کانون، سرنوشت فرزندان را تغییر می دهد
  • فرهنگی

  • اسفند 25، 1399 - 08:50


در مصاحبه اختصاصی با مدیرکل کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان مطرح شد؛

کانون،  سرنوشت فرزندان را  تغییر می دهد

 

آنچه در ذیل می خوانید ماحصل گفتگوی اختصاصی با خانم پروین پشتکوهی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  هرمزگان است:   
از سال 72 وارد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شدم که مسیر فعالیت فرهنگی من تغییر یافت و خوشبختانه فعالیت در کانون از جمله مشاغلی بود که با روحیه جهادی من سازگاری داشت.
فعالیت و ماندگاری در کانون، منوط به عشق و علاقه ای است که فرد باید دارا باشد، چراکه بخش های مالی این حرفه آن چنان پر رنگ نیست و تنها عشق به پویایی و بچه هاست که سبب ماندگاری فرد در کانون و ادامه فعالیت وی می شود. 
از آنجایی که کانون زبان ایران وابسته به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است بعد از سال 89، عهده دار مدیریت کانون زبان ایران شدم و به مدت 10 سال در این کانون فعالیت داشتم و در حال حاضر به عنوان مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان در خدمت کودکان و نوجوانان هستم.
فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
کانون بواسطه فعالیت هایش، سازمانی کاملا بی بدیل، فاخر و فوق العاده است، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان و شهر بندرعباس در سال 54 افتتاح شده است و در حال حاضر ۱۹ مرکز ثابت و سیار و پستی در سطح استان راه اندازی و مشغول به فعالیت هستند.
کانون 62 نوع فعالیت انجام می دهد که پایه و زیربنای تمامی این فعالیت ها، کتاب  است. به عبارتی، اصل کانون، کتاب محور است. 
بنای فعالیت هایی همچون قصه گویی، شعرخوانی، نقد و بررسی کتاب ، معرفی سرزمین و شخصیت ، انیمیشن، نقاشی و ... کتاب است و به پرورش ذوق و استعداد کودکان و نوجوانان می پردازد.
کانون در بخش های مختلفی فعالیت می کند. همانطور که از نام کانون پیداست در حوزه پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت دارد و بخش های مختلفی دارد که این ماموریت را بر عهده دارند.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دارای بخش آفرینش های فرهنگی است که شامل کتابخانه هاست. این مراکز ابتدا به نام کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان در اختیار گروه های هدف بوده و درحال حاضر نیز تحت عنوان مرکز فرهنگی هنری فعالیت دارد که علاوه بر امانت کتاب به فعالیت نامبرده در بالا می پردازد. کتابخانه های کانون هر کدام  دارای  بالغ بر10  هزار جلد کتاب است.
در کنار این کتابخانه ها، فعالیت های مختلفی در حوزه فرهنگی، هنری، ادبی و مذهبی انجام می شود. تمامی این فعالیت ها با موضوعیت کودک و نوجوان صورت می گیرد. در این مراکز،  فکر و ذهن کودک پرورش می یابد و با کشف استعدادها و پرورش و آموزش آنها، نویسنده یا شاعر  یا یک فرد فرهیخته و ارزشمند  را پرورش و تحویل جامعه می دهد.
فعالیت کتابخانه پستی و همچنین کتابخانه سیار شهری و روستایی مختص محلات کم برخوردار و حاشیه ای شهری و مناطق روستایی از دیگر فعالیت‌های بخش فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان است.
فضای فیزیکی کتابخانه‌های ثابت این کانون حتی صندلی و رنگ قفسه های این کتابخانه ها نیز به صورت کارشناسی شده جهت استفاده گروه های سنی مختلف مخاطبان مهیا شده است.
بخش ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز به پرورش شاعر و نویسنده می پردازد و به کودکان و نوجوانان  شعر و داستان هم در کلاس های حضوری در قبل و آنلاین در این روزهای کرونایی و حتی به صورت مکاتبه ای از طریق نامه نگاری آموزش می دهد. 
بخش هنری نیز خدمات خوبی را به مخاطبان خود ارائه می دهد که به زودی کارگاه آموزش انیمیشن ویژه گروه سنی 4 الی 18 سال در استان هرمزگان به صورت دائمی برگزار و کانون نیز تولیدات فاخر هنرجویان را خریداری خواهد کرد. 
در شرایط کرونایی، کارگاه‌های آموزشی در کانون پرورشی کودکان و نوجوانان به صورت آنلاین در سایت hormozgan.kpf.ir درحال برگزاری است و جذابیت این کلاس‌ها باعث شده نه تنها هرمزگانی ها بلکه از اقصی نقاط کشور همچون تهران، اردبیل، فارس و کرمان در این کارگاه ها حضور یابند و آموزش های لازم در زمینه های مختلف را فرا می گیرند.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان، در سایت استانی خود، صفحه ای را تحت عنوان ثبت ایده طراحی کرده و از هنرمندان در حوزه های مختلف دعوت بعمل می‌آورد تا ایده‌های خود را در این سایت ثبت کنند تا پس از تایید دفتر مرکزی، مورد استفاده قرار گیرد.
لازم به ذکر است در مجتمع علوم مرکز آفرینش کانون در کنار  اکوسیستم های جانوری و دریایی و بخش های علمی  تنها رصدخانه سه موتوره کشور در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان راه اندازی شده است اما در شرایط کنونی به دلیل شیوع ویروس کرونا، آنگونه که باید، نمی توانیم ارائه خدمت کنیم اما به صورت آنلاین، از این مکان بازدید صورت گرفته است.
لازم است کانون زبان ایران که بخش های کانون است که به آموزش زبان های خارجه را به شکل بسیار موثری آموزش می دهد هم معرفی کنم که بزرگترین موسسه آموزش زبان های خارجی است. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مکانی فوق العاده است که هر چه در راستای معرفی این مکان فعالیت صورت گیرد باز جای کار دارد. کانون، سرنوشت فرزندان یک کشور را تغییر می دهد و یک انسان ارزشمند تربیت می کند  از این رو، معرفی این مرکز فوق العاده فاخر، رسالت تک تک شهروندان است که با شناساندن این مکان بی بدیل، زمینه حضور کودکان و نوجوانان را فراهم کنند.
در کانون فرهنگ سازی صورت می‌گیرد، درصورتی که شخصیت فرزندان از همان دوران کودکی و نوجوانی بر پایه فرهنگ صحیح شکل بگیرد از آینده‌ای بهتری برخورد ار خواهند شد و موجب میشود انسان های ارزشمندی شوند که هم خودشون رو در این دنیای پهناور دریابند وهم به انسان ها و دنیای پیرامونشان ارزش ببخشند و اینکه کانون باعث میشود بچه ها متوجه بشوند که دنیا ارزش نجات دادن را دارد.
یکی از مشکلات عدیده در جامعه ما؛ عدم  درک متقابل، عدم مهارت کنترل خشم و  صبوری است که منجر به بروز اتفاقاتی تلخ خواهد شد. کانون پرورش دوره های  مهارت های زندگی تحت عنوان «حال خوش زندگی» مشتمل بر هشت مهارت به ویژه جرأت‌مندی، مطالبه گری و ... را به نوجوانان آموزش می دهد.
ارتباط برقرار کردن با کودکان
هرگز ارتباط برقرار کردن با کودکان سخت نیست، کافی است خودمان باشیم. بچه ها فقط عشق می خواهند و بس. اغلب مواقع ما قصد داریم بچه ها را پند و اندرز بدهیم و آنان این را نمی پذیرند. در مقابل این عزیزان لازم است شنونده خوبی باشیم و هر جا لازم بود با محبت به سبک خودشان حرفمان را بیان کنیم. درحالی که اغلب انتظار داریم آنها شنونده های خوبی برای ما باشند. بچه ها عشق و محبت ما را که شاهد باشند همین امر برای ارتباط برقرار کردن با آنان کافی است.
نقش ادبیات در پرورش فکری کودکان:
ادبیات به کودکان کمک می‌کند به کشورشان علاقه مند و برایشان مهم شود. همچنین میهن‌دوستی را در ذهن بچه ها پرورش می‌دهد. آموزش ادبیات به کودکان به مثابه ساختن پلی است بین گذشته یک فرهنگ با آینده آن و باعث می‌شود بچه ها ریشه دار شوند و به محکم شدن ریشه ها کمک می‌کند. از این رو بچه ها هرگز دچار بی هویتی نمی شوند و یکی از کارهای مهم که  در هر سرزمینی باید انجام شود تقویت هویت مردم آن سرزمین است.
دنیای کودکان و نوجوانان باید به ادبیات آن سرزمین وصل شود و افسانه ها و شخصیت ها و اسطوره های سرزمینشان را بشناسند تا الگوهای مناسب داشته باشند. به همین دلیل الگو سازی بسیار مهم است و کانون این کار را به بهترین شکل با فعالیت‌های معرفی شخصیت، شعر خوانی ، آشنایی با ادبیات کهن و ... انجام می‌دهد.
مادامی که بچه ها از گذشته ادبیاتی خود مطلع شوند و سعدی و حافظ و شاهنامه فردوسی را بشناسد و خودشان را به گذشته پر افتخارش پیوند بزنند به خودباوری رسیده و دیگر جای هیچ نگرانی برای آینده اش نیست. 
بدون تعارف می گویم که کودکان و نوجوانان عضو دائمی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را هر کجا ببینید در اولین برخورد با آنان، به خوبی تشخیص خواهید داد که عضو کانون هستند، چراکه ادبیات در دل و جان کودکان رخنه کرده و شخصیت یک انسان کامل را خواهید دید.
موضوعات مدنظر کانون:
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شعار «آینده را باید ساخت و خوب زندگی کردن تمرین می‌خواهد»، با فعالیت های متعدد خود بر روی  پرورش ذوقی و فکری ، استعدادیابی و  مهارت آموزی متمرکز شده است. کانون ابتدا استعداد بچه ها را کشف و شناسایی کرده و سپس با پرورش استعدادهای کشف شده، برای رقم زدن آینده ای بهتر، مهارت ورزی می کند. 
همکاری والدین کودکان و نوجوانان با کانون:
 ارتباط خوبی بین والدین کودکان و نوجوانان عضو کانون با این مرکز فاخر و بی بدیل برقرار است به گونه ای که تا قبل از شیوع ویروس منحوس کرونا؛ کارگاه های آموزشی ویژه مادران و دختران و همچنین پدران و پسران در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برگزار می شده است. و هم اکنون نیز در شرایط کرونایی به صورت مجازی، جلسات نقد و بررسی کتاب به صورت آنلاین و با حضور والدین و نویسنده کشوری برگزار شد.
ارتقای سواد رسانه ای 
کودکان و نوجوانان و فرزندپروری ویژه والدین موضوعاتی است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صورت ویژه به آن پرداخته است. به همین منظور جلسات آنلاین را با حضور کارشناسان استان و کشوری برگزار کرده و به کودک و نوجوان می‌آموزد چگونه در فضای مجازی فعالیت کند.
استعدادیابی 
برنامه ای تحت عنوان «هاتف» از تابستان سال ۱۴۰۰ آغاز خواهد شد البته این برنامه در گذشته نیز کماکان به شکل دیگری در کانون اجرا می شد. ولی این بار به صورت بسیار سازمان یافته و مصوب و مدون انجام‌ می شود و به موجب اجرای طرح مزبور، کودک به محض ورود به کانون، با برگزاری آزمون های مختلف طراحی شده، استعدادیابی و سپس  به فراخور استعدادهایش، در مسیری معین، مهارت‌های لازم را فرا خواهند گرفت تا ۱۸ سالگی در مراحل گوناگون آموزش می بیند و با ترسیم خط رشد دقیق و کسب مهارت‌ها را زیر نظر کانون رصد خواهد شد و آنچه را لازم باشد در مسیر پرورش استعداد آموزش خواهد دید .
همکاری دستگاه‌های فرهنگی هرمزگان با کانون:
ارتباط خوبی بین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان با سایر دستگاه‌های فرهنگی استان اعم از ادارات کل آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین کتابخانه‌های عمومی و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری و حوزه هنری  برقرار است. 
امروزه تمامی دستگاه‌ها با مسائل مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند اما استاندار هرمزگان، معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی وی و به ویژه رئیس سازمان برنامه و بودجه استان به خوبی از کانون حمایت کردند و کانون باید نام آقای صالح دریانورد را بواسطه حمایت دهه های متمادی ایشان از کانون، در تاریخ خود ثبت کند چرا که حمایت های وی سبب تغییر بهبود شرایط کانون شده است. 
به طور کلی بین  کانون با سایر دستگاه های فرهنگی استان ارتباط خوبی برقرار است اما انتظار ما از رسانه ملی است و برای معرفی و شناساندن کانون و فعالیت‌های آن و همچنین پیشبرد اهداف متعالی آینده ساز مدنظر کانون، ما را یاری رساند.
رسانه ملی برای بهبود شرایط و تزریق امید و نشاط به کودکان و نوجوانان، باید پای کار بیاید و به منظور ایجاد شرایط بهتر برای گروه‌های هدف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، از پتانسیل کانون استفاده کند.
حرف آخر:
عدالت محوری از دغدغه های کاری ام است، ایده آل من این است که نباید هیچ کودکی و نوجوانی در اقصی نقاط استان هرمزگان، تشنه آموزش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باشد. باید هرجا کودکی هست ما نیز حضور داشته باشیم و آنچه در خور و شایسته کودکان و نوجوانان هرمزگانی است به آنان ارائه دهیم و به یقین فرزندان این سرزمین شایسته بهترین ها هستند.
لازم است به گونه ای عمل کنیم که در استان هرمزگان، راه اندازی و تاسیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در کنار سایر نیازمندی ها از قبیل احتیاجات مانند  آب و برق و ... فراهم شود.

به گزارش:زینب شکوه