن رودان آستین همت را بالا بزنند.
مربی فوتبال پایه رودان احداث یک مجموع ورزشی یا زمین چمن دوم را در شهر رودان یکی دیگر از ضروریات دانست که باید به آن پرداخته شود.
مبارکی این را مطالبه برحق اهالی فوتبال رودان دانست و تاکید کرد: در رده پایه فوتبال رودان همیشه حرف اول را می زند و نیازمند اهمیت ویژه در این زمینه هستیم.این مربی پر تلاش رودانی تاکید کرد: عدم وجود زیر ساخت های اینچنینی باعث یاس و ناامیدی در بین جوانان ما خواهد شد و قطعا پرداختن به آن اولویت اول ورزش شهرستان است.
به گزارش دریای اندیشه تا زمان تنظیم گزارش، هنوز هیچ اقدام عملی و قابل مشاهده‌ای بر روی زمین چمن طبیعی مجموعه شهید چمران رودان اعمال نشده است.