گذر فراموشی درشرق هرمزگان
  • اجتماعی

  • تیر 07، 1400 - 11:52


جاسک با جاذبه های گردشگری نعمتی است که به رایگان در اختیار ما قرار گرفته،وظیفه دستگاه های متولی مخصوصاً سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است که کمر همت ببندند و ضمن حراست از این جاذبه ها در تکاپوی جذب سرمایهگذار باشند.

 

در این برهه از زمان و باوجود همه گیری ویروس کرونا و  تحریم ظالمانه  اوضاع اقتصادی و معیشت مردم می توان برای توسعه کشور و ایجاد درآمد غیر نفتی  از راه های متفاوت کسب درآمد کنیم .
یکی از این راه ها استفاده از آثار تاریخی و گردشگری ست که امروزه بسیاری از کشورهای  جهان برای جذب توریست و درآمدهای غیر نفتی  با تبلیغات و هزینه های فراون توانسته اند ،برای توسعه و آبادانی گام مهم و محکمی بردارند  اما در کشور ما و در شرق استان روز به روز بر مشکلات و معضلات شهر  اضافه می شود و هر روز شاهد فراموش شدن و از بین رفتن آثار تاریخی و گردشگری هستیم چرا !؟!؟
باتوجه به دستورات و پیگیری های رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران مبنی بر توسعه سواحل مکران و استفاده از ظرفیت ها می توان با برنامه ریزی درست و کارآمد چرخ اقتصاد کشور به حرکت بیفتد.
همانطور که همه می دانیم هر گردشگر در مسیر عبوری خود با مکان‌ها، فضاها، بازارها و... مختلفی روبه ‌رو‌ می‌شود هر کالا و خدماتی که او در این مسیر خریداری می‌کند، در واقع مانند فروش محصولات کشوری در یک بازار جهانی است در حقیقت او بخشی از همان واحدهای پولی ثابت در دنیا را وارد چرخه اقتصاد کشور می‌کند.
در اینجا قصد داریم به یکی از جاذبه های گردشگری در شرق استان هرمزگان شهرستان جاسک بپردازیم که با وجود خاصیت درمانی خودش درمان نشده است.
آبگرم پوراف واقع در ۱۸ کیلومتری در محدوده روستای هشدان بخش مرکزی جاسک در جاده جاسک – کنارک 
در بازدید از این مکان آنچه شما را حیرت‌ زده می کند ، مراجعه مسافران از سراسر کشور به این منطقه هست و نقطه حائز اهمیتی که ما را بیشتر کنجکاو کرد تا به این موضوع  بپردازیم و مسئولین امر بیشتر به آن توجه کنند خانواده‌های زیادی برای درمان امراض به این مکان آب‌درمانی مراجعه می‌کنند اما دریغ از یک راه مناسب‌، عدم نصب تابلو راهنمایی و نظافت و … این در حالی است که «پوراف» از شناسنامه‌های گردشگری و جاذبه درمانی این شهرستان و کشور  محسوب می‌شود، گویا به فراموشی سپرده شده و هیچ مسئولی خود را مسئول نمی‌داند.
حیدر حیدری معروف به حیدر احمد یکی از فعالان فرهنگی و گردشگری این منطقه دراین‌باره به کمیل حیدری خبرنگار مااز بندر جاسک ؛ گفت: توسعه گردشگری امروزه  فعالیت  در  حوزه  گردشگری  دربسیاری  از کشورها بصورت امری ملی درآمده است تا آنجاکه دولت ها بخش مهمی از تامین امنیت ملی را مدیون  توجه به این بخش  میدانند اما متاسفانه در کشورما همیشه به مقوله توریسم با سوء ظن نگریسته میشود درحالیکه گردشگری در کشورهای صنعتی موجب تنوع درآمدها و کاهش ناهماهنگی اقتصادی می شود و در کشورهای در حال توسعه فرصتی برای صادرات و کسب درآمد ارزی ایجاد می کند ودرحال حاضر رایج ترین رویکرد گردشگری در جهان نگاه اقتصادی است، چرا که گردشگری به اشکال و در سطوح مختلف اشتغال ایجاد می  کند علاوه  بر آن این صنعت موجبات افزایش درآمد ملی را نیز فراهم می آورد  و  دیگراینکه مهمترازآن سرمایه  گذاری دراین بخش باتوجه به شرایط کنونی کشور رامیتوان ازطریق  سرمایه  های  خرد  ودرسطح  خانوارها  آغاز کرد ونیازی به سرمایه های عظیم که شرایط اشتغال کمتری را ایجاد می کنند ، نمی باشد وتنها باساخت راه های مواصاتی مناسب ، مقدمه توسعه این امر مهیا میگردد.
وی  از موقعیت  جاسک  در  حوزه گردشگری گفت: پیش  از  پرداختن  به  این  موضوع  لازم  میدانم  ازدکتر  وثوقی  و دکترصفت  گل  و گروه تاریخ دانشگاه تهران به سبب توجه خاص شان به  جاسک  ،  صمیمانه  تشکر  نمایم  ،  همچنین ازسازمان  بنادر و دریانوردی ایران  مخصوصا  دکتراربابیان بابت نجات برج سفید وسیاه از سقوط وتخریب این برج تاریخی ومساعدت این سازمان سپاسگزارم .
