جزئیات فوت نوجوان 13 ساله فارغانی بررسی شد
  • اجتماعی

  • تیر 14، 1400 - 14:03


با حضور معاون استاندار:

جزئیات فوت نوجوان 13 ساله فارغانی بررسی شد

زینب شکوه 

معتمدین و مسئولان محلی شهر فارغان طی جلسه ای با علی رئوفی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان، به بررسی جزئیات فوت نوجوان 13 ساله فارغانی بر اثر عقرب زدگی پرداختند.
به گزارش خبرنگار دریای اندیشه، دکتر حسین اقتدار بختیاری؛ مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان حاجی آباد نیز با بیان اینکه تلاش بسیاری برای شبانه روزی کردن درمانگاه فارغان صورت گرفت اما بی نتیجه ماند، افزود: در نخستین گام برای تجهیز درمانگاه فارغان، اورژانش 115 در این منطقه راه اندازی و مجوز نیرو نیز اخذ شد. همچنین این درمانگاه به سایر تجهیزات پزشکی مجهز گردیده است و شبانه روزی شدن فعالیت درمانگاه یادشده از خواسته های مردم فارغان است.
وی به جزئیات مختصری از فوت نوجوان 13 ساله فارغانی پرداخت و ادامه داد: زمان طلایی برای نجات این نوجوان فوت شده، کمتر از ۲ ساعت بوده است درحالی که مدت زمان مراجعه وی از لحظه گزش عقرب تا درمانگاه، حدود ۶الی ۷ ساعت گذشته بود و تایم طلایی را از دست داده بود.
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان حاجی آباد اضافه کرد: از زمان ورود این نوجوان فارغانی، تمام خدمات درمانی اعم از انجام آزمایشات و تزریق سرم ضدعقرب به وی ارائه شده است. اما به دلیل مراجعه دیرهنگام، راهی برای نجات وی نبود و تمام تلاش برای زنده ماندن این نوجوان فارغانی بی نتیجه ماند. البته در فضای مجازی مطالبی منتشر شد که با واقعیت فاصله داشت.
دکتر اقتدار گفت: علیرغم تمام تلاش کادر درمانگاه فارغان برای نجات این نوجوان فوت شده، اگر قصوری در روند پذیرش، اعزام یا درمان صورت گرفته باشد حتما با آنان برخورد خواهد شد.
محمدی از فعالان رسانه منطقه فارغان نیز به اخبار و مطالب منتشر شده در فضای مجازی درخصوص جزئیات فوت نوجوان 13 ساله فارغانی بر اثر عقرب زدگی اشاره داشت و گفت: مردم قدرت تجزیه و تحلیل دارند، کدام پدرو  مادری فرزند خود را به نیش عقرب واگذار و به عبارتی برای درمان جگرگوشه اش سهل انگاری می کند؟
وی با بیان اینکه مشکلات منطقه فارغان بسیار است و نگاه تبعض آمیز دولت تدبیر و امید سبب شده که مشکلات این منطقه به قوت خود باقی بماند، افزود: باید این نگاه تبعیضانه به منطقه فارغان هرچه زودتر از بین برود و مشکلات مردم در حوزه های مختلف حل و فصل شود.
این فعال رسانه ای استان هرمزگان ادامه داد: خشکسالی و خالی شده روستاها از جمعیت، سبب پسرفت منطقه شده این اما هنوز نگاه تبعیض آمیز در سیستم فرمانداری حاجی آباد حکمفرماست و فوت نوجوان فارغانی بر اثر عقرب زدگی نیز نتیجه همین نگاه نابخشودنی است.
سپس آذین معتضد کیوانی از فعالان اجتماعی شهر فارغان نیز ضمن تقدیر و تشکر از پاسخگویی به موقع معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان درخصوص درخواست تشکیل جلسه جهت بررسی جزئیات فوت نوجوان فارغانی گفت: این اقدام رئوفی سبب شد نوری در قلب مردم فارغان روشن شود.
وی خطاب به معاون استاندار هرمزگان افزود: ما برای گلایه و شکایت از بخش درمان شهر فارغان دور هم جمع نشده ایم بلکه برای پیشگیری از بروز اتفاقان ناگوار شبیه فوت این نوجوان 13 ساله فارغانی و همچنین جلوگیری از پسرفت منطقه ناشی از خشکسالی، بررسی مشکلات راه و سایر مشکلات مردم منطقه درخواست این جلسه را دادیم.
در ادامه این جلسه، حجت الاسلام دهقانی عضر شورای شهر فارغان، اظهار کرد: کمبود امکانات درمانی و مشکل جاده در بخش فارغان همیشه باعث مرگ مردم شهید پرور این منطقه بوده و برای رفع این مشکلات باید مسئولین نگاه ویژه به منطقه فارغان داشته باشند. 
وی در خصوص علت مرگ علی جمشیدی افزود: ضمن عرض تسلیت به خانواده آن نوجوان ۱۳ساله اهل فارغان، کمبود امکانات درمانی دلیل اصلی فوت این نوجوان شد، اما پیام عجولانه سخنگوی علوم پزشکی استان هرمزگان باعث نگرانی خانواده مرحوم و اهالی منطقه گردید که در انعکاس خبری چنین حوادثی، در وهله نخست باید واقعیت بیان و سپس با تدبیر و دقت خاص گفته شود.
این عضو شورای شهر فارغان ادامه داد: سرزنش خانواده متوفی به دلیل نشر مطالب غیر واقعی در فضای مجازی بسیار دردناک بود و تحمل این سرزنش برایشان سخت بود که مقصر فوت فرزند خود باشند.
فردوس امیری توسل یکی دیگر از فعالان اجتماعی منطقه فارغان با بیان اینکه کادر درمان اولویت های زیادی دارد و شرایط کنونی کشور به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا، بحرانی است، گفت: در چنین شرایطی که روزانه تعداد زیادی از هموطنان بر اثر ابتلا به ویروس منحوس کرونا جان خود را از دست می دهند باید مراقب نشر مطالب در فضای مجازی باشیم و این فضا را متشنج نکنیم تا خدایی ناکرده موجبات نومیدی کادر درمان را فراهم نشود.
وی ادامه داد: در پی فوت نوجوان 13 ساله فارغانی و اقدام برخی افراد درخصوص نشر مطالب در فضای مجازی، در همین فضا بارها تاکید کردم که مواظب این فضا باشیم. چراکه در شرایط کنونی، کادر درمان گرفتاری و درگیری های خاص خود را دارند. از این رو معتمدان و مسوولان محلی شهر فارغان برای زیرسوال بردن کادر درمان در این محل حضور نیافته ایم بلکه با هدف بررسی و پیشگیری از بروز مشکلات و اتفاقات ناگوار مشابه فوت این نوجوان فارغانی در جلسه حضور بهم رسانده ایم.
همچنین سکینه یکتاپور عضو منتخب ششمین دوره شورای شهر فارغان با بیان اینکه نباید با احساسات خانواده داغدار که نوجوان 13 ساله خود را از دست داده اند بازی شود، گفت: باید راهکاری برای جلوگیری از تکرار این قصه تلخ پیدا کرد و تدابیری اندیشید که هیچ خانواده ای به دلیل کمبودات منطقه داغدار نشوند.
وی به مشکلات فراوان در شهر فارغان اشاره داشت و گفت: کم و کاستی ها در شهر فارغان بسیار است و ما به عنوان صدای مردم، به دنبال پیداکردن مقصر نیستیم بلکه پیگیر مشکلات و کمبودات منطقه هستیم.
این عضو منتخب شورای شهر فارغان با بیان اینکه قبل از بروز حادثه باید جلوی آن را گرفت، ابراز داشت: مشکلات شهر فارغان زنجیره وار به هم متصل بوده و باید یکی پس از دیگری رفع شود.
دکتر محمود حسین پور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در جمع تنی چند از معتمدان محلی و اعضای شورای شهر فارغان و همچنین دکتر حسین اقتدار بختیاری؛ مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان حاجی آباد با عرض تسلیت فوت نوجوان 13 ساله فارغانی بر اثر عقرب زدگی اظهار کرد: عوامل متعددی در فوت این نوجوان فارغانی دخیل است و مشابه چنین اتفاقی در شهرستان های بشاگرد و جاسک نیز رخ داده است.
وی با بیان اینکه برای توسعه منطقه در کنار معتمدان محلی و مردم خواهیم بود، افزود: محدودیت و کمبود سرم ضد عقرب در حاجی آباد و مرکز استان موجود است و هیچ گونه مشکلی در این زمینه نداریم.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه فاصله زمان طلایی برای نجات این نوجوان فوت شده، یک ساعت بوده است، ادامه داد: در مناطق دور افتاده با بیش از یک ساعت مسافت، سرم ضد عقرب در مراکز درمانی به تعداد کافی موجود است و به این نوجوان فوت شده نه تنها یک دوز سرم ضد عقرب بلکه سه دوز تزریق شد. اما آن یک ساعت طلایی از دست رفته بود.
حسین پور خطاب به معتمدین و مسولان محلی فارغان گفت: دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان در کنار مردم بوده و هست لذا به برخی ها اجازه سوءاستفاده از فضای مجازی درخصوص ایجاد اختلاف بین دانشگاه علوم پزشکی و مردم ندهید. 
وی همچنین خطاب به حاضرین در جلسه تاکید کرد: نباید چنین متصور باشید که دانشگاه علوم پزشکی نسبت به رخ دادن این اتفاقات ناگوار بی تفاوت است، می توانیم با همدلی و همفکری یکدیگر از بروز چنین اتفاقات ناگواری پیشگیری کنیم.