به گواه مُهری قدیمی که در منطقهی «چغامیش» خوزستان کشف شده، دریانوردی در فلات ایران سابقهای به درازای چندین هزار سال دارد.
این مهر که تصویر یک کشتی را با سرنشینان آن نشان میدهد تنها یکی از مواردی است که میتوان با تکیه به آن بر این موضوع صحه گذاشت.
در زمان حفر کانال جدید سوئز نیز کتیبهای از داریوش شاه هخامنشی کشف شد که گواه دیگری بر این مدعا است. از ساخت و خرید کشتیها و قایقهای جنگی در دوران ساسانی گرفته تا ناوگانهایی که برای مطالعات استراتژیک در عصر افشاریه مأمور کشف و بررسی سواحل همسایه میشدند همگی نشان از قدمت و اهمیت صنعت کشتیسازی در درازای تاریخ این مرزوبوم دارد.
امروز صنعت کشتیسازی در ایران با صنایعی همچون نفت، گاز و پتروشیمی گرهخورده که بخش اصلی اقتصاد کشورمان را شکل میدهد؛ همچنین مرزهای طولانی آبی کشور در شمال و جنوب در کنار وابسته بودن صنایع جانبی بسیار به صنعت کشتیسازی و بالا بودن ظرفیت اشتغال در این صنعت، کشتیسازی را به صنعتی استراتژیک و مادر بدل ساخته است.
در 50 سال گذشته شاهد تلاشهای بسیاری در جهت توسعهی این صنعت و بهروز کردن دانش فنی و مهندسی مرتبط با آن بودهایم.
در این میان شرکت کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران ( ایزوایکو ) بهعنوان زیرمجموعهی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و بزرگترین زیر ساخت دریایی کشور با 1100 هکتار وسعت و دارا بودن تجهیزات منحصر به فرد نظیر کارگاههای تخصصی، داک شناور، سینکرولیفت، سرسره و بزرگترین حوضهای خشک در کشور در کنار بهرهگیری از نیروهای متخصص سهم بزرگی در توسعهی این صنعت داشته؛ تدوین پیشنویس سند توسعه دریایی، ساخت کشتیهای اقیانوسپیما، ساخت حوضهای خشک، تعمیر و ساخت کشتیها تا تناژ ۳۰۰ هزار تن، تعمیر سوپر تانکرها، دکلهای حفاری و ساخت سازههای دریایی (سکوهای نفتی و گازی) بخشی از کارنامهی پر بار ایزوایکو در 9 سال گذشته است.
خصوصاً که بررسی این کارنامه پس از اعمال تحریمهای ناجوانمردانه آمریکا نشان از خودباوری ملی و عملی شدن شعار اقتصاد مقاومتی و رونق تولید در کشور دارد. برای بررسی هر چه بهتر این موضوع و اهمیت این صنعت و تأثیری که بر صنایع پاییندستی دارد؛ در گزارش پیش رو عملکرد گروه طراحی، ساخت و تعمیرات شناورهای بزرگ ایزوایکو را در سال گذشته مورد بررسی قرار دادهایم
انتهای پیام