هراس آمریکایی‌ها از ترامپ بیش از کرونا هراس آمریکایی‌ها از ترامپ بیش از کرونا
  • فرهنگی

  • مرداد 08، 1399 - 10:44


درحالیکه که ویروس کرونا جامعه آمریکا را همچون توفانی درنوردیده و شمار مبتلایان از مرز چهارمیلیون نفر گذشته، اظهارات دروغین دونالد ترامپ درباره این ویروس، آمریکایی‌ها را نگران و سردرگم کرده است بطوریکه برخی رسانه‌ها در این کشور او را دروغگوترین مقام می‌دانند.

به گزارش  ایرنا، رسانه های آمریکایی با تمرکز بر اظهارات نادرست و غلط ترامپ درباره ویروس کرونا، شمار اظهارات نادرست وی را حداقل بالغ بر  ۶۰۰ مورد بر شمرده اند.
برخی از گفته های غلط و سراسر اشتباه ترامپ درباره ویروس کرونا حتی تاثیر مستقیمی در مرگ افراد داشته است مانند توصیه‌های او به استفاده از داروهایی که از سوی مراکز بهداشت درمان آمریکا و حتی از سوی سازمان جهانی بهداشت منع شده است. برخی  شهرواندان آمریکایی به استفاده از داروی پیشنهادی وی برای از بین بردن ویروس کرونا روی آورده که منجر به مسمومیت و بعضا منتهی به مرگ آنها شده است.

 

 بیش از ۶۰۰ دروغ کرونایی در ۱۴ هفته

شبکه خبری سی ان ان در گزارشی اعلام کرده است ترامپ با حداقل ۶۵۴ مورد نادرست طی تنها ۱۴ هفته در مورد همه گیری ویروس کرونا، دروغگوترین رئیس جمهوری در مورد این بحران همه گیر شناخته شده است.
رئیس جمهوری آمریکا درباره انجام آزمایش‌های کرونایی،‌محدودیت های سفر، درباره آنچه باراک اوباما از بابت مایحتاج مورد نیاز (بیمارستان ها) برجای گذاشته و حتی درباره آنچه خود شخصا درباره ویروس کرونا گفته، دروغ می گوید. او  درباره اعمال محدودیت سفر اتباع چین به آمریکا از اوایل ماه فوریه گذشته نیز دروغ گفته بود و به گفته مقامات مسئول مرتبط دراین زمینه چنین محدودیتی صورت نگرفته بود.

از دیگر مواردی که ترامپ در زمینه همه گیری ویروس کرونا دروغ پردازی کرده، ۱۳ بار این اظهارنظر دروغ بود که در آمریکا مجموع آزمایش های انجام شده درباره کرونا، بیش از مجموع تمام ازمایش های کرونایی است که در سطح جهان صورت گرفته است.

 

بروز فاجعه بهداشتی و اقتصادی در پی دروغ های ترامپ

نشریه آمریکایی «آتلانتیک» (The Atlantic) نیز با متمرکز شدن بر جزییات اظهارات نادرست رئیس جمهوری آمریکا طی مدت همه گیری ویروس کرونا در این کشور نوشت: دروغ های ترامپ درباره همه گیری ویروس کرونا تمامی ندارد. دروغ های مکرر ترامپ در مورد ویروس کرونا منجر شده  آمادگی آمریکایی در مواجهه با این بحران به نوعی با سرگردانی همراه باشد، دروغ های بزرگ ترامپ باعث بروز فاجعه بهداشتی و اقتصادی در کشور شده است.

آتلانتیک آنگاه به برخی از اظهارات دروغ رئیس جمهوری آمریکا در زمینه ویروس کرونا پرداخته و می نویسد: وی در هفتم فوریه (۱۸ بهمن ۱۳۹۸) و  ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن ۱۳۹۸) گفته بود ویروس کرونا با گرم تر شدن هوا و تا ماه آوریل ضعیف خواهد شد، در واقع اظهارنظر درباره اینکه ویروس کرونا تا آن زمان امکان ضعیف شدن را داشته باشد، خیلی زودهنگام بوده و تاثیر منفی  برجامعه گذارد.

ترامپ بار دیگر در ۲۷ فوریه (۸ اسفند ۱۳۹۸) به دروغ گفت: همه گیری این ویروس درحال ناپدید شدن است، یک روزه به مانند یک معجزه محو خواهد شد، این درحالی بود که آنتونی فائوچی رئیس موسسه پیشگیری بیماری و الرژی آمریکا درست چند روز پس از این اظهارات، ابراز نگرانی کرده بود که در یک تا دوهفته آینده شاهد مبتلایان بیشتر به این ویروس  در آمریکا خواهیم بود.

این نشریه آمریکایی افزود: ترامپ بارها این اظهار نادرست را تکرار کرد که اگر قرار به بسته شدن اقتصاد آمریکا به خاطر مرگ و میر ناشی از کرونا باشد که آنگاه باید اقتصاد آمریکا به خاطر شمار بالای خودکشی در این کشور بسته می شد، چراکه شمار افرادی که در آمریکا دست به خودکشی می زنند بیش از این شمار جان باختگان به ویروس کرونا است، اما این گفته ترامپ اشتباه بود چراکه در آمریکا شمار افرادی که در سال ۲۰۱۷ میلادی  دست به خودکشی  زدند به سختی به آمار ۴۷ هزار نفر می رسید، حال آنکه این ویروس بیش از ۱۴۰ هزار قربانی گرفته است.

ادعای کنترل کرونا از سوی ترامپ

آتلانتیک  در ادامه اظهارات دروغین و متناقض ترامپ درزمینه ویروس کرونا نوشت: ترامپ دوم جولای  (۱۲ تیرماه۹۹) گفت؛ «ویروس کرونا تحت کنترل در آمده است»؛ اما این اظهار نادرست درحالی از سوی رئیس جمهوری آمریکا بر زبان جاری شد که آمریکا در آن زمان روزانه شاهد ابتلا بیش از ۵۰هزار مورد جدید به ویروس کرونا را شاهد بود و این آمار هر بار افزوده می شود.

 ترامپ چهارم جولای (۱۴ تیرماه۹۹) نیز مدعی شد: «بیماری کووید-۱۹ کلا بی خطر است»؛ اما واقعیت این است که این ویروس چنانچه منجر به کشته شدن فرد نشود قادر است تا تاثیرات مخربی بر سلامتی انسان برجای گذارد، سازمان جهانی بهداشت دراین باره گفته است بیماری کووید-۱۹ در ۱۵ درصد موارد جدید و در ۵درصد نیز بسیار خطرناک است.

 بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران مسائل آمریکا ، سو مدیریت دونالد ترامپ را عامل شدت گرفتن بحران ویروس کرونا در این کشور می دانند. به نظر می رسد دروغ های ترامپ و مدیریت دولتش در مقابله با این ویروس مهلک فقط به همین جا ختم نشود بلکه بر سرنوشت او در انتخابات سوم نوامبر (13 آبان) نیز تاثیر گذار باشد.

هم اکنون شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان از مرز ۱۶میلیون نفر گذشته و از این تعداد نیز بیش از ۶۵۰ هزار نفر جان باخته اند.این درحالی است که آمریکا با بیش از چهار میلیون مبتلا به ویروس کرونا (بیماری کووید -۱۹)  و بیش از ۱۵۰ هزار نفر جان باخته از این ویروس در صدر سایر کشورهای جهان قرار دارد.