استاد و پژوهشگر صنعت گردشگردی حیدر حیدری (  حیدر  احمد  )  یاد  آور  شد :  بندرجاسک  دارای موقعیت و ویژگی ها ی کم نظیری است که توجه به آنها می تواند چهره این شهرستان را دگرگون کند ، حدود270 کیلومتر ساحل با تفاوت های ساختاری وزیست محیطی , وجود نزدیک به ۱6 خور و آب راه دریائی کوچک و بزرگ از جمله خورکرتی بزرگترین خور  و  پناهگاه  طبیعی  خاورمیانه  ,  داشتن  کرانه  و سرزمینی هموار و وسیع با معابر تماشایی ( که حتی لرد کروزون از صاحب منصبان دولت انگلیس از این معابر  و  زیبائی  ها  و  جذابیتشان    یاد  کرده  است) وجود  صدها  هکتار  جنگل  حراء  از  جمله  جنگل حراء خاصی وگابریگ که از کم نظیر ترین جنگل های  حراء  در  منطقه  بوده  و  همیشه  مورد  توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار داشته است ،جاسک باداشتن دمائی کمتر از سایر شهرستان های هرمزگان  میتواند  برای  گردشگران  داخلی  جذاب باشد  و  مخصوصا  در  زمستان  گردشگران  زیادی  را بسوی خود جلب نماید وسعت  این  بندر  باتفاوت های  سرزمینی  بصورت دشت  ها  و  جلگه  های  هموار  وپستی  بلندی  های کوهستانی  از  دیگر  ویژگی  های  این  شهرستان میباشد.
وی در ادامه سخنان خود افزود : احداث پارک ملی منطقه جاسک به دلیل برخورداری از پوشش گیاهی منحصربه  فرد  جنگل  های  حراء  دارای  پتانسیل  و جاذبه های توریستی است که میتوان ازاین فرصت جهت گسترش کسب وکار با ایجاد پارک ملی بهره برد که در طرح جامع منطقه انرژی جاسک , توسعه امکانات مناسب تفریحی فرهنگی, رفاهی و خدماتی در آن پیش بینی شده است.
استاد  (حیدر احمد ) به جاذبه های گردشگری جاسک پرداخت و گفت :چشمه  آبگرم  ساحلی    پوراف    یکی  از  حیرت  انگیزترین  چشمه های  آب  معدنی  استان  هرمزگان است  که  در  ۲۰  کیلومتری  شرق  جاسک  و  در ساحل  دریا  قرار  دارد  و  برای  اهالی  منطقه  بدلیل درمانگری این آبگرم ، بسیار قابل احترام  می باشد ، علاوه برچشمه آبگرم، ساحل دریا، پرندگان مهاجر مناطق صید ماهی مسافران زیادی را به سوی خود جلب می کنند جوشش این آبگرم درگذشته به ‌صورت جاذبه‌ای کم‌نظیر برای گردشگران به‌حساب می‌آمده که متأسفانه امروزه از نگاه مسئولین مغفول مانده و از بین می‌رود.
حیدر حیدری معروف به حیدر احمد  ادامه داد: پوراف در حصاری ناخواسته از نهادهای نظامی مستقر در منطقه قرارگرفته و از دیدگان مشتاق مردم مخفی مانده است.
وی با بیان اینکه بومیان منطقه آبگرم پوراف را نعمتی می‌دانند که به رایگان به آن‌ها رسیده و می‌تواند در قامت درمانگری حاذق و حتی مورداحترام دردهای جسمانی و روانی آنان را تسکین دهد، افزود: حال بر نهادهای مسئول و مخصوصاً سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است که کمر همت ببندند و ضمن حراست از این پدیده ارزشمند در تکاپوی جذب سرمایه‌گذار برای سروسامان دادن به آن برآیند.
حیدر حیدری در پایان سخنان خود گفت : توریست درمانی با ایجاد مراکزپزشکی بااستاندارد بامزیت دیگری که موقعیت جاسک را درمنطقه ممتاز میکند همجواری و نزدیکی آن با کشورهای حوزه خلیج فارس و کشور عمان میباشد همه   ساله   تعداد قابل   توجهی ازگردشگران  ساکن  در  این  کشورها  جهت  مداوای ارزان به کشورما سفر مینمایند چنانچه مراکزدرمانی استاندارد و قابل قبول در این بندر احداث شود , بی گمان جاسک از نظر جذب اینگونه گردشگران یکه تازمنطقه خواهد بود.  گفتنی است : غار سادرمن- خور خلاصی - برج سیاه و سفید - تلگراف خانه انگلیسی - دخمه و گورستان- اتاق های ساسانی از دیگر جاذبه های گردشگری و تاریخی جاسک هستند.
لازم بذکر است : گردشگران بنا به توصیه بزرگان و اهالی  منطقه در شب‌های ۱۴ و ۱۵ “مهتابی” هر ماه در این مکان بکر مراجعه می‌کنند، چون بر این باورند که فواید آب‌درمانی پوراف متفاوت و بهتر است که واقعا هم همینطور است .
برای پاکیزگی و نظافت این مکان طبیعی سازمان‌های مردم‌نهاد و سمن‌های وابسته به محیط ‌زیست که نقش اساسی در مراقبت و نگهداری چنین مکان‌هایی دارند، اداره میراث فرهنگی و گردشگری‌، فرماندار، بخشدار، شوراها، دهیار در احیا و شناساندن این ظرفیت پای کار باشند و بودجه‌ای برای احداث ترمیم و بازسازی جاده دسترسی پوراف در نظر بگیرند تا مردم بتوانند راحت تر به این مکان مراجعه کنند .
دولت برای شناساندن ظرفیت سرمایه‌گذاران را تشویق می‌کند اما در این بندر ساحلی اکثر حرف‌ها و وعده‌های دولت عملی نشده است و قرار گرفتن این مکان پرجاذبه در دل دریا چشم‌انداز خوبی دارد که هم مردم برای درمان امراض و هم برای صید ماهیگیری مراجعه می‌کنند. 
شهرستان جاسک در ۳۰۰ کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است