حمایت کانون پرورش فکری هرمزگان از نویسندگان حوزه کودک و نوجوان
  • فرهنگی

  • مهر 19، 1399 - 13:22


کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان در راستای حمایت از محتوای مناسب کودکان و نوجوانان حاضر است با نویسندگان و اهل قلم در این حوزه وارد تفاهم‌نامه شود.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نگاه زیبایی به کودکان و نوجوانان دارد و هر برنامه‌ای که برای این دو قشر اجرا می‌شود ضمن اینکه باید دارای محتوای فرهنگی و تربیتی مناسبی باشد، نخستین معیار درستی آن نیز درنظرگرفتن احساس و آینده کودکان است.

ایجاد ارتباط و رفتار کردن با کودک و نوجوان، شیوه خاص صحبت کردن و نوشتن برای کودکان و نوجوانان را ادبیات این بخش می‌نامند، لذا یک نویسنده باید بداند که با قلمش چه بذری را می‌خواهد بر این روح و روان معصوم مخاطبش بپاشد و باید قلمش بذر امید، شادی و احساس مفید بودن کودکان و نوجوانان برای آینده‌ای امیدوار تراوش کند.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان هرمزگان نیز در راستای تولید محتوای مناسب و توجه به فعالیت‌های کتابخانه‌ای، ضمن برگزاری کلاس‌های نوشتن خلاق، برگزاری نشست‌های نقد ادبی آثار نویسندگان صاحب‌اثر و باتجربه کشوری، بارها به طرق مختلف از نویسندگان و اهل قلم در حوزه کودک و نوجوان حمایت کرده است.

نویسندگان دغدغه‌مند به حوزه کودک از بستر کانون وارد شوند

کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان در این باره گفت: اظهارداشت: در همین هفته ملی کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان به گوش همه نویسندگان می‌رسانیم که در راستای تولید محتوای مناسب برای کودکان و نوجوانان آماده حمایت از نویسندگان و اهل قلم در این حوزه هستیم.

فاطمه غلامزاده نخلی روز شنبه به مناسبت هفته ملی کودک در گفت‌وگو با ایرنا افزود: تاکید ما از مراجعه اهل قلم به کانون این است کسانی که تجربه و تخصص لازم در حوزه کودک و نوجوان دارند برای پاسخ به دغدغه‌های کودکان این استان از بستر کانون پرورش فکری وارد شوند.

وی با بیان اینکه کتاب‌های خوب کودکان را دانا می‌کند و مهارت و خلاقیت را در کودکان پرورش می‌دهد،ادامه داد: کانون پرورش فکری برای حمایت از محتوای مناسب کودکان و نوجوانان حاضر است با همه علاقه‌مندان در این زمینه اعم از (کمیته بررسی کتاب، انتشارات و نشست‌های نقد و بررسی) وارد تفاهم‌نامه شود.

حوزه کودک نیازمند کار تخصصی و همفکری است

کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان در تشریح این مبحث بیان داشت: حوزه کودک نیازمند کار تخصصی، کار وسیع‌تر و همفکری بیشتر است و کانون با هدف کمک به ارتقای کیفیت آثار و معرفی کتاب‌های مناسب مخاطبان کودک و نوجوان و حمایت از پدیدآورندگان این حوزه این هدف جدی را در استان دنبال می‌کند و یکی از ظرفیت‌های مناسب برای تحقق این هدف مهم اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌های دغدغه‌مند به حوزه کودک و نوجوان می‌داند.  

غلامزاده نخلی گفت: در این راستا چهار هدف اصلی "کمک در جهت ارتقای کیفیت کتاب‌های کودک و نوجوان، حمایت از شاعران، نویسندگان، مترجمان، تصویرگران و ناشران، شناسایی و رتبه‌بندی آثار ارزشمند و معرفی آن به مخاطبان و جلب توجه عمومی به موضوع کتاب و کتابخوانی مدنظر است.

کارشناس آفرینش‌های ادبی استان هرمزگان در تشریح چگونگی حمایت از اهل قلم در حوزه کودک و نوجوان درکانون این استان بیان داشت: یکی از بخش‌های مهم و قوی در کانون پرورش فکری کودکان کمیته بررسی کتاب و انتشارات کانون است تا این دو بخش به تولید محتوای مناسب به دست مخاطب برسد.

وی عنوان کرد: در کمیته کتاب که از سال ۵۸ شکل گرفته وظیفه اصلی آن بررسی کتاب‌هایی است که از سایر ناشران (غیرکانونی) منتشر می‌شود و مجوز ورود آن‌ها را به کتابخانه‌های کانون صادر کند.

غلامزاده نخلی گفت: در این کمیته ضمن بررسی به روزترین کتاب‌ها، این آثار تاییدیه و کد ثبت در کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور را به دست می‌آورند بنابراین کتابنامه‌هایی که هر فصل به دست استان‌ها می‌رسد و کتابداران تخصصی کتابخانه های سراسر کشور می‌دادند که چه کتاب‌های غیرکانونی در چه سطحی و از کدام ناشر به کودکان مناسب است.

وی افزود: شاعران و نویسندگانی در استان هرمزگان هستند که در این حوزه به کانون مراجعه می‌کنند و کتاب‌های خود را که با ناشران غیرکانونی چاپ کرده‌اند تمایل دارند، کتاب‌هایشان در کتابخانه‌های تخصصی کانون نیز ارائه دهند وهم‌چنین از نظرات کتابخوان‌های این کتابخانه نیز بهره‌مند شوند.

مسوول انجمن‌های ادبی شعر، داستان و طنز نوجوان هرمزگان ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این استان نیز کتاب‌های این دسته از نویسندگان را بررسی می‌کند و کتاب‌های وی به همراه یک نامه به کمیته بررسی کتاب در آفرینش‌های فرهنگی کتاب کانون کشور ارسال می‌کند.

غلامزاده نخلی توضیح داد: بعد از بررسی کتاب جواب طی یک نامه‌ به اسم خود نویسنده دریافت می‌شود که آیا این کتاب از لحاظ محتوا برای مخاطب مناسب هست یا خیر و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان در استان جواب کمیته بررسی را به اطلاع نویسنده می‌رساند.

کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان گفت: در چند ساله اخیر ۱۲ نفر از نویسندگان مختلف به کانون مراجعه و آثار خود را در بخش‌های داستانی، علمی و پژوهشی ارسال کردند که از این تعداد یک مورد قبولی داشتیم و حدود دوسه نفر نیز توانستند در نمایشگاه‌های کتاب کانون شرکت کنند.

وی با بیان اینکه قبولی آثار نویسندگان در حوزه کودک و نوجوان بسیار اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: کتاب نویسنده‌ای که مورد تایید کمیته بررسی کتاب کانون قرار می‌گیرد در واقع مجوز ورود به کتابخانه‌های کانون در سراسر کشور را دریافت می‌کند.

۲ کتاب یک نویسنده جوان مجوز ورود به کتابخانه‌های کانون دریافت کرد

عضو شورای فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان اضافه کرد: در این حوزه فاطمه رضوانی، نویسنده جوان این استان در دسته کتاب‌های علمی مجوز قبولی دریافت کرد که در یک تفاهم‌نامه‌ای با این نویسنده جوان دو اثر علمی وی در انتشارات خود کانون چاپ خواهد شد.

به گفته غلامزاده نخلی، عنوان دو کتاب این نویسنده در حوزه کودک و نوجوان لاک‌پشت مهمان ناخوانده دریا (بررسی لاک پشتان دریایی ایران) و فرمانروای آب‌ها (کوسه‌های ایران) است که برای حوزه کودک این دو کتاب در کمیته بررسی کتاب کانون بسیار مفید تشخیص داده شده است.

کارشناس آفرینش‌های ادبی استان هرمزگان ادامه داد: موضوع بعدی در حوزه حمایت از نویسندگان و اهل قلم، بخش انتشارات کانون پرورش فکری است، که در واقع برخی از این افراد تمایل دارند آثار آن‌ها توسط کانون چاپ شود، زیرا انتشارات کانون در چهار دهه فعالیت خود بیش از یک هزار و۶۰۰ عنوان کتاب چاپ کرده و این کتاب‌ها از نظر عناوین و شمارگان در انتشارات کانون پیشتاز است.

وی با بیان اینکه انتشارات کانون پرورش فکری کودکان کشور در جشنواره‌های بین‌المللی بسیار فعال است و سالانه قراردادهایی با ناشران خارج از ایران دارد، ابرازداشت: انتشارات کانون در کارنامه خود کتاب‌هایی به زبان‌های انگلیسی، عربی، فارسی، بوسنیایی، کردی،دری، ترکی و کتاب‌هایی به خط بریل برای کودکان با نیازهای ویژه دارد و از این منظر جایگاه کانون در حوزه کودک بسیار مهم و ارزشمند است.

نویسندگان برای خلق آثار موفق دنیای کودکان را بهتر بشناسند

کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان توضیح داد: شاعران و نویسندگانی که در این بخش نیز به کانون مراجعه می‌کنند باید از قبل یک کتاب توسط یک ناشر غیرکانونی چاپ کرده باشند و محتوای جدید را به همراه مشخصات کتاب قبلی خود به کانون ارائه دهند.

غلامزاده نخلی اضافه کرد: بخش دیگر حمایت‌های کانون به این شکل است که اگر نویسندگان و اهل قلم دراستان هرمزگان هنوز کتابی را هم چاپ نکرده‌اند می‌توانند آثار مکتوب و ماندگار خود را در نشریات مثل کیهان بچه‌ها، سروش یا نشریاتی که حوزه تخصصی کودک ونوجوان است، به کانون استان ارائه دهند و اگر این آثار از لحاظ محتوایی مورد تایید کانون قرار بگیرد آن را چاپ می‌کند.

وی ابرازداشت: به رغم اینکه در این حوزه نیز متقاضی داشته‌ایم هنوز در استان کسی موفق به دریافت مجوز نشده، زیرا آن چنان که باید دغدغه‌هایی که برای گروه سنی کودک و نوجوان مهم است، انتقال داده نمی‌شود.

مسوول انجمن‌های ادبی شعر، داستان و طنز نوجوان هرمزگان یادآور شد: در این بخش اهل قلم در این استان نیاز به تقویت دارند و به اعتقاد من اگر نویسندگان ما دنیای کودکان را بهتر بشناسند در خلق اثر برای آن‎‌ها موفق‌تر عمل می‌کنند.

غلامزاده نخلی ادامه داد: یک بخش دیگری که برای کانون اهمیت دارد اینکه نویسندگان وقتی با مخاطب اصلی خود روبرو می‌شوند همه از نظرات و نقد عمیق نوجوانان ابراز خوشحالی کرده‌اند اما توصیه ما این است که اگر می‌خواهند باز اثری را تولید کنند حتما به مخاطبان خود توجه ویژه داشته باشند.

وی افزود: بیش از هشت سال است که در آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری استان فعالیت‌های جدی در حوزه نقد و بررسی کتاب نویسندگان داشته‌ایم و در این مدت نیز نشست‌های نقد و بررسی زیادی برای نویسندگان استان با محتوای شعر، داستان و کتاب‌های علمی و رمان نیز برگزار شده است.

کارشناس آفرینش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان ادامه داد: آفرینش‌های ادبی یکی از با قدمت‌ترین بخش‌های کانون است که با عنوان بررسی آثار شکل گرفت و با ادبیات به دنیای مخاطبان خود وارد و به کشف و پرورش استعدادهای ادبی پرداخت.

به گفته غلامزاده نخلی، در حال حاضر آفرینش های ادبی استان هرمزگان بیش از 40 کارگاه مجازی تخصصی نوشتن خلاق، شعر سرایی خلاق و داستان‌نویسی دارد و درحال حاضر و با شرایط فعلی ویروس کرونا که کارگاه‌ها مجازی برگزار می‌شود در یک برنامه کارشناسی شده به زودی تمامی کودکان استان از فعالیت‌های تخصصی ادبی مجازی برخوردار می‌شوند.