خطر فوران آئدس با یک بارندگی
  • اجتماعی

  • تیر 28، 1403 - 08:36


ب دنگی بیماری‌ای است که بر اثر گزش پشه آئدس ایجاد می‌شود و متاسفانه هم پشه آئدس و هم بیماری در استان در حال گسترش است.
به گزارش اختصاصی روزنامه دریای اندیشه، این روزها در کنار سکوت معناداری که در هرمزگان حاکم شده است اتفاقات خطرناکی نیز روز به روز در حال شیوع است، شاید دو سالی است که نام پشه آئدس بر سر زبان‌ها افتاده است و هر از چندگاهی اذهان عمومی مردم هرمزگان را به خود درگیر کرده است اما همیشه جای یک شکر باقی داشت و آن هم اینکه هنوز پشه آلوده به ویروس و بیماری مشاهده نشده است اما این روزها به لطف مسافرت‌های خارجی برخی هم استانی‌ها و هموطنان شاهد گسترش بیماری‌های حاصل از پشه آئدس در استان هرمزگان هستیم، مسئله‌ای که بیش از هر زمان دیگری نیاز به ایجاد کمیته‌های اضطراری است و باید به صورت ملی رسیدگی شود چرا که همانطور که دولت سیزدهم عملکردش تحت الشعاع ویروس کرونا قرار گرفت امکان دارد عملکرد دولت چهاردهم نیز تحت الشعاع پشه آئدس و تب دنگی قرار گیرد چرا که این بیماری تبعات اقتصادی بسیار بدی دارد و آغاز شدن از پایتخت اقتصادی کشور می‌تواند بیش از پیش خطرساز باشد.
همانطور که می‌دانید زیستگاه و محل تخم‌گذاری و تکثیر پشه آئدس آب‌های شیرین است به حدی که این پشه می‌تواند در آب جمع شده درون درب یک بطری آب معدنی یا آب زیر گلدان‌ها نیز زیست کند بر همین اساس با توجه به حجم آبی که روزانه بر اثر فعالیت سیستم‌های سرمایشی منازل بر روی زمین رها می‌شود و از طرفی با توجه به چاله و چوله‌های خیابان‌ها و شکستگی‌های پی در پی و در لوله‌های انتقال آب شهری و احتمال بارندگی در بسیاری از نقاط کشور باید ستادی برای مدیریت این  بحران و جلوگیری از بحرانی شدن وضعیت تشکیل شود.
با توجه به هشدار صادر شده در استان هرمزگان دستگاه‌های خدمات رسان به ویژه شهرداری بندرعباس باید با حساسیت بیشتری مسائل ابگرفتگی‌ها و مدیریت آب‌های سطحی را دنبال کنند.
وضعیت خطرناک آئدس و تب دنگی در استان هرمزگان دکتر حسین فرشیدی معاون بهداشتی وزیر بهداشت را به بندرعباس کشانده است تا به صورت مستقیم انر مبارزه با آئدس و تب دنگی را مدیریت کند.
تب دنگی در صورت همه‌گیری از کرونا خطرناک تر خواهد بود
حسین فرشیدی در سفر به بندرعباس جهت بررسی اقدامات انجام شده در رابطه با تب دنگی گفت: تیم‌های ما در بندرلنگه و سایر شهرستان‌ها در حال کار هستند؛ اما کنترل بیماری تب دنگی، مختص دانشگاه علوم پزشکی نیست و کنترل این بیماری نیاز به بهسازی محیط و اطلاع‌رسانی به مردم دارد.
معاون بهداشتی وزیر بهداشت اظهار کرد: بندرعباس مهم‌ترین شهر اقتصادی ایران و منبع ورودی به کشور است؛ همچنین استان هرمزگان در نزدیکی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس است که بیماری در آن‌ها وجود دارد.
وی ادامه داد: تب دنگی در صورتی که کنترل نشود می‌تواند بیشتر از کووید ۱۹ برای کشور خطرناک باشد و اقتصاد کشور را درگیر کند و اگر امروز در هرمزگان اقدامی انجام می‌دهیم برای کل کشور است.
این مقام مسؤول اظهار کرد: اقداماتی که امروز در استان هرمزگان برای کنترل بیماری انجام می‌شود، از فرد سم‌پاشی که در هوای گرم در زیستگاه‌های پشه مشغول کار است تا مسئولی که با مدیریت خود توانسته وضعی را نشان دهند که بتوانیم بگوییم بیماری کنترل شده است و امروز در هیچ بیمارستانی بیمار بستری نداریم و کار بسیار بزرگی انجام شده است.
همه دستگاه‌ها به کمک بیایند
وی افزود: از همه دستگاه‌ها انتظار داریم که فکر کنند بیماری تب دنگی برای آن‌هاست و فکر نکنند همه امور با دانشگاه علوم پزشکی است.
فرشیدی تاکید کرد: تب دنگی در حال حاضر کنترل‌شده است ولی هر لحظه ممکن است که این کنترل را از دست بدهیم و برای این اتفاق نامبارک فقط کافی است که در استان هرمزگان یک بارندگی داشته باشیم.
بارندگی و خطر افزایش تعداد پشه‌های آئدس
معاون وزیر بهداشت گفت: ۲ الی ۳ ماه پیش وفور پشه بسیار زیاد بود، اما توانستیم با اقداماتی وفور پشه را کاهش دهیم؛ باید توجه داشته باشیم که تخم پشه در استان پراکنده است و چنانچه یک بارندگی داشته باشیم و آب به تخم پشه برسد، فعال می‌شود و اگر محل زیست پشه را ناامن نکنیم باید منتظر باشیم که تمام بخش اقتصادی استان تحت تأثیر قرار گیرد.
وی افزود: بعد از ابلاغ دستورالعمل پدافند غیرعامل زیستی از همه دستگاه‌ها انتظار داریم که بیشتر پای کار بیایند.
علائم تب دنگی
فرشیدی در رابطه با علائم بیماری گفت: پس از گزش پشه، بیماری معمولاً با تب شروع می‌شود، بعد از آن بدن‌درد تمام بدن را درگیر می‌کند؛ درد بسیار شدید استخوان، درد چشم، سردرد و بی‌اشتهایی نیز از دیگر علائم شکل ساده بیماری است. در حالت پیشرفته، بیمار دیگر قادر به بیرون آمدن از تخت و انجام کارهای عادی نیست و باید در بیمارستان بستری شود.
معاون بهداشتی وزیر بهداشت بیان کرد: هر بیماری که سابقه گزش داشته و دارای علائم عمومی این بیماری باشد که بیشتر از ۲-۳ روز طول کشیده باشد، باید این احتیاط را داشته باشیم که ممکن است به تب دنگی مبتلا باشد. همچنین ممکن است بسیاری از بیماران علائم نداشته باشند.
فرشیدی با تاکید بر اینکه بهسازی محیط برای پیشگیری از ابتلاء به تب‌دنگی بسیار مهم است، افزود: بیماران مبتلا به تب‌دنگی باید حتماً ایزوله شوند و با استفاده از پشه‌بند امکان تماس پشه با بیمار را کم کنیم؛ جدا کردن فرد بیمار از افراد سالم خیلی مهم است؛ این به این معنا نیست که بیمار می‌تواند بیماری منتقل کند؛ تب‌دنگی از طریق تنفس، دست دادن یا روبوسی منتقل نمی‌شود بلکه پشه آئدس که عامل انتقال بیماری است، بیماری را از فرد مبتلا به فرد سالم منتقل می‌کند.
این مقام مسئول اظهار کرد: بندرعباس آزمایشگاه خوبی دارد که توانسته‌اند ویروس را در پشه‌ها تشخیص دهند اما نسبت پشه‌های آلوده خیلی کم است؛ اگر انتقال صورت گیرد، کنترل آلودگی پشه‌ها سخت خواهد بود.
تب دنگی داروی خاصی ندارد
معاون وزیر بهداشت در مورد داروی درمان تب‌دنگی گفت: برای بیماری که تب و بدن‌درد داشته باشد مسکن تجویز می‌شود اما بیماری تب‌دنگی داروی خاصی ندارد. در سطح جهانی واکسن آن وجود دارد اما برای کشورهایی است که وفور پشه خیلی زیاد و امکان درگیری بالاست. واکسن برای کشور ما هنوز توصیه نشده است و نیازی به استفاده از آن نیست.
وی اضافه کرد: در ۶ ماه اول ۲۰۲۴ آمار ابتلاء به بیماری در جهان نسبت به کل سال ۲۰۲۳، ۲ برابر شده است و با توجه به افزایش ابتلاء به بیماری در سطح دنیا مؤسسات بین‌المللی باید واکسن‌های مناسب‌تری تولید کنند.
شناسایی ۱۶ نفر بیمار قطعی تب دنگی در هرمزگان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از ابتلای قطعی ۱۶ نفر در هرمزگان به تب دنگی بر اثر گزش نیش پشه آئدس خبر داد.
غلامعلی جاودان با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در ماه‌های اخیر موارد ابتلا به تب دنگی بر اثر گزش میشه پشه آئدس در سطح استان مشاهده شده است. وی افزود: نحوه تشخیص این بیماری با انجام برخی آزمایشات مشخص می‌شود این آزمایشات نیز به چند صورت در حال انجام است تا مراحل بیماریابی انجام شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: یکی از این آزمایشات تست سریع است که بر اساس آن نمونه خون فرد مشکوک گرفته و به آزمایشگاه‌های معتبر جهت انجام آزمایشات ارسال می‌شود.
وی تصریح کرد: تاکنون در سطح استان هرمزگان ۱۶ مورد ابتلای قطعی داریم که ۶ مورد از این بیماران از شهرستان بندرلنگه هستند